handdator

Visa fullständig version : Ungefär hur många kg muskler kan man öka på ett år??


Barbastark
2010-12-18, 11:59
Hejhej

Jag undrar hur många kg muskler en ca 22-30 åring kan gå upp på ett år på naturlig väg.

Vet att det såklart är individuellt men ca. Har hört att denna siffra ligger på max 3 kg.

Rikard Jansson
2010-12-18, 12:01
Beror på. Men över 6 borde vara näst intill omöjligt ren, hur jättelik och genbegåvad du än är

limenka
2010-12-18, 12:01
http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/

svennebanan
2010-12-18, 12:03
Hejhej

Jag undrar hur många kg muskler en ca 22-30 åring kan gå upp på ett år på naturlig väg.

Vet att det såklart är individuellt men ca. Har hört att denna siffra ligger på max 3 kg.

Säkert mer första året, men betydligt mindre sedan. Allt är så klart individuellt.

The Truth
2010-12-18, 12:08
The McDonald Model

Year of Proper Training - Potential Rate of Muscle Gain per Year
1 ---------------------- 20-25 pounds (2 pounds per month)
2 ---------------------- 10-12 pounds (1 pound per month)
3 ---------------------- 5-6 pounds (0.5 pound per month)
4+ --------------------- 2-3 pounds (not worth calculating)

The Alan Aragon Model

Category ----- Rate of Muscle Gain
Beginner ----- 1-1.5% total body weight per month
Intermediate -- 0.5-1% total body weight per month
Advanced ----- 0.25-0.5% total body weight per month

Ta X punds delat på 2.2 så har du kg.

Truth

cero
2010-12-18, 12:17
25 pounds, fettfri massa? 12 KG låter väldigt mycket, men jag antar att man kan göra ganska sjuka ökningar som nybörjare. Utgår de från någon med medelmåttliga gener?

Ganymedes
2010-12-18, 12:17
The McDonald Model

Year of Proper Training - Potential Rate of Muscle Gain per Year
1 ---------------------- 20-25 pounds (2 pounds per month)
2 ---------------------- 10-12 pounds (1 pound per month)
3 ---------------------- 5-6 pounds (0.5 pound per month)
4+ --------------------- 2-3 pounds (not worth calculating)

The Alan Aragon Model

Category ----- Rate of Muscle Gain
Beginner ----- 1-1.5% total body weight per month
Intermediate -- 0.5-1% total body weight per month
Advanced ----- 0.25-0.5% total body weight per month

Ta X punds delat på 2.2 så har du kg.

Truth

Alltså kan man i princip inte öka sin muskelmassa nämnvärt efter 4 år (på årsbasis iaf)? Don't buy it.

thethoos
2010-12-18, 12:20
The McDonald Model

Year of Proper Training - Potential Rate of Muscle Gain per Year
1 ---------------------- 20-25 pounds (2 pounds per month)
2 ---------------------- 10-12 pounds (1 pound per month)
3 ---------------------- 5-6 pounds (0.5 pound per month)
4+ --------------------- 2-3 pounds (not worth calculating)

The Alan Aragon Model

Category ----- Rate of Muscle Gain
Beginner ----- 1-1.5% total body weight per month
Intermediate -- 0.5-1% total body weight per month
Advanced ----- 0.25-0.5% total body weight per month

Ta X punds delat på 2.2 så har du kg.

Truth

*bs*

cero
2010-12-18, 12:20
1,5 KG muskler per år är inte särskilt dåligt om man redan har gått upp 25 pounds första, 12 pounds andra och 6 pounds tredje (skeptisk till detta)

Rikard Jansson
2010-12-18, 12:24
McDonaldmodellen verkar osannolik. De har ju bara tagit nån random siffra sen halverat den per år.

The Truth
2010-12-18, 12:47
Ni kan önsketänka hur mycket ni vill, men det där är nog så nära sanningen ni kan komma.

Ni ska dock tänka på att 1.5kg ren muskelmassa inte är samma sak som 1.5kg fettfri massa. Om ni går upp 40kg på ett år så kommer ni ju att öka mycket mer än 1.5kg muskler också, men då kommer ni att bli feta.

Truth

Baboom
2010-12-18, 12:51
Det handlar jätte mycket om utgångsläge och gener.

Ta mig som ex. Första tävlingen gjorde jag när jag var 24år. Då vägde jag in på Lucia Pokalen på 68,8kg. Nu senast på Oslo Granprix vägde jag in mig på min 30års dag. Då vägde jag 69,75kg. Dock var jag mycket hårdare än vad jag var 2004.

Jag gjorde som mest ökningar när jag var runt 20år tror jag. Efter det har min vikt bara planat ut och det är marginella ökningar för varje år.

Kanske ger ett litet hum om hur det kan vara. I slutändan handlar det mycket om gener.

The Truth
2010-12-18, 13:03
Det handlar jätte mycket om utgångsläge och gener.

Ta mig som ex. Första tävlingen gjorde jag när jag var 24år. Då vägde jag in på Lucia Pokalen på 68,8kg. Nu senast på Oslo Granprix vägde jag in mig på min 30års dag. Då vägde jag 69,75kg. Dock var jag mycket hårdare än vad jag var 2004.

Jag gjorde som mest ökningar när jag var runt 20år tror jag. Efter det har min vikt bara planat ut och det är marginella ökningar för varje år.

Kanske ger ett litet hum om hur det kan vara. I slutändan handlar det mycket om gener.Tack för informationen. Men för diskussionens skull: När började du träna styrketräning? Typ vid 16-års ålder? Hur mycket skulle du väga rippad om du gick ner i vikt när du började? Hur mycket kan vi tänka oss att du gått upp i muskelmassa på dessa år? Ju mer information du ger oss, desto klarare bild får vi alla.

Truth

Baboom
2010-12-18, 14:01
Tack för informationen. Men för diskussionens skull: När började du träna styrketräning? Typ vid 16-års ålder? Hur mycket skulle du väga rippad om du gick ner i vikt när du började? Hur mycket kan vi tänka oss att du gått upp i muskelmassa på dessa år? Ju mer information du ger oss, desto klarare bild får vi alla.

Truth

Det är jätte svårt att svara på. Bara för att jag inte var på gymmet har jag tränat på ett eller annat sätt. Du bygger inte bara muskelmassa i gymmet.
Jag började styrketräna när jag var 15år. Det var väl inte direkt något vettig träning och inte regelbundet heller. Har absolut inte den blekaste av vad jag skulle väga rippad som 15år hahaha.
När jag rykte in i lumpen när jag var 20år, så vägde jag 74kg i bra form. Du såg alla rutor mm, men det är ju inget du kan jämföra med att väga in på en tävling. Det är som att jämföra äpplen med päron.

Varför jag skrev mitt inlägg är för att de vikterna är egentligen de enda jag kan jämföra, då de är så likartade och extrema som jag kan.

Men jag har alltid haft lite mer muskler än mina jämngamla i under högstadiet. Då främst biceps och axlar, som jag egentligen aldrig tränade. Spelade handboll 4dagar i veckan, hade gymnastik 2 dagar i veckan och mitt tillval var träning 3 dagar i veckan. Förutom det så ville mina tränar att hela laget skulle träna på gym. Det hände då att vi tränade, men inte direkt med någon struktur. Det viktigaste var att vi skulle vara starka i ben och rygg.

För att vidare förklara att jag bara ville vara en referenspunkt i sammanhanget. Så måste jag säga att jag aldrig tränat så "optimalt" som dagens ungdom verkar göra. Jag har ätit skolan och mammas mat fram till jag var 22år. Då tog jag min första proteinshake. Min lärare i gymmet var en gammal ambulansförare, som gjorde så gott han kunde med oss. Hans styrka var att han kunde kroppen utan och innan och vi fick lära oss mycket om anatomin och hur allt samspelar i oss.

Så ja.... jag vet inte om jag har så mycket att komma med förutom att jag tränat mellan 22-30år konstant. Vilket var det som det frågades efter.

Men som sagt, varken träningen eller min kost/kostillskott skulle hamna i kategorin "optimalt" för de flesta här på kolo. Då jag tränat det jag tyckt varit kul och ätit det jag fått på matbordet. Att min mamma jobbat på viktväktarna kanske också hör hit. Maten vi fick hemma var oftast potatis och kött med mycket grönsaker.

cero
2010-12-18, 14:03
Du kan inte visa några bilder på tävlingsform vid 24 respektive 30 år?

agazza
2010-12-18, 14:11
Någonstans mellan 2-5kg tycker jag låter väldigt rimligt för någon som redan är en erfaren tränare.
Folk på elitnivå så tror jag att det inte kan vara mycket mer än 0,5-2kg när man väl börjar närma sig "kroppslängd minus ~100"

Baboom
2010-12-18, 14:33
Du kan inte visa några bilder på tävlingsform vid 24 respektive 30 år?

Letade lite. Den med blå"speedos" är från min första tävling 2004. Då vägde jag som sagt in på 68,8kg. När jag letade hittade jag även en bild från SM 2006.
Den andra två är från Oslo GP i år och vägde då in på 69,75kg.

Min längd är 169cm för det mesta (ibland 170cm).

Då ser ni vad 6års konstant träning ger.... Styrketräning är inget direkt som går snabbt har jag i alla fall konstaterat under mina 15år i gymmet haha.