handdator

Visa fullständig version : Nytt om träningsvärk


Corey_curse
2003-11-10, 11:06
Satt o tänkte lite medans jag åt min morgongröt.
Enligt den här nya studien av träningsvärken, att det inte rörde sig om att muskelfibrerna går sönder och sen byggs upp igen. Att det tydligen var tvärtom, att dom förberedde sig för ett ännu tyngre pass. Borde inte detta betyda att det skulle vara bra att köra muskelgruppen 2dgr i rad?

Ska möblera om lite i mitt schema tänkte jag, tänkte prova på någonting i stil med:
dag1 rygg
dag2 rygg
dag3 bröst
dag4 bröst
dag5 ben, vader
dag6 ben, vader
dag7 biceps, mage
dag8 biceps, mage
dag9 axlar, triceps
dag10 axlar, triceps

Det känns iofs som om det blir för långt mellan passen, kanske borde trycka ihop det lite?

Funderingar och åsikter kring detta upplägg?

lyserg
2003-11-10, 11:35
Vad är era kommentarer ang. denna artikel?
http://www.friskispressen.org/fp5-03/html/vark.html
Betyder det att man kan träna lika hårt som vanligt när man har träningsvärk om man nu klarar det?
Eller vad skulle detta innebära rent praktiskt?

Gjorde en sökning för att se om det postats förut men hittade ingenting på de keywordsen jag testade med...
Rätta mig om jag har fel.

z_bumbi
2003-11-10, 12:04
Undersökningen gjorde väl på otränade studenter och säger i så fall inte så mycket om reaktionerna hos någon som tränar.?

Börje H
2003-11-10, 21:16
Det finns flera trådar om detta... Sök igen!

Karl_alfred
2003-11-10, 21:45
Jag anser att det är en ren idioti att en viss muskel skulle vilja ha mer träning då man träningsvärk i den. Varför? Jo om du tränar tex knäböj på 150kg så att du tar ut dig fullständigt och dagen efter har träningsvärk. Inte fasen går du och gör lika många reps på samma vikt nästa dag och defenitivt gör du ingen ökning. Sen kommer du ju fortfarande att ha träningsvärk nästkommande dag och nästa........................... Redan efter säkert 3 dagar kommer du sannerligen inte äns kunna lyfta 100kg i samma övning. Efter en vecka kommer du inte äns att kunna kliva ur sägen och du har dessutom förmodligen fått men för resten av livet.

Varför får man då träningsvärk?
Jo man har belastat kroppen på ett sätt som den inte är van vid, ny övning, fler reps mm Muskeln är helt enkelt överbelastad. När träningsvärken uppstår är det muskeln som håller på att bygga upp sig igen efter att den fått mikroskopiska skador på muskelvävnad. Fortsätter du att träna med värken kommer du bara att slita sönder muskeln ännu mera och med all säkerhet skada dig. Muskeln behöver vila allt annat är defenitivt trams.

Detta är min åsikt som jag grundar på sunt förnuft. Sen kan någon komma och säga vad dom vill.

ivandrago
2003-11-10, 22:00
håller med karl alfred här!

Ok att en muskel kan användas fast den har träningsvärk, men om träningsvärken är orsakad av att man brutit ned den på gymmet så inte fan ska man bryta ner den igen före den hunnit återhämta sig. Låter helt galet. Sedan vill jag inte ens tänka på hur det skulle kännas att köra knäböj eller marklyft till failure två dagar i rad.

Börje H
2003-11-11, 09:09
Originally posted by ivandrago
håller med karl alfred här!

Ok att en muskel kan användas fast den har träningsvärk, men om träningsvärken är orsakad av att man brutit ned den på gymmet så inte fan ska man bryta ner den igen före den hunnit återhämta sig. Låter helt galet. Sedan vill jag inte ens tänka på hur det skulle kännas att köra knäböj eller marklyft till failure två dagar i rad.

Det är detta som den nya avhandlingen omvärderar. Det tycks inte vara någon "mikroskopisk skada" på muskelcellen, utan det som gör ont är en process kopplad till sarcomerpåbyggnad i muskeln. Sarcomer= det muskelfibrer är uppbyggda av.
Jag var på disputationen i Umeå där den nya teorin lades fram och håller med om att tanken svindlar lite att träna med träningsvärk. Resultaten var dock tydliga och helt klart signifikanta.
Det som omvärderades var själva orsaken till DOMS, delayed onset of muscle soreness. Att sedan försöken gjordes på pinsamt dåligt tränade studenter gör att studien inte är helt relevant för vältränade individer.

Sedan kan man väl i sitt lilla egna huvud räkna ut att man inte skall träna ben flera dagar i rad. För det första gör det ju ont (vilket i sig rimligtvis borde sänka motivationen). Sedan måste man ju hinna träna andra delar av kroppen och det borde ju ta ett par dagar. Dessutom måste ju kroppen återhämta sig ändå, träningsvärk eller ej.

Kom ihåg att detta är EN studie, en studie gör ingen sanning... Men det är kul att det forskas mycket om muskler här i Umeå:thumbup:

-AG-
2003-11-11, 09:16
Dessutom handlade det om löping nedför trappor (excentrisk belastning) och frågan är vad som händer vid högre belastning i tex knäböj med >85%. Delvis är det ju också nervsystemet som behöver återhämtning, men detta kan avhjälpas något genom variation för att stimulera olika respons. Tex variera mellan vanliga och frontböj, olika varianter på bänkpress exvis.

Hur går det med träningen "Börje", fått fart på Janne än? För egen del har jag precis kommit igång här nere i Danmark. Körde första passet igår efter en veckas vila och kommer åter till sporthallen första veckan i december.

Greenman
2003-11-11, 09:36
händer att jag kör samma muskel två dagar i rad, har fått mycket bra resultat av det, men risken för överträning ökar ju ganska snabbt, och skaderisken ökar. Dock tror jag skarpt på tanken på att ibland chocka kroppen ordentligt, dvs köra samma muskel två dagar i rad, fast inte varje vecka. Ibland kör jag samma muskel 5 dagar i rad och vilar sedan en vecka, funkar mycket bra för mig.

Sen måste jag säga att detta med överträning i mångt och mycket är en myt, det är inte många som verkligen blir övertränade, många förväxlar överträning med trötthet och utmattning och att vara allmänt slitna. Att bli övertränad tar tid, det krävs veckor och åter veckor av extremt tung träning för att bli övertränad, dock kan det vara svårt att få bukt med den när den väl infinner sig. Riktig överträning är enligt mig när kroppen inte hinner återhämta sig och utecklingen går bakåt, vilket kroppen kompenserar genom att förändra hormonerna i kroppen för att minska uthålligheten och styrkan för att på så sätt tvinga dig att ge den mer återhämtning, detta är ingen förändring som går på en vecka.

Hur många här åker skidor? Brukar själv försöka åka iväg åtminstone en gång vart annat år, brukar bli som så att första dagen går bra, andra är man sliten, tredje är man riktigt sliten, fjärde börjar man bli stark igen, och när veckan är slut börjar krafterna återvända, detta trots att man står i knäböjsposition hela dagarna. Har även åkt två veckor nångång ibland och då är man starkare sista dagen än första, enligt övertränarmytomanerna skulle ju detta i princip vara omöjligt. Dock det med skaderisken, det sliter något enormt på kroppen, i regel kan jag inte gå i trappor utan knäsmärtor några veckor till nån månad efter en skidvecka.
Sen är det som så att kroppen vill ha återhämtning och pressar man den så svarar den med att utsöndra mer hyperpolariserande signalsubstanser i cns, så det blir svårare och svårare att "ta i", är man inte motiverad kommer man till slut bli utmattad bara av tanken på att pressa sig ytterligare. Man tappar styrka och man tappar uthållighet, men denna effekt är enbart psykologisk så att säga och har lite med i vilket skick kroppen befinner sig i. Prova att få en rejäl adrenalinkick i detta tillstånd och kroppen kommer kännas som ny.

Trötthet och överträningssymtom är kroppens sätt att spara på krafterna, för tittar man historiskt har vi människor varit i behov av en kropp som kan prestera 24 timmar om dygnet oavsett fysiskt och psykiskt skick, detta är inte möjligt om man genom "normal" aktivitet skulle kunna köra slut på kroppen totalt, därför finns alla dessa bromsmekanismer som går in för att hela tiden se till att det finns gått om krafter kvar ifall något oförutsett skulle inträffa

Börje H
2003-11-11, 10:07
Originally posted by -AG-
Dessutom handlade det om löping nedför trappor (excentrisk belastning) och frågan är vad som händer vid högre belastning i tex knäböj med >85%. Delvis är det ju också nervsystemet som behöver återhämtning, men detta kan avhjälpas något genom variation för att stimulera olika respons. Tex variera mellan vanliga och frontböj, olika varianter på bänkpress exvis.

Hur går det med träningen "Börje", fått fart på Janne än? För egen del har jag precis kommit igång här nere i Danmark. Körde första passet igår efter en veckas vila och kommer åter till sporthallen första veckan i december.

För mig går det bra, skall köra rejält med grundträning fram till jul. Går mindre bra för Janne tror jag men vi får väl pressa honom lite. Blir att gå i 110:an nästa tävling för mig, i februari.

Syns på hallen i dec :bpump:

Corey_curse
2003-11-11, 10:23
Originally posted by Karl_alfred
Jag anser att det är en ren idioti att en viss muskel skulle vilja ha mer träning då man träningsvärk i den. Varför? Jo om du tränar tex knäböj på 150kg så att du tar ut dig fullständigt och dagen efter har träningsvärk. Inte fasen går du och gör lika många reps på samma vikt nästa dag och defenitivt gör du ingen ökning. Sen kommer du ju fortfarande att ha träningsvärk nästkommande dag och nästa........................... Redan efter säkert 3 dagar kommer du sannerligen inte äns kunna lyfta 100kg i samma övning. Efter en vecka kommer du inte äns att kunna kliva ur sägen och du har dessutom förmodligen fått men för resten av livet.

Varför får man då träningsvärk?
Jo man har belastat kroppen på ett sätt som den inte är van vid, ny övning, fler reps mm Muskeln är helt enkelt överbelastad. När träningsvärken uppstår är det muskeln som håller på att bygga upp sig igen efter att den fått mikroskopiska skador på muskelvävnad. Fortsätter du att träna med värken kommer du bara att slita sönder muskeln ännu mera och med all säkerhet skada dig. Muskeln behöver vila allt annat är defenitivt trams.

Detta är min åsikt som jag grundar på sunt förnuft. Sen kan någon komma och säga vad dom vill.

Läs mitt inlägg igen så ser du att dessa funderingar grundar sig i att den nya synen på träningsvärk stämmer. Alltså att muskelfibrerna istället för att skadas, förstärks

John M
2003-11-11, 11:19
För mig får du gärna träna med det upplägget och komma tillbaka om en månad eller så med resultat från träningen.
*väntar spännt*

Karl_alfred
2003-11-11, 18:29
Originally posted by Corey_curse


Läs mitt inlägg igen så ser du att dessa funderingar grundar sig i att den nya synen på träningsvärk stämmer. Alltså att muskelfibrerna istället för att skadas, förstärks

Kör så du. men då har du ju träningsvärk efter pass nr två också vilket betyder att de måste ju förbereda sig på ett hårdare pass nr3. Så jag tycker fortfarande att teorin är shit.

Och om de nu förstärks hur kan det då komma sig att du är väldigt mycket klenare pass nr 2?