handdator

Visa fullständig version : vet och etikett vid sittning


thethoos
2010-12-14, 17:20
Jag skall på en semi formel sittning på fredag. Har införskaffat min första schysta kostym och är rätt laddad. Men jag undrar hur gör man när man sätter sig ner för att äta, tar man av sig kavajjackan? Och i sådant fall, hänger man den över ryggstödet?

Phille
2010-12-14, 17:21
Ät inte med händerna.

MasterChief
2010-12-14, 17:24
Nej, man behåller den på.

stafh
2010-12-14, 17:28
Är sittningen i studentsammanhang?

Squidh
2010-12-14, 17:33
Men du knäpper upp den när du sitter ner och har den knäppt när du står och går :)

Pudzianovski
2010-12-14, 17:39
Sliter av sig kavaj skjorta och trycker en tricce samtidigt som skriker: triceps är en MÄKTIG hästsko!!!!!!!!!!!!

thethoos
2010-12-14, 17:48
Ät inte med händerna.

Jag kommer självklart stavmixa maten och dricka den som shake, Lepras-style.

thethoos
2010-12-14, 17:49
Men du knäpper upp den när du sitter ner och har den knäppt när du står och går :)

Tack för svaret, då gör jag så. Är man bonde så är man, jag fick lov att fråga så att jag inte gjort bort mig totalt.

Mago
2010-12-14, 17:50
En symbolisk present till din bordsdam verkar vara kutym vid vissa sittningar.

thethoos
2010-12-14, 17:51
Är sittningen i studentsammanhang?

Det är en sittning med en studenförening där professorer och vissa framtida(forhoppningsvis) arbetsgivare deltar. Inte direkt nobelfest, men tråkigt om man ser ut som en tölp allafall...

stevebc
2010-12-14, 17:52
Du ska låta bli att svina, välta stolar, ställa dig på bordet och skråla till folk är tillräckligt fulla för att inte bry sig längre (från 21.30 och framåt ungefär).

Crippa90
2010-12-14, 17:52
Gör som alla andra! :thumbup:

Contribute
2010-12-14, 17:54
Du ska låta bli att svina, välta stolar, ställa dig på bordet och skråla till folk är tillräckligt fulla för att inte bry sig längre (från 21.30 och framåt ungefär).

Det där låter som studentsittningarna i Skövde :D

Tolkia
2010-12-14, 18:10
En symbolisk present till din bordsdam verkar vara kutym vid vissa sittningar.
Det låter väldigt mycket "prom" om det. Jag har aldrig stött på det.

stafh
2010-12-14, 18:11
Det låter väldigt mycket "prom" om det. Jag har aldrig stött på det.

Beror väl lite på vad man menar med present. :naughty:


Höhö.

Tolkia
2010-12-14, 18:14
Beror väl lite på vad man menar med present. :naughty:
Jag måste säga att jag aldrig har sett den sortens presenter på någon sittning heller.

kaer
2010-12-14, 18:15
En symbolisk present till din bordsdam verkar vara kutym vid vissa sittningar.

Aldrig hört talas om, men det var sådär 10 år sen jag var i den där svängen...

stafh
2010-12-14, 18:20
Jag måste säga att jag aldrig har sett den sortens presenter på någon sittning heller.

Givetvis väntar man tills efter middagen innan man öppnar presenterna.

agazza
2010-12-14, 18:25
Nojja inte upp dig för mycket bara.

Kebab-Arne
2010-12-14, 18:26
Du kommer om du slipper kantplats ha 3 brudar runt dig. Lägg mest energi/uppmärksamhet på den halvsnygga, den snygga har alltid pojkvän visar det sig och då har du redan förbrukat dina bästa kort på den snygga.

thethoos
2010-12-14, 18:29
Du kommer om du slipper kantplats ha 3 brudar runt dig. Lägg mest energi/uppmärksamhet på den halvsnygga, den snygga har alltid pojkvän visar det sig och då har du redan förbrukat dina bästa kort på den snygga.

+1, helt rätt, sikta lågt och det är lättare att träffa!

Richthofen
2010-12-14, 18:35
slipsen på huvudet är en klassiker som alltid uppskattas av det manliga deltagarna

rajjan_dammit
2010-12-14, 18:42
Knäpp inte nedersta knappen på din kavaj.
Bär svarta trekvartsstrumpor.
Ha ett bälte i samma färg som skorna (svart alltså).
Slå inte ditt glas mot den du skålar meds glas.
Typ...
Vad hade du tänkt ha för slips?

Mago
2010-12-14, 18:43
Det låter väldigt mycket "prom" om det. Jag har aldrig stött på det.

Aldrig hört talas om, men det var sådär 10 år sen jag var i den där svängen...

Ok då! :) Det var det på EN finsittning som jag var på iaf.

thethoos
2010-12-14, 18:54
Knäpp inte nedersta knappen på din kavaj.
Bär svarta trekvartsstrumpor.
Ha ett bälte i samma färg som skorna (svart alltså).
Slå inte ditt glas mot den du skålar meds glas.
Typ...
Vad hade du tänkt ha för slips?


Vad för slips? En svart. :confused:

Richthofen
2010-12-14, 18:56
Vad för slips? En svart. :confused:

svart slips? du ska väl inte på begravnings!?

thethoos
2010-12-14, 18:57
Kan man bara ha svart slips på begravning? visste jag inte.

Han på affären sa att det var snyggt så jag köpte det... knepigt det här med kläder!

Richthofen
2010-12-14, 19:01
Kan man bara ha svart slips på begravning? visste jag inte.

Han på affären sa att det var snyggt så jag köpte det... knepigt det här med kläder!

Eller en vit slips om man är släkt eller om man bär kistan.. skulle nog ha satsat på något annat

stafh
2010-12-14, 19:01
svart slips? du ska väl inte på begravnings!?

Beror väl på skjortan. Dessutom är det ju inte så lite tramsigt att ta så seriöst på traditioner. Ok att det kanske inte hade varit så lämpligt med vit slips på vit skjorta (givet svart/mörk kostym), men utöver det tycker jag man ska göra som man vill.

rajjan_dammit
2010-12-14, 19:02
svart slips? du ska väl inte på begravnings!?

Äsch, fjantigt. Det går att sporta svart slips med rätt kavaj, skor osv. Nu gissar jag att TS kanske inte har det så välj någon annan färg. Kanske också för att det kan finnas fler stilpoliser på tillställningen ;)

Richthofen
2010-12-14, 19:03
Beror väl på skjortan. Dessutom är det ju inte så lite tramsigt att ta så seriöst på traditioner. Ok att det kanske inte hade varit så lämpligt med vit slips på vit skjorta (givet svart/mörk kostym), men utöver det tycker jag man ska göra som man vill.

Givetvis är det inte så att bödeln följer med om man trampar på gamla traditioner men någon annan färg är ju att föredra

Richthofen
2010-12-14, 19:04
Äsch, fjantigt. Det går att sporta svart slips med rätt kavaj, skor osv. Nu gissar jag att TS kanske inte har det så välj någon annan färg. Kanske också för att det kan finnas fler stilpoliser på tillställningen ;)

Vi finns överallt :whipped:

Morrris
2010-12-14, 19:05
Den stora frågan är ju vad du tänkt dig i manschettknappsväg och vilken typ av blomma du ska ha i knapphålet.

thethoos
2010-12-14, 19:07
blommor och knappar och slipsar och skålar.


.... Vågar ju knappt gå nu.

Richthofen
2010-12-14, 19:08
blommor och knappar och slipsar och skålar.


.... Vågar ju knappt gå nu.

någon gång måste vi lära oss :thumbup:

Morrris
2010-12-14, 19:09
blommor och knappar och slipsar och skålar.


.... Vågar ju knappt gå nu.

Var självsäker. Då kan du bryta mot varenda regel som radats upp här. Möjligtvis triceps/äta med händer undantaget.

rajjan_dammit
2010-12-14, 19:13
Den stora frågan är ju vad du tänkt dig i manschettknappsväg och vilken typ av blomma du ska ha i knapphålet.

JA! Och nu när det är så kallt så måste ju TS skaffa en stilig rock och läderhandskar! Vilket projekt! ;)

rajjan_dammit
2010-12-14, 19:16
Och vilken knut på slipsen?

Richthofen
2010-12-14, 19:16
JA! Och nu när det är så kallt så måste ju TS skaffa en stilig rock och läderhandskar! Vilket projekt! ;)

Glöm inte hatten för guds skull!

thethoos
2010-12-14, 19:19
Monokel och käpp, krav eller inte?

Richthofen
2010-12-14, 19:20
Monokel och käpp, krav eller inte?

ser du dåligt och har brutit höften så kanske du skall tänka på det. annars inte

thethoos
2010-12-14, 19:21
Skämt åsido, tack för alla tips, uppskattas verkligen. Det blir nog en trevlig kväll även om jag gör lite etikettfel. Nu ska jag ta mig till gymmet för lite böj innan gymmet stänger.

Morrris
2010-12-14, 19:21
Och vilken knut på slipsen?

Engelsk eller fransk?

Vilket öga ska du ha monokeln i? Vilken sidennäsduk?

Du råkar inte vara officer?Isf kommer du undan lite enklare...

kjell33
2010-12-14, 19:27
Duke of windsor
ZQQr09Ja1zY

rajjan_dammit
2010-12-14, 19:27
Skämt åsido, tack för alla tips, uppskattas verkligen. Det blir nog en trevlig kväll även om jag gör lite etikettfel. Nu ska jag ta mig till gymmet för lite böj innan gymmet stänger.

Poängen är, om man inte är självaste hertigen av Windsor så kommer alla att göra någon form av brott mot stilreglerna, alltid är det någon som har något att påpeka. Därför kör man på de viktigaste bitarna, knäpp inte kavajens alla knappar, ha inte vita sportstrumpor, och för guds skull inte en slips med tomtar på! Annars är det fritt fram och göra som man vill.
Kör hårt och glöm inte att konversera din bordsdam (speciellt om det skulle råka vara nån möjlig framtida arbetsgivare)!

Tolkia
2010-12-14, 19:39
blommor och knappar och slipsar och skålar.
.... Vågar ju knappt gå nu.
Det är mycket bs i tråden också. Att det här med att klinga glasen mot varandra är typ för tomtarna och låt oss lustiga vara hade du nog själv räknat ut. ;) Två användbara inlägg:
Nej, man behåller den på.
Knäpp inte nedersta knappen på din kavaj.
Bär svarta trekvartsstrumpor.
Ha ett bälte i samma färg som skorna (svart alltså).
Slå inte ditt glas mot den du skålar meds glas.
Ang. svart slips eller inte svart slips, så skulle jag säga inte. Det är, förutom i typ utpräglade "vi skiter i auktoriteter"-kretsar, tänk vissa typer av studentfester och tillställningar där majoriteten är artister eller jobbar inom media, en begravningsaccessoar (tyvärr finns det många klädförsäljare som inte har koll). Jag skulle inte rekommendera det, eller för den delen svart skjorta, på en tillställning av den typ du beskriver. Det är liksom inte det smartaste tillfället att demonstrera.

Grelle-
2010-12-14, 20:03
Jag håller med Tolkia. Antar klädkoden är mörk kostym? (Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.)

Då är det inte riktigt lämpligt att bära svart slips. Vid en tillställning utan klädkod är det i mitt tycke mycket mer okej med svart slips, typ sportjournalist i tv eller dylikt.

stafh
2010-12-14, 20:32
Ang. svart slips eller inte svart slips, så skulle jag säga inte. Det är, förutom i typ utpräglade "vi skiter i auktoriteter"-kretsar, tänk vissa typer av studentfester och tillställningar där majoriteten är artister eller jobbar inom media, en begravningsaccessoar (tyvärr finns det många klädförsäljare som inte har koll). Jag skulle inte rekommendera det, eller för den delen svart skjorta, på en tillställning av den typ du beskriver. Det är liksom inte det smartaste tillfället att demonstrera.

Frågan är om det inte är bättre att sticka ut lite på en sittning med framtida arbetsgivare... Fast då får man sticka ut med lite stil, och se till att inte se ut som att man spelar i ett dansband.

edit* är det dresscode förresten? Då är det ju kanske en annan sak.

Mantus
2010-12-14, 20:40
Skämt åsido, tack för alla tips, uppskattas verkligen. Det blir nog en trevlig kväll även om jag gör lite etikettfel. Nu ska jag ta mig till gymmet för lite böj innan gymmet stänger.

Om du ska på fest med äldre personer närvarande (som kan vara framtida arbetsgivare) hade jag skippat svart slips. Jag tycker inte om svart slips (särskilt inte mot vit skjorta) och de flesta äldre personer gör det definitivt inte.

Angående kavajjackan behålls den på såtillvida du inte har en väst under, då kan den tas av vid mindre formella tillfällen. En välsignelse på sommaren.

Annars är en bra regel att tänka på att vid skålar så är det höger, vänster, rakt fram, drick. Ögonkontakt självklart. Damen till höger om dig är din bordsdam, sitter det en kille där så gäller det att räkna personer vid bordet för att se om du är hans bordsdam eller han din, kanske inte verkar särskilt allvarligt i början av kvällen men med lite alkohol i kroppen så känns det helt plötsligt väldigt viktigt att veta vem som skall driva med vem.

rajjan_dammit
2010-12-14, 21:12
Om du ska på fest med äldre personer närvarande (som kan vara framtida arbetsgivare) hade jag skippat svart slips. Jag tycker inte om svart slips (särskilt inte mot vit skjorta) och de flesta äldre personer gör det definitivt inte.

Angående kavajjackan behålls den på såtillvida du inte har en väst under, då kan den tas av vid mindre formella tillfällen. En välsignelse på sommaren.

Annars är en bra regel att tänka på att vid skålar så är det höger, vänster, rakt fram, drick. Ögonkontakt självklart. Damen till höger om dig är din bordsdam, sitter det en kille där så gäller det att räkna personer vid bordet för att se om du är hans bordsdam eller han din, kanske inte verkar särskilt allvarligt i början av kvällen men med lite alkohol i kroppen så känns det helt plötsligt väldigt viktigt att veta vem som skall driva med vem.

Ang skål. Lyft glas, ögonkontakt, drick, sänk glas, ögonkontakt, ställ ned glas. Skål för fan! :)

thethoos
2010-12-14, 22:03
Jag har en röd slips också? Men jag tycker det ser lite konstigt ut till svart kavaj och vit skjorta. Blir lite "juligt" med röd slips?

tsp
2010-12-14, 22:15
Kör nån sorts randig slips i silver/svart/grå eller liknande? Ganska diskret

rajjan_dammit
2010-12-14, 22:20
Jag har en röd slips också? Men jag tycker det ser lite konstigt ut till svart kavaj och vit skjorta. Blir lite "juligt" med röd slips?

Ja, om man är Gordon Gekko.

stevebc
2010-12-14, 22:23
Det där låter som studentsittningarna i Skövde :DDet gäller land och rike runt!

(tror jag)

slipsen på huvudet är en klassiker som alltid uppskattas av det manliga deltagarnaMan får inte ligga om man gör det, men det stämmer att det uppskattas av oss, ja.

ha:cl
2010-12-14, 22:34
Poängen är, om man inte är självaste hertigen av Windsor så kommer alla att göra någon form av brott mot stilreglerna, alltid är det någon som har något att påpeka. Därför kör man på de viktigaste bitarna, knäpp inte kavajens alla knappar, ha inte vita sportstrumpor, och för guds skull inte en slips med tomtar på! Annars är det fritt fram och göra som man vill.
Kör hårt och glöm inte att konversera din bordsdam (speciellt om det skulle råka vara nån möjlig framtida arbetsgivare)!

Finns många värre saker att glömma som tyvärr väldigt få verkar kunna. Att skåla civiliserat verkar vara få förunnat, tillexempel. Att behandla sin bordsdam rätt är ett till exempel.

Var så ovulgär du bara kan, tala aldrig om dig själv sålänge ingen visar intresse och frågar. Finns inte många värre klassindikatorer än det, om du nu vill spela upp en falsk fasad, vilket du verkar vilja.

Grotesk
2010-12-14, 22:36
Sliter av sig kavaj skjorta och trycker en tricce samtidigt som skriker: triceps är en MÄKTIG hästsko!!!!!!!!!!!!

Skärp dig för fan.. en krabba är det som gäller! :D

thethoos
2010-12-14, 22:40
Finns många värre saker att glömma som tyvärr väldigt få verkar kunna. Att skåla civiliserat verkar vara få förunnat, tillexempel. Att behandla sin bordsdam rätt är ett till exempel.

Var så ovulgär du bara kan, tala aldrig om dig själv sålänge ingen visar intresse och frågar. Finns inte många värre klassindikatorer än det, om du nu vill spela upp en falsk fasad, vilket du verkar vilja.


Falsk fasad? Jag frågde om man skulle ta av sig kavajen när man satte sig ner. Inte direkt en konstig fråga tycker jag...

nvm. Trodde du skrev till mig.

rajjan_dammit
2010-12-14, 22:50
Finns många värre saker att glömma som tyvärr väldigt få verkar kunna. Att skåla civiliserat verkar vara få förunnat, tillexempel. Att behandla sin bordsdam rätt är ett till exempel.

Var så ovulgär du bara kan, tala aldrig om dig själv sålänge ingen visar intresse och frågar. Finns inte många värre klassindikatorer än det, om du nu vill spela upp en falsk fasad, vilket du verkar vilja.

Menar du mig? :confused:

Lepras
2010-12-14, 23:02
Jag kommer självklart stavmixa maten och dricka den som shake, Lepras-style.

:thumbup:

Muskelbyggaren
2010-12-14, 23:06
Glöm heller inte att säkert hälften går dit i precis samma sits som dig - dvs. alla verkar mer vana i situationen än de är, inklusive dig själv. Det är därför mycket fritt fram att vara dig själv, håll inte på och vela för att du försöker passa in i etikettreglerna. Jag har alltid haft svårt för att hålla mig i skinnet i middagssituationer men har ändå alltid fått höra att jag är trevlig och välartad. Finns fan inget tråkigare än snubben som har precis rätt färg på slipsen och går in för snapsvisorna som om det vore körsång med USSR.

Genuin entusiasm och välvilja lyser igenom, så länge det inte går till överdrift förstås.

ha:cl
2010-12-14, 23:11
Falsk fasad? Jag frågde om man skulle ta av sig kavajen när man satte sig ner. Inte direkt en konstig fråga tycker jag...

nvm. Trodde du skrev till mig.

Jag skev till dig. Du kan ju alltid gå dit och inte bry dig, dvs visa vem du verkligen är. Det är kanske inget att rekommendera dock.

thethoos
2010-12-14, 23:18
Jag skev till dig. Du kan ju alltid gå dit och inte bry dig, dvs visa vem du verkligen är. Det är kanske inget att rekommendera dock.

Okej, jag vet inte vad jag ska svara på det.

tomas86
2010-12-14, 23:55
Det där låter som studentsittningarna i Skövde :D

När har det vart någe liv I skövde? Bodde där i 20 år och hände fan aldrig nått, fulla bönner o raggare fanns det mycket av dock!

Jag skulle kört på knallröd slips, Jul osv. Kör du resten stilrent och enkelt borde du klara dig.
som le corbusier sa, less is more.

Matsa
2010-12-15, 00:46
Duke of windsor
ZQQr09Ja1zY

Helt och hållet en smaksak men jag tycker att winsdor känns för strikt och kantig. Enkel eller dubbel four in hand beroende på hur vid kragen är om jag får välja.

Dubbel four in hand:

2pquOp-pxeE

Jag skev till dig. Du kan ju alltid gå dit och inte bry dig, dvs visa vem du verkligen är. Det är kanske inget att rekommendera dock.

Att bry sig och försöka smälta in kanske är den han är? Håller dock med om att han inte ska ta för jäkla allvarligt på alla små regler utan försöka slappna av i stället. Så länge man uppför sig som folk så lär man inte bli hängd.

Tolkia
2010-12-15, 10:12
Men orka tjafset om "falsk fasad". Att någorlunda följa klädkod och bete sig som folk/anpassa sig till vad situationen kräver är normal hyfs. Tycker man att man är för fin för det, så är det ju upp till en själv, men om det är något som imponerar på omgivningen när man passerat högstadieåldern är väl mera tveksamt. Om ens klädsel är så knuten till "vem man verkligen är" att man upplever det som att personligheten tar skada av en annan klädsel än den man vanligen bär tror jag att man kan behöva göra något åt sin jagsvaghet.

ha:cl
2010-12-15, 13:05
Men orka tjafset om "falsk fasad". Att någorlunda följa klädkod och bete sig som folk/anpassa sig till vad situationen kräver är normal hyfs. Tycker man att man är för fin för det, så är det ju upp till en själv, men om det är något som imponerar på omgivningen när man passerat högstadieåldern är väl mera tveksamt. Om ens klädsel är så knuten till "vem man verkligen är" att man upplever det som att personligheten tar skada av en annan klädsel än den man vanligen bär tror jag att man kan behöva göra något åt sin jagsvaghet.

Det jag menade var mer att inte vara någon annan än den man är i grunden är. Sedan att du verkade förstå mig fel, är ju i sig olyckligt. Givetvis är det normalt hyfs att hålla sig till dresscode och försöka uppföra sig.

hultman
2010-12-15, 13:10
Svart slips har man enbart på begravning och i enkomt manliga tillställningar. Slipsknuten är inte så viktig om du inte hade tänkt arbeta i bank- eller politikervärlden.