handdator

Visa fullständig version : Lungkapacitet


Pungis
2010-12-15, 13:51
Tja. Jag gjorde lite tester för en utbildning idag, och min lungkapacitet (blåsa i ett rör) var som en 43-årings efter en jävla massa försök. Jag fick blåsa typ 15 gånger för att över huvud taget bli godkänd. Jag är 23 år.

Sedan staplade det in en annan kille som blåste godkänt direkt, men när vi körde arbets-ekg så slog jag honom enkelt i kondition/benuthållighet (cykla så länge man pallar, motståndet ökar). Han var avsevärt större och starkare än mig..

Spelar lungkapacitet egentligen någon roll? Isåfall borde det relateras till ens kroppsvikt? Hur mycket kan denna påverkas av konditionsträning? Vilken typ av träning lämpar sig?

Pjotor
2010-12-15, 14:51
Hos friska människor är det hjärtats pumpkapacitet och blodets syreupptagningsförmåga som begränsar konditionen. Lungkapaciteten är sekundär.

Det är svårt att öka totalkapaciteten, däremot kan man öka den s.k. vitalkapaciteten som är förmågan att tömma och fylla lungorna. Aktiviteter som åstadkommer det är t.ex. sång och att spela blåsinstrument, gärna sådana med höga krav på lufttillförsel (högt tryck eller stor luftmängd).

Achivai
2010-12-15, 16:17
Lungkapacitet beror ju på längd och kroppsstorlek iaf, krymper verkligen lungorna från 20årsåldern till 40årsåldern?

Vi gjorde det i skolan, en liten indisk tjej fick typ 1,5-2 L, en pet-flaska :D

PowerSlize
2010-12-15, 17:37
Gör ett VO2max test!

hejhopp79
2010-12-16, 12:55
Gjorde precis spirometri och fick dra i mig lite bricanyl etc. Gjorde också allergitest för en massa grejer, får se vad det visar.

Hade lungor som 24-åring, är 31. Dock lite låg utandningskapacitet, men inte så konstigt då jag har misstänkt asthma. Låg iofs inom normalspannet med råge men enligt SSK borde jag ligga högre eftersom jag är vältränad och lång.

Sedan har jag ju haft andningsbesvär, vilket jag nämnt någonstans tidigare.

Tolkia
2010-12-16, 15:12
Tja. Jag gjorde lite tester för en utbildning idag, och min lungkapacitet (blåsa i ett rör) var som en 43-årings efter en jävla massa försök. Jag fick blåsa typ 15 gånger för att över huvud taget bli godkänd. Jag är 23 år.
Det låter, tycker jag, lite som om du hade lite svårt att få testet att fungera. Det är inte alltid så lätt att blåsa mot motstånd.

mattilainen
2010-12-16, 15:15
Har också gjort detta testet och hade bäst då iaf! En 35 åring fick inte godkänt och läraren tyckte han borde gå till läkaren.

Kommer jag ihåg rätt hamna jag runt 800 ml eller något sånt.

Supermicke
2010-12-16, 15:18
är det sånt man blåser ut för att se hur mycket luft i lungorna man har? Det mäts väl i liter? Gjort sånt test på biologin.

vasslefranmjolk
2010-12-16, 16:46
Gör ett VO2max test!

Varför ska TS göra ett VO2max-test? Det testvärdet beror främst på hjärtats slagvolym, blodets hemoglobinhalt och mitokondrie- och kapillärätheten i musklerna. Det är ju lungfunktionen han är orolig för...

svennebanan
2010-12-16, 17:14
Läkarens spirometer blåste jag i nästan i botten. Min kondition är knappast undermålig. Ändå får jag kämpa ordentligt för att kunna hålla andan i mer än 20 sekunder. Borde inte lungvolym och förmågan att hålla andan hänga ihop?

Förlåt för lån av tråden.

Pungis
2010-12-16, 20:16
Det låter, tycker jag, lite som om du hade lite svårt att få testet att fungera. Det är inte alltid så lätt att blåsa mot motstånd.

Det var inget mostånd i de här testet.. De är bara ett tomt rör med en sensor i mitten.

Men visst är det endel teknik, då mina resultat varierade ganska mkt, och i början höll jag munstycket fel

Han som höll i testandet fick hämta kollegan "De är nåt som inte stämmer här, de är alldeles för låga värden". Till slut fick jag iaf ett par godkända värden.

Jag är dock naturligt liten, 179cm/57kg som fullvuxen, men har tränat upp mig till 75kg..

Jag har även sjungit en hel del så jag hajar inte varför jag skulle ha så klena lungor?

hejhopp79
2010-12-16, 20:19
Spänningar i kroppen kan också begränsa andningen. Samt min felaktiga hållning/keffa tarmar eller vad fan det är, som spänner ut diafragman så jag bara kan andas längst upp i bröstet.

Pungis
2010-12-16, 20:21
Nu när jag tänker på det.. Jag vete fasen om jag andades med buken! Det lär göra en del skillnad

hejhopp79
2010-12-16, 20:21
Det var inget mostånd i de här testet.. De är bara ett tomt rör med en sensor i mitten.

Men visst är det endel teknik, då mina resultat varierade ganska mkt, och i början höll jag munstycket fel

Han som höll i testandet fick hämta kollegan "De är nåt som inte stämmer här, de är alldeles för låga värden". Till slut fick jag iaf ett par godkända värden.

Jag är dock naturligt liten, 179cm/57kg som fullvuxen, men har tränat upp mig till 75kg..

Jag har även sjungit en hel del så jag hajar inte varför jag skulle ha så klena lungor?

Tränar du någon konditionsträning? Misstänker att du inte gör det eller?

Hmm, blåste själv samma test idag så jag vet vilket du menar. Kan du så att säga blåsa ut "det sista" i lungorna, eller tar det stopp rätt snabbt vid utblåsning?

Pungis
2010-12-16, 20:30
Tränar du någon konditionsträning? Misstänker att du inte gör det eller?

Hmm, blåste själv samma test idag så jag vet vilket du menar. Kan du så att säga blåsa ut "det sista" i lungorna, eller tar det stopp rätt snabbt vid utblåsning?

Jag tränar endel konditionsträning, men har långt ifrån bra kondition. I cykel-ekg´t var det benstyrkan/uthålligheten som satte stopp, jag hade många hjärtslag kvar att ge, så jag har knappast usel kondition heller

Det tar stopp väldigt fort! Vad innebär det?

SMO? :)

hejhopp79
2010-12-16, 20:42
Nu när jag tänker på det.. Jag vete fasen om jag andades med buken! Det lär göra en del skillnad

Absolut

hejhopp79
2010-12-16, 20:44
Jag tränar endel konditionsträning, men har långt ifrån bra kondition. I cykel-ekg´t var det benstyrkan/uthålligheten som satte stopp, jag hade många hjärtslag kvar att ge, så jag har knappast usel kondition heller

Det tar stopp väldigt fort! Vad innebär det?

SMO? :)

Att det tar stopp kan antingen vara något astma-liknande med i ditt fall kanske mer troligt att du inte andas korrekt, var stressad under testtillfället eller något. Sedan är det ju så att man verkligen ska pressa ut det sista och det gör kanske inte alla fastän de skulle kunna ta ut sig mer. Lite krångligt test

Jag har helt klart lättare att blåsa ut ordentligt vid vissa tillfällen än andra. Kallt väder påverkar också

Pjotor
2010-12-16, 21:11
Nu pojkar och flickor ska jag förklara hur det ligger till, och även introducera ett par begrepp.

Vitalkapacitet är den totala luftvolym som vi kan använda. Det motsvarar luftmängden från det när lungorna är maximalt (viljestyrt) fyllda tills de att de är maximalt viljestyrt tömda.

Residualvolymen är den luftmängd som är kvar i lungorna efter det att dess ägare har tömt dem efter bästa förmåga.

Dead space är den luftmängd som finns i hårda strukturer som bronker, luftstrupe och mun- och näshålor.

Totalkapaciteten är den totala volymen i andningsapparaten, alltså summan av allt ovanstående.

FEV betyder forced expiratory volume och är ett mått på hur fort man kan tömma lungorna på luft.

PEF är ett närliggande värde som betyder peak expiratory flow. Det är den momentant högsta flödeshastigheten vi kan uppnå. Kraftiga nysningar ger en väldigt hög PEF.

FEV1 är ett värde som motsvarar hur fort man kan tömma lungorna på luft under en sekund.

PEF och FEV1 är kraftigt nedsatta hos människor med obstruktiva störningar, framför allt astmatiker. Astmatiker kan dock ha lika god fysisk uthållighet som många andra. Se bara på vårt landslag i skidåkning, som är överrepresenterade bland de som lider av ansträngningsutlöst astma p.g.a. långvarig träning i kall väderlek.

Det som styr den fysiska uthålligheten är följande:
- Hjärtats maxpuls
- Muskelns syreupptagningsförmåga
- Blodets förmåga att transportera syre
- Hjärtats slagvolym
- Lungornas förmåga att syresätta blodet

Den sista variabeln är ytterst sällan det som sätter stopp.

Hur kan vi då förbättra lungorna och andningsapparaten så att konditionen blir bättre?

Det enda sättet som ger något egentligt resultat är att öka andningseffektiviteten, d.v.s. låta varje andetag ta mindre energi. Vid träning över mjölksyratröskeln, där hyperventilering inträffar, så snor diafragman åt sig en signifikant del av det syre som andra muskler också behöver. Intervallträning är ett utmärkt sätt att göra diafragman uthålligare och starkare.

Små barn andas mycket med bukmusklerna, medan de flesta vuxna i vår del av världen andas mer med "bröstkorgen" vilket ofta är ett ineffektivare sätt. De som utövar yoga, sjunger mycket eller spelar blåsinstrument där lufttrycket är högt lär sig att i högre grad använda bukmusklerna. De tjocka operatenorerna har inte bara underhudsfett på magen -- det är en hel del muskler därunder.

Hoppas det klargör saker och ting. Godnatt på er alla.

hejhopp79
2010-12-16, 21:15
Gött, då blir det HIIT imorgon :D

Hade för övrigt 5.18 på FEV1 och 570 på PEF. I know so, eftersom jag undrade om jag fick en kopia på hela rubbet och det fick jag.

Pungis
2010-12-16, 23:33
Nu pojkar och flickor ska jag förklara hur det ligger till, och även introducera ett par begrepp.

Vitalkapacitet är den totala luftvolym som vi kan använda. Det motsvarar luftmängden från det när lungorna är maximalt (viljestyrt) fyllda tills de att de är maximalt viljestyrt tömda.

Residualvolymen är den luftmängd som är kvar i lungorna efter det att dess ägare har tömt dem efter bästa förmåga.

Dead space är den luftmängd som finns i hårda strukturer som bronker, luftstrupe och mun- och näshålor.

Totalkapaciteten är den totala volymen i andningsapparaten, alltså summan av allt ovanstående.

FEV betyder forced expiratory volume och är ett mått på hur fort man kan tömma lungorna på luft.

PEF är ett närliggande värde som betyder peak expiratory flow. Det är den momentant högsta flödeshastigheten vi kan uppnå. Kraftiga nysningar ger en väldigt hög PEF.

FEV1 är ett värde som motsvarar hur fort man kan tömma lungorna på luft under en sekund.

PEF och FEV1 är kraftigt nedsatta hos människor med obstruktiva störningar, framför allt astmatiker. Astmatiker kan dock ha lika god fysisk uthållighet som många andra. Se bara på vårt landslag i skidåkning, som är överrepresenterade bland de som lider av ansträngningsutlöst astma p.g.a. långvarig träning i kall väderlek.

Det som styr den fysiska uthålligheten är följande:
- Hjärtats maxpuls
- Muskelns syreupptagningsförmåga
- Blodets förmåga att transportera syre
- Hjärtats slagvolym
- Lungornas förmåga att syresätta blodet

Den sista variabeln är ytterst sällan det som sätter stopp.

Hur kan vi då förbättra lungorna och andningsapparaten så att konditionen blir bättre?

Det enda sättet som ger något egentligt resultat är att öka andningseffektiviteten, d.v.s. låta varje andetag ta mindre energi. Vid träning över mjölksyratröskeln, där hyperventilering inträffar, så snor diafragman åt sig en signifikant del av det syre som andra muskler också behöver. Intervallträning är ett utmärkt sätt att göra diafragman uthålligare och starkare.

Små barn andas mycket med bukmusklerna, medan de flesta vuxna i vår del av världen andas mer med "bröstkorgen" vilket ofta är ett ineffektivare sätt. De som utövar yoga, sjunger mycket eller spelar blåsinstrument där lufttrycket är högt lär sig att i högre grad använda bukmusklerna. De tjocka operatenorerna har inte bara underhudsfett på magen -- det är en hel del muskler därunder.

Hoppas det klargör saker och ting. Godnatt på er alla.

Tack för det inlägget!

En fråga dock: Kan träning påverka spirometriresultaten till de bättre?7

Jag börjar ju bli orolig att jag har astma eller nåt. Jag vet inte hur vanligt de är att man ligger på gränsen till att klara testet ..

Pungis
2010-12-17, 01:41
Att det tar stopp kan antingen vara något astma-liknande med i ditt fall kanske mer troligt att du inte andas korrekt, var stressad under testtillfället eller något. Sedan är det ju så att man verkligen ska pressa ut det sista och det gör kanske inte alla fastän de skulle kunna ta ut sig mer. Lite krångligt test

Jag har helt klart lättare att blåsa ut ordentligt vid vissa tillfällen än andra. Kallt väder påverkar också

Om man har astma så borde det ju ta längre tid att få ur all luft! Det blir ju en flaskhalseffekt

Jag ska iaf kontakta VC imorgon och boka ett spirotest. Jag är hypokondriker så det stänker om det..

hejhopp79
2010-12-17, 01:54
Om man har astma så borde det ju ta längre tid att få ur all luft! Det blir ju en flaskhalseffekt

Jag ska iaf kontakta VC imorgon och boka ett spirotest. Jag är hypokondriker så det stänker om det..

Hypokondri + internet = fail :D

Nope, astmatiker har i regel problem med att trycka ut luft, inte att andas in. Men visst räknas det in om det tar en evighet att få ut luften

Ta det lungt, du har förmodligen inte astma om du inte upplever problem med andningen och om du skulle ha det är det piece of cake att behandla.

Pungis
2010-12-17, 01:57
Hypokondri + internet = fail :D

Nope, astmatiker har i regel problem med att trycka ut luft, inte att andas in. Men visst räknas det in om det tar en evighet att få ut luften

Ta det lungt, du har förmodligen inte astma om du inte upplever problem med andningen och om du skulle ha det är det piece of cake att behandla.

Astma är ju att luftrören är tighta, och då måste det ju vara mycket svårare att pressa ur luft fort

Nej det har jag antagligen inte.. Jag har inga andningsbekymmer what so ever, inte ens när jag springer i -10 grader.

Jag har precis kommit in på brandmannautbildningen, och har man astma så får man inte bli brandman.. Därför jag är så nojig hehe

Jag hoppas att mina resultat beror på min svaga förkylning och/eller teknikfel...

delta_mats
2010-12-17, 08:37
Gött, då blir det HIIT imorgon :D

Hade för övrigt 5.18 på FEV1 och 570 på PEF. I know so, eftersom jag undrade om jag fick en kopia på hela rubbet och det fick jag.


Känn dig ägd av en astmatiker då:) Jag brukar ligga runt 700 på PEF.