handdator

Visa fullständig version : Skraplotter


KaptenKnäsvag
2010-12-15, 22:08
Skraplotter är ju en jättebra present. För 10 kr kan du skänka bort ungefär 10 sekunders lågintensiv spänning. Men när man köper en skraplott till någon annan finns ju alltid den där tanken, tänk om det är typ 10 miljoner i vinst på den? Jag undrar om ni någonsin har varit i den situationen, att ni/någon ni känner givit bort en lott med en rejäl vinst på.

Eller om inte det, har ni någonsin vunnit mycket pengar på en lott?

Jag vann några tusen på ett Ringa-in-o-gissa-program på TV4 för ett par år sedan, men aldrig på en lott.

Virtual1339
2010-12-16, 08:52
Aldrig vågat ge bort skraplotter.. Tanken att någon girig släkting (som inte får annat än en skraplott alt. strumpor av mig) skulle vinna full pot på en lott jag skänkt känns lite jobbigt.

Gillar dock att få lotter, roligt med lite spänning!

Har vunnit olika mindre summor som 50 euro och 30 euro. Inga storvinster..

agazza
2010-12-16, 09:35
Finns ju alltid speciella jul lotter som kostar mer men har alltid typ 50kr vinst.

Chansen att någon vinner miljonersmiljoner är rätt liten

Tabbe
2010-12-16, 09:41
Hade blivit liite sur om en av skraplott jag gav bort gav ngn 50 000 kr i 25 år..hade krävt 10 i månaden :D

rajjan_dammit
2010-12-16, 09:54
Vet man med sig att man är så äcklig att man kräver del av vinsten om någon vinner på en lott man gett bort så ska man helt enkelt inte ge lotter i julklapp eller present.

Eddie Vedder
2010-12-16, 10:08
Nej jag har aldrig gett bort någon skraplott. Men däremot har jag fått många och det kan ibland kännas lite olustigt tycker jag. På Jul får alltid jag och syrran en varsin och det är liksom en självklarhet att om någon av oss vinner delar vi vinsten oavsett.

Men jag har fått av andra också och då har jag nästan känt att det vore pinsamt med en storvinst.

EDIT: Men om storvinsten skulle inträffa vinner nog girigheten snabbt. :D

Inge Enveten
2010-12-16, 10:14
Oddsen att vinna något överhuvudtaget på Triss är 21%, det vill säga ungefär var femte lott ger en vinst. MEN, endast 0,000006% är vinster på mer än 10 000 kr. Det är 1 lott per 166 667 st lotter.

Också värt att notera är att sannolikheten att träffas av blixten är 30% större än att vinna en miljonvinst på Triss. Å andra sidan är det 480 gånger mer troligt att träffas av blixten än att vinna Drömvinsten, så jag får väl medge att Triss inte är värst.

Varje ”omgång” innefattar 2 miljoner lotter och totalt betalas det ut 24,5 miljoner kr i vinster. Varje lott kostar 25 kr. Det innebär att Svenska Spel gör en bruttovinst på 25,5 miljoner per omgång. Har läst att det säljs 128 miljoner trisslotter per år. Det innebär en bruttovinst, endast på trisslotter, för Svenska Spel på 1,6 miljarder kronor. PER ÅR.

Citerat från http://burkmat.nu/forkastliga-odds-pa-trisslotter/

Huruvida informationen stämmer vet jag inte.

Herr Oberst
2010-12-16, 10:40
Farsan har skrapat hem 100k på triss

kaer
2010-12-16, 10:41
Ska köpa ett par idag och skicka iväg med mitt 'flashbackjulkort', hoppas mottagaren vinner storkovan!

Trushy
2010-12-16, 12:56
Får alltid runt 50 sverigelotter per år från min Idrottsförening och den största vinsten jag sålt är på 5000kr, det lite roliga är att jag är en av få som säljer sina dem andra skrapar sin :p

Tolkia
2010-12-16, 13:36
Jag är överhuvudtaget inte så road av den typen av spel, så jag tycker att det är en lite tråkig present. Men det skulle ju vara hur kul som helst om man gav bort en lott som gav storvinst, fatta vilken opti present.

Minimjölk
2010-12-16, 15:46
Tror inte på lotter. Går efter statistik.

Ger dock bort lotter i brist på bättre fantasi.

Snobbe
2010-12-16, 15:48
Jag är överhuvudtaget inte så road av den typen av spel, så jag tycker att det är en lite tråkig present. Men det skulle ju vara hur kul som helst om man gav bort en lott som gav storvinst, fatta vilken opti present.

Kan man ju även dra det nästa jul tex, "ja men jag gav ju dig 50k förra vintern så du får inget i år".