handdator

Visa fullständig version : Ont insida knä bröstsim


kimme
2010-12-17, 09:43
Hej!

Jag har tidigare simmat och gymmat.
Simning 2ggr/vecka och gymet 2ggr/vecka,

Körde på så några månader och mådde bättre än någonsin.
Sedan drog jag på mig en tennis & golfarmbåge för runt 1 år sedan.
Detta har efter diverse rehabövningar mm inte gett med sig.
Vilade hur som helst ett halvår och sedan började jag simma igen. Till min stora glädje funkade det väldigt bra och jag tycker även det lindrat smärtan i armarna något.

Nu efter runt 8 månaders simmande 3-4 ggr/vecka.
bröstsim, cirka 40 min/pass.
Sträcka vet jag inte riktigt då jag ibland vänder tidigare för att slippa simma om allt för många äldre som har lite lägre tempo.

Nu gör det dock ganska ont på insidan av knäna vid träning och även efteråt.
t.ex så känns det ansträngande i knät att gå i trappor.

Vad beror detta på och hur ska jag göra för att bli bättre?
Jag hoppas inte träningsförbud!!!
Då det enda som verkar lindra armproblemen är simningen.
Samtidigt vet alla här hur dåligt man mår när man inte kan träna.
och ens muskler som försvinner, som man kämpat med att bygga upp.

Någon som har erfarenhet och kan ge mig tips?

Tacksam för hjälp!!!

dazeds
2010-12-17, 10:45
1. Bröstsim är rätt plågsamt för knäna, särskilt om du eventuellt har brister i tekniken.
2. har du ont i knäna, eller i musklerna i området däromkring?


Jag skulle rekommendera dig till att byta simsätt. Crawl är betydligt mer skonsamt.

kimme
2010-12-17, 11:09
Tack för ditt svar!

1. Min teknik är nog inte i världsklass. Jag har som lekman kört på bara om du förstår vad jag menar. är 23 år så var ju några år sedan man gick i simskola..
Dock har jag märkt lite att armarna som jag har strul med är jag mer fokuserad på att alltid göra samma specifika rörelse med.
Benen gör jag nog lite olika beroende på tempo och även trötthet mot slutet.

2. Lite svårt att svara på. Känns som en difus smärta runt knäna.
Speciellt då insidan både över och under knät.

(3.).

Jag har förstått att böjningen i knät inte är helt naturlig och påfrestar muskelfästet.
Rätta mig gärna om jag är missunderättad.

Ang: Crawl har jag aldrig kunnat ens simma 3 meter,
samtidigt har jag alltid velat kunna det.
men verkar milt utryckt väldigt svårt.

satt och funderade igår och kanske man jag simma bröstsim med andra typ av bentag.
Vad tror ni om det? Kanske blir konstig rytm.
Några förslag?
Alt bara köra armtagen och inte använda benen på ett tag.
Men då kanske man sjunker?

Eftersom jag inte ens kan få till "crawl spark" kanske jag skulle köra lite med en platta i händerna och träna "crawl spark"

Alla tips från er tas tacksamt emot!

Mvh

Kim

King Grub
2010-12-17, 11:21
Att lära sig crawla hyfsat går på nolltid med instruktioner, t ex simklubb.

dazeds
2010-12-17, 11:51
Crawl är simpelt egentligen. Att många är lite tveksamma handlar nästan alltid om "vatten i näsan, kallsupar"- ångest. Hemligheten är att inte försöka andas under vattnet ;-)

På youtube finns det mängder med kanonbra instruktionsfilmer om hur man crawlar. Mitt tips är att börja med platta och nöta in bensparken. Det är själva motorn i simsättet och avgör också hur stabil du är i vattnet. Har du bra driv där kan du flaxa lite mer fritt med armarna utan att det "sänker" dig :-)

Börja med benspark, testa med lite armtag. Ta det steg för steg och slappna av. Ju mer du spänner dig, desto sämre kommer det gå.

kimme
2010-12-17, 13:09
Då ska jag nog beställa en platta och öva crawl spark med framöver.
Känns som om jag skulle försöka gå en crawl kurs så vore det bra att ha lite
koll på iaf bensparken innan.

Kan jag köra bröstsim med dolme eller vad det kallas?
På det sättet skulle jag kunna fortsätta den positiva träningen till mina underarmar utan att skada mina knän tänkte jag.
Eller fungerar den bara till crawl sim?

Eller har någon en ide om bröstsim med annan typ av bentag?

Kan jag överhuvudtaget fortsätta med bentagen i bröst simmet eller kommer jag
"förstöra/skada" knät permanent eller med mycket lång rehab tid?
Vill ju inte få liknande smärta som på mina underarmar som verkar helt hopplöst att bli av med.

Knät känns allmänt anstängt och smärtar lite dovt hela tiden men främst vid trappor samt om jag försöker sätta mig på huk.
Då känns musklerna kraftigt ansträngda och krampar nästan.

dazeds
2010-12-17, 23:58
Dolme fungerar väldigt bra till alla simsätt. Se dock till att ha den mellan knäna eller längre ner. Annars blir det lätt att du hjälper till med benen. Du kan använda plattan som dolme, en sk hajfena men det är lite överkurs.

tänk på att ditt vattenläge förändras iom att dina ben flyter upp och att du tippar framåt. Tar en stund att vänja sig men övning ger färdighet.

visst kan du kombinera bröstarm med crawlben, men annars kan du bara korsa benen och enbart använda armarna så slipper du lära om dig.

en fråga om smärtan i knäna, om du kör crawlben, var känns det då? framsida lår? höftböjare? baksida lår?

kimme
2010-12-18, 10:45
Ska ner till simhallen idag eller imorgon och se om jag kan få låna en platta och dolme att testa med.

Har inte testat crawl ben något egentligen får jag inte fått till det så jag vet inte hur det känns i knäna då.
Återkommer med det så snart jag testat.

Ska bli intressant att se hur det går.

Mvh

Kim

kimme
2010-12-18, 15:20
Nu har jag varit i simhallen och fick låna en dolme och en platta.

Kunde simma på rygg med endast crawl spark och inga armtag utan hjälpmedel (gick sakta dock men utan problem).

När jag försökte hålla i plattan med armarna och sedan bara köra crawl spark (på mage)
kom jag inte ens 5 cm framåt på säkert 40 sparkar??
Vad gör jag för fel?

Dolmen fungerade väl inte heller något vidare, kanske måste ge det många försök dock.
Slutade hur som helst med att jag körde bröstsimtag som vanligt och sedan försökte göra en annorlunda benrörelse.
Inte stora halvcirklar med benen som jag nog tenderat att göra tidigare utan försöka sparka benen rakt bakåt om ni förstår vad jag menar?
Dock blir det ju endå en liten vinkel utåt av knät när man sparkar bakåt så att säga.
Vet inte om detta sliter mindre på knät?

mvh

Kim

kimme
2010-12-21, 07:57
Någon som har några tankar om på mina frågor i förra inlägget?

Tacksam för tips!

dazeds
2010-12-24, 08:27
Det är supersvårt att ge tips om vad du gör för fel eftersom jag inte ser dina rörelser. Om du inte kommer någonstans kan jag dock misstänka två saker, du låter rumpan sjunka ner för långt under vattenytan alternativt böjer för mkt i knäna.

Samma sak gäller bentagen i bröstsim. Jättesvårt att veta om dina nya rörelser är mer eller mindre snälla mot dina knän. Jag är mer av den åsikten "bröstbenspark är dåligt för dåliga knän. punkt"

Om du har möjlighet att filma kan jag komma med lite tips. Annars är det nog lättast om du, om King Grub föreslog, går en kurs och lär dig alternativa simsätt :-)

Vanish
2010-12-25, 09:35
Haha det låter nästan exakt som att jag hade kunnat skriva denna text. Iofs så har jag inga dåliga knän, men får så grymt ont på "knölen" på insidan knät. Det goa är ju att man alltid hört hur bra för kroppen och knäna det är att simma, men verkligen inte för mig :P

Har också problemet med att inte kunna crawla som jag länge velat kunna. Men tänkte ta tag i det någon gång :p Känner en hel del som har problem just med bensparken i bröstsim.

Hoppas att det blir bättre för dig, jag tror också på att lära sig crawl, för det känns ändå lite mer "naturligt" ;)