handdator

Visa fullständig version : EAA även under träning av styrka ?


ToughLove
2010-12-17, 13:52
Hej tänkte fråga om det är värt att ta EAA under stryke period, asså träning av låg reps ?. Och även kolla ifall det går bra att ta EAA året runt ? eller måste man ta nån pause från det ?

bearwolf
2010-12-17, 14:10
Vad jag vet finns det ingen forskning som säger att det är fördelaktigt, men jag tar iaf lite EAA i vattnet under träningen, smaken taggar mig att lyfta :)
Du behöver ingen paus

Finns en fin tråd om ämnet på kosttilskott

Pungis
2010-12-17, 14:27
De är värt, och du behöver aldrig pausa..

ceejay
2010-12-17, 14:33
EAA är de essentiella aminosyrorna. Aminosyror bygger upp protein som du äter varje dag. Nej du behöver ingen paus från det.

Om du tränar på fastande mage är det bra att få i sig EAA innan passet.

The Truth
2010-12-17, 14:33
Du behöver bara ta EAA på två olika tillfällen.

1. Direkt innan styrketräningen ifall du är på fastande mage.
2. Direkt efter styrketräningen ifall du inte kommer äta mat på länge.

EAA tar inte på njurarna som till exempel kreatin gör så du behöver inte "vila" ifrån det, nej.

Truth

Zhang
2010-12-17, 14:35
Varför är det så att folk tror att styrka ligger i ena skålen och muskelmassa i andra? Båda resultaten är en ökning av varandra.

Även om maximala ökningar av de båda inte går att översätta linjärt så betyder det inte att man slutar att utvecklas i det ena av att försöka maximera det andra. För att öka i styrka behöver du även öka i muskelmassa. För att öka i muskelmassa behöver du även öka i styrka.

EAA är inte bara för kroppsbyggare. Så varför skulle du inte ta det under en styrke-period?

Eddie Vedder
2010-12-17, 15:25
Varför är det så att folk tror att styrka ligger i ena skålen och muskelmassa i andra? Båda resultaten är en ökning av varandra.

+1

Det är det gamla vanliga "svart-eller-vitt"-tänket. Så fort korrelationen inte är direkt linjär framstår det som dikotomier helt plötsligt.

EAA har samma effekt på muskelmassa även om man prioriterar styrka. Muskelproteinmetabolismen har ingen radar som tolkar individens önskemål. Men med det sagt så är det fel att likställa fria EAA med mat.

King Grub
2010-12-17, 15:44
Utan EAA, ingen muskeluppbyggnad eller muskeltillväxt. EAA i samband med träning är ett måste för att vända katabolism till anabolism. Däremot spelar källan, mat eller tillskott, mindre, om någon, roll.

stevebc
2010-12-18, 03:18
Det finns väl ingen synergieffekt på proteinsyntesen av EAA på tom mage och styrketräning, eller har jag missat något?

Alltså, den del av proteinsyntesen som stimuleras av EAA på tom mage i sig blir väl lika hög av både lågreps- och högrepsträning (då den stimuleras av just ett födointag och inte en träningseffekt)? Sedan att den sammanlagda effekten antagligen blir större med högrepsträningen påverkar väl inte ett ev intag vid lågrepsträning? Det är ju alltid att föredra en högre proteinsyntes.

Gislason
2010-12-18, 10:14
Om du tränar på fastande mage är det bra att få i sig EAA innan passet.



1. Direkt innan styrketräningen ifall du är på fastande mage.


EAA efter styrketräning ger bättre effekt på proteinsyntesen. Ett intag innan passet är inte avsett för att ge "bränsle" vid fastande tillstånd som många verkar tro, nedbrytningen under aktivitet är väl relativt oundviklig, det intressanta är hur väl man utnyttjar möjligheten till en våldsam uppreglering efter avslutad aktivitet.

När man tidigare rekommenderade EAA före passet så var det för de effekter de hade på proteinsyntesen efter passet, och nya studier har visat att tidigare mätmetoder varit dåliga, nya rön säger att kroppen inte kan nyttja intaget före passet och att det således bör läggas efter passet.

Rätta mig gärna om jag har missförstått något, men det här med att man bör ta EAA före passet vid fastande tillstånd känns felaktigt, det lär väl snarare vara ännu intressantare att uppnå en så effektiv stimulans som möjligt.

Barbastark
2012-03-10, 13:14
Utan EAA, ingen muskeluppbyggnad eller muskeltillväxt. EAA i samband med träning är ett måste för att vända katabolism till anabolism. Däremot spelar källan, mat eller tillskott, mindre, om någon, roll.

Så är det värt att inta EAA i form av tillskott under ett styrke- eller konditionspass? Varför?/Varför inte?

King Grub
2012-03-10, 13:46
Under? Nej, det tror jag inte. Möjliga fördelar under ett marathonlopp kanske.

Och när jag skriver EAA här är det EAA oavsett källa, inte speciellt från tillskott. EAA måste du få i dig, annars får du inga träningsresultat. Annars dör du t o m. Men inte behöver det vara från tillskott.

Barbastark
2012-03-10, 13:56
Under? Nej, det tror jag inte. Möjliga fördelar under ett marathonlopp kanske.

Ok. Är det för att EAAt, i tillskottsform, under styrkepasset inte hinner tas upp tillräckligt snabbt och göra något effekt? För om det hinner tas upp så känns det ju som att intag under passet kunde vara gynnsamt för muskeltillväxten? (jag har antagligen missat att ta in viktiga faktorer i min "beräkning" här).

King Grub
2012-03-10, 13:59
Proteinsyntesen kan inte uppregleras över basnivåer under träning och timmen efter.

Barbastark
2012-03-10, 14:31
Proteinsyntesen kan inte uppregleras över basnivåer under träning och timmen efter.

Du säger alltså att proteinsyntesen redan är på max under träning och 1 h efter och att inget förutom typ vitamin S kan höja den mer?

DOCK så förutsätter väl dessa maxnivåer av proteinsyntesen att man också redan har EAA fritt i blodet under träning (från tex mat)? Eller skulle proteinsyntesen vara på max under träningspasset även om man inte ätit på 2 dygn?

King Grub
2012-03-10, 14:32
Den är inte på "max" utan på basnivåer, som jag skrev.

Barbastark
2012-03-10, 14:45
Den är inte på "max" utan på basnivåer, som jag skrev.

Nu förutsätter du att jag är lika insatt i fackspråket och innebörden av dessa begrepp i detta sammanhang som du är, vilket jag inte är. Så har du lust att förklara lite mer pedagogiskt?