handdator

Visa fullständig version : Bygger eller bränner?


Sebbeo
2010-12-15, 21:05
Hej,

Jag har en fråga angående kaloriintag/muskeluppbyggnad. Om en person har tränat ett tag och byggt på sig en del muskler men fortfarande består av en del fett, om personen sedan tränar 4 ggr/vecka styrketräning, vad skulle då ske om man la sig på karoriintag +/- 0?
T.ex. förbränner 3000 kcal och äter 3000 kcal på en dag.
Skulle man bränna bort fettet eller bygga mer muskler? *flex*
Det kanske är en dum fråga men om jag har fattat rätt så är det svårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt.

/ Sebbeo

coolboynesko
2010-12-15, 21:09
Om han äter mycket protein(mer än 2g/kg) så kommer han öka i muskler efter ett tag! (tror jag, dock inte 100% säker)

Lord Humungus
2010-12-16, 10:20
Enligt Chris Aceto är inte ett kalori överskatt nödvändigt för att bygga, huvudsaken är att man äter bra före och efter träningen och tillräckligt med protein

vicarious
2010-12-16, 10:28
Hej,

Jag har en fråga angående kaloriintag/muskeluppbyggnad. Om en person har tränat ett tag och byggt på sig en del muskler men fortfarande består av en del fett, om personen sedan tränar 4 ggr/vecka styrketräning, vad skulle då ske om man la sig på karoriintag +/- 0?
T.ex. förbränner 3000 kcal och äter 3000 kcal på en dag.
Skulle man bränna bort fettet eller bygga mer muskler? *flex*
Det kanske är en dum fråga men om jag har fattat rätt så är det svårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt.

/ Sebbeo

Du kommer nästan aldrig kunna hamna på exakt balans eftersom alla uträkningar (både förbrukning & intag) bara är ungefärliga.

Det är svårt att åstadkomma båda saker samtidigt, men det går. Det Lord Humungus skrev ovanför är viktigt. Är man helt ny inom styrketräning och aldrig har tränat förut är det dessutom lättare att åstadkomma detta.

snatch914
2010-12-16, 10:34
Både ja och nej. I teorin är det fullt möjligt men det är svårt att få igenom det praktiskt.

Dock så sker ju muskeluppbyggnad och fettförbränning samtidigt hela tiden, liksom muskelnedbrytning och fettinlagning . Men ifall du i slutändan på dagen/veckan/månaden/året av att ligga på kcal-balans skulle få någon "muskelvinst" och "fettförlust" går det inte att säga. Prova och se! :)

cero
2010-12-16, 13:16
Enligt Chris Aceto är inte ett kalori överskatt nödvändigt för att bygga, huvudsaken är att man äter bra före och efter träningen och tillräckligt med protein

Naturligtvis. Men mycket svårare blir det, speciellt när man har kommit en bit i utvecklingen.

The Truth
2010-12-16, 16:41
Hej,

Jag har en fråga angående kaloriintag/muskeluppbyggnad. Om en person har tränat ett tag och byggt på sig en del muskler men fortfarande består av en del fett, om personen sedan tränar 4 ggr/vecka styrketräning, vad skulle då ske om man la sig på karoriintag +/- 0?
T.ex. förbränner 3000 kcal och äter 3000 kcal på en dag.
Skulle man bränna bort fettet eller bygga mer muskler? *flex*
Det kanske är en dum fråga men om jag har fattat rätt så är det svårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt.

/ Sebbeo Om du håller dig till icke retarderad träning och kost så kommer du att få mer muskler och mindre fett på samma kroppsvikt efter en tid.

Kroppen bygger muskler, bygger fett, bränner muskler och bränner fett samtidigt, hela tiden. Efter din fasta (8 timmar om du sover i åtta timmar och äter precis innan och efter du sover, ännu längre om du fastar på kvällen och/eller morgonen) ligger din kropp på kcal-underskott vilket gör att fettförbränning- och muskelnedbrytningsprocessen är större än muskeluppbyggningen och fettinlagringen. Från att du ätit din första måltid till en liten bit efter din sista måltid ligger din kropp däremot på kcal-överskott.

Med andra ord, du ligger på kcal-underskott resp överskott varje dag. Man är aldrig på kcal-balans i akut benämning. Vilket innebär att du kan bränna fett och bygga muskler, "samtidigt", om du väger lika mycket efter X tidsenheter (exempelvis en månad) som du gör nu.

Truth

cero
2010-12-16, 17:26
The Truth: Låter bra i teorin. Frågan är hur lätt det är att bygga muskler och tappa fett samtidigt i praktiken.

The Truth
2010-12-16, 17:36
I praktiken så hamnar du nog på ungefär samma resultat efter ett år om du ligger på samma vikt hela tiden som om du först bulkar Xkg och sedan deffar Xkg.

Folk underskattar kaloribalans eftersom det tar längre tid innan man ser resultaten.

Truth

cero
2010-12-16, 18:38
Jo, så säger vissa. Men andra, som kommit en bit i utvecklingen, tycker knappt det går framåt om man inte ligger på överskott, och kan på så sätt kanske vinna lite tid även om man måste deffa i x antal månader. Har du några egna erfarenheter utav detta?

Sebbeo
2010-12-22, 23:31
Tack för svar! :)

Jontez
2010-12-23, 00:00
Lätt att han bygger muskler. Han ligger ju på överskott efter maten, ellerhur? Och förhoppningsvis käkade han största målet efter träningen och då kommer du ligga på kaloriöverskott närmsta timmarna för att sedan fasta på natten och ligga på kaloriminus, även om det är omöjligt i praktiken att träffa +-0