handdator

Visa fullständig version : Senarelägga deffen 2011 från januari till mars - skillnad?


Ganymedes
2010-12-18, 10:17
Jag funderar på om jag ska fortsätta bygga under januari och februari också, eller om jag ska göra som vanligt och börja deffen direkt efter storhelgerna som jag alltid gör.

Gör 2 månader någon skillnad till eller från i muskelökning? Nu tänker jag inte två månader isolerat, utan alltså om man förlänger byggperioden med två månader?

Mitt deffmål kommer jag nog nå i någorlunda tid oavsett vilket. Kanske är det skönare att deffa i långsammare tempo (fuska mer) eller så är det skönare att deffa kortare tid...

Hur gör ni andra?

Rikard Jansson
2010-12-18, 10:19
Jag ska deffa i april om det inte är ngn tävling före dess

Fredrik_S
2010-12-18, 12:05
Beror ju helt på hur mycket fett du har på kroppen.
Jag föredrar helt klart kortare deffar. Max 2 veckor, men med större överskott. Och att försöka hålla formen högst 2 veckor i från perfekt form året runt.

AngryFinnishGuy
2010-12-18, 13:24
2 månader gör väl ingen riktig skillnad i vår sport. Du kommer inte se många 0.0 % biffigare ut till sommaren med 2 månadet. Det är nog mera det att om du deffa 2 månader mera som gör skillnad, då kan du komma till ett lägre bodyfat om du så vill.

Så tänker jag.

Ganymedes
2010-12-18, 14:41
2 månader gör väl ingen riktig skillnad i vår sport. Du kommer inte se många 0.0 % biffigare ut till sommaren med 2 månadet. Det är nog mera det att om du deffa 2 månader mera som gör skillnad, då kan du komma till ett lägre bodyfat om du så vill.

Så tänker jag.

Jo, jag har väl tänkt så också. Tidigare iaf. Men samtidigt, eftersom mina deffar brukar vara 1 jan till 1 maj (lungt tempo som sagt) så funderar jag på om det kanske är bättre att ligga kcal-plus och bygga lite mer tid av året. Deffar ju nästan en tredjedel av året. ;)

AngryFinnishGuy
2010-12-19, 00:17
Jo, jag har väl tänkt så också. Tidigare iaf. Men samtidigt, eftersom mina deffar brukar vara 1 jan till 1 maj (lungt tempo som sagt) så funderar jag på om det kanske är bättre att ligga kcal-plus och bygga lite mer tid av året. Deffar ju nästan en tredjedel av året. ;)

Som Fredrik_S sade så kör han ju på korta men effektiva deffar.

Nu kan jag ju bara tala för mig själv för jag har bantat största delen av min träningskarriär. Men i framtiden kommer jag hålla mig ca 5-8 kg från "matchvikt" om det kommer något specielt som t.ex. en resa och man vill se bra ut. Så vet man att man deffar i ett par veckor och sen är man i hamn och kan njuta.

Tycker inte man skall äta sig fet på det sättet att man måste deffa en tredjedel av året för att komma i form.

Mina 2 cent.

Handcuff
2010-12-19, 11:38
Bygg mer!