handdator

Visa fullständig version : Vart ska jag lägga in vilan för att få bäst resultat?


PowerSlize
2010-12-18, 00:58
Prioriterar armar nu och tränat enligt detta upplägget:

pass 1: Armar/

Pass 2: Ben/ mage

Pass 3: Axlar, bröst,

Pass 4: Armar/ vader / ben lätt

Pass 5: Rygg, baksida axlar/ mage


Min fråga är vart jag skall slänga in vilan? Funderar på om jag ska lägga in en vilodag före pass nr 1 och 4 då jag tränar armar så man är utvilad till armpassen ELLER tvärtom, lägga vilan EFTER pass 1 och 4 så armarna får tid att återhämta sig och växa. Vad tror ni är bäst?

frong
2010-12-18, 01:10
Skulle definitivt lagt in en efter pass 4 i alla fall - då jag aldrig skulle orka köra arma och rygg efter varandra.

vicarious
2010-12-18, 01:26
Mellan 4-5 eller 5-1. Varför tränar du 5 (eller fler) dagar i sträck?

PowerSlize
2010-12-18, 01:35
Skulle definitivt lagt in en efter pass 4 i alla fall - då jag aldrig skulle orka köra arma och rygg efter varandra.

okej okej, konstigt nog så har jag aldrig fått träningsvärk i biceps efter ryggpassen och har nog inte under de senaste 2 åren fått det i triceps av bröstträning heller.. men de klart biceps o triceps jobbar en del under dessa passen också.

vicarious - jag tränar inte fem dagar i sträck men har inte haft nån schemalagd vila, utan bara kört på på känsla.

Jag funderade lite och kom upp med två andra upplägg.. vilket av dessa tror ni är bäst om man vill få armarna o växa? Och vad är viktigast, att vara utvilad innan passet eller vila dagen efter man tränat den muskelgruppen man prioriterar?



pass 1: Armar/ mage/ axlar lätt

vila

Pass 2: Ben/ mage

Pass 3: Axlar/ bröst/ rygg

vila

Pass 4: Armar/ vader/ ben lätt

vila


------------------------------

pass 1: Armar/ Mage/ Axlar lätt

vila

Pass 2: Ben/ Mage

Pass 3: Armar/ Axlar

vila

Pass 4: Bröst/ Rygg/ Vader tungt/ Ben lätt

vila
-------------------------------

AdamDenLille
2010-12-18, 01:42
Vill du prioritera armarna rekommenderar jag Ehrlings Armprogram, om du prioriterar dem högt vill säga. Läs igenom det och se efter vad du tycker :)

PS. Vet inte hur insatt du är inom det här med träning, är du lite okunnig så vänta med det programmet och se till att få en bra grund till att börja med, kroppen är ingen leksak, den ska hålla länge! :)

PowerSlize
2010-12-18, 01:52
Vill du prioritera armarna rekommenderar jag Ehrlings Armprogram, om du prioriterar dem högt vill säga. Läs igenom det och se efter vad du tycker :)

PS. Vet inte hur insatt du är inom det här med träning, är du lite okunnig så vänta med det programmet och se till att få en bra grund till att börja med, kroppen är ingen leksak, den ska hålla länge! :)

tja.. mina armpass är enligt EW´s upplägg. Är på program 2 nu. Har vart elitidrottare inom uthållighetsidrott förut men har styrketränat hyffsat seriöst i tre år nu. Men det är alltid bra o bolla tankarna med fler personer, och det finns garanterat dom som är mer pålästa här än mig. Det sista upplägget jag skrev i mitt tidigare inlägg fastnade ja lite för.. då vilar jag överkroppen både dagen före och efter bägge armpassen o de borde ju va bra.

Körde enl. EW´s upplägg förut och då 3 armpass i veckan men de blev för mkt kände jag. Fick känningar i armbågarna o kände mig inte återhämtad mellan passen riktigt.