handdator

Visa fullständig version : Jelp! Problem med andrahandsuthyrning


Scratch89
2010-12-16, 21:10
Nu är det så här att jag ska hyra ut min lägenhet i andrahand, och igår kontaktade jag två stycken personer på blocket som hade lagt ut en intresseanmälan. Jag kontaktade dem via sms. Båda var läkarstudenter och kunde komma ner under dagen idag för att titta på lägenheten.

Den första som svarade av dem var en tjej från Lidköping, och hon var väldigt intresserad. Hon tyckte att det var jätteintressant och att hon skulle höra av sig idag eftermiddag/kväll. Jag svarade att eftersom hon var den första som hört av sig är hon också först i kön.

Idag mitt på dagen hörde den andra av sig. Han kom från Lund och var i Göteborg över dagen. Han kunde komma direkt och titta, så han var här runt 13-tiden och tittade. Han tyckte den var jättefin, men skulle eventuellt titta på ett par lägenheter till. Vi pratade om allting runt omkring, och jag kände att det här var en snubbe man kunde hänga med. Han spelade gitarr och vi lyssnade på våra låtar, kom på att vi saknar gitarrist och han gärna ville provspela osv. Han sa att han skulle höra av sig på kvällen.

Jag hörde av mig till tjejen och sa att hon inte behövde sätta sig i bilen för att komma ner, men hon svarade att de redan var på väg och att hon faktiskt var först i kön. Sagt och gjort, de kom ner, tittade på lägenheten och gillade den. Hennes far som körde tyckte att vi skulle skriva något preliminärt, och jag vet inte varför, men vi skrev båda på en ansökan om andrahandsuthyrning. Det som står är:

Namn:
Personnummer:
Adress:
Postnr, ort:
Telefon:
E-post:
Skäl för uthyrning:
Adress under uthyrningstiden:
Hyrestid from:

På hennes sida står det likadant, fast skillnaden är bara att hon ska uppge namn på högskola och program. INGA UNDERSKRIFTER.

Nu så här i efterhand så ångrar jag att jag inte sa till på skarpen att hon inte skulle komma ner. Jag har alltså ett muntligt avtal med båda, och med tjejen har vi skrivit på en ansökan, men inga underskrifter. Vad säger lagen? Jag skulle väldigt gärna ha killen istället, men det vore dumt om de skulle orka ta sig till någon slags juridiskt ombud, om den här ansökan var bindande. Nu tror jag inte det, utan det är väl mest bara sveda och värk för den som inte får lägenheten.

Vad säger kolozzeums lagvetare? Snabbt svar helst, för han åker hem imorgon.

Phille
2010-12-16, 21:14
Jadu, ni har som sagt ett muntligt avtal. Men du kan alltid ljuga och säga att en gammal bekant till dig hört av sig och att du självklart låter han gå före i kön då systemet tillåter det. Dom kommer aldrig kunna bevisa något om du nu får en anmälan mot dig, om dom inte spelat in det, vilket är högst otroligt.

Mr.Cosybear
2010-12-16, 21:15
Okvalificerad gissning. Om du nu skrev ditt namn så kanske det räknas som "underskrift"?

Nils.R
2010-12-16, 21:15
Jadu, ni har som sagt ett muntligt avtal. Men du kan alltid ljuga och säga att en gammal bekant till dig hört av sig och att du självklart låter han gå före i kön då systemet tillåter det. Dom kommer aldrig kunna bevisa något om du nu får en anmälan mot dig, om dom inte spelat in det, vilket är högst otroligt.

Dom har ju bara ett muntligt avtal om att hon är först i kön.
Bara för att hon är först i kön innebär ju inte att han måste hyra ut lägenheten till henne.

Sparven från Minsk
2010-12-16, 21:19
Har dock för mig att muntliga avtal kan anses som bindande i vissa fall. Dock väldigt osäker.
Taskigt mot tjejen, men samtidigt är det ju ditt liv, följ hjärtat typ. :thumbup:

Nils.R
2010-12-16, 21:21
Har dock för mig att muntliga avtal kan anses som bindande i vissa fall. Dock väldigt osäker.
Taskigt mot tjejen, men samtidigt är det ju ditt liv, följ hjärtat typ. :thumbup:

Men han har ju inte ingått ett muntligt avtal om att hon ska få lägenheten, bara att hon står först i kön.
Det är ju bara att han säger till henne att hon inte får den för att han hittat nån annan som han anser vara en bättre kandidat.

Sparven från Minsk
2010-12-16, 21:22
Men han har ju inte ingått ett muntligt avtal om att hon ska få lägenheten, bara att hon står först i kön.
Det är ju bara att han säger till henne att hon inte får den för att han hittat nån annan som han anser vara en bättre kandidat.

True true ;)

Scratch89
2010-12-16, 21:30
Huruvida hennes först-i-kön-erbjudande står sig eller ej får man väl tyda på smsen.

Hon:
- "Hej! Låter jätteintressant. Jag jobbar natt, men hör av mig när jag vaknat runt tre, så kan jag förmodligen koma imorgoneftermiddag/kväll."
Jag:
- "Det låter jättebra! Då ser jag till att vara hemma och i ordning. Eftersom du är den första som hör av dig är du också först i kön."

tsp
2010-12-16, 21:34
Stå på dig för fan, vad är det för jävla soussefasoner du sysslar med egentligen!? Bäst lämpad ska ha lägenheten, och till "bäst" pris! Är det nån sorts välgörenhet du håller på med eller vill du få hyrt ut lägenheten nån gång??? Gnnnnnhh!!!


p.s, är tjejen snygg så hyr ut till henne

Trance
2010-12-16, 21:35
Jag skulle nog inte kunna med att backa om jag sagt något sådant. Men jag är lite av en modern day Jesus som folk säkert vet.

Tabbe
2010-12-16, 21:36
Stå på dig för fan, vad är det för jävla soussefasoner du sysslar med egentligen!? Bäst lämpad ska ha lägenheten, och till "bäst" pris! Är det nån sorts välgörenhet du håller på med eller vill du få hyrt ut lägenheten nån gång??? Gnnnnnhh!!!


p.s, är tjejen snygg så hyr ut till henne

är hon snygg kommer hon ju nuppa mycket och sprida vätskor omkring sig..

jag är nog som trance hade jag sagt nåt sånt hade jag hyrt ut till bruden

tsp
2010-12-16, 21:37
Huruvida hennes först-i-kön-erbjudande står sig eller ej får man väl tyda på smsen.

Hon:
- "Hej! Låter jätteintressant. Jag jobbar natt, men hör av mig när jag vaknat runt tre, så kan jag förmodligen koma imorgoneftermiddag/kväll."
Jag:
- "Det låter jättebra! Då ser jag till att vara hemma och i ordning. Eftersom du är den första som hör av dig är du också först i kön."

Först i kön kan ju betyda att hon är först i kön för att få komma och titta på lägenheten, inte först i kön på att få hyra den. Vem som hyr väljer du ju helt själv, oavsett vem som hör av sig först. Att hon är först i kön betyder ingenting, ifall du inte väljer att följa ditt lilla "kösystem" vill säga, men det väljer du ju förstås att inte göra.

Jag förstår inte hur ett sms av denna karaktär skulle vara "juridiskt bindande".. Om du vill kan jag fråga brorsan som studerar till jurist

Scratch89
2010-12-16, 21:37
Jag skulle nog inte kunna med att backa om jag sagt något sådant. Men jag är lite av en modern day Jesus som folk säkert vet.

Men just nu struntar jag i om hon blir sur, för jag kommer aldrig träffa henne igen. Frågan är om hon har något att gå på om hon vill gå vidare med detta. Sen är väl det inte jättestor risk att hon gör det, jag menar, ett andrahandskontrakt i sex månader som inte ens är påskrivet.

Scratch89
2010-12-16, 21:38
Först i kön kan ju betyda att hon är först i kön för att få komma och titta på lägenheten, inte först i kön på att få hyra den. Vem som hyr väljer du ju helt själv, oavsett vem som hör av sig först. Att hon är först i kön betyder ingenting, ifall du inte väljer att följa ditt lilla "kösystem" vill säga, men det väljer du ju förstås att inte göra.

Jag förstår inte hur ett sms av denna karaktär skulle vara "juridiskt bindande".. Om du vill kan jag fråga brorsan som studerar till jurist

Det är väl snarare ansökningen som kanske skulle kunna vara juridiskt bindande.

tsp
2010-12-16, 21:40
Btw, vad hela grejen handlar om är ju vem som är alpha-hanne. Du eller hon/hennes pappa? Vill du inte hyra ut till henne så vill du inte. Är du riktig alpha säger du att en bättre kandidat dök upp, på vilket sätt undrar hon, det har inte du med att göra svarar du då. Är du småmesig, men ändå alpha, så säger du att du blivit ovän/gjort slut med flickvännen du tänkte flytta ihop med och därmed inte kommer hyra ut lägenheten? Då har du ju hjärtesorg (fejk TM) och då kan ju farsgubben hennes knappast bli arg på dig och försöka ställa till med en scen över telefon.

Scratch89
2010-12-16, 21:41
Btw, vad hela grejen handlar om är ju vem som är alpha-hanne. Du eller hon/hennes pappa? Vill du inte hyra ut till henne så vill du inte. Är du riktig alpha säger du att en bättre kandidat dök upp, på vilket sätt undrar hon, det har inte du med att göra svarar du då. Är du småmesig, men ändå alpha, så säger du att du blivit ovän/gjort slut med flickvännen du tänkte flytta ihop med och därmed inte kommer hyra ut lägenheten? Då har du ju hjärtesorg (fejk TM) och då kan ju farsgubben hennes knappast bli arg på dig och försöka ställa till med en scen över telefon.

Säga att jag faktiskt inte vill hyra ut lägenheten är en bra nödlögn. Problemet är att dessa två kanske hamnar i samma klass. :D

Trance
2010-12-16, 21:41
Men just nu struntar jag i om hon blir sur, för jag kommer aldrig träffa henne igen. Frågan är om hon har något att gå på om hon vill gå vidare med detta. Sen är väl det inte jättestor risk att hon gör det, jag menar, ett andrahandskontrakt i sex månader som inte ens är påskrivet.

Jag skulle inte ge den till tjejen för att hon skulle bli sur annars utan för att jag är en sådan enormt trevlig och exemplarisk människa.

Scratch89
2010-12-16, 21:43
Jag skulle inte ge den till tjejen för att hon skulle bli sur annars utan för att jag är en sådan enormt trevlig och exemplarisk människa.

Fast i detta scenario är det ju lika otrevligt mot killen. Båda lämnade ju min lägenhet med en sorts försäkran om att de skulle få lägenheten.

Jag är också alltid snäll, eller försöka vara. Jag menar, jag har alltid bäst karma i alla RPG-spel.

young_george
2010-12-16, 21:47
http://www.treehugger.com/nike-swoosh-symbol.jpg

Trance
2010-12-16, 21:48
Fast i detta scenario är det ju lika otrevligt mot killen. Båda lämnade ju min lägenhet med en sorts försäkran om att de skulle få lägenheten.

Jag är också alltid snäll, eller försöka vara. Jag menar, jag har alltid bäst karma i alla RPG-spel.

Då kan du lika gärna gå "all in andra vägen" och säga att till tjejen att killan erbjöd 2k i näven om han får hyra lägenheten och du måste ha pengarna till att köpa en sista resa till din döende mor. Matchar hon det eller bjuder över så får hon lägenheten.

tsp
2010-12-16, 21:50
Frågade precis brorsan om detta. Han tyckte det lät alldeles för otydligt och luddigt det ni skrivit för att det skulle kunna hävdas vara någon sorts bindande hyreskontrakt. Nämns det överhuvudtaget något om pris? Uppsägningstid? El/vatten? och annat som brukar stå med i ett hyresavtal? Samt att dessutom fattas bådas era underskrifter. Därmed är det inte att betrakta som ett hyrseskontrakt.

Dock om ni muntligt ingått ett avtal om att hon ska få hyra lägenheten så har ju hon och farsan en ingångspunkt där som de kan ställa till oreda med, men det går ju inte att bevisa så det är skitsamma.

Dock finns det en intressant aspekt att ta hänsyn till, att avtal ingångna under tvång inte är giltiga. OM (vilket garanterat inte kommer ske) tjejen och farsan tar detta till rätten så kan du hävda att du kände dig tvingad att skriva det här pappret, att de var framfusiga av sig och du är en ganska svag person plus att du kände dig en smula hotad av farsan (hoppas gubben hade större bicepsmått än dig så att det låter trovärdigt). Men kort och gott, det är ingenting att oroa sig över.

Mourten
2010-12-16, 21:54
Frågade precis brorsan om detta. Han tyckte det lät alldeles för otydligt och luddigt det ni skrivit för att det skulle kunna hävdas vara någon sorts bindande hyreskontrakt. Nämns det överhuvudtaget något om pris? Uppsägningstid? El/vatten? och annat som brukar stå med i ett hyresavtal? Samt att dessutom fattas bådas era underskrifter. Därmed är det inte att betrakta som ett hyrseskontrakt.

Dock om ni muntligt ingått ett avtal om att hon ska få hyra lägenheten så har ju hon och farsan en ingångspunkt där som de kan ställa till oreda med, men det går ju inte att bevisa så det är skitsamma.

Dock finns det en intressant aspekt att ta hänsyn till, att avtal ingångna under tvång inte är giltiga. OM (vilket garanterat inte kommer ske) tjejen och farsan tar detta till rätten så kan du hävda att du kände dig tvingad att skriva det här pappret, att de var framfusiga av sig och du är en ganska svag person plus att du kände dig en smula hotad av farsan (hoppas gubben hade större bicepsmått än dig så att det låter trovärdigt). Men kort och gott, det är ingenting att oroa sig över.

De är ju lugnt iaf, e ju Mattias vi pratar om`:D

Jag hade sagt att killen erbjöd cash för lägenheten, lixom va ska hon göra, "i got an offer i coulnt refuse"

tsp
2010-12-16, 22:11
De är ju lugnt iaf, e ju Mattias vi pratar om`:D

Jag hade sagt att killen erbjöd cash för lägenheten, lixom va ska hon göra, "i got an offer i coulnt refuse"

Hon kanske är grymt tät och köper hela byggnaden!? För att sedan vaska den nere vid frihamnspiren. Tror de andra boende hade blivit ganska sura på mathias då! Så det är knappast ett realistiskt förslag från dig..

Lucipha
2010-12-16, 22:38
Var väldigt försiktig med vem du hyr ut till. Om personen verkar kunna ställa till problem redan nu så kommer det inte att bli bättre när ni har ett hyreskontrakt. Kolla med hyresnämnden vad dom säger. Har du köpt ett färdigt hyreskontrakt? Vissa av dem har punkter som ogiltigförklaras av hyreslagen, till hyresgästens fördel tyvärr

Gabber
2010-12-16, 22:48
Nu är det så här att jag ska hyra ut min lägenhet i andrahand, och igår kontaktade jag två stycken personer på blocket som hade lagt ut en intresseanmälan. Jag kontaktade dem via sms. Båda var läkarstudenter och kunde komma ner under dagen idag för att titta på lägenheten.

Den första som svarade av dem var en tjej från Lidköping, och hon var väldigt intresserad. Hon tyckte att det var jätteintressant och att hon skulle höra av sig idag eftermiddag/kväll. Jag svarade att eftersom hon var den första som hört av sig är hon också först i kön.

Idag mitt på dagen hörde den andra av sig. Han kom från Lund och var i Göteborg över dagen. Han kunde komma direkt och titta, så han var här runt 13-tiden och tittade. Han tyckte den var jättefin, men skulle eventuellt titta på ett par lägenheter till. Vi pratade om allting runt omkring, och jag kände att det här var en snubbe man kunde hänga med. Han spelade gitarr och vi lyssnade på våra låtar, kom på att vi saknar gitarrist och han gärna ville provspela osv. Han sa att han skulle höra av sig på kvällen.

Jag hörde av mig till tjejen och sa att hon inte behövde sätta sig i bilen för att komma ner, men hon svarade att de redan var på väg och att hon faktiskt var först i kön. Sagt och gjort, de kom ner, tittade på lägenheten och gillade den. Hennes far som körde tyckte att vi skulle skriva något preliminärt, och jag vet inte varför, men vi skrev båda på en ansökan om andrahandsuthyrning. Det som står är:

Namn:
Personnummer:
Adress:
Postnr, ort:
Telefon:
E-post:
Skäl för uthyrning:
Adress under uthyrningstiden:
Hyrestid from:

På hennes sida står det likadant, fast skillnaden är bara att hon ska uppge namn på högskola och program. INGA UNDERSKRIFTER.

Nu så här i efterhand så ångrar jag att jag inte sa till på skarpen att hon inte skulle komma ner. Jag har alltså ett muntligt avtal med båda, och med tjejen har vi skrivit på en ansökan, men inga underskrifter. Vad säger lagen? Jag skulle väldigt gärna ha killen istället, men det vore dumt om de skulle orka ta sig till någon slags juridiskt ombud, om den här ansökan var bindande. Nu tror jag inte det, utan det är väl mest bara sveda och värk för den som inte får lägenheten.

Vad säger kolozzeums lagvetare? Snabbt svar helst, för han åker hem imorgon.

http://lawline.se/answers/1527

Liknande fall

Annars kan du säga att du inte fick hyra ut den för föreningen, om det nu är bostadsrätt, även om det är hyresrätt. Man måste ha giltiga skäl och papper från de om man vill hyra ut lagligt.

Så du kan säga att du blev nekad din anökan om att få hyra ut i 2 hand och måste därför bo där själv.

tsp
2010-12-16, 23:07
http://lawline.se/answers/1527

Liknande fall

Annars kan du säga att du inte fick hyra ut den för föreningen, om det nu är bostadsrätt, även om det är hyresrätt. Man måste ha giltiga skäl och papper från de om man vill hyra ut lagligt.

Så du kan säga att du blev nekad din anökan om att få hyra ut i 2 hand och måste därför bo där själv.

Det är SGS studentbostäder

ceejay
2010-12-16, 23:20
säg att du fick tokbra betalt av en annan snubbe. ;) Sorry b-ruden

Scratch89
2010-12-17, 01:37
http://lawline.se/answers/1527

Liknande fall

Annars kan du säga att du inte fick hyra ut den för föreningen, om det nu är bostadsrätt, även om det är hyresrätt. Man måste ha giltiga skäl och papper från de om man vill hyra ut lagligt.

Så du kan säga att du blev nekad din anökan om att få hyra ut i 2 hand och måste därför bo där själv.

Det var ju inte direkt likt, för där hade det upprättats ett riktigt kontrakt, vilket inte skett här.

Muskelbyggaren
2010-12-17, 03:10
Säg vad du måste säga för att hyra ut till killen istället, herregud, livet är alldeles för kort för att offra sig i denna utsträckning för människor man ens känner. Och så snart du bestämt dig för vad du tycker är rätt kommer du inte behöva några tips på ursäkter och anledningar; följ hjärtat som någon sade. Du må bringa denna flicka några dåliga dagar om du backar ur, men om du istället är en god gosse(aka. Trance) går du definitivt miste om flera månader med en potentiellt grym rumskompis och allt vad det innebär!

chidde
2010-12-17, 04:02
herregud vilka rad du far alltsa, kolozzeumslaktet visade sig vara ett mycket smutsigt folk *slap*
vad hande med att vara arlig ?

om du nu vill hyra ut till killen istallet, sag da bara till tjejen att du tyvarr har hittat en for dig lampligare hyresgast, that's it

om du nu vill hyra ut till tjejen istallet, sag da bara att tjejen tyvarr var fore i kon och att ni har papper pa det.. that's it

fast sen foreslar jag att du tanker pa vad som ar bast for dig och din lagenhet, jag har t ex manga killkompisar som jag aldrig i mitt avlanga liv hade velat hyra ut min lagenhet till for att man aldrig vet vad de sysslar med (ex stadning, rokning, forfester) daremot tjejer ar alltid mer eller mindre mer rumsrena av sig rent generellt

det dar med att saga till nagon mig x kr emellan for att fa hyra den eller erbjod x kr mer i manaden ska man vara valdigt forsiktig med. det ar typ sana anledningar som man kan bli av med sin lagenhet pa da det finns regler pa hur man hyr ut, nar man hyr ut osv. man far t ex inte ta overpris pa hyran, vissa undantag finns da du hyr ut den moblerad.. men for en etta snackar man typ om 500 kr extra i manaden, max

tsp
2010-12-17, 12:35
Ja tänker lite som chidde. Även om killen är "jätteskön" så kanske det ändå är bättre att hyra ut till tjejen pga ordningsskäl? Du kan ju ändå ha över killen på provspelning med bandet liksom.. För sanningen är ju faktiskt, att tjejer ÄR mer skötsamma än killar på denna punkten. Skulle jag hyra ut en lägenhet i andrahand hade ja aldrig hyrt ut till en kille, om det inte var en kille jag känner oerhört väl och vet hur han sköter sitt hem, alt en fjolla.

hahavaffan
2010-12-17, 12:54
Min tolkning: Du har aldrig uttryckligen sagt eller skrivit nåt i stil med "Du får hyra min lägenhet i andra hand." Utan bara att hon legat först i listan över potentiella hyresgäster för att få se lägenheten och träffa dig. Right? Om ja, hyr ut till vem du vill utan att ens tänka tanken att du är taskig eller dryg imho.

Madame
2010-12-17, 13:11
Hyr ut till vem du vill.
Du har bara sagt att hon är först i kön. Du har inte sagt vad det innebär. Hon må ha tolkat det som att det är en garanti att hon får hyra om hon är intresserad, men har du inte sagt just det så kan hon få tolka bäst hon vill.
Ni har inte upprättat ett kontrakt och inget är klirrat förrän det är klart.

Scratch89
2010-12-17, 19:01
Gött. Så kör jag nog på honom ändå. Det enda som oroade mig var den ansökan vi fyllt i, men det verkar inte vara bindande. Det finns ju miljoner anledningar till att jag skulle vilja backa ur, t.ex att jag inte ska flytta ihop med damen ändå, att jag faktiskt vill ha kvar lägenheten för jag tycker om den osv. Hon kommer säkert att bli grinig, men vad ska man göra. Tyvärr vet de ju var jag bor. :D

Nixon
2010-12-17, 19:06
en tjej från Lidköping
Vad heter hon?
Ge mig adress och 50kr, jag gör kaoz med henne!

Prankie
2010-12-17, 19:06
Hon kommer att olla ditt dörrhandtag.

944RS
2010-12-17, 19:36
Hyr ut till båda!!:D

tsp
2010-12-17, 19:40
Gött. Så kör jag nog på honom ändå. Det enda som oroade mig var den ansökan vi fyllt i, men det verkar inte vara bindande. Det finns ju miljoner anledningar till att jag skulle vilja backa ur, t.ex att jag inte ska flytta ihop med damen ändå, att jag faktiskt vill ha kvar lägenheten för jag tycker om den osv. Hon kommer säkert att bli grinig, men vad ska man göra. Tyvärr vet de ju var jag bor. :D

Läser hon tråden så har ni en internet-beef och hon kommer besöka dig med sin pappa som får olla

Lyset
2010-12-17, 21:38
Men just nu struntar jag i om hon blir sur, för jag kommer aldrig träffa henne igen. Frågan är om hon har något att gå på om hon vill gå vidare med detta. Sen är väl det inte jättestor risk att hon gör det, jag menar, ett andrahandskontrakt i sex månader som inte ens är påskrivet.

Nu har ju Trance redan svarat, men det kan gott sägas en gång till.

En del människor skulle ge tjejen lägenheten för att de anser att det är det rätta att göra, när de tidigare sagt att hon var först i kön. (Givet att "först i kön" betyder att hon kommer att få lägenheten om hon verkar vettig och vill ha den. Och jag skulle gissa att det var ungefär det du menade.)

Gigabyte
2010-12-18, 14:22
Att man hellre bör hyra ut till en tjej p.g.a. hygieniska skäl är en myt som jag fått motbevisad två gånger. Har sett ut såhär: jag har städat lägenheten med militärisk disciplin, den nya hyresgästen är så glad över hur rent och fint det är och lovar att lämna i samma skick. Slutar med att det finns brödsmulor kvar på skärbrädan, damm i hörnen etc. Lyckligtvis har dom iaf betalat "städavgift" efteråt.

Bara så ingen får för sig något :)

Jens.Andersson
2010-12-18, 14:29
Jag ringde SGS och sa att du tänkte hyra ut en studentlägenhet i 2:a hand, och
detta till trots att du inte ens längre är student. Problem solved :cool:

Lellan
2010-12-18, 15:26
Jag ringde SGS och sa att du tänkte hyra ut en studentlägenhet i 2:a hand, och
detta till trots att du inte ens längre är student. Problem solved :cool:

Aouch!

För övrigt kan jag intyga att tjejer per definition inte behöver vara renligare med lgt än killar. Har hyrt ut till båda könen och tjejen var väldigt fixerad vid sin egen yta, men inte hemmets. Så könstillhörighet indikerar nog bara om det finns risk får stående kissare el inte, ej mer än så.

Bombur
2010-12-18, 15:56
Det går ju också göra så här också....

Du hyr ut lägenheten till någon vän, måste finnas någon som behöver boende alt killen som vill ha den. Säger till tjejen att en av dina vänner vill hyra lägenheten och att du väljer honom/henne. Problem 1 löst.
Meddela samma sak till killen (om han inte fått den) men att du gärna vill att han kommer och provspelar med er. Han kommer och provspelar, Spelar asgrymt. Ni snackar och blir tajta polare. Problem 2 löst. Happy slut:D

Det jag menar är att gör som du känner för, tänk igenom vad du skall säga till tjejen. Ev kolla med jurist, hyresnämnden eller vad de nu heter om något sådan "ansökan" är bindande.

De löser sig nog ska du se, och tänk på att det går inte göra alla glada.

Angel
2010-12-19, 00:01
Jag har gått på den niten en gång när ja hyrde ut min lägenhet i andra hand. Var en tjej som slängde sig och åkte 20mil med sin mamma och var väldigt på att de skulle ha den. Då kunde jag inte med att säga att hon inte fick den, trots att de inte kändes helt hundra eftersom tjejjen var typ 19 och hade precis gått ur gymnasiet och skulle börja på högskolan, hennes första lya.

Men iallfall så fick hon den, vi skrev kontrakt på 1år med 3mån ömsesidig uppsägning. Jag flyttade till Göteborg.

Efter kanske 7mån så ringer hon och säger upp den för hon ska flytta ihop me sin kille som hon hittat. Hon vill även bli av me den tidigare eftersom hon och killen skall flytta ihop redan om en månad.

Jag ringer då hyresvärden och säger upp den helt så att säga. Jag framför också hennes önskemål att om han hittar någon tidigare så vill hon flytta tidigare. Han tackar för detta.

Efter någon månad så ringer hon och frågar varför ingen har kommit och kollat på den än och säger att hon vill flytta, jag säger att ja nämnt detta för hyresvärden men att hon är välkommen att kontakta honom själv om hon vill.

Efter ytterligare lite tid så ringer hon igen och säger att..."jo nu har jag pratat med hyresgästföreningen och de tycker att vi skall dela på den hyran som är kvar, så jag ska slippa betala dubbla hyror".

Jag blev tamejfan fly förbannad. Skulle jag betala halva hennes hyra för att hon ville flytta ut tidigare?? Hon tyckte inte ja hade legat på hyresvärden tillräckligt för att hitta en ny hyresgäst. Det är ju inte direkt varken mitt eller hans ansvar när hon har 3mån uppsägningstid. Fick massa otrevliga sms av henne också.

Då ångrade ja att ja ej hade gått på min första instinkt. De va säkert 200pers som hörde av sig från början och de va en attraktiv lägenhet precis vid högskolan i Jönköping.

Viktor_Balck
2010-12-19, 00:03
Text

Ollningen hängde i luften?

Angel
2010-12-19, 00:04
Hon kommer att olla ditt dörrhandtag.


Hell yeah!

Contribute
2010-12-19, 17:00
Ska du fortfarande hyra ut?