handdator

Visa fullständig version : Map Of Metal!


Färssen
2010-12-16, 16:53
Tänkte tipsa om en riktigt frän hemsida som bokstavligt talat kartlägger alla olika genrer av metal, med tillhörande band- och låtexempel! Väldigt täckande och komplett, fast av någon anledning så är inte svensk eller finsk black metal särskilt välrepresenterad och låten med Kyuss är också bandets absolut sämsta låt, men annars är det pra krejjer. För genrenördar eller blivande sådana :hbang:

http://www.mapofmetal.com/

Arf Pingvin
2010-12-16, 17:09
Vadfan är djent? :Virro

Åsberg
2010-12-16, 17:10
Perfekt om man vill hitta ny musik jö. :)

Spinkot
2010-12-16, 17:15
Väldigt bra exempel på de traditionella grenarna! Manilla Road, Witchfinder General etc! Sånt som är bra på riktigt

J.V
2010-12-16, 17:19
Ånej. Snart kommer Chaan och hejhopp79 in och whinar sönder ännu en tråd om att det minsann inte är riktig hardcore eller metal utan är något helt annat, allt är i fel kategori och alla är posers.

Riktigt grym sida dock, tack för tipset! :thumbup:

hahavaffan
2010-12-16, 17:33
Ånej. Snart kommer Chaan och hejhopp79 in och whinar sönder ännu en tråd om att det minsann inte är riktig hardcore eller metal utan är något helt annat, allt är i fel kategori och alla är posers.

Riktigt grym sida dock, tack för tipset! :thumbup::D its fanneh because its true.

Bahir
2010-12-16, 17:58
Fett nice!

Petoria
2010-12-16, 18:00
Ånej. Snart kommer Chaan och hejhopp79 in och whinar sönder ännu en tråd om att det minsann inte är riktig hardcore eller metal utan är något helt annat, allt är i fel kategori och alla är posers.

Riktigt grym sida dock, tack för tipset! :thumbup:

Now we play the waiting game...

Kwon
2010-12-16, 18:32
NAJS!

Kul också att hitta Genren längst ner te höger, TRANCE METAL!

Lustigaste jag hört på länge lol

Matsa
2010-12-16, 18:52
Vilken kul idé, cool sida!

Halldin
2010-12-16, 21:07
Najs.

Trance
2010-12-16, 21:24
NAJS!

Kul också att hitta Genren längst ner te höger, TRANCE METAL!

Lustigaste jag hört på länge lol

Jag kan redan se skaparn bli argare och argare medan han letar efter skarpa formuleringar som han annars bar tar till när han ser orakade ben. Kanske till och med går och klappar sin fixie som han har i soffan för att lugna ner sig.

Därför gillade jag det helt klart. Mer sådant.

hejhopp79
2010-12-16, 21:36
Kul sida!

Men pillande med alla dessa genrer är klurigt. Stratovarius ligger t ex som Neo-classical metal. Vilket iofs stämmer eftersom de drar (drog) så mycket influeser från Yngwie Malmsteen etc. Men samtidigt är väl europeisk power metal också träffande om man ska använda ett större paraply. Eller bara melodic (power) metal. Jaja, sådant kan man diskutera hur länge som helst.

Huruvida Trivium är metalcore kan ju diskuteras. Och på deathcore borde BMTH:s första platta och Job for a cowboy vara med.

Hursomhelst var det en jäkligt nice sida! Och jag tycker de verkar ha bra koll. Kul att se en platta med hardcore-bandet Agnostic front som crossover trash eftersom de släppt ett par sådana plattor tidigare i karriären. Saknar dock starkt Cro-mags under crossover som stilbildande band.

Herr Oberst
2010-12-16, 23:14
Vadfan är djent? :Virro

Du sitter med uppslagsverket i handen och har slagit upp ordet. Bara å läsa vettja
Däremot saknar jag Ninja Metal

Grotesk
2010-12-17, 00:04
Groove metal = Pantera? Njaa..

Pra skit annas.

Petoria
2010-12-17, 00:06
Groove metal = Pantera? Njaa..

Pra skit annas.

Pantera har väl släppt en del Groove metal låtar ändå?

Grotesk
2010-12-17, 00:10
Pantera har väl släppt en del Groove metal låtar ändå?

Jag vägrar hålla med dig. De är hårdast utav de hårda.

Petoria
2010-12-17, 00:18
Jag vägrar hålla med dig. De är hårdast utav de hårda.

Är inte Groove Metal ungefär som vanlig Thrash Metal fast lite långsammare och "tyngre"? :em:

stevebc
2010-12-17, 00:32
Mycket nice. Lite som Isildurs episka Electro guide, fast denna var mycket coolare, och den hade tidslinjer!

Här kan man sitta en timme eller två :)

stevebc
2010-12-17, 00:45
FASEN vad Djent-genren var skön.

Cyclamen - It's There var nästan lika rolig som den var bra i sin dampighet.

Kwon
2010-12-17, 00:47
Jättebra sajt imo

speciellt då jag tappade kollen på alla genres under 90-talet

saab900
2010-12-17, 01:39
Kul sida!

Men pillande med alla dessa genrer är klurigt. Stratovarius ligger t ex som Neo-classical metal. Vilket iofs stämmer eftersom de drar (drog) så mycket influeser från Yngwie Malmsteen etc. Men samtidigt är väl europeisk power metal också träffande om man ska använda ett större paraply. Eller bara melodic (power) metal. Jaja, sådant kan man diskutera hur länge som helst.

Huruvida Trivium är metalcore kan ju diskuteras. Och på deathcore borde BMTH:s första platta och Job for a cowboy vara med.

Hursomhelst var det en jäkligt nice sida! Och jag tycker de verkar ha bra koll. Kul att se en platta med hardcore-bandet Agnostic front som crossover trash eftersom de släppt ett par sådana plattor tidigare i karriären. Saknar dock starkt Cro-mags under crossover som stilbildande band.

Du, det finns säkert någon annan självutnämnd metalprofessor som tycker annorlunda, varför ska jag lyssna på dig? :)

Just enjoy the fu**ing music ffs... *rolleyes*

LoveMachine
2010-12-17, 02:14
...
Däremot saknar jag Ninja Metal

Så sant sidan är inte komplett utan det, fast Pirate Metal hittade jag inte heller. Två av de mest underbart urflippade undergenrerna.

Ninja Magic - The Way of Life (http://www.youtube.com/watch?v=K5-bmJDlIsg)

Ninja Magic - Heartbreak Ninja (http://www.youtube.com/watch?v=wBsNg0B4IU0)

Grotesk
2010-12-17, 09:51
Ninja metal är bara fjanterier - inget märkvärdigt.

Pirate metal är för litet för att ens nämnas.

Spinkot
2010-12-17, 16:30
Jag vägrar hålla med dig. De är hårdast utav de hårda.

Det är klart de är groove metal, Walk är ju typ mall 1a för hur groove ska låta

Grotesk
2010-12-17, 16:40
Det är klart de är groove metal, Walk är ju typ mall 1a för hur groove ska låta

Ja, Pantera är ju bara Walk. Det har du fan rätt i.

Spinkot
2010-12-17, 16:51
Ja, Pantera är ju bara Walk. Det har du fan rätt i.

*kissass*

Spinkot
2010-12-17, 17:11
Fast det är sant, Pantera var så mycket mer än låten Walk. Esm4XfX4FLY