handdator

Visa fullständig version : Kreatin + B-alanin


Asdf
2010-12-15, 12:08
Hej!
Vet ej om jag var kass denna gången på sökfunktionen. Men vad finns det för studier hur det prestationsmässigt sett, har utvärderats för grupper som regelbundet supplementerat med _både_ kreatin + B-alanin samtidigt? Finns det synergieffekter eller är det samma liknande förbättring oavsett vilket av de man väljer?

Asdf
2010-12-23, 14:14
Jag har svårt att hitta detta i de studier som finns på pubmed. Men är effekten av B-Alanin strikt akut? Eller kan det ackumuleras i kroppen på samma vis som med kreatin för att ge ytterligare fördelar? Tänkte på ifall karnosinhalten i musklerna inte är akut inlagrande för ett efterkommande träningspass

Sverker
2010-12-23, 16:21
Du får söka på gamla sidor med Fairings KCG. Där fanns det några studier gjorda av Harries ? Visade på synergieffekt av kreatin och beta-alanin. Det var på den tiden det fanns ett patent kvar på KCG. Patentet byggde på de studierna.


Beta-alanin har en depåeffekt. Det tar några veckor att bygga upp förråden av karnosin och effekten sitter kvar några veckor efter man slutat med beta-alanin.

Asdf
2010-12-23, 21:49
Beta-alanin har en depåeffekt. Det tar några veckor att bygga upp förråden av karnosin och effekten sitter kvar några veckor efter man slutat med beta-alanin.

Perfect! Tack Sverker!

von huff
2010-12-23, 22:20
Altså vad har beta alanin för effekt?

Sverker
2010-12-24, 06:50
Den bildar ämnet karnosin i musklerna tillsamman med aminosyran histidin.
Verkar där som buffert och neutralicerar försurningen av musklerna ( * ).
Histidin finns alltid tillgängligt. Tillskott av beta-alanin höjer nivåerna av karnosin.

Effekten på gymmet kan bli något rep till i varje set eller kortare vila mellan seten.


Stickningarna i huden är en bieffekt av beta-alaninet när det snurrar runt i blodet. Beta-alanin verka fästa till olika receptorer i huden och ge känslan av stickningar.










* Jag tänker inte ens försöka reda ut ifall det är ADP eller mjölksyran som producerar vätena:D

g00dstuff
2010-12-25, 14:20
Jag gjorde en liknande tråd tidigare men fick inget svar där så jag prövar min lycka här!

När jag läst om B-A så talas det bara om den långsiktiga effekten och ingenting om en eventuell akut verkan.

Har B-A någon akut verkan eller kan jag lika gärna äta min dos till frukosten på morgonen? Dvs samtidigt som mitt kreatin.


Tack för svar!

Sverker
2010-12-25, 15:37
Beta-alanin har en depåeffekt. Det tar några veckor att bygga upp förråden av karnosin och effekten sitter kvar några veckor efter man slutat med beta-alanin.

Så tolkar jag det. Den akuta effekten är sidoreaktionen med stickningar. Det tar ett tag att bygga upp förråden av karnosin.

Eftersom beta-alanin ger stickningar så körde jag med 1 gramsdoser 5 - 6 ggr per dag.

g00dstuff
2010-12-26, 04:39
Så tolkar jag det. Den akuta effekten är sidoreaktionen med stickningar. Det tar ett tag att bygga upp förråden av karnosin.

Eftersom beta-alanin ger stickningar så körde jag med 1 gramsdoser 5 - 6 ggr per dag.
Så det innebär att det inte finns i pwo's av någon särskild anledning? Om den enda akuta effekten är en bieffekt så finns det ju ingen egentlig anledning att ta det i samband med träning, som en pwo... förutsatt att man inte diggar stickningarna och finner dem peppande för träningen. Men det är ju isf högst godtyckligt och till och med placebo om man så vill?

Jag är medveten om att stickningarna inte är placebo, men som jag förstått det så är alla upplevda akuta effekter på träningen att betrakta som placebo?

Sverker
2010-12-26, 07:22
En möjlig anledning kan vara att musklernas upptag oftast är som störst precis efter träningen. Det går att lura in lite mer beta-alanin i en muskel som precis tränats.