handdator

Visa fullständig version : Underhållsträning ?


Lovisa
2010-12-18, 12:56
Jag har en tuff period just nu, är trött och sliten och utarbetad. Träningen blir därefter, det är svårt att få både tid och energi att räcka till. Dessutom tror jag att jag ligger på näringsminus, eftersom jag tappat lite i kroppsfett. Med andra ord; läget är inte optimalt.

Min fråga är nu; hur mycket måste jag träna för att bibehålla den muskelmassa och styrka som jag har just nu, förutsatt att jag kan komma upp i kaloribalans? Räcker det med två helkroppspass per vecka, ca 50-60 minuter per pass, med kort vila mellan övningarna (minimalt tidsspill)?

Jag försöker att bibehålla den belastning (i vikter/motstånd) jag har kört med hittills, men det känns förbaskat svårt ibland....

The Truth
2010-12-18, 13:08
Det räcker med 2 pass per sjunde dag eller 3 pass per åttonde dag, ja.

Om du vill träna så lite som möjligt, men bibehålla styrka och muskler så ska du satsa på att köra hög intensitet istället. Det räcker med bara något set till fail (2-3 set räcker, 5 minuters vila mellan setten) i totalt fyra övningar för att öka bra.

Typ såhär:

Måndag: Böj, bänk
Torsdag: Mark, Chins

Eller

Dag 1: Bänk
Dag 4: Böj, chins
Dag 7: Mark, chins

Där man kör över en 8-dagarsperiod.

Truth

mattilainen
2010-12-18, 13:21
För att behålla musklerna tror jag knappast du behöver träna något alls under en kortare period som en månad eller liknande. Få i dig protein. Självklart är det bättre att träna några pass än inga men men.

the_matsson
2010-12-18, 15:38
Jag tror det är en stor risk att när man redan valt att ta en paus från träningen, så är det lätt hänt att man även tar en paus från att äta ordentligt. Akta dig för detta.

Däremot tror jag att om du ligger i energibalans och äter normalmycket protein så klarar du dig undan på ett 90 minuters helkroppspass i veckan. Såklart med lite gedigna övningar i stil med böj, bänk, mark och chins.

myrhus
2010-12-18, 22:21
Det skulle alltså kunna räcka med typ lite armhävningar, chins och situps + bra käk (=mkt protte) för att bibehålla massan?

Crocker
2010-12-18, 22:52
Det skulle alltså kunna räcka med typ lite armhävningar, chins och situps + bra käk (=mkt protte) för att bibehålla massan?
Mjo, EAA är riktigt bra i viloperioder också.