handdator

Visa fullständig version : Inga julklappar-policy?


Slartibartfast
2010-12-14, 09:23
Är det nån som har en sådan med sin familj/vänskapskrets?

I min familj/umgänge har vi haft en sån deal sedan slutet av 90-talet åtminstone. Enormt skönt att slippa all julstress med att springa å köpa en massa skit som ingen ändå behöver eller egentligen uppskattar, bara för att det "hör till". Jag tycker julen får en skönare innebörd om man dissar kommersialismen med det hela. När jag haft flickvän har vi varit dom enda som utbytt julklappar. Får jag nångång egen familj blir det såklart klappar i överflöd igen :)

Vad har ni för arrangemang?

Herr Oberst
2010-12-14, 09:24
Jag och flickvän köper inte till varandra.

pragmatist
2010-12-14, 09:34
Jag har en inga julklappar-policy med mina kompisar, främst eftersom alla har skaffat barn som om de vore irländare och man snabbt blir ruinerad om man ska ge klappar till alla. I övrigt ger jag klappar till alla jag delar DNA med, plus frugan och svågern.

Jag tycker inte julen får en skönare innebörd om man dissar kommersialismen. Kommersialism for the win.

Grotesk
2010-12-14, 09:36
Jag köper aldrig till mina syskon, ibland till morsan och farsan.

KalleBalik
2010-12-14, 09:37
Vi köper till barnen i familjen, men alla vuxna får klara sig utan klappar vilket jag tycker är alldeles utmärkt. Har åtta syskonbarn så det blir ganska många klappar att köpa ändå liksom.

JJ
2010-12-14, 09:39
Skippar brorsan och hans fru men ger till hans barn. Sen har jag redan köpt en gemensam present (Sonos Zoneplayer S5) till familjen så tjejen och jag ger inget till varandra eller.

Crippa90
2010-12-14, 09:44
Jag önskar mig inget och köper inga julklappar. Håller helt med Slarti, blir mycket härligare jul när man tar det med ro utan stress. :)

Stoltz
2010-12-14, 09:47
Jag hade velat att det var så i vår familj.
Missförstå mig inte, jag gillar att ge presenter, det gör jag verkligen. Jag gillar att göra saker med eftertanke. T.ex. så gav jag mina föräldrar ett Toffifee-paket i förrgår, där det låg två kort inuti, ett till mamma och ett till pappa där jag tackade dem för all hjälp och support som de har gett mig de senaste året när saker har gått upp och ner.

En present full med eftertanke, för de var helt oförberedda på det och först trodde de ju att det var bara godis i asken. Istället blev det så mycket mer, även om det var enkelt.

Sådana presenter gillar jag att ge. Lite eftertanke och lite mening. Numer har det mer och mer känts som om det blir en orgie i vem som kan köpa flest presenter på kortast tid, för att ha det ur vägen. Det känns fel.

Som det är nu så köper min syster alla julklappar gemensamt från oss båda och jag ger henne pengar i efterhand. Det fungerar, men jag ser inte riktigt den där "Ge en julklapp"-känslan.
Den sortens känsla sparar jag till sådana tillfällen som det jag berättade om ovanför.

Lellan
2010-12-14, 09:53
Vi vuxna har ofta en sån policy och jag tycker det är SKIT-trist. Jag älskar vad jag än får, och det är ännu roligare att ge något. Behöver ju faktiskt inte vara saker, man kanske har ngn gammal bok liggandes som man tror någon skulle gilla, hittar ngn klockren present och ses man sällan är väl julen ett trevligt tillfälle att byta dem på.

Men eftersom andra blir stressade får man ju böja sig, och ge lite när andan faller på istället, även om jag tycker det är mysigt med julklappsöppning. Men det är ju lite icke pk att tycka så, som vuxen.

Däremot så stör jag mig när alla dessa vuxna som hävdar att de är såå stressade över julklappar öser skärp över barnen. *screwy* Ju dyrare, desto lägre hållbarhet och med noll koll på vad barnet skulle uppskatta och behöva växer leksaksbergen. Inte konstigt att julen för barn nästan uteslutande handlar enbart om klapparna, det är ju vad vuxna visar att de ska fokusera på. Hur många, hur dyra etc. *rolleyes*

Lellan
2010-12-14, 09:58
Som det är nu så köper min syster alla julklappar gemensamt från oss båda och jag ger henne pengar i efterhand. Det fungerar, men jag ser inte riktigt den där "Ge en julklapp"-känslan.
Den sortens känsla sparar jag till sådana tillfällen som det jag berättade om ovanför.

Det är väl rätt uppenbart att du inte ser den där "ge en julklappkänslan" om du hyr ut det? :confused: Om du tycker julköpshetsen är fel, varför tar du det inte lugnare själv och samlar på dig julklappar som betyder något att ge, istället för att betala av din del? Det blir ju vad man gör det till, det är ingen lag på att man måste julhetsa.. Du kan ju göra ett aktivt val, precis som med allt annat i livet.

z_bumbi
2010-12-14, 10:05
Stressmomenten är inte julklapparna utan de som inte kan ha en avslappnad inställning till hela firandet. Man måste inte ha drivor av paket till alla, man måste inte köpa för exakt samma belopp till alla, man måste inte ha vissa maträtter på julbordet, granen måste inte vara spikrak, man måste inte ens ha en gran...

Slappna av och låt julglädjen spridas.

Morrris
2010-12-14, 10:09
Stressmomenten är inte julklapparna utan de som inte kan ha en avslappnad inställning till hela firandet. Man måste inte ha drivor av paket till alla, man måste inte köpa för exakt samma belopp till alla, man måste inte ha vissa maträtter på julbordet, granen måste inte vara spikrak, man måste inte ens ha en gran...

Slappna av och låt julglädjen spridas.

+1

Skippade julklappar i vår familj de senaste åren. 2010 blir det dock klappar till nära och kära.

delta_mats
2010-12-14, 10:15
Min flickvän hade en sån inga julklappar policy tidigare med sin familj innan vi träffades. Nu är hon omvänd dock och är mer exalterad över julklapparna än någon annan=). Man behöver ju inte hetsa upp sig så mycket utan kan ju ha en avslappnad inställning till julklapparna istället. Att träffas och umgås är det viktigaste tycker jag men julklappar är ju pricken över i.

Stoltz
2010-12-14, 10:17
Det är väl rätt uppenbart att du inte ser den där "ge en julklappkänslan" om du hyr ut det? :confused: Om du tycker julköpshetsen är fel, varför tar du det inte lugnare själv och samlar på dig julklappar som betyder något att ge, istället för att betala av din del? Det blir ju vad man gör det till, det är ingen lag på att man måste julhetsa.. Du kan ju göra ett aktivt val, precis som med allt annat i livet.

Finns ingen lag på att jag måste känna den här julklappskänslan heller, Lellan. Du talar som om jag har "hyrt ut" julklappsköpet sedan jag föddes och aldrig smakat på dess sötma :D

Jag tycker inte illa om julen i sig dock - Träffa familjen, äta gott, ha lite mysigt. Det är bra skit det!

Lellan
2010-12-14, 10:32
Stressmomenten är inte julklapparna utan de som inte kan ha en avslappnad inställning till hela firandet. Man måste inte ha drivor av paket till alla, man måste inte köpa för exakt samma belopp till alla, man måste inte ha vissa maträtter på julbordet, granen måste inte vara spikrak, man måste inte ens ha en gran...

Slappna av och låt julglädjen spridas.

+1 Har heller aldrig fattat. Julen är väl det ultimata tillfället då alla plockar sina russin ur kakan? :D (min pappa mumsar revbensspäll och lyfter inte rumpan ur soffan mer än nödvändigt och kan med gott samvete ta en nubbe till lunch, min mamma äter lutfisk och knarkar julmusik, jag städar o släpar fram gran och äter gotter o skinka, sonen springer runt utklädd (tomten, pepparkaksgubbe el darth vader) och tycker det är kul att alla samlas å softar + leker järnet med nya grejer).

Min flickvän hade en sån inga julklappar policy tidigare med sin familj innan vi träffades. Nu är hon omvänd dock och är mer exalterad över julklapparna än någon annan=). Man behöver ju inte hetsa upp sig så mycket utan kan ju ha en avslappnad inställning till julklapparna istället. Att träffas och umgås är det viktigaste tycker jag men julklappar är ju pricken över i.

Mm, det är ju lite mysigt och spännande med paket. Men tycker man inte det måste det ju vara ok att avstå också, bara mysa. :)

Finns ingen lag på att jag måste känna den här julklappskänslan heller, Lellan. Du talar som om jag har "hyrt ut" julklappsköpet sedan jag föddes och aldrig smakat på dess sötma :D

Jag tycker inte illa om julen i sig dock - Träffa familjen, äta gott, ha lite mysigt. Det är bra skit det!

Jepp, bra skit! Men du verkar ju vara sån att du gillar att ge, så för mig klingar det lite konstigt att du inte tar tillfället i akt vid jul när det är legitimt att ge till höger vänster.. :)

Stoltz
2010-12-14, 10:48
Det är nog just det som är problemet egentligen - Att det blir snarast ett tvång att ge. Kan vara att jag ser det på fel sätt där, men det känns lite som att man måste tvinga fram omtanke genom presenterna där.

MasterChief
2010-12-14, 10:49
Barnen får och ibland får frugan något (i år blev det en resa). Sedan brukar jag fixa en klapp till de vi firar ju hos (ofta drickbart/ätbart).

Jag är så nöjd bara av att krypa ner i ett hörn i en soffa och missbruka godsaker i 12 timmar. Ofta får jag äran att dela ut julklappar, vilket är krävande eftersom i vår släkt är det "en och en" som gäller och alla ska titta på när mottagaren öppnar paketet. Brukar väl ta ett par timmar.

Sedan är skinkmackan sent på kvällen till någon sunkig julfilm en tradition som jag inte ger upp.

Pjotor
2010-12-14, 11:06
Vi ger julklappar till barn och syskonbarn.

spange
2010-12-14, 11:14
Jag ska inte pracka på andra min lite trista syn på julen, men jag tycker kravet folk känner att köpa klappar ibland går över gränsen till vad som är brukligt. Jag köper absolut inte några klappar, jag studerar och har inte en privatekonomi som tillåter några extravaganser åt det hållet. Vore fullkomligt vrickat att spendera de pengar jag har på en massa småkrafs som hamnar i någon annans byrålåda och glöms bort.
:D

Osten80
2010-12-14, 11:48
Som det är nu så köper min syster alla julklappar gemensamt från oss båda och jag ger henne pengar i efterhand.

Samma här. Jag har föreslagit ett julklappsfritt firande i säkert tio år, men de andra vill inte det och då får det här sättet duga.

<Mike>
2010-12-14, 12:01
I min familj lottar vi ut vilka som ska köpa presenter till vilka (så alla får en present från någon i familjen, t.ex. är det jag detta året som ska köpa till min mamma) sen har vi en bestämd mängd pengar som presenten ska kosta. Ska inte ljuga, det är 500 spänn :P
Det funkar bra. Ingen i våran familj känner att man behöver slösa massa pengar som man ändå inte har bara för att.

Stoltz
2010-12-14, 12:04
I min familj lottar vi ut vilka som ska köpa presenter till vilka (så alla får en present från någon i familjen, t.ex. är det jag detta året som ska köpa till min mamma) sen har vi en bestämd mängd pengar som presenten ska kosta. Ska inte ljuga, det är 500 spänn :P
Det funkar bra. Ingen i våran familj känner att man behöver slösa massa pengar som man ändå inte har bara för att.

Detta gillar jag!

Minimjölk
2010-12-14, 12:33
Jag kan hålla med om att det i många/de allra flesta fall? dras lite för långt. jag är uppväxt i en familj där julen alltid förknippats med något positivt. Vi hade det inte så fett alltid men när det var jul så fick jag som barn i alla fall känslan av att allt är underbart och Julafton is the Shit. Mina föräldrar utbytte gåvor och så gjorde även nära släktingar.

Jag kan köpa att det kan bli en stress om man skall ge alla de perfekta gåvorna varje år och väga innehåll samt kostnad mot varandra så att man är rättviss. Jag tycker dock man skall släppa på kraven och istället ge någonting med eftertanke till de man tycker förtjänar det. Jag älskar att ge bra presenter även om det blir svårare och svårare med tiden att hitta just "bra" sådana.

Jag tycker att många snöar in på kostnad men jag tycker inte detta så ofta hänger ihop med upplevd glädje av mottagandet. jag har gett både dyra och billga presenter med både mycket och lite eftertanke och det är alltid de som haft lite eftertanke och som varit högst oväntade som mottagits mest väl, oavsett kostnad.

Min bästa julklapp var nästintill gratis men jag hade lagt ned massor med energi och kärlek och den satt precis där den skulle. Mottagaren började gråta (av glädje) bara vid första anblicken. :)

Tanken med julen för min del är att vara glad och lycklig med sina nära och kära och jag tycker faktiskt att en jul utan julklappar skulle ta bort lite av julstämningen och därmed lyckan. På samma sätt har vi alltid kört med traditionsenligt upplägg med tomte etc. oavsett om det finns barn närvarande eller ej. Det hör liksom till vare sig man vill eller ej. ;)