handdator

Visa fullständig version : Bygga och gå ner samtidigt


145
2010-12-18, 01:18
hur lyckas man bäst med detta? Jag brukar träna 9 på mårgonen då har jag kreatin som "frukost" och EAA innan och efter styrkepasset. Går det att kombinera ett styrkepass samt ett deffpass t.e.x gångbandet? Ska jag gå på bandet innan eller efter styrkepasset? Eller ska jag köra 2 pass om dan, 1 styrke och ett deff. Jobbar också 9 timmar om dan det är därför jag börjar träna vid 9 på tom mage för att få ut så mycket sömn som möjligt.

vicarious
2010-12-18, 01:22
hur lyckas man bäst med detta? Jag brukar träna 9 på mårgonen då har jag kreatin som "frukost" och EAA innan och efter styrkepasset. Går det att kombinera ett styrkepass samt ett deffpass t.e.x gångbandet? Ska jag gå på bandet innan eller efter styrkepasset? Eller ska jag köra 2 pass om dan, 1 styrke och ett deff. Jobbar också 9 timmar om dan det är därför jag börjar träna vid 9 på tom mage för att få ut så mycket sömn som möjligt.

Du behöver inte gå på bandet för att gå ner i vikt, men visst går det att göra i kombination med varandra.

Om du gör av med mer energi än du äter så går du ner i vikt. Det spelar ingen roll om du gör av med energi genom att röra på dig mer, eller äta mindre.

145
2010-12-18, 02:04
Du behöver inte gå på bandet för att gå ner i vikt, men visst går det att göra i kombination med varandra.

Om du gör av med mer energi än du äter så går du ner i vikt. Det spelar ingen roll om du gör av med energi genom att röra på dig mer, eller äta mindre.

Jag e så TRÖTT på de där svaret! Det vet jag, men kan du svara hur fan jag ska gå göra mig av med mer energi som jag tar in när jag BYGGER min kropp och ligger på ca 2500 kcal om dagen? OCH att jag nämnde PROMENADBANDET beror på att jag gillar och gå på den okej? Min fråga vad om det är bäst att gå på bandet innan eller efter ett styrkepass. E så jävla trött på alla politiskt korrekta träningssvar "vill du gå ner i vikt gör dig av med mer blablabla" vi alla vet de.

Lellan
2010-12-18, 02:20
Jag e så TRÖTT på de där svaret! Det vet jag, men kan du svara hur fan jag ska gå göra mig av med mer energi som jag tar in när jag BYGGER min kropp och ligger på ca 2500 kcal om dagen? OCH att jag nämnde PROMENADBANDET beror på att jag gillar och gå på den okej? Min fråga vad om det är bäst att gå på bandet innan eller efter ett styrkepass. E så jävla trött på alla politiskt korrekta träningssvar "vill du gå ner i vikt gör dig av med mer blablabla" vi alla vet de.

Men chilla! Vadå "vet" det? Uppenbarligen vet du inte eftersom du frågar, och du vill inte ha korrekta svar säger du?

Iaf: tydligen är sämsta tillfället för CARDIO (finns inget som heter deffpass) är efter styrkepasset om man vill bygga muskelmassa. Det politskt korrekta träningssvaret är att lägga cardion och styrkan så långt ifrån varandra som möjligt.

Och för att vara ännu drygare (du börja, mmkej? ;)) så är det väl ingen skillnad på 2500 kcal och du drar ifrån säg 500 kcal på ditt cardiopass, och att du äter 500 kcal mindre? (tips: ta från kollisar el fett, tryck in så mkt protte du kan, minst 2 g/kvkg - fast det vet du säkert redan).

Promenera är sunt och bra och gillar du ska du göra det. Men vill du lägga det opti så är det som sagt inte i anslutning till styrkepasset. Vill du bara vara på gymet vid ett tillfälle ist för två kanske vanlig prom ute kan vara ett alternativ?

I all välmening, lycka till och lägg ner attityden! :thumbup:

elinelinelin
2010-12-18, 07:06
Jag har förövrigt hört att HIIT är bra om man inte vill förlora för mycket muskelmassa men ändå bli av med en massa fett. Det kanske bara är bull, men jag tycker i alla fall om det. HIIT är dock ingenting man bör köra varje dag, eller ja.. kör man det rätt kan man knappt köra det varje dag hur mycket man än vill. Och HIIT bör du ju köra efter styrkepasset, men helst så långt ifrån som möjligt precis som Lellan skriver.

Rikard Jansson
2010-12-18, 08:42
Iaf: tydligen är sämsta tillfället för CARDIO (finns inget som heter deffpass) är efter styrkepasset

före, såvitt jag vet

Eddie Vedder
2010-12-18, 09:46
Jag har förövrigt hört att HIIT är bra om man inte vill förlora för mycket muskelmassa men ändå bli av med en massa fett. Det kanske bara är bull, men jag tycker i alla fall om det. HIIT är dock ingenting man bör köra varje dag, eller ja.. kör man det rätt kan man knappt köra det varje dag hur mycket man än vill. Och HIIT bör du ju köra efter styrkepasset, men helst så långt ifrån som möjligt precis som Lellan skriver.

Ja som konditionsform är det nog inte osannolikt att korta och högintensiva pass är mindre dåligt med avseende på muskelmassan. Men jag trir inte att den person som är van vid styrketräning BYGGER mer av HIIT men förlustrisken blir kanske lägre. Gillar man cykling så förefaller det bättre i sammanhanget än löpning. Skrev om det här:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Lellan
2010-12-18, 10:01
före, såvitt jag vet

Hittade posten jag grundat mitt antagande på, och såg att det var gammalt.. så du har säkert rätt! Bra att lära om ifall jag lärt fel, har du hittat ngn studie el så så man kan kika närmare?

(nedan det jag hade i åtanke när jag skrev mitt något bitska inlägg.. :P)

Har hört av några här på forumet att 10-15 min intensivt löppass efter styrketräningen inte hämmar muskeltillväxt så mycket? Någon som kan utveckla? :)

Lär väl vara det kanske sämsta tillfället att förlägga konditionsträning.

Okej.. Kommer det ske någon märkbar skillnad? Tycker det är skönt att springa lite efter ett pass, men om det hämmar muskelutvecklingen & återhämtningen för mycket, känns det lite dumt..
Är det bättre att skippa den då och köra dagen efter?

Ja definitivt.

Eddie Vedder
2010-12-18, 10:03
Hittade posten jag grundat mitt antagande på, och såg att det var gammalt.. så du har säkert rätt! Bra att lära om ifall jag lärt fel, har du hittat ngn studie el så så man kan kika närmare?

(nedan det jag hade i åtanke när jag skrev mitt något bitska inlägg.. :P)

Fast där var ju alternativet bara efter. Det var inte en fråga om direkt före eller direkt efter utan direkt efter eller vid någon helt annan tidpunkt avskiljt från passet. :)

Rikard Jansson
2010-12-18, 10:07
Hittade posten jag grundat mitt antagande på, och såg att det var gammalt.. så du har säkert rätt! Bra att lära om ifall jag lärt fel, har du hittat ngn studie el så så man kan kika närmare?

(nedan det jag hade i åtanke när jag skrev mitt något bitska inlägg.. :P)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157745

vicarious
2010-12-18, 10:28
Jag e så TRÖTT på de där svaret! Det vet jag, men kan du svara hur fan jag ska gå göra mig av med mer energi som jag tar in när jag BYGGER min kropp och ligger på ca 2500 kcal om dagen? OCH att jag nämnde PROMENADBANDET beror på att jag gillar och gå på den okej? Min fråga vad om det är bäst att gå på bandet innan eller efter ett styrkepass. E så jävla trött på alla politiskt korrekta träningssvar "vill du gå ner i vikt gör dig av med mer blablabla" vi alla vet de.

Om du hade vetat att det är energi in vs energi ut som gäller hade du förstått att du lika gärna kan äta lite mindre istället för att gå på bandet. Du måste inte ligga på energiöverskott för att bygga muskler. Se till att äta mycket protein, träna rätt och ha en bra näringstiming. Om du absolut vill gå på bandet så gör det efter styrketräningen så du kan ge all energi till den. Varken före eller efter är bäst men efter är minst dåligt.

Det finns dessutom inget som heter deffpass, och det finns definitivt inget ska med i det hela.

Rolv
2010-12-18, 11:14
hur lyckas man bäst med detta? Jag brukar träna 9 på mårgonen då har jag kreatin som "frukost" och EAA innan och efter styrkepasset. Går det att kombinera ett styrkepass samt ett deffpass t.e.x gångbandet? Ska jag gå på bandet innan eller efter styrkepasset? Eller ska jag köra 2 pass om dan, 1 styrke och ett deff. Jobbar också 9 timmar om dan det är därför jag börjar träna vid 9 på tom mage för att få ut så mycket sömn som möjligt.

Går du på bandet för att du vill och gillar det, eller går du på det för att du ska tappa fett?

Lellan
2010-12-18, 11:18
Fast där var ju alternativet bara efter. Det var inte en fråga om direkt före eller direkt efter utan direkt efter eller vid någon helt annan tidpunkt avskiljt från passet. :)

Jag övertolkade svaret, "det där är kanske det sämsta" då antog jag förmodligen när jag läste att per automatik är före är något bättre än "kanske det sämsta" (=efter passet). Hur var det nu.. "assumptions is the mother of all fuckups?" :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157745

Tack för länken! Som jag skrev ovan läste jag in mer i det grub svarat tidigare, borde lärt mig vid det här laget att Grubben svara specifikt och aldrig generellt... :D För ts är det ju iaf bättre att lägga kondisen separat, om han vill vara "opti".

vicarious
2010-12-18, 11:23
Fast å andra sidan är ju en promenad knappast nåt som kommer ställa till det. Man måste ju röra på sig.

Fredrik_S
2010-12-18, 12:00
Precis... vi ska inte blanda ihop CARDIO med promenader.
Promenader kan man nog gå både före efter och resten av dygnet utan att det händer något katastrofalt för musklerna.

Lellan
2010-12-18, 14:14
Fast å andra sidan är ju en promenad knappast nåt som kommer ställa till det. Man måste ju röra på sig.

Precis... vi ska inte blanda ihop CARDIO med promenader.
Promenader kan man nog gå både före efter och resten av dygnet utan att det händer något katastrofalt för musklerna.

Ah, true that tooo! :D :banned

Ok, tusen fel men nån poäng hade mitt inledande inlägg hoppas jag.. :em: Kan även tipsa om promenader (ej cardio, har fattat) är tidseffektivt sätt att ta sig från a till b så slipper man ta upp löpbanden med att gå. Just saying! :)

Namehere
2010-12-19, 00:25
har inte läst igenom allting här.. så vet inte om detta har blivit besvarat.
Men iallafall, kan man bygga muskelmassa samtidigt som man ligger på ett underskott för att bli av med fett?

Mr.Sarkastisk
2010-12-19, 00:57
har inte läst igenom allting här.. så vet inte om detta har blivit besvarat.
Men iallafall, kan man bygga muskelmassa samtidigt som man ligger på ett underskott för att bli av med fett?

Ja det kan man, men är det lätt? Nej. Störst sannolikhet för att göra det lär vara när man precis börjat styrketräna.

blinkenlights
2010-12-19, 01:22
Jag e så TRÖTT på de där svaret! Det vet jag, men kan du svara hur fan jag ska gå göra mig av med mer energi som jag tar in när jag BYGGER min kropp och ligger på ca 2500 kcal om dagen? OCH att jag nämnde PROMENADBANDET beror på att jag gillar och gå på den okej? Min fråga vad om det är bäst att gå på bandet innan eller efter ett styrkepass. E så jävla trött på alla politiskt korrekta träningssvar "vill du gå ner i vikt gör dig av med mer blablabla" vi alla vet de.


Haha, men vet du vad, då tycker jag du kan fråga om igen i lite fler trådar och kanske på fler forum. Förr eller senare så hittar du någon som vet tillräckligt lite om muskelbygge och viktnedgång att han/hon faktiskt kan ge dig det poltisikt inkorrekta (och även felaktiga) svar du vill ha! Så blir alla nöjda och glada!

För att ge dig en strimma hopp, som nämns även tidigare i tråden, så går det under vissa förutsättningar att bygga muskler och gå ner samtidigt. Det kräver dock en del av utövaren. Till exempel kanske att man är läskunnig och kan ta till sig grunderna först.

Timme
2010-12-19, 09:20
Jag e så TRÖTT på de där svaret! Det vet jag, men kan du svara hur fan jag ska gå göra mig av med mer energi som jag tar in när jag BYGGER min kropp och ligger på ca 2500 kcal om dagen? OCH att jag nämnde PROMENADBANDET beror på att jag gillar och gå på den okej? Min fråga vad om det är bäst att gå på bandet innan eller efter ett styrkepass. E så jävla trött på alla politiskt korrekta träningssvar "vill du gå ner i vikt gör dig av med mer blablabla" vi alla vet de.

hahahaah :laugh:

145
2010-12-20, 00:57
Men chilla! Vadå "vet" det? Uppenbarligen vet du inte eftersom du frågar, och du vill inte ha korrekta svar säger du?

Iaf: tydligen är sämsta tillfället för CARDIO (finns inget som heter deffpass) är efter styrkepasset om man vill bygga muskelmassa. Det politskt korrekta träningssvaret är att lägga cardion och styrkan så långt ifrån varandra som möjligt.

Och för att vara ännu drygare (du börja, mmkej? ;)) så är det väl ingen skillnad på 2500 kcal och du drar ifrån säg 500 kcal på ditt cardiopass, och att du äter 500 kcal mindre? (tips: ta från kollisar el fett, tryck in så mkt protte du kan, minst 2 g/kvkg - fast det vet du säkert redan).

Promenera är sunt och bra och gillar du ska du göra det. Men vill du lägga det opti så är det som sagt inte i anslutning till styrkepasset. Vill du bara vara på gymet vid ett tillfälle ist för två kanske vanlig prom ute kan vara ett alternativ?

I all välmening, lycka till och lägg ner attityden! :thumbup:

Okej, men får samma svär hela tiden de därför jag lakkar. Så svaret är ett styrkepass och ett DEFFPASS, dvs ett pass där ja enbart bränner fett e bäst? Och inte båda grejerna på en gång?

Går du på bandet för att du vill och gillar det, eller går du på det för att du ska tappa fett?

Tappa fett.
Precis... vi ska inte blanda ihop CARDIO med promenader.
Promenader kan man nog gå både före efter och resten av dygnet utan att det händer något katastrofalt för musklerna.

De är vad jag hört också de just därför jag nämner promenader som en viktminskningslösning.


Frågan är, HUR går jag ner i vikt så bra som möjligt utan att tappa muskler samtidigt som jag bygger?

Kravmaga
2010-12-20, 01:07
Frågan är, HUR går jag ner i vikt så bra som möjligt utan att tappa muskler samtidigt som jag bygger?

Högt proteinintag (många menar ju mer desto bättre), styrketräning (med få reps för att bibehålla styrkan, minska hellre på set/övningar), minska på cardio, se till att få mycket vila/sova ordentligt. Detta minskar i regel muskelnedbrytningen vid kaloriunderskott, att dessutom bygga muskler är inget man kan garantera utan snarare en förhoppning. Med bra näringstiming, ovanstående tips samt om du ev inte styrketränat en längre tid har du goda förutsättningar för att också kunna bygga vid kaloriunderskott (dock inte sagt att kommer göra det).

Eddie Vedder
2010-12-20, 10:47
Så svaret är ett styrkepass och ett DEFFPASS, dvs ett pass där ja enbart bränner fett e bäst? Och inte båda grejerna på en gång?


Bäst och bäst. Konditionsträning är hälsosamt och kommer säkert ge dig lite mer utrymme för mer mat. Men för kroppsfettförluster i sig är det förmodligen helt oväsentligt.

Zirius
2011-01-02, 20:35
Om du hade vetat att det är energi in vs energi ut som gäller hade du förstått att du lika gärna kan äta lite mindre istället för att gå på bandet. Du måste inte ligga på energiöverskott för att bygga muskler. Se till att äta mycket protein, träna rätt och ha en bra näringstiming. Om du absolut vill gå på bandet så gör det efter styrketräningen så du kan ge all energi till den. Varken före eller efter är bäst men efter är minst dåligt.Det finns dessutom inget som heter deffpass, och det finns definitivt inget ska med i det hela.

Word! Håller med för det fungerar alldeles utmärkt. Kört själv så.

Halldin
2011-01-03, 10:00
Ja som konditionsform är det nog inte osannolikt att korta och högintensiva pass är mindre dåligt med avseende på muskelmassan. Men jag trir inte att den person som är van vid styrketräning BYGGER mer av HIIT men förlustrisken blir kanske lägre. Gillar man cykling så förefaller det bättre i sammanhanget än löpning. Skrev om det här:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
Bra länk, sådär ska en träningsartikel på en träningsblogg se ut. Harkel harkel hrm hrm.

Nu ska jag nog gå och äta en löwbiff.