handdator

Visa fullständig version : Jón Páll Sigmarsson


MackeJuve
2010-12-17, 19:08
Vilken jävla hjälte, har precis sett klart "Larger than life" som är en dokumentär om en utav de starkaste, om inte DEN starkaste mannen någonsin. Han växte upp på Island på en gård där de jobbade från gryning fram tills kvällningen, redan där började han bygga upp sin styrka genom att exempelvis hämta vatten från en brunn långt bort. Han blev senare en framgångsrik styrkelyftare innan han hittade sin nisch i livet i Strongman, som han kombinerade med bodybuilding! '84, '86, '88 och '90 vann han "Worlds strongest man". Han ställde även upp i sorts clash of the titanstävling för att avgöra vem som var den starkaste mannen någonsin, tävlingen hölls mellan han, Kazmaier och Geoff där Jón Páll tog hem 8 utav 10 grenar!

Förutom allt detta vann han massvis med annat som "Europes strongest man", diverse bodybuildingtävlingar på Island, tog europarekord i marklyft några gånger o.s.v., o.s.v.

Det här är ingen ny film direkt men någon har säkert missat den, så se "Larger than life", ligger ute på youtube i 11 delar! Grymt inspirerande dokumentär :D

FilipWT
2010-12-17, 19:15
Därav min avatar :D Grym inspirationskälla!

Men jag har för mig att Kaz inte var i toppskick när tävlingen begavs...

MackeJuve
2010-12-17, 19:32
Därav min avatar :D Grym inspirationskälla!

Men jag har för mig att Kaz inte var i toppskick när tävlingen begavs...

Nae det var ju lite efter hans tid, när hölls den '88? Och Kaz vann sin senaste titel i strongman '82 men han vann ju massa grejer fram till '88 så han var knappast i dålig form, även om han inte var toppad kanske. Geoff skadade ju sig direkt också :)

yoshi96
2010-12-17, 19:41
Coolt, skall definitivt ses^^

limenka
2010-12-17, 19:42
skall se direkt!

delta_mats
2010-12-17, 19:48
Tack för tipset! Ska se den vid tillfälle.

MackeJuve
2010-12-17, 19:48
Coolt, skall definitivt ses^^

skall se direkt!

Ni kommer inte ångra er, har sett dokumentärerna om Samuelsson och Karlsen, vetefan om inte denna var bäst, en riktig profil!

limenka
2010-12-17, 20:57
Ge gärna namnen på de om Samuelsson och Karlsen, tack. Min fredagskväll kan bli komplett :D

EkarN
2010-12-17, 22:59
Detta er ekkert mal furir Jon Pall!

hidden
2010-12-17, 23:10
Han åt alltså ca 20 000 kcal !?
Det vill jag också göra...

ceejay
2010-12-17, 23:12
aldrig att han åt så mkt :O

hidden
2010-12-17, 23:13
Dokumentären @ youtube säger det i alla fall ;'o

agazza
2010-12-17, 23:19
haha enhands mark

http://media.photobucket.com/image/J%2525C3%2525B3n%20P%2525C3%2525A1ll%20Sigmarsson/tryllir/nnurhendinhjjnipli.jpg

HulkH
2010-12-18, 00:07
Skall ses, sjukt cool snubbe va han. Synd att han dog så ung :(

Phille
2010-12-18, 00:43
Han var grym ja, dog han inte under/pga ett marklyft? Som utlösande faktor alltså, självklart var det något litet hjärtfel som var den riktiga boven.

hugok
2010-12-18, 00:48
Han var grym ja, dog han inte under/pga ett marklyft? Som utlösande faktor alltså, självklart var det något litet hjärtfel som var den riktiga boven.

Därav namnet till marklyft kanske :P

McLR
2010-12-18, 00:51
Håller på och kollar nu! riktigt intressant

Phille
2010-12-18, 01:10
Därav namnet till marklyft kanske :P

Tog ett tag innan jag fattade, deadlift menar du? xD Satt och tänkte, "Vafan vadå marklyft, mark...? *screwy*?

MackeJuve
2010-12-18, 01:24
Ge gärna namnen på de om Samuelsson och Karlsen, tack. Min fredagskväll kan bli komplett :D

Magnus har ju gjort iaf 2, den jag syftade på heter "Swedish power", jag har även sett "Worlds strongest arms" med honom! Svends film är riktigt hardcore, lite Jon Pall över honom, den heter "Viking power"!

MackeJuve
2010-12-18, 01:26
Han var grym ja, dog han inte under/pga ett marklyft? Som utlösande faktor alltså, självklart var det något litet hjärtfel som var den riktiga boven.

Japp stämmer! Blev såklart anklagad för att ha dopat sig efter det, Jon Pall vägrade ju testa sig.

EkarN
2010-12-18, 01:52
Magnus har ju gjort iaf 2, den jag syftade på heter "Swedish power", jag har även sett "Worlds strongest arms" med honom! Svends film är riktigt hardcore, lite Jon Pall över honom, den heter "Viking power"!

Svend är kungen. Skön självdistans samtidigt som han var så jäkla bra och allmänt hardcore. VIKING BATH!

MackeJuve
2010-12-18, 02:22
Svend är kungen. Skön självdistans samtidigt som han var så jäkla bra och allmänt hardcore. VIKING BATH!

Japp håller med, alla de där 3 är ju så jävla gudomliga just för att de gått den hårda skolan med arbete på gård o.s.v., äkta nordiska män ;)

KaptenKnäsvag
2010-12-18, 08:19
Har DVD'n, riktigt jävla bra! Älskar partiet som handlar om Kaz och Jon

ArtArtan
2010-12-18, 10:00
Har sett dessa dokumentärer ett par gånger vardera och tycker Jón är den skönaste förutom när Svend grymtar något på engelska om att man måste kunna marklyfta eller ha starka armar om man vill vara starkast i världen :)

MLU
2010-12-18, 12:31
En notis angående tävlingen mellan han och Kazmaier så förlorade Kaz mest på att tävlingen hölls _efter_ hans karriär. Problemet från början var att Kaz var så överlägsen att dom som anordnade worlds strongest man inte ville ha honom där (förmodligen var det väl mer...) därför att det inte blev någon tävling om han var med. Sedan när hans karriär var på väg utför så började dom bjuda in honom igen och det var väl någon gång i samma veva som han gjorde den här tävlingen.

Så värt att tänka på var att Kaz inte var "Kaz" när han gjorde den där tävlingen.
Ska se filmen snart men tror faktiskt att Bill var starkare under sin era än Jón var under sin eller iaf starkare i förhållande till sina motståndare. Anledningen till att Jón, Svend, Magnus är så mycket mer kända är dels för att dom är nordbor samt att dom gjort filmer, vilket inte Kaz gjort.

Kan hända att jag ändrar mig efter att jag sett filmen...

hugok
2010-12-18, 12:32
Tog ett tag innan jag fattade, deadlift menar du? xD Satt och tänkte, "Vafan vadå marklyft, mark...? *screwy*?

Hahaha, japp det var deadlift jag menade. Fast förmodligen kom det innan han dog
ZWUcHKAj_tc

MackeJuve
2010-12-18, 13:55
En notis angående tävlingen mellan han och Kazmaier så förlorade Kaz mest på att tävlingen hölls _efter_ hans karriär. Problemet från början var att Kaz var så överlägsen att dom som anordnade worlds strongest man inte ville ha honom där (förmodligen var det väl mer...) därför att det inte blev någon tävling om han var med. Sedan när hans karriär var på väg utför så började dom bjuda in honom igen och det var väl någon gång i samma veva som han gjorde den här tävlingen.

Så värt att tänka på var att Kaz inte var "Kaz" när han gjorde den där tävlingen.
Ska se filmen snart men tror faktiskt att Bill var starkare under sin era än Jón var under sin eller iaf starkare i förhållande till sina motståndare. Anledningen till att Jón, Svend, Magnus är så mycket mer kända är dels för att dom är nordbor samt att dom gjort filmer, vilket inte Kaz gjort.

Kan hända att jag ändrar mig efter att jag sett filmen...

Mjo jag vet :) Det var ju orättvist även om jag inte köper riktigt att Kaz var i SÅ dålig form, går man in på Wikipedia och kollar hans meriter har han ju vunnit en hel del under den tiden också! Jo det är frågan om han inte var det, innan jag såg filmen hade jag med den uppfattningen. Nu vet jag inte riktigt.

schabo-labo
2010-12-18, 14:34
tog ett tag innan jag fattade, deadlift menar du? Xd satt och tänkte, "vafan vadå marklyft, mark...? *screwy*?

:d

Hittar ju bara Backstreet Boys Larger than life.

hejhopp79
2010-12-18, 15:51
Soft! Ska kolla dokumentären :)

hugok
2010-12-18, 18:39
Sjukt bra film. Tack för tipset!

limenka
2010-12-19, 21:12
Någon som tänkt på att Magnus.S säger att man INTE ska köpa proteinpulver av mjölk och X utan av whey..?

MackeJuve
2010-12-19, 21:38
:d

Hittar ju bara Backstreet Boys Larger than life.

HAHA se den istället då!

limenka
2010-12-21, 22:01
Någon som kan tipsa till fler sådana här dokumentärer/filmer?

hugok
2010-12-22, 01:00
Någon som kan tipsa till fler sådana här dokumentärer/filmer?

Hittade några i ironmindkatalogen:
The worlds strongest arms-Magnus Samuelsson
Phil Pfister train like a champion

Jag vet inte om dom finns på youtube dock.

MackeJuve
2010-12-22, 11:48
Hittade några i ironmindkatalogen:
The worlds strongest arms-Magnus Samuelsson
Phil Pfister train like a champion

Jag vet inte om dom finns på youtube dock.

Dom jag skrev om som sagt, Svends "Viking Power" och Magnus "Swedish Power". Även "Strongman 30 years of pain" är jävligt intressant!

limenka
2010-12-22, 14:06
Hittade några i ironmindkatalogen:
The worlds strongest arms-Magnus Samuelsson
Phil Pfister train like a champion

Jag vet inte om dom finns på youtube dock.
Får kolla upp

Dom jag skrev om som sagt, Svends "Viking Power" och Magnus "Swedish Power". Även "Strongman 30 years of pain" är jävligt intressant!

Kollade på de två förstnämnda, letar upp 30years sen!

Thanxzz

yoshi96
2010-12-22, 22:10
Här har ni "Strongman 30 years of pain" på YouTube;
http://www.youtube.com/watch?v=8zktHFJKmL8

Fisherman
2011-05-13, 13:48
Kaz var visserligen inte så stark som han var på sitt bästa men absolut i form för uppdraget.
Just i denna tävling så blev de tre frågade om vilka moment de ville ha i tävlingen. Kaz och Capes valde sina och när de frågade Jon sa han att det spelade ingen roll....han skulle vinna ändå!
Då blev det upp till Kaz och Capes att välja.

Det som jag tycker lika stort om inte större är det faktum att Jon var en fantastisk människa. Träffade han en gång då han kom till min by ( 1000 invånare ) på Island och visade upp sin styrka. Då på topp i sin karriär.
Hur han med grymt tålamod och vänlighet svarade på alla frågor som vi ungar hade. Sen körde han där ifrån i sin lilla Fiat som han knappt fick plats i.
Har sen dess träffad en hel del människor som kände han.
Då snackas det alltid i första hand vilken fin människa han var.

HulkH
2011-05-13, 14:26
Jag tror personligen att Kaz och Jon är dom starkaste genom tiderna.
Dock så är strongman inte bara styrka om du kollar på Mariuz, okej han var ju såklart jävligt stark, men framförallt snabbare än dom andra deltagarna vilket gjorde att han vann många grenar.

JohPz
2011-05-13, 15:08
Kaz var visserligen inte så stark som han var på sitt bästa men absolut i form för uppdraget.
Just i denna tävling så blev de tre frågade om vilka moment de ville ha i tävlingen. Kaz och Capes valde sina och när de frågade Jon sa han att det spelade ingen roll....han skulle vinna ändå!
Då blev det upp till Kaz och Capes att välja.

Det som jag tycker lika stort om inte större är det faktum att Jon var en fantastisk människa. Träffade han en gång då han kom till min by ( 1000 invånare ) på Island och visade upp sin styrka. Då på topp i sin karriär.
Hur han med grymt tålamod och vänlighet svarade på alla frågor som vi ungar hade. Sen körde han där ifrån i sin lilla Fiat som han knappt fick plats i.
Har sen dess träffad en hel del människor som kände han.
Då snackas det alltid i första hand vilken fin människa han var.

Mycket trevlig post att läsa. Berätta gärna mer om honom ifall du kan:)

sandberg93
2011-05-13, 15:13
pall o kaz e kungarna av tylösand!!!

JohPz
2011-05-13, 15:27
pall o kaz e kungarna av tylösand!!!

Vanhedra inte hans minne med sådant dravel!

Zaqwer
2011-05-13, 17:11
Jag tror personligen att Kaz och Jon är dom starkaste genom tiderna.
Dock så är strongman inte bara styrka om du kollar på Mariuz, okej han var ju såklart jävligt stark, men framförallt snabbare än dom andra deltagarna vilket gjorde att han vann många grenar.

http://farm4.static.flickr.com/3314/4602555286_0382ba259b.jpg

Glöm inte den här mannen, 210kg i loglift. Vad har Kazmaier gjort, 170kg? Högsta siffran jag kan hitta från honom.

Lite jämnare i styrkelyftsgrenarna men Savickas bör ha övertaget där med.

Snackar man enbart styrka kan jag inte se att någon skulle rå på Savickas. Sigmarsson är inte ens nära.

Nu var det inte meningen att klanka ner på dessa legender det är bara att Savickas är så fruktansvärt stark.

HulkH
2011-05-13, 17:44
http://farm4.static.flickr.com/3314/4602555286_0382ba259b.jpg

Glöm inte den här mannen, 210kg i loglift. Vad har Kazmaier gjort, 170kg? Högsta siffran jag kan hitta från honom.

Lite jämnare i styrkelyftsgrenarna men Savickas bör ha övertaget där med.

Snackar man enbart styrka kan jag inte se att någon skulle rå på Savickas. Sigmarsson är inte ens nära.

Nu var det inte meningen att klanka ner på dessa legender det är bara att Savickas är så fruktansvärt stark.

Ja det är såklart, täntke mera overall. Finns ju flera personer som håller rekord i fler olika grenar.

En snabb googling säger att Mariusz har rekord i dessa grenar:

- The clock
- The parallel stairs (carrying 3 weight on the stairs)
- The walk of lumberman (carrying of 180kg heavy block)
- Over - rolling of tire (8 turns)
- Run with suitcases of 125kg each
- The walk of farmer
- Combined competition (embarking of sacks and run with an anvil




EDIT: Jävlar va fin meritlista Savickas har!

frogmachine
2011-05-13, 19:22
Japp, sjukt sevärd

Matsa
2011-05-13, 20:07
Någon som kan tipsa till fler sådana här dokumentärer/filmer?

Power Unlimited, finns en del av den ute på youtube. Biten som handlar om Lee Moran är sevärd.

McLR
2011-05-13, 22:31
Power Unlimited, finns en del av den ute på youtube. Biten som handlar om Lee Moran är sevärd.

http://www.megavideo.com/?v=C95R0ZD2

Hela filmen :)