handdator

Visa fullständig version : 4Hour Body - Hip thrust


prOtotype
2010-12-17, 18:22
2MaRla9RhW4

Har aldrig sett övningen förut. Den verkar intressant. Någon som har provat?
Övningsrörelsen för mina tankar till många större övningar som ofta förespråkas här på kolo..

Rickard
2010-12-17, 18:35
Aldrig kört så med extra ROM mot bänk utan bara med axlarna mot golvet.
Är nog inte helt kass för att få igång baksidan bättre.

1911
2010-12-17, 19:20
Tycker mest det ser ut som något en eventuell sexpartner får ont av.

limenka
2010-12-17, 19:22
Känns som något man borde köra i samband med mark och böj. För att skjuta fram höften(jucka fram) lättare.

the_matsson
2010-12-17, 19:49
Känns som något man borde köra i samband med mark och böj. För att skjuta fram höften(jucka fram) lättare.

Ja, antagligen, fast frågan är om man inte har mer nytta av att köra t.ex stela marklyft?

don ramon
2010-12-17, 19:54
Det är ju bara ett sätt för grabbarna att maskera "rumpträningen". Då blir den kallad ett supplement till böj och mark.... ;)

Mapa
2010-12-17, 20:47
Det är ju bara ett sätt för grabbarna att maskera "rumpträningen". Då blir den kallad ett supplement till böj och mark.... ;)

vadå maskera? böj och mark är väl utmärkta för "rumpträning"

den där övningen har jag faktiskt lagt till i mitt nya program då jag har problem med att få fram höften i toppen av marklyftet.

creperiet
2010-12-17, 21:20
Jag tycker den är pölig och överflödig. Möjligtvis för att lära sig hitta aktiveringen i rumpan om man har problem med tekniken.

Lifeless
2010-12-17, 21:26
Den är ju ett måste när det är mycket folk på gymet :)
Bra för marklyft och "sista frånskjutet" i löpsteget när man springer.
(Det sista är nåt jag själv tycker har förbättrats av den övningen)

stridis
2010-12-17, 21:27
Dazeds kör den övningen. Ni kan ju kika i hennes journal Tjock&tjej.

LindaS
2010-12-17, 21:29
Kör den dagligen fast med skuldrorna på en fit ball. Utmärkt bålövning och man får gluteusaktivering på köpet.

Så där mycket vikt känns lite väl hard core(ej medveten ordvits) så jag brukar köra många istället, men blir allt lite sugen på att använda någon typ av vikt nästa gång så att det börjar kännas lite fortare.

prOtotype
2010-12-18, 22:02
Jag blev nyfiken just för att jag tänker att den borde kunna ge mig ett ordentligt extra fråntryck i spänstmoment.
Jag kan inte komma på senast då jag fick träningsvärk i gluteus så på något sätt lär jag ju underaktivera den. Ska testa och återkomma med resultat och tankar på om jag upplever att det påverkar mina knäböj och marklyft också.

prOtotype
2010-12-28, 14:33
Okej. Jag vet inte om all förändring kan hänvisas till den här övningen, men den är garanterat delaktig. Igår upptäckte jag hur förbannat stel jag har varit i höftböjarna. Jag stretchade ut dom och helt plötsligt kunde jag knäcka loss låsningar jag antagligen haft i svanken i åratal, hållningen förbättrades och jag får en helt annan känsla av balans när jag går ner med röven mot backen. Idag ska det markas bara för att se hur mycket skillnad det gör. Jag misstänker ruskigt mycket. Nu kommer jag verkligen kunna driva med benen istället för att det är ryggen som ger upp.

emi23j
2010-12-28, 17:46
Jag körde övningen under våren och sommaren. Under hösten har det blivit lite gymmande.

Jag gillar övningen grovt. Läste en artikel där man jämfört aktivering av gluteus och då var denna övning i topp..

Nu kan jag inte direkt säga hur denna övning påverkat min träning. Men det program som jag följde (där denna övning var inkluderad) under våren och sommaren resulterade i af att jag hoppar mycket bättre jämfota än tidigare, skulle tippa på en ökning mellan 10-15cm.

Supermicke
2010-12-28, 18:44
bret contreras har skrivit massa jäkla bra om den, står massa här http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/dispelling_the_glute_myth

Q: Ronnie Coleman had the best glutes of all time, and he never did hip thrusts. Neither did Andy Bolton, and he deadlifted more than any man in history. Usain Bolt is the world's fastest man, and he never did any hip thrusts. What gives?

A: Ronnie's glutes would have been even bigger from hip thrusts. Andy Bolton could get stronger at his deadlift lockout if he did hip thrusts. And Usain Bolt could get even faster if he performed hip thrusts. They are that good! Expect this exercise to be very popular in time.

gillar bret contreras han verkar kunnig, kanske lite överdrivet på citatet då. Han har gjort emg tester också på roeven då hade den övningen högsta betyg iallafall har jag för mig.

Skulle gärna börja köra den övningen tungt med vikter men vågar nog inte XD

Prototype körde du den med vikter? Rapportera hur marken gick också :):D

Ristretto
2010-12-28, 19:05
Förmodligen skulle man få höra ett och annat på mitt gym om man körde den övningen...

Supermicke
2010-12-28, 19:57
gillar youtube kommentarerna :laugh:

emi23j
2010-12-28, 22:51
Förmodligen skulle man få höra ett och annat på mitt gym om man körde den övningen...


De som kommenterar är ofta sugna på att själv prova. De brukar alltid vara lite skeptiska första gången och fråga vad det skulle vara bra för, en del vill prova redan efter en kort pratstund medan andra brukar vänta tills nästa gång de ser mig köra den. samma sak med glute ham raises och kneeling hip extensions.

Rickard
2010-12-29, 18:45
Någon som läst boken 4Hour Body?
Något att ha?

prOtotype
2011-01-03, 00:10
Jag har inte provat den med vikt än, utan ligger på marken med böjda knän och kör ett ben itaget istället.

Någon som läst boken 4Hour Body?
Något att ha?

Jag fick hem den för några dagar sedan. Han skriver om mycket intressanta saker, sen hur mycket som stämmer är ju väldigt svårt att avgöra utan att själv testa saker, och det är väl det som boken uppmuntrar till.

Jag kommer att göra en del experiment så vi får se om jag pallar att redovisa dom i min journal. Började idag med en period på ca 100 dagar och ska se hur mycket jag kan gå upp i muskler.

DennisJ
2011-01-07, 15:02
Någon som läst boken 4Hour Body?
Något att ha?

Recension i New York Times (http://www.nytimes.com/2011/01/07/books/07book.html?_r=1) igår:
It’s among the craziest, most breathless things I’ve ever read, and I’ve read Klaus Kinski, Dan Brown and Snooki.
Och sedan förklarar han varför.

prOtotype
2011-01-07, 17:46
Recension i New York Times (http://www.nytimes.com/2011/01/07/books/07book.html?_r=1) igår:

Och sedan förklarar han varför.

Jag vet inte vad man ska säga om alla påståenden i boken men en del funkar iaf.

Jag använde det han berättar om att hålla andan för att dubbla min rekordtid, börjat använda magvakuum som han också rekommenderar för snygga magmuskler (även om jag hittade det innan jag läste ur boken) och det gör skillnad, hipdrive liknande övningar var avgörande för mig för att fixa min hållning och polarens rygg blev bättre av nån avslappningsgrej.
Han säger ju också i boken att en del grejer funkar men att delen om varför det funkar kanske inte är 100%.

don ramon
2011-01-07, 18:51
Efter att ha läst recensionen så låter det mest som en mix av bullshit och broscience på uppåttjack.

ps. när jag väl fått tummen ur arslet och skrivit min självbiografi ska jag ägna ett helt kapitel åt alla kvinnor som jag gett sin första orgasm. ds.