handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på kostschema


Curl
2010-12-18, 11:52
Sitter och filar på ett kostschema och skulle behöva något råd eller två från någon mer erfaren lirare än mig själv. Har tränat i över ett år och fått resultat styrkemässigt och även fått mycket mer definierade muskler. Problemet är dock att målet alltid varit att stadigt öka i vikt (ingen bulk), vilket jag verkligen inte lyckats med. Är runt 175 och väger 61 kg, min idealvikt ligger väl runt 68-72. Har självklart bara mig själv att skylla, då jag aldrig haft något direkt schema för min kost och ofta fuskat. Tränar 5 dagar i veckan och kör mestadels basövningar, som jag kompletterar med andra övningar vid behov.

Sitter alltså nu med ett kostschema, som jag väldigt gärna skulle vilja få lite hjälp på traven med. Nedan följer en ledig dag, när jag är på jobbet blir det aningen mer komplicerat då jag oftast jobbar 8-10 h med en lunch efter ungefär halva passet.

Frukost 11.00:
1 dl vassle, 1,5 dl fiberhavregryn (1 omega-3-tablett)

Mellanmål: ?

Träning runt 13.00-14-00, 10 g aminosyror innan samt efter.

Lunch så fort jag kan efter träning (säg 15.00): Kyckling/ägg, oftast fullkornsmakaroner, 2 hårda mackor.

Mellanmål 16.00: Kesella (som jag blandar med en hel banan och vatten).

Middag ganska tidigt, runt 17.30: Oftast det som bjuds på hemma, oftast något kött med potatis.

Mellanmål 19.00: Kesella, igen med banan och vatten. Enda blandningen jag hittat som passar mig. Alternativt ägg?

Kvällsmål 23.00: Just nu äter jag i stort sett alltid två mackor och yoghurt med fiberhavregryn (gott!) + funderar på att börja med en proteinshake (kasein)

Målet är alltså att gå upp i vikt utan att göra den klassiska bulkningen. Mata mig med er kunskap och jag är evigt tacksam!

Rikard Jansson
2010-12-18, 11:54
Svep en liter mjölk på morgonen

Curl
2010-12-18, 12:27
Röd eller?

Rikard Jansson
2010-12-18, 12:28
Aa :)

yacobou
2010-12-18, 12:36
Inget supertips för hela ditt program, men släng ner lite nötter i din kesella-blandning. Ifall du nu tycker om det givetvis. :)

Curl
2010-12-18, 12:55
Tackar för tipsen! Men ser schemat bra ut i övrigt? Aminosyror räcker väl vid träning? Ingen större idé att blanda i lite snabba kolhydrater?

Crocker
2010-12-18, 16:29
Ser faktiskt ganska så bra ut. Ska man vara petig tycker jag det saknas fett, C-vitamin källa. Lägg till en god sås till maten, drick fullfet mjölk som nämndes ovanför. Och ta en apelsin kanske, så är det riktigt bra!
Aminosyror räcker gott och väl av träning, vad är det för produkt du intar?
Och glöm för guds skull inte! Ät vad du tycker är gott, tvinga inte i dig saker för det är "nyttigt".

Eddie Vedder
2010-12-18, 16:31
Aa :)

Beror på vilket mejeriföretag. Bättre att helt enkelt snacka om fullfet för färgerna är inte alltid de samma faktiskt. :)

Curl
2010-12-18, 16:56
Aminosyror räcker gott och väl av träning, vad är det för produkt du intar?


EAA FX

Och fullfet mjölk är det jag menar ja =)

Vad tycker ni om att ha ett mellanmål innan träningen där då? Överflödigt?

Crocker
2010-12-20, 20:41
EAA FX

Och fullfet mjölk är det jag menar ja =)

Vad tycker ni om att ha ett mellanmål innan träningen där då? Överflödigt?
Mår du bra av det, varför inte.