handdator

Visa fullständig version : Maskinflys - hur strikt?


Zorban
2010-12-17, 16:54
Om man kör maskinflys för ostrikt, vilka andra muskler kopplas in då?

När jag kört flys innan har jag inte suttit helt tillbakalutad i stolen utan lutat mig lite framåt och skjutit fram axlarna. De senaste gångerna har jag provat att köra striktare, och fick gå ner rejält i vikt (nästan 50%). Jag har ganska korta armar och när jag sitter helt tillbakalutad så är det svårt att verkligen ha underarmarna på kuddarna, och det känns som rörelsen blir mycket längre och "vidare". Får inte alls samma kraft som när jag spänner axlarna och har armarna närmre kroppen. Kör alltid denna övning sist i bröstpasset, så är svårt att veta om det gjort någon skillnad. Några ideer?

Rikard Jansson
2010-12-17, 16:59
Byt övning, den suger!

Zorban
2010-12-17, 17:02
För att...? :-)

Som sagt kör jag den sist i passet (kör bland annat bänk/lutande bänk/hantelpress innan), så det är inte direkt en central övning.

saab900
2010-12-17, 17:04
Jag tror Rickard menar att många får problem med axlarna av den maskinen, så även jag t ex. Prova att köra hantelflyes eller flyes i cablecross istället. I cable, tänk på att brösta upp dig ordentligt.

Zorban
2010-12-17, 17:07
Brukar köra cable cross också när jag har tid. Vill gärna avsluta med någon maskin, och de enda som finns är väl bröstpress och flys.

The Truth
2010-12-17, 17:07
Det är axlar som kopplas in när du kör "ostrikt".

Jag avråder från att köra flyes öht, men maskinflyes är nog den sämsta varianten av flyes du kan köra.

Cable cross och hantlar är mycket bättre.

Truth

Zorban
2010-12-17, 21:32
Som det är just nu brukar jag först köra bänkpress, sedan lutande hantelpress, sedan cable cross och sedan flys i maskin. Är det bättre att byta ut flysen mot vanlig plan hantelpress, och var ska de in isådanafall? När jag kör både bänk och lutande och sedan ger mig på plan hantelpress så har jag knappt någon ork kvar. (kör lite andra tricepsövningar osv emellan).

Grotesk
2010-12-17, 22:35
Det är axlar som kopplas in när du kör "ostrikt".

Jag avråder från att köra flyes öht, men maskinflyes är nog den sämsta varianten av flyes du kan köra.

Cable cross och hantlar är mycket bättre.

Truth

Varför ska man inte köra Flyes?

killenigrillen
2010-12-18, 10:43
Varför ska man inte köra Flyes?

Det skulle jag gärna också vilja veta.

Rikard Jansson
2010-12-18, 10:44
Hög skaderisk på en tråkig lågviktsövning: Inte värt

Zorban
2010-12-18, 11:09
På tal om lågvikts, tidigare så körde jag mer vikt i flys än i t.ex bänkpress, antar att detta innebär att jag gjorde rejält fel?

The Truth
2010-12-18, 11:12
När det gäller styrketräning ska man fråga säg själv "varför ska jag köra den här övningen?" istället för "varför ska jag inte köra den här övningen?".

Era bröstmuskler växer knappast mer bara för att ni lägger till lite isolerad bröstträning i slutet av passet. Lägg ner mer energi på att bli starka i basövningar där bröstmuskeln är betydande, till exempel i bänkpress. Att lalla lite flyes hjälper inte nämnvärt i det avseendet.

Som jag skrev i en annan tråd: Är målet att bygga styrka och muskler, eller att det ska kännas skönt i vissa delar på kroppen?

Flyes: Det känns skönt, ni får pump och "tryck".
Bänkpress, hantelpress: Ni får styrka och muskler.

Truth

Rikard Jansson
2010-12-18, 11:12
Om det var med hantlar så var det nog fel, ja

vicarious
2010-12-18, 11:14
På tal om lågvikts, tidigare så körde jag mer vikt i flys än i t.ex bänkpress, antar att detta innebär att jag gjorde rejält fel?

Fel och fel, men du använde nog många fler muskler än just bröst.

Jag tycker inte heller flyes är särskilt mycket att ha. Skoj kan det vara, men fyller ingen funktion som man inte klarar sig utan. Lägger man då till skaderisken så.. Pec deck är nog den värsta.

Zorban
2010-12-18, 11:17
Oki, men vad rekommenderar ni att man kör då? Är det för mycket att köra både bänkpress, plan hantelpress och lutande hantelpress i samma pass? Vill iaf ha med bänkpress och någon hantelpress. Gillar cable cross också för den är rolig.

vicarious
2010-12-18, 11:18
Oki, men vad rekommenderar ni att man kör då? Är det för mycket att köra både bänkpress, plan hantelpress och lutande hantelpress i samma pass? Vill iaf ha med bänkpress och någon hantelpress. Gillar cable cross också för den är rolig.

Kör en bänkpress, en hantelpress och avsluta med cablecross då :) 3 övningar, alldeles lagom.

En plan övning och en med lutning.

Rikard Jansson
2010-12-18, 11:18
chest press är bra om ngn sådan maskin finns tillgänglig

Sheogorath
2010-12-18, 11:25
När det gäller styrketräning ska man fråga säg själv "varför ska jag köra den här övningen?" istället för "varför ska jag inte köra den här övningen?".

Era bröstmuskler växer knappast mer bara för att ni lägger till lite isolerad bröstträning i slutet av passet. Lägg ner mer energi på att bli starka i basövningar där bröstmuskeln är betydande, till exempel i bänkpress. Att lalla lite flyes hjälper inte nämnvärt i det avseendet.

Som jag skrev i en annan tråd: Är målet att bygga styrka och muskler, eller att det ska kännas skönt i vissa delar på kroppen?

Flyes: Det känns skönt, ni får pump och "tryck".
Bänkpress, hantelpress: Ni får styrka och muskler.

Truth

Hur många år har du tränat?

Zorban
2010-12-18, 11:26
Det är mest att om jag bara kör 3 bröstövningar så blir passet så kort. Planerar att lägga till dips när jag klarar av dem, men har gärna en 4e övning sålänge.

Chestpress i maskin finns, ska jag byta ut flys mot den?

Stefan J
2010-12-18, 11:26
Oki, men vad rekommenderar ni att man kör då? Är det för mycket att köra både bänkpress, plan hantelpress och lutande hantelpress i samma pass? Vill iaf ha med bänkpress och någon hantelpress. Gillar cable cross också för den är rolig.

Bänkpress, plan och lutande hantelpress samma pass tycker jag låter alldeles utmärkt och är inte på något sätt för mycket. Och är det inte tillräckligt, höj hellre vikterna eller lägg till ett extra set i någon eller alla övningar än att dutta med flyes. Flyes/cablecross kan du köra lite lätt för rörlighetens skull, som en rehab/prehabövning, men det är inget att lägga krut på.

Rikard Jansson
2010-12-18, 11:27
Det är mest att om jag bara kör 3 bröstövningar så blir passet så kort. Planerar att lägga till dips när jag klarar av dem, men har gärna en 4e övning sålänge.

Chestpress i maskin finns, ska jag byta ut flys mot den?

7 set bänkpress och 4 set chestpress 2 ggr i veckan räcker gott och väl för bröstmusklerna tycker jag, sen komplementera triceps lite också så är saken biff

Zorban
2010-12-18, 11:31
7 set bänkpress och 4 set chestpress 2 ggr i veckan räcker gott och väl för bröstmusklerna tycker jag, sen komplementera triceps lite också så är saken biff
Vet inte om jag missförstår, men du menar altså 7 set bänk på samma pass, två gånger i veckan. Är det inte lite väl mycket, jag kör i princip aldrig mer än 3 sets. Visst att bänken är en av favoritövningarna, men 7 låter lite väl mycket. Gillar hantelpressar också eftersom jag får bättre kontakt med pecsen i den än bänkpress.

Rikard Jansson
2010-12-18, 11:32
Så kör jag iallafall. Men kör du 3-4 set bänk, 3-4 set hantelpress och 3-4 set chestpress, borde bli ännu bättre

The Truth
2010-12-18, 11:33
Hur många år har du tränat?

8 år.

Truth

Zorban
2010-12-18, 11:33
Tränar du för SL eller body building? :-)

Rikard Jansson
2010-12-18, 11:34
Tränar du för SL eller body building? :-)

SL, eller ja, enbart bänkpress

Sheogorath
2010-12-18, 11:37
8 år.

Truth

Det är precis lika länge som jag tränat. Varför har du men inte jag fastnat i en nybörjares enkelspåriga tänk? One way, one "Truth"?

The Truth
2010-12-18, 11:43
Det är precis lika länge som jag tränat. Varför har du men inte jag fastnat i en nybörjares enkelspåriga tänk? One way, one "Truth"? Vene, gener och miljö.

Jag tror att alldeles för många nybörjare tränar för oseriöst. De kör bara efter någon magisk "pump" (utsöndring av GH, vilket inte gör ett skit för musklerna eller styrkan), när de borde lägga upp klara mål och satsa på att bli starkare för sin kroppsvikt i basövningarna.

När jag började träna körde jag också efter att ta slut på musklerna, att utsöndra GH och känna "pumpen" och "the burn". Men det var inte optimalt.

Truth

Sheogorath
2010-12-18, 11:56
Vene, gener och miljö.

Jag tror att alldeles för många nybörjare tränar för oseriöst. De kör bara efter någon magisk "pump" (utsöndring av GH, vilket inte gör ett skit för musklerna eller styrkan), när de borde lägga upp klara mål och satsa på att bli starkare för sin kroppsvikt i basövningarna.

När jag började träna körde jag också efter att ta slut på musklerna, att utsöndra GH och känna "pumpen" och "the burn". Men det var inte optimalt.

Truth

Och jag håller med dig. Men ett vettigt bröstprogram baserat på pressövningar har absolut inget att förlora på att ha med en isolationsövning för bröst, exempelvis min favorit:

y4XP7dBrwb4

Jag tycker att en helt acceptabel anledning till att lägga till en övning är för att man tycker att den är rolig eller känns bra. Att träningen känns lustfylld är en förutsättning för att det ska bli av år efter år vilket är det allt hänger på. Bara för att många nybörjare fjantar runt behöver man inte förorda att man endast ska köra exempelvis SL-bänkar och hantelpress. Sådana uppmaningar kanske förskjuter balansen åt rätt håll, men är definitivt lite oseriöst tycker jag.

The Truth
2010-12-18, 12:01
Och jag håller med dig. Men ett vettigt bröstprogram baserat på pressövningar har absolut inget att förlora på att ha med en isolationsövning för bröst, exempelvis min favorit:

y4XP7dBrwb4

Jag tycker att en helt acceptabel anledning till att lägga till en övning är för att man tycker att den är rolig eller känns bra. Att träningen känns lustfylld är en förutsättning för att det ska bli av år efter år vilket är det allt hänger på. Bara för att många nybörjare fjantar runt behöver man inte förorda att man endast ska köra exempelvis SL-bänkar och hantelpress. Sådana uppmaningar kanske förskjuter balansen åt rätt håll, men är definitivt lite oseriöst tycker jag. Och jag håller med dig. Jag hade en lite väl överdriven attityd mot isolationsövningar. Jag kör själv pushdowns ibland när tricepsen inte fick så mycket av mina bänkpressar.

Tummen upp.

Truth

spoon
2010-12-18, 12:03
Ett litet tillägg kan ju vara att Flyes används flitigt i Sheikos SL-scheman så det är inte bara en övning för pump-älskare. Bra övning för att stretcha ut bröstet i mina ögon.

Sheogorath
2010-12-18, 12:04
Och jag håller med dig. Jag hade en lite väl överdriven attityd mot isolationsövningar. Jag kör själv pushdowns ibland när tricepsen inte fick så mycket av mina bänkpressar.

Tummen upp.

Truth

Haha! Gotcha! ;)

(common ground is good)

Zorban
2010-12-18, 12:08
Visserligen är jag nybörjare, men jag bryr mig inte det minsta om pump, eller att känna mig utmattad efter passet bara för utmattningens skull. Dock brukar jag ha lite energi kvar när jag är klar med de tunga övningarna (bänkpressar/hantelpressar). Om det ger någonting för min tillväxt, vilket jag har hört att det gör, så vill jag gärna köra något lite mer isolerande. Exempelvis tycker jag att cable cross är rolig, och det är skönt med lite mer finlir mot slutet.

Jag föredrar också att köra ett förhållandevis lågt antal set, 3 eller max 4, vilket naturligt resulterar i att jag behöver köra fler övningar än någon som kör 7-8 set.

Stefan J
2010-12-18, 12:18
Visserligen är jag nybörjare, men jag bryr mig inte det minsta om pump, eller att känna mig utmattad efter passet bara för utmattningens skull. Dock brukar jag ha lite energi kvar när jag är klar med de tunga övningarna (bänkpressar/hantelpressar). Om det ger någonting för min tillväxt, vilket jag har hört att det gör, så vill jag gärna köra något lite mer isolerande. Exempelvis tycker jag att cable cross är rolig, och det är skönt med lite mer finlir mot slutet.

Jag föredrar också att köra ett förhållandevis lågt antal set, 3 eller max 4, vilket naturligt resulterar i att jag behöver köra fler övningar än någon som kör 7-8 set.

Det är perfekt om du har lite energi kvar efter de tunga övningarna. Lämna det så, så är du fräschare till nästa pass och kan hantera lite tyngre vikter eller köra något mer rep. Det är inte bra att pressa sig till fail eller köra slut på sig själv varje pass i styrkelyft, och även om förutsättningarna inte är likadana för byggning tror jag samma princip gäller där. Man ska träna tungt, men inte så man spyr :)

Grotesk
2010-12-18, 12:21
Hög skaderisk på en tråkig lågviktsövning: Inte värt

Hur vet du att jag inte kör sinnessjukt höga vikter i den övningen?

Rikard Jansson
2010-12-18, 12:22
Hur vet du att jag inte kör sinnessjukt höga vikter i den övningen?

Kanske du gör. Men om du kör flyes med 40-50 kg så tippar jag på att du kan köra bänk med 250 kg, så det är fortfarande en lågviktsövning.

cero
2010-12-18, 12:22
Hur vet du att jag inte kör sinnessjukt höga vikter i den övningen?

Det är väl ingen som tar mycket i flyes i förhållande till bänkpress tex?

edit: pucktvåa!

Fredrik_S
2010-12-18, 12:32
Kanske du gör. Men om du kör flyes med 40-50 kg så tippar jag på att du kan köra bänk med 250 kg, så det är fortfarande en lågviktsövning.

Vad är din poäng?
Du förstår inte skillnaden av att ha en lång eller kort hävarm?
Vill du bara ha rätt att 50 kilo är en lägre vikt än 250 kg

Det är ungefär lika smart som att säga att det är lika tungt att hålla en 20 kilos vikt i handen nära kroppen som att hålla samma vikt rakt ut från kroppen.

Rikard Jansson
2010-12-18, 12:33
Min poäng är att flyes är en lågviktsövning?

Fredrik_S
2010-12-19, 00:40
Min poäng är att flyes är en lågviktsövning?

okej....
en helt meninglös poäng alltså...
Övningen belastar bröstmuskeln mera per kilo använd vikt än en pressövning eftersom hävarmen blir längre...

logiken är ungefär som att säga att benpress är en bättre övning för ben för man kan lyfta mer vikt i den jämfört med benböj...

Rikard Jansson
2010-12-19, 07:59
okej....
en helt meninglös poäng alltså...
Övningen belastar bröstmuskeln mera per kilo använd vikt än en pressövning eftersom hävarmen blir längre...

logiken är ungefär som att säga att benpress är en bättre övning för ben för man kan lyfta mer vikt i den jämfört med benböj...

Det är inte bara en lågviktsövning p.g.a. hävarmen. Även det faktum att du inte kan hålla samma sorts motstånd genom hela övningen (mycket svagare i ytterlägena jämfört med toppläget, vilket visar sig DESTO mer vid hantelflyes) gör att den bara tränar främre deltoidus och pectoralis minor effektivt, och blir därigenom ineffektiv för pectoralis major.

Benpress är en bättre övning för benen, då element som bålstabilitet, som inte tränar benen, försvinner.

Flyes är en lika bra övning för bröst jämfört med bänkpress som reversed flyes är för rygg jämfört med stångrodd. D.v.s. värdelöst.

Jorgen
2010-12-19, 09:03
Det är inte bara en lågviktsövning p.g.a. hävarmen. Även det faktum att du inte kan hålla samma sorts motstånd genom hela övningen (mycket svagare i ytterlägena jämfört med toppläget, vilket visar sig DESTO mer vid hantelflyes) gör att den bara tränar främre deltoidus och pectoralis minor effektivt, och blir därigenom ineffektiv för pectoralis major.

Benpress är en bättre övning för benen, då element som bålstabilitet, som inte tränar benen, försvinner.

Flyes är en lika bra övning för bröst jämfört med bänkpress som reversed flyes är för rygg jämfört med stångrodd. D.v.s. värdelöst.

Så du kör hellre benpress än knäböj för benen?

Reversed flyes tränar (om jag förstår det rätt) primärt baksida axlar. Du kan dessutom inte jämföra en såpass komplex "muskelgrupp" som ryggen med något så enkelt som brösten.

Rikard Jansson
2010-12-19, 09:10
Hade jag tränat för volym så javisst. Då hade inte teknik eller vana, eller rentav säkerhet varit något hinder. Edit: och givetvis det största hindret: bålstyrkan.

Nej kanske är det en dålig jämförelse, men du ser likheten?

Jorgen
2010-12-19, 09:26
Hade jag tränat för volym så javisst. Då hade inte teknik eller vana, eller rentav säkerhet varit något hinder. Edit: och givetvis det största hindret: bålstyrkan.

Nej kanske är det en dålig jämförelse, men du ser likheten?

Men nu utgår du från ditt perspektiv hela tiden. Jag ser ingenstans varför TS tränar, om han tränar för volym eller för att bli stark i SL.

Utifrån varför och hur jag tränar? Nej, det gör jag inte.
Men oas så fjollar jag omkring med höga reps och en del isolationsövningar. ;)

Rikard Jansson
2010-12-19, 09:44
Jo, men du frågade ju efter mitt perspektiv. Även om han tränade för SL vore benpress bättre träning för benen, men värdelöst då han behöver matchande bålstyrka, och även få in perfekt teknik etc.

Fredrik_S
2010-12-19, 10:24
Flyes är en lika bra övning för bröst jämfört med bänkpress som reversed flyes är för rygg jämfört med stångrodd. D.v.s. värdelöst.

Flyes är INTE en värdelös övning för bröst punkt.

Du är för enkelspårig när du tänker att det bara finns ett enda perfekt sätt att träna på för muskeltillväxt. Man kan inte säga att det och det är bäst och resten är värdelöst och suger.
Tänker vi SL är det mer förfinat vad som är optimal träning men det gör vi inte här. Här är frågan huruvida flyes är en bra bröstövning eller inte och svaret är inte rakt av nej som du försöker säga.

Man vet inte så exakt vad muskler växer bäst av så att man enkelt kan svara Ja eller Nej på om en övning är bra eller inte.

Jag tycker trådskaparen måste känna efter själv hur känslan är av övningen och ingen kommer kunna veta om den övningen gjorde till eller från eller om den förstör(tveksamt) eller om det bidrar till tillväxten...

Rikard Jansson
2010-12-19, 10:33
Säger inte alls att det bara finns ett enda perfekt sätt att träna på. Dock finns det ungefär 10 övningar som är ineffektiva, farliga och allmänt märkliga. Och i den kategorin faller flyes med armar utsträckta mer än 120 grader. Sen om det råkar vara en övning som passar dig så är du undantaget, inte alla andra.

Jorgen
2010-12-19, 10:43
Dock finns det ungefär 10 övningar som är ineffektiva, farliga och allmänt märkliga.

Vilka?

Rikard Jansson
2010-12-19, 10:53
Vilka?

Press bakom nacken, sneda utfall, sittande bålrotationer, lutande bänkpress (fel-hållvarianten, dvs huvudet längre ner än bålen), pullovers är de jag kommer att tänka på först. Sen finns det väl ännu mer hemmabyggda varianter av olika övningar som iaf jag anser att man inte borde köra.

Jorgen
2010-12-19, 10:57
Press bakom nacken, sneda utfall, sittande bålrotationer, lutande bänkpress (fel-hållvarianten, dvs huvudet längre ner än bålen), pullovers är de jag kommer att tänka på först. Sen finns det väl ännu mer hemmabyggda varianter av olika övningar som iaf jag anser att man inte borde köra.

Det var fem, du har fem kvar. :)

Btw, press bakom nacken är den enda axelövningen jag kan köra utan att få ont i axlarna. Vilka övningar rekommenderar du att jag skall köra istället?

Rikard Jansson
2010-12-19, 11:08
Om hantelpress där bottenläget är att hantlarna är på vardera sida av huvudet för att sedan gå rakt upp funkar så vore det nog en förbättring. Jag är dock ingen sjukgymnast :)

Tja, 6 med flyes. Får väl lägga till sidodrag och sidopressar med ben, d.v.s. den där märkliga maskinen där man står på ett ben och vevar med det andra benet. Sen kommer kickbacks, diverse kungsfjäderövningar bakom ryggen eller nacken, drag bakom nacken, breda, tunga, djupa dips, frontlyft, etc. Finns väldigt många övningar som belastar för mycket i ytterlägen, eller som utförs i positioner där man helt enkelt inte kan belasta muskeln tillräckligt i proportion till leder osv, eller där vikten blir alltför skiftande i olika positioner, vilket gör att man borde byta ut dem till mer normala övningar som ändå ger lika mycket.

Jorgen
2010-12-19, 11:15
Om hantelpress där bottenläget är att hantlarna är på vardera sida av huvudet för att sedan gå rakt upp funkar så vore det nog en förbättring. Jag är dock ingen sjukgymnast :)

Tja, 6 med flyes. Får väl lägga till sidodrag och sidopressar med ben, d.v.s. den där märkliga maskinen där man står på ett ben och vevar med det andra benet. Sen kommer kickbacks, diverse kungsfjäderövningar bakom ryggen eller nacken, drag bakom nacken, breda, tunga, djupa dips, frontlyft, etc. Finns väldigt många övningar som belastar för mycket i ytterlägen, eller som utförs i positioner där man helt enkelt inte kan belasta muskeln tillräckligt i proportion till leder osv, eller där vikten blir alltför skiftande i olika positioner, vilket gör att man borde byta ut dem till mer normala övningar som ändå ger lika mycket.

Jag kan inte köra hantelpress, gör ont.

Drag bakom nacken har jag kört i över tio år, utan det minsta problem. Även när jag hade en söndrig supraspinatus kunde jag köra drag bakom nacken.
Vad är sidodrag och sidopressar?
Hur många tränar med kungsfjäder nuförtiden tror du?

För mig är bänkpress en onödig övning som är skadlig. Det finns ingen annan övning där jag har skadat mig lika ofta som i just bänkpress.
Betyder det att den övningen är dålig?

Rikard Jansson
2010-12-19, 11:19
Sidodrag & press: den maskinen där folk står och drar eller pressar med ett ben åt sidorna, för att försöka träna ljumskarna eller utsida lår.

Du kanske har haft tur med drag bakom nacken. Det är en farlig övning.

Ja, bänkpress är en dålig övning. Sen att det råkar vara min favoritövning och att jag med skadar mig i just den är ... oturligt :) Edit: dock av en annan anledning. Skulle folk på samma sätt som i bänkpress ta till alla medel för att få upp vikten så skulle extremt många övningar ha hög skaderisk. Att försiktigt köra tior i bänken med ett lugnt tempo och ett tydligt markerat stopp tror jag inte ska kunna ställa till alltför mycket problem för folk som inte tidigare skadat sig.

De flesta som tränar hemma i vardagsrummet skulle jag tippa på har en kungsfjäder, än om de är i minoritet.

Jorgen
2010-12-19, 11:32
Att försiktigt köra tior i bänken med ett lugnt tempo och ett tydligt markerat stopp tror jag inte ska kunna ställa till alltför mycket problem för folk som inte tidigare skadat sig.

De flesta som tränar hemma i vardagsrummet skulle jag tippa på har en kungsfjäder, än om de är i minoritet.

Och då tror jag inte att någon skadar sig i någon övning.

På åttiotalet säkert, i dagsläget, tveksamt.

Rikard Jansson
2010-12-19, 11:36
Sant, men jag tror ändå man har lite mer spelrum i bänkpressen än i t.ex. breda, djupa, tunga dips.

Det farligaste i bänkpressen skulle jag vilja påstå (då jag själv åkte dit på det) är att gunga till i bottenläget för att orka mer vikt.

Om man skulle göra detta i breda dips med +40 kg i bottenläget tror jag nästan man skulle skada sig omedelbart på första repetitionen.

Tror iallafall att bänkskador kommer från att man satsar lite mer där. Man ställer sig ju inte och drar mark och krokar ryggen för att dra upp en alldeles för tung vikt liksom.

davvvan
2010-12-19, 11:38
Rikard: Vore intressant att veta hur länge du tränat själv då du pekar ganska ordentligt åt både höger och vänster. Vad som funkar bäst/sämst för dig behöver inte göra det för någon annan. Det är svårt att generalisera.

J.V
2010-12-19, 11:42
Vad är det som gör press och drag bakom nacken till DÖTSövningar då?

Och vad är frontlyft?

Rikard Jansson
2010-12-19, 11:44
Svårt att säga, har lekt med skivstänger sen jag var 9 år, och är 17, och någonstans där i mellan blev det seriöst.

Kan hålla med om att det kan låta subjektivt. Men nu talar vi inte om individuella skillnader; vi talar om vilka övningar som är farliga och ineffektiva ur ett biomekaniskt perspektiv

Rikard Jansson
2010-12-19, 11:46
Press och drag bakom nacken sker med axlarna i maximala ytterlägen, detta gör att eventuellt fel"gung" är väldigt skadligt, och du kan då sträcka ledkapslar eller liknande. Frontlyft är den övningen när du står upp, håller en hantel och sedan lyfter den rakt fram till huvudhöjd med raka armar. Inte värst farlig, men synnerligen ineffektiv när det kommer till att träna främre delta.

J.V
2010-12-19, 11:55
Den här tråden får mig att undra om det finns en enda övning som du inte tycker är farlig eller onödig.

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:03
Den här tråden får mig att undra om det finns en enda övning som du inte tycker är farlig eller onödig.

Maskinrodd är en jävligt säker och bra övning :D

Nerå, men rätt utfört så är följande bra: Benpress,knäböj,vadpress,lårcurl,reversed lårcurl,frontböj,ryckböj,zercherböj,marklyft,good mornings,frivändningar,diverse roddar, bänkpress, lutande bänkpress (den vanliga varianten), hantelpress,hammerpress, pushdowns, strikta dips, chins, curls (helst med ez-stång eller med hantlar), däckvält, diverse andra strongmanövningar, cheatade sidolyft, pulldowns (stående pullovers i trissa), chestpress i maskin, sen diverse grepp&underarmträning så är saken klar, haha. Kan ha missat några.

davvvan
2010-12-19, 12:09
Du nämnde tidigare att bänkpress var en farlig övning. Nu säger du att den är bra. Hur ska du ha det? Har du kört tunga good mornings sen du var 9? Fixat empirin den hårda vägen?

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:13
Du nämnde tidigare att bänkpress var en farlig övning. Nu säger du att den är bra. Hur ska du ha det? Har du kört tunga good mornings sen du var 9? Fixat empirin den hårda vägen?

Bänkpress utförd som allra oftast: farlig
Bänkpress utförd utan gung eller studs i botten: relativt ofarlig.

Fattade vid 15 att konceptet att köra 1 set lårcurl, 1 set bänkpress i shrugmaskinen för att sedan hoppa lite hopprep i 5 minuter etc inte funkade, så kan väl säga att jag började träna då. Fixat vad den hårda vägen?

davvvan
2010-12-19, 12:15
Det där kan du skriva om de flesta övningar. Nu generaliserar du igen.

Empiri är en slutledning baserad på erfarenhet.

Jorgen
2010-12-19, 12:18
Alla övningar är farliga om man utför dom på fel sätt.
Och tvärtom.

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:19
Jo, men få övningar körs lika ofta med farliga utföranden.

Förutom min pajade axel kommer väl det mesta av informationen från traningslara.se, boken Maximal Muskeltillväxt, andra personer, min naprapat och sunt förnuft.

Sheogorath
2010-12-19, 12:22
Snälla Jörgen, sätt åldersgräns på Kolozzeum NU.

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:23
Vad elakt. Men visst, skit i allt jag skrivit, kör hur ni vill.

Sheogorath
2010-12-19, 12:25
Vad elakt. Men visst, skit i allt jag skrivit, kör hur ni vill.

Du uttalar dig säkrare/mer definitivt än vad en professionell vårdgivare med inriktning rörelse/stöd kan göra. Fundera på den ett slag.

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:27
Du uttalar dig säkrare/mer definitivt än vad en professionell vårdgivare med inriktning rörelse/stöd kan göra. Fundera på den ett slag.

Kanske borde de uttala sig säkrare då. Någon leg. sjukgymnast eller liknande kan gärna få läsa igenom tråden och säga vart jag har fel.

Jorgen
2010-12-19, 12:27
Jo, men få övningar körs lika ofta med farliga utföranden.

Förutom min pajade axel kommer väl det mesta av informationen från traningslara.se, boken Maximal Muskeltillväxt, andra personer, min naprapat och sunt förnuft.

Tja, ostbågerygg i marken, rejält dålig teknik i knäböj, enormt svingande i stångcurlen, listan på taskiga övningsutförande som syns ute på gymmen i Sverige kan nog göras lång.

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:28
Tja, ostbågerygg i marken, rejält dålig teknik i knäböj, enormt svingande i stångcurlen, listan på taskiga övningsutförande som syns ute på gymmen i Sverige kan nog göras lång.

Ja, det är klart. Syftade mer på kolo's elit. De tenderar iaf att ha en något högre klass på utföranden. :)

Jorgen
2010-12-19, 12:29
Kanske borde de uttala sig säkrare då. Någon leg. sjukgymnast eller liknande kan gärna få läsa igenom tråden och säga vart jag har fel.

Det finns ett helt gäng med trådar där Arne förklarar att drag och press bakom nacken inte är några dödsövningar. Leta upp dom.
Han har ganska mycket erfarenhet när det kommer till styrketräning och anatomi.

MicheG
2010-12-19, 12:31
För mig har tunga strikta hantelflyes varit en väldigt viktigt övning för att få större bröstmuskler.

davvvan
2010-12-19, 12:38
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=20638

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:40
Det finns ett helt gäng med trådar där Arne förklarar att drag och press bakom nacken inte är några dödsövningar. Leta upp dom.
Han har ganska mycket erfarenhet när det kommer till styrketräning och anatomi.

Hittade bara ett inlägg där han talade om drag bakom nacken. Han sa dock inte varför det inte var farligt, fast det ligger i ett maximalt ytterläge. Kanske bevisbördan faller på oss motståndare till övningar bakom nacken dock.

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:44
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=20638

Visst visst, glömde att man inte kan vara till någon hjälp om man inte först postat om en massa :smash:

Som sagt, gör som du vill.

davvvan
2010-12-19, 12:46
Visst visst, glömde att man inte kan vara till någon hjälp om man inte först postat om en massa :smash:

Som sagt, gör som du vill.

Det var i all välmening. Hur du skriver påverkar mycket intrycket man får av dig och dina synpunkter.

:) <------- obligatorisk smiley så du förstår att jag gillar dig.

Sheogorath
2010-12-19, 12:47
Kanske borde de uttala sig säkrare då. Någon leg. sjukgymnast eller liknande kan gärna få läsa igenom tråden och säga vart jag har fel.

Jag är leg. sjukgymnast. Nej, alldeles för många uttalar sig för tvärsäkert redan, professionella likväl som amatörer.

Rikard Jansson
2010-12-19, 12:51
Jag är leg. sjukgymnast. Nej, alldeles för många uttalar sig för tvärsäkert redan, professionella likväl som amatörer.

Du borde uttala dig tvärsäkert om att jag har fel iallafall, istället för att klaga på att du är äldre än mig.

Grotesk
2010-12-19, 13:15
Vad elakt. Men visst, skit i allt jag skrivit, kör hur ni vill.

hej vad har du gått för utbildning ? den verka asbra jag vill bli lagom bra som dej ! plz berätta^^

Rikard Jansson
2010-12-19, 13:16
hej vad har du gått för utbildning ? den verka asbra jag vill bli lagom bra som dej ! plz berätta^^

Industri.

Sheogorath
2010-12-19, 13:22
Du borde uttala dig tvärsäkert om att jag har fel iallafall, istället för att klaga på att du är äldre än mig.

"Klaga på att jag är äldre"? Det hade (förhoppningsvis) varit uppenbart för dig om du varit äldre att det sällan är så enkelt som folk (även på hög nivå) gärna vill få det till att vara ("du får absolut inte gå över tårna med knäna när du kör knäböj! du får absolut inte låta armbågarna peka utåt när du kör triceps bakom nacken! du får aldrig osv osv..."). Jag ska äta och städa nu men kan ta mig tid att gå igenom det du skrivit innan. Och då hoppas jag att du tar dig tid att läsa det också. Det fel du gör är framförallt att du utan tillräcklig kunskap generaliserar på ett sätt som man omöjligt kan göra med din kunskapsbas. Jag har suttit här och tänkt över övningsutföranden som jag absolut skulle säga är dåliga för alla och det är inte många kan jag säga. Särskilt inte om vi blandar in sådant som intensitiet, duration och frekvens.

Rikard Jansson
2010-12-19, 13:25
"Klaga på att jag är äldre"? Det hade (förhoppningsvis!) varit uppenbart för dig om du varit äldre att det sällan är så enkelt som folk (även på hög nivå) gärna vill få det till att vara ("du får absolut inte gå över tårna med knäna när du kör knäböj! du får absolut inte låta armbågarna peka utåt när du kör triceps bakom nacken! du får aldrig osv osv..."). Jag ska äta och städa nu men kan ta mig tid att gå igenom det du skrivit innan. Och då hoppas jag att du tar dig tid att läsa det också. Det fel du gör är framförallt att du utan tillräcklig kunskap generaliserar på ett sätt som man omöjligt kan göra med din kunskapsbas. Jag har suttit här och tänkt över övningsutförande som jag absolut skulle avråda alla från att använda och det är inte många kan jag säga. Särskilt inte om vi blandar in sådant som intensitiet, duration och frekvens.

Edit: felresonemang av mig. Hur som helst, varsågod.

limenka
2010-12-19, 13:56
Jag har bland inläggen inte hittat något svar på TS fråga. Kanske har jag missat den bland allt tjafs?

Jorgen
2010-12-19, 13:59
Jag har bland inläggen inte hittat något svar på TS fråga. Kanske har jag missat den bland allt tjafs?

Du har inte letat så bra. #6:
Det är axlar som kopplas in när du kör "ostrikt".

Din post var väl inget svar på TS fråga heller? Apropå tjafs alltså.

limenka
2010-12-19, 14:01
Du har inte letat så bra. #6:


Din post var väl inget svar på TS fråga heller? Apropå tjafs alltså.

Där ser man.

Nej det var den definitivt inte.

Sheogorath
2010-12-19, 16:28
Flyes är en lika bra övning för bröst jämfört med bänkpress som reversed flyes är för rygg jämfört med stångrodd. D.v.s. värdelöst.

Vi börjar här. Du jämför äpplen med päron. Bröstmuskelns funktion är bland andra att genomföra horisontalflexion, d.v.s. rörelsen som i en guillotin-bänkpress eller en fly (vi får förutsätta att strävan är att ha överarmarna i 90 graders vinkel mot thorax). Anledning till att motsvarande övning i andra dragriktningen (horisontalextension: rörelsen i en reverse fly) är dålig för latissimus dorsi är för att muskeln inte är alls särskilt stark i detta läge. Kroppen har slängt i bakre delta för detta ändamål.

Sen är jag nyfiken var du har fått din info om aktiveringskedjan i flyes. Varför skulle bottenläget belasta deltamuskeln mer? I en horisontalflexion är axlarna i princip helt bortkopplade genom hela rörelsebanan. Detta är hela poängen med guillotin-pressen och anledningen till att kroppsbyggare tar ner stången högt på bröstet: bröstet isoleras från axlarna. För normalt utförd bänkpress är det common wisdom bland SL-are att bröstet är som mest aktivt i bottenläget, sedan mer axlar och slutpressen mest triceps. Poängen är hur som helst att du inte har särskilt mycket delta-aktivitet i en "korrekt" utförd fly oavsett var i rörelsebanan du befinner dig. Sen kan jag hålla med dig om att fly med hantlar är den sämsta varianten om man vill få en komplett styrkeövning: i maskin eller med kablar kan man få belastning genom hela rörelsebanan. Men dåligt för bröstaktivitet? Knappast.

Pectoralis minor har andra funktioner än den du nämner. Den bl.a. protraherar scapulae, och är det någonstans i en fly eller press man kan göra det så är det i slutet. Knappast i bottenläget. Där om någonstans är det lätt att ha skuldran samlad under kroppen.

Sen när du raddar upp en lista på farliga övningar ligger bevisbördan helt och hållet på dig. Det är precis som Jörgen säger så att de flesta övningar kan vara skadliga om man utför dem fel. Tricket då är inte att sluta med de övningarna, utan att lära sig göra dem rätt.

Rikard Jansson
2010-12-19, 16:35
Just i bottenläget, där vikten har mest "tyngd", och där musklerna är som mest utsträckta, bör ju delta vara mest utsatt. Men kanske är det pectoralis minor som är utsatt?

Sheogorath
2010-12-19, 16:43
Just i bottenläget, där vikten har mest "tyngd", och där musklerna är som mest utsträckta, bör ju delta vara mest utsatt. Men kanske är det pectoralis minor som är utsatt?

Inget av dem. Det är pectoralis major är som mest utsträckt i det läget. Minor fäster inte ens på överarmsbenet. Minor är som anatomiskt mest utsträckt när du fört samman skulderbladen bakom kroppen och det är en position som eftersträvas av de flesta som tränar bröst vare sig det är BBs, SL:are eller kör flyes eller pressar. För att sträcka ut främre delta är det bottenläget av en dip som gäller.

Rikard Jansson
2010-12-19, 16:46
Aja, det är hur som helst inte därför jag ogillar hantelflyes, det är för bicepsrisken och för den skiftande påfrestningen. Bandflyes med armarna tätt intill kroppen gör jag ofta. Men det är inte heller en övning jag rekommenderar, jag kör den endast i rehabsyfte.

Sheogorath
2010-12-19, 16:48
Aja, det är hur som helst inte därför jag ogillar hantelflyes, det är för bicepsrisken och för den skiftande påfrestningen. Bandflyes med armarna tätt intill kroppen gör jag ofta. Men det är inte heller en övning jag rekommenderar, jag kör den endast i rehabsyfte.

Jag gillar inte heller hantelflyes. Ska jag flaxa med hantlar gör jag det som Cutler i filmen som ligger i Allmänt, d.v.s. gör en hybridpress. "Vår" poäng var att det är helt OK att inte gilla övningar men för den sakens skull ska man inte sätta standarder för andra.

Jorgen
2010-12-19, 16:51
Aja, det är hur som helst inte därför jag ogillar hantelflyes, det är för bicepsrisken och för den skiftande påfrestningen. Bandflyes med armarna tätt intill kroppen gör jag ofta. Men det är inte heller en övning jag rekommenderar, jag kör den endast i rehabsyfte.

Nu när Sheo har slagit hål på din teori om varför flyes är dåligt så hittar du en ny anledning? Märkligt. ;)

Rikard Jansson
2010-12-19, 16:52
Jag gillar inte heller hantelflyes. Ska jag flaxa med hantlar gör jag det som Cutler i filmen som ligger i Allmänt, d.v.s. gör en hybridpress. "Vår" poäng var att det är helt OK att inte gilla övningar men för den sakens skull ska man inte sätta standarder för andra.

De flesta av mina inlägg kom från att jag svarade på frågor. Sen huruvida de tolkas som sanning eller mina personliga åsikter kan jag inte svara på. Men någon okunnig(are) läser och tar till sig att de övningarna jag skrev är dåliga så kan jag ändå med gott samvete tänka mig att jag förbättrat någons upplägg. Sen om någon anser att jag har fel i mina åsikter så tycker jag de också borde skriva sin sida om saken.

Stefan J
2010-12-19, 17:46
Maskinflyes är en alldeles för betydelselös övning för att bevärdigas 7 sidors diskussion :D

Rikard Jansson
2010-12-19, 17:48
Aa, egentligen borde jag hitta en tråd som handlar om bänkpress vs hantelpress och argumentera i minst 100+ sidor :D

McLR
2010-12-19, 17:51
Aa, egentligen borde jag hitta en tråd som handlar om bänkpress vs hantelpress och argumentera i minst 100+ sidor :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132125&highlight=b%E4nkpress+hantelpress

Börja*popcorn*

Lord Humungus
2010-12-20, 12:42
Jay Cutler säger ju att flyes övningar är det som fått hans bröst att utvecklas mest och jag tror inte typ alla andra byggare hade kört det om det var så värdelöst

Curls
2010-12-20, 12:50
Cedric McMillan kör maskin flyes som huvudövning i hans bröstpass, allt är inviduellt vad någon tycker är värdelöst och inte alls fungerar för denne kan vara det som fungerar bäst och ger mest för en annan.

Jag personligen tycker mycket mer om flyes än pressar för bröst, kör 1 press övning och 3 flye övningar på mitt bröst upplägg.

Rikard Jansson
2010-12-20, 13:03
Jay Cutler säger ju att flyes övningar är det som fått hans bröst att utvecklas mest och jag tror inte typ alla andra byggare hade kört det om det var så värdelöst

Jay Cutlers favoritövning för bröst är bänkpress, så tvivlar på att han skulle säga det. Såvida han inte bara anser att bänkpress är roligt, vilket vore märkligt.

Lord Humungus
2010-12-20, 14:25
I improved and beyond eller vad nu filmen heter säger han det, bara att kolla själv om du inte tror mig