handdator

Visa fullständig version : Sömn?


jizzinmypants
2010-12-14, 06:01
Hur viktigt är sömn egentligen? Sover väldigt dåligt just nu och tränar 6 pass i veckan, 3 styrkepass och 3 thaiboxningspass. Igår (måndags) tränade jag thaiboxning och har sovit 2 timmar inatt och imorn tänkte jag köra ett gym pass? Kommer det funka och tar man igen sömnen man förlorat om man sover ordentligt natten efter?

JoeyP
2010-12-14, 07:04
Somn ar valdigt viktigt.
Att du sover daligt kan ha med din stora tranings dos att gora.
Man kan trana dagen efter en dalig nattsomn.
Jag har for mig man inte kan ta ikapp forlorad somn.

Hur fan andra man tagentbrodet? :D

SiSenior
2010-12-14, 07:18
Har du försökt komma till underfull med varför du sover så dåligt? Tränar du sent på kvällen? Har du lagt om kosten dramatiskt på senaste tiden? Vad sover du i för miljö?

Joel har skrivit tre bra artiklar om just sömn:
http://traningslara.se/somn-del-1/
http://traningslara.se/somn-del-2/
http://traningslara.se/somn-del-3/

Sömnen är som sagt jätte viktig.

Nils.R
2010-12-14, 07:21
Hur fan andra man tagentbrodet? :D

shift+alt

KaptenKnäsvag
2010-12-14, 07:23
Har du försökt komma till underfull

Det har han förmodligen inte

Pintan
2010-12-14, 08:28
Hur viktigt är sömn egentligen? Sover väldigt dåligt just nu och tränar 6 pass i veckan, 3 styrkepass och 3 thaiboxningspass. Igår (måndags) tränade jag thaiboxning och har sovit 2 timmar inatt och imorn tänkte jag köra ett gym pass? Kommer det funka och tar man igen sömnen man förlorat om man sover ordentligt natten efter?

Sömn är jävligt viktigt, både för prestationen och resultaten (dom hänger ju iofs ihop;))
Vad jag vet så kan man ta igen förlorad sömn ganska bra, annars skulle man ju ha sömnbrist resten av livet efter en natts dålig sömn.
Vet inte vad det kallas men har man sömnbrist och sedan får sova kanske 4h extra så e den sömnen djupare en vanligt, någon slags superkompensation typ.

Men som sagt, ta reda på varför du sover för lite och försök ändra på det. Och det är alltid bättre att träna än att hoppa över ett planerat träningspass även om sömnen varit dålig, om du är fullt frisk f.ö. vill säga.

hejhopp79
2010-12-14, 10:21
Hur viktigt sömn är?

Väldigt viktigt på alla sätt och vis.

bearwolf
2010-12-14, 11:25
sover ganska precis 8h/dag, och ändå efter ett tungt pass vill jag bara sova senare på eftermiddagen, vill inte veta hur jag skulle må med dålig nattsömn till råga på allt :)

pialia
2010-12-14, 11:35
sover ganska precis 8h/dag

Jag är hjärndöd om jag bara sover 8 timmar. Det är typ på sommaren jag kan vakna själv innan jag sovit 10-11 timmar, mestadels för att det blir ljust och solen lyser upp mitt rum på morgonen.

Just nu sover jag ~9 timmar per natt och är alltid lika trött när klockan ringer, men hunden måste ut :Virro På helgerna är det inget som väcker mig och då sover jag ~12 timmar.

För övrigt så sov jag fruktansvärt mycket som bäbis, mina föräldrar brukade bli oroliga och gick och kollade om jag fortfarande var vid liv!

Någon som är duktig på sömn? Är det genetiskt eller vad är det för faktorer som spelar roll?

Rickard
2010-12-14, 11:44
En liten sammanfattning utav vad jag upplevt om sömn och läst om sömn.

* Att få någon/några timmar innan midnatt verkar vara viktigt.

* Så mörkt som bara möjligt. Gärna så mörkt att man inte kan se handen om man viftar med den framför ansiktet. Har hört något här om att det kan göra skillnad om man träffas av ljus eller inte när man sover, så mörkermask är inte lika effektivt som riktigt mörker.

* 9 timmar verkar vara ganska optimal längd. För att vara utvilad och kunna somna på kvällen.

* Någorlunda fasta tider för sömn.

JesperL
2010-12-14, 12:25
Håller med alla andra här som påpekar att sömn är väldigt viktigt..
Själv har jag sovit uselt i snitt 3-4 timmar per natt i 2 veckor nu och jag vet inte varför, vilket tär ordentligt psykiskt..

Kimkay
2010-12-14, 12:37
För mig är det väldigt viktigt att rummet är svalt. Finns inget svårare än att somna när rummet är riktigt varmt.

bearwolf
2010-12-14, 12:45
* Så mörkt som bara möjligt. Gärna så mörkt att man inte kan se handen om man viftar med den framför ansiktet. Har hört något här om att det kan göra skillnad om man träffas av ljus eller inte när man sover, så mörkermask är inte lika effektivt som riktigt mörker.

Jag som kommer från nordligare trakter har inga problem att sova när solen fortfarande lyser in i fönstret mitt i natten, eller på vintern när det är svart hela tiden. Dock sörlänningar som kommer uppöver verkar vara känsligare för ljusförhållanden :smash:

Ponitus
2010-12-14, 13:58
Jag måste verkligen bli bättre på att sova. Sover 5-6 timmar per natt. Inte bra alls. :/

Danne2k
2010-12-14, 14:04
Upplever ni att ni kan sova längre än normalt (1-2 timmar extra) om ni är lite slitna från träningen eller tränat hårt flera dagar i rad, ÄVEN om ni sovit bra under samma period?

Jag upplevde nämligen nåt liknande inatt, sovit rätt bra senaste dagarna men körde ett bröstpass igår som gick åt helvete, troligen pga. att jag inte återhämtat mig från förra bröstpasset och sov inatt minst 1h längre än normalt.

joasimo
2010-12-14, 14:10
* Att få någon/några timmar innan midnatt verkar vara viktigt.


Varför då? Vet kroppen vad klockan är? Jag har inte riktigt förstått det där varför sömn tidigare skulle vara så mycket bättre.

Jag sover själv runt 8-9h per natt, men somnar rätt sent nu när man är arbetslös.

King Grub
2010-12-14, 14:12
[QUOTE=joasimo;4752394[Vet kroppen vad klockan är? Jag har inte riktigt förstått det där varför sömn tidigare skulle vara så mycket bättre.[/QUOTE]

Ja. Vi har definitivt en biologisk klocka som får oss att påverkas negativt om vi förskjuter den. Värst att att ställa om dygnet så man är uppe, lever och äter på natten och sover på dagen. Det ökar risken för en mängd sjukdomar, inklusive diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, och övervikt.

Bluesparv
2010-12-14, 14:37
Ja. Vi har definitivt en biologisk klocka som får oss att påverkas negativt om vi förskjuter den. Värst att att ställa om dygnet så man är uppe, lever och äter på natten och sover på dagen. Det ökar risken för en mängd sjukdomar, inklusive diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, och övervikt.

Då kommer frågorna; kan man ställa om sin biologiska klocka?

Hur förändras den biologiska klockan om man byter tidszoner, bibehålls den eller anpassar den sig (förutsatt att man byter tidszon under en längre tid givetvis)?

Har inte sånt till stor del att göra med hormon-nivåerna (seratonin?) i kroppen, alltså hur mörkt/ljust det är?

joasimo
2010-12-14, 15:45
Ja. Vi har definitivt en biologisk klocka som får oss att påverkas negativt om vi förskjuter den. Värst att att ställa om dygnet så man är uppe, lever och äter på natten och sover på dagen. Det ökar risken för en mängd sjukdomar, inklusive diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, och övervikt.

Okej, men om man förskjuter tiden tror jag inte gör så mycket. Jag tror inte så mycket på det där.

Jag kör på periodiskfasta så då spelar det väl ingen roll? Jag menar om jag lägger mig 03.00-04.00 och vaknar 12.00-13.00. Och äter mellan 13.00 - 20.00 kan väl inte göra någon skillnad?

joasimo
2010-12-14, 15:49
Då kommer frågorna; kan man ställa om sin biologiska klocka?

Hur förändras den biologiska klockan om man byter tidszoner, bibehålls den eller anpassar den sig (förutsatt att man byter tidszon under en längre tid givetvis)?

Har inte sånt till stor del att göra med hormon-nivåerna (seratonin?) i kroppen, alltså hur mörkt/ljust det är?

Det spelar väl ingen roll om det är mörkt eller ljust ute? Så länge det är mörkt inomhus där man sover.

Precis jag tänkte samma sak det där med olika tidszoner. Vore kul och höra vad någon mer insatt har att säga om det..

wird
2010-12-14, 15:53
* Att få någon/några timmar innan midnatt verkar vara viktigt.

* Någorlunda fasta tider för sömn.

Just dessa punkter håller jag verkligen med om, jag upplever att jag mår bättre av detta. Om det bara är något jag inbillar mig låter jag vara osagt, hur som helst mår jag bra av det och jag sover bättre om jag somnar före midnatt. Ju senare jag lägger mig desto sämre sover jag.

Morrris
2010-12-14, 15:59
Det spelar väl ingen roll om det är mörkt eller ljust ute? Så länge det är mörkt inomhus där man sover.

Precis jag tänkte samma sak det där med olika tidszoner. Vore kul och höra vad någon mer insatt har att säga om det..

Naturligtvis ställer den om sig. Övergången är ju inte sällan ganska omskakande dock.

Eddie Vedder
2010-12-14, 15:59
Jag menar om jag lägger mig 03.00-04.00 och vaknar 12.00-13.00. Och äter mellan 13.00 - 20.00 kan väl inte göra någon skillnad?

Just den typen av omvänd dygnsrytm korrelerar väldigt tydligt med flera negativa hälsoaspekter. Kolla länkarna, vi har dessutom skrivit mer om sömn och konsekvenserna av omvänd dygnsrytm på befolkningsnivå.

Att du inte tydligt känner det säger ju inget. Jag tuggar för närvarande på en fläskkarré men kan ju knappast känna om risken för tjocktarmscancer ökar.

Lillleif
2010-12-14, 16:01
Hur förändras den biologiska klockan om man byter tidszoner, bibehålls den eller anpassar den sig (förutsatt att man byter tidszon under en längre tid givetvis)?

Du får jetlag som går över när kroppen anpassat sig till den nya tidszonen. Det betyder inte att du kan "ställa om" den biologiska klockan i din nuvarande tidszon.

Har inte sånt till stor del att göra med hormon-nivåerna (seratonin?) i kroppen, alltså hur mörkt/ljust det är?

Signalsubstansen serotonin ökar av bland annat solljus.

Mr.Sarkastisk
2010-12-14, 16:02
Just den typen av omvänd dygnsrytm korrelerar väldigt tydligt med flera negativa hälsoaspekter. Kolla länkarna, vi har dessutom skrivit mer om sömn och konsekvenserna av omvänd dygnsrytm på befolkningsnivå.

Att du inte tydligt känner det säger ju inget. Jag tuggar för närvarande på en fläskkarré men kan ju knappast känna om risken för tjocktarmscancer ökar.


:laugh:

StampChamp
2010-12-14, 16:03
Du får jetlag som går över när kroppen anpassat sig till den nya tidszonen. Det betyder inte att du kan "ställa om" den biologiska klockan i din nuvarande tidszon..

Så alla som flyttar till USA kan därmed vänta sig sämre sömn och sämre hälsa då? Eftersom man aldrig ställer om den "biologiska" klockan. Det finns ingen sådan tror jag!

joasimo
2010-12-14, 16:09
Just den typen av omvänd dygnsrytm korrelerar väldigt tydligt med flera negativa hälsoaspekter. Kolla länkarna, vi har dessutom skrivit mer om sömn och konsekvenserna av omvänd dygnsrytm på befolkningsnivå.

Att du inte tydligt känner det säger ju inget. Jag tuggar för närvarande på en fläskkarré men kan ju knappast känna om risken för tjocktarmscancer ökar.

Jag ska läsa länkarna. :) Men jag tror att skillnaden på att lägga sig 00.00 och 03.00 är så liten. Jag har inte alltid den här dygntrythmen utan det är under kortare perioder oftast så jag överlever nog!

Klockan är ju en uppfinning av människan, varför skulle kroppen anpassa sig till den?

cero
2010-12-14, 16:19
Biologisk klocka? Är det solljuset som är skillnaden mellan att vara vaken på dag/natt, eller? Om inte, vad annars?

prOtotype
2010-12-14, 16:47
Jag ska läsa länkarna. :) Men jag tror att skillnaden på att lägga sig 00.00 och 03.00 är så liten. Jag har inte alltid den här dygntrythmen utan det är under kortare perioder oftast så jag överlever nog!

Klockan är ju en uppfinning av människan, varför skulle kroppen anpassa sig till den?

Biologisk klocka? Är det solljuset som är skillnaden mellan att vara vaken på dag/natt, eller? Om inte, vad annars?

Klockan är en uppfinning av människan, men underskatta inte makten som evolutionen har haft på våra kroppar.
Vi är gjorda för att vara vakna och aktiva när det är ljust och sova och återhämta oss när det är mörkt. Skillnaden på att lägga sig 00 eller 03 är kanske inte så stor, men skillnaden mellan att lägga sig 22 eller 01 tror jag är desto större.


Det är svårt det här. Ska man gå och lägga sig 22:30 som ordförande av PRO, sen gå upp 0600 och ha två timmar av ingenting innan jobbet liksom.... Då känns ju tiden roligare att använda på kvällen när det finns massa intressanta aktiviteter....

Pintan
2010-12-14, 16:49
Det är ju inte så att kroppen vet vad just klockan är. Men den känner av ljus- samt temperaturskillnader. Det är därför man ställer om sig efter en tid i ett nytt land, då man följer den nya rytmus, sol upp, ned etc.

cero
2010-12-14, 16:51
Prototype: Då är det alltså solljuset som är skillnaden. På natten är det ju mörkt och kallt, vilket är ganska obekvämt och gör en allmänt trött - då det känns som ett givet val att vara vaken på dagen då det är ljuset och varmt.

Eddie Vedder
2010-12-14, 16:53
Klockan är ju en uppfinning av människan, varför skulle kroppen anpassa sig till den?

Ja men vi diskuterar inte den klockan.

Att du överlever har ingen ifrågasatt. Du kan räka ett paket cigaretter om dagen utan att dö som en direkt konsekvens av rökningen också. Men faktum kvarstår att man kan se både akuta fysiologiska effekter av variationer i dygnsrytm likväl som man ser ökad förekomst av många sjukdomar på befolkningsnivå hos olika typer av skiftarbetare till exempel.

joasimo
2010-12-14, 17:34
Ja men vi diskuterar inte den klockan.
Att du överlever har ingen ifrågasatt. Du kan räka ett paket cigaretter om dagen utan att dö som en direkt konsekvens av rökningen också. Men faktum kvarstår att man kan se både akuta fysiologiska effekter av variationer i dygnsrytm likväl som man ser ökad förekomst av många sjukdomar på befolkningsnivå hos olika typer av skiftarbetare till exempel.

Sant.

Sedan är det ju mörkt dygnet runt nuförtiden, på sommaren brukar jag ha en tendens att somna mycket tidigare och vakna mycket tidigare, det har väl att göra med all solljus och all tid som man tillbringar utomhus. :)

davvvan
2010-12-14, 17:38
Läge vrida tillbaka dygnet med andra ord.

Eddie Vedder
2010-12-14, 17:48
Läge vrida tillbaka dygnet med andra ord.

Faktum är att en så liten sak som vår omställning mellan sommartid/vintertid har associerats med ökad förekomst av hjärtinfarkt. Kan tillägga att jag är MYCKET skeptisk till kausaliteten i de fynden, MYCKET. :D

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sommartid-okar-risk-for-hjartinfarkt-1.659943

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article384230/Byte-till-sommartid-ger-fler-hjartinfarkter.html

Pansartax
2010-12-14, 17:55
Ja. Vi har definitivt en biologisk klocka som får oss att påverkas negativt om vi förskjuter den. Värst att att ställa om dygnet så man är uppe, lever och äter på natten och sover på dagen. Det ökar risken för en mängd sjukdomar, inklusive diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, och övervikt.


Överraska mig gärna med massa länkar och fakta om denna biologiska klocka och hur det kan påverka, det finns massvis med människor som jobbar natt och att dessa skulle vara feta och sväva mellan liv och död ser jag som ytterst osannolikt.

Vi går och lägger oss när vi blir trötta och vi går upp när vi är utvilade, det är inte svårare än så, 24 timmars klockan är en uppfinning och inget annat den klockan vi har inom oss är individuell och anpassningsbar.

Crocker
2010-12-14, 18:09
människor som jobbar natt och att dessa skulle vara feta och sväva mellan liv och död ser jag som ytterst osannolikt.
Vilken tur att ingen har sagt det.

stahlberg
2010-12-14, 18:19
Ett ytterst litet fåtal människor är lämpade för nattarbete. Men för de flesta är nattarbete ytterst påfrestande för organismen. Framförallt för de flesta äldre människor är nattarbete oerhört ansträngande.

Jag baserar inte dessa påståenden på några studier utan på det att jag själv periodvis arbetat natt (och periodvis natt och dag, vilket är ännu mera påfrestande) och känner ett stort antal människor med nattarbete.

stahlberg
2010-12-14, 18:26
Behovet av sömn är förstås individuellt. Likaså är den biologiska klockan individuell, och den sammanfaller inte alltid med 24-timmarsdygnet. Periodvis varierar det individuella sömnbehovet.

Att konstant eller under långa perioder sova för litet är dåligt för såväl fysik som psyke.

Pansartax
2010-12-14, 18:37
Vilken tur att ingen har sagt det.

Om man skriver att det ökar risken för "en mängd sjukdomar, inklusive diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, och övervikt" så får man väl utgå ifrån att folk faktiskt har råkat ut för detta som har arbetat natt och jag skulle gärna vilja se hur forskningen och studierna på detta ser ut.

Extremt onödigt av grub att börja prata om hjärt- och kärlsjukdomar bara sådär när (för)många här inne tar hans ord som lag.

Rickard
2010-12-14, 18:42
Här har han postat en och annan studie. http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3265440&postcount=6

Tobbeh
2010-12-14, 18:47
Somn ar valdigt viktigt.
Att du sover daligt kan ha med din stora tranings dos att gora.
Man kan trana dagen efter en dalig nattsomn.
Jag har for mig man inte kan ta ikapp forlorad somn.

Hur fan andra man tagentbrodet? :D



Längst ner till höger, har du förmodligen en blå ikon om du använder dig utav windows, där det förtillfället står EN, byt till SV!

stahlberg
2010-12-14, 18:48
Utan att ha läst en enda av dessa studier är jag knappast förvånad om risken för olika typer av sjukdomar ökar om man sover för lite under långa perioder. Plus att längre sömnlöshet kan leda till psykos.

Det är naturligtvis med detta som med mina kära cigarretter : ett säkert samband eller förlopp är omöjligt att beskriva. Dessutom tar det lång tid.

Pansartax
2010-12-14, 19:00
Här har han postat en och annan studie. http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3265440&postcount=6

Okej så sömn är det som står över "kcal in/kcal ut" om jag förstår det rätt? Även om man ligger på kaloriunderskott så går man upp i vikt för att man nattarbetar? Låter ju helt absurdt.

Skummat igenom några av studierna och det står ju i princip alltid "CONCLUSION: In workers of an industry sited in Southern Italy, shift work may be directly responsible for increased body fatness and is indirectly associated with higher blood pressure levels and some features of metabolic syndrome."

"May" dvs Kanske, står ju bara kanske hela tiden?

Sen är det en hel del studier som saknar slutsats också, återkommer när jag läst klart alla.

Morrris
2010-12-14, 19:02
Om man skriver att det ökar risken för "en mängd sjukdomar, inklusive diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, och övervikt" så får man väl utgå ifrån att folk faktiskt har råkat ut för detta som har arbetat natt och jag skulle gärna vilja se hur forskningen och studierna på detta ser ut.

Extremt onödigt av grub att börja prata om hjärt- och kärlsjukdomar bara sådär när (för)många här inne tar hans ord som lag.

Lugn. Gruben skriver bara det han läst i studier.

Lillleif
2010-12-14, 19:50
Så alla som flyttar till USA kan därmed vänta sig sämre sömn och sämre hälsa då? Eftersom man aldrig ställer om den "biologiska" klockan. Det finns ingen sådan tror jag!

Du missförstod mig, jag menade att du inte kan "lura" kroppen att ställa om din biologiska klocka i din nuvarande tidszon, dvs få den att tro att natt är dag utan att det har konsekvenser för din hälsa.

Bluesparv
2010-12-14, 20:08
Du får jetlag som går över när kroppen anpassat sig till den nya tidszonen. Det betyder inte att du kan "ställa om" den biologiska klockan i din nuvarande tidszon.



Därför jag undrade över hur det är över ett längre tidsperspektiv, jetlag håller ju inte i sig för evigt :)

Crocker
2010-12-14, 21:17
Därför jag undrade över hur det är över ett längre tidsperspektiv, jetlag håller ju inte i sig för evigt :)
Lite perspektiv tack.
Du vänjer dig när det är dag/natt, herregud.

Bluesparv
2010-12-15, 01:26
Lite perspektiv tack.
Du vänjer dig när det är dag/natt, herregud.

Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrev tidigare. Vad jag frågar är; ställer kroppen om den biologiska klockan eller är det en hormonell anpassning? Eller är det samma sak?

Nästa gång får du gärna läsa en gång till innan du drygar dig, för stämningens skull om inte annat :smash:

prOtotype
2010-12-15, 08:39
Aaah, efter att ha läst lite i den här tråden igår så bestämde jag mig för att gå och lägga mig vid 22.
Nio timmar sömn är inte helt fel ibland...

Crocker
2010-12-15, 10:12
Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrev tidigare. Vad jag frågar är; ställer kroppen om den biologiska klockan eller är det en hormonell anpassning? Eller är det samma sak?

Nästa gång får du gärna läsa en gång till innan du drygar dig, för stämningens skull om inte annat :smash:
Mitt fel. :em:
Trodde du argumenterade att det inte fanns någon biologisk klocka, för om man flyttade till USA skulle att bli rubbat?

Bluesparv
2010-12-15, 11:16
Mitt fel. :em:
Trodde du argumenterade att det inte fanns någon biologisk klocka, för om man flyttade till USA skulle att bli rubbat?

Shit happens, gjort samma sak själv flera gånger ;)

Nej nej, att man har en biologisk klocka tror jag definitivt. Var mest hur den påverkas/om den kan påverkas/vad den påverkas av som jag undrade över. Det rimligaste torde vara att det är hormonellt, men kroppen är ju inte alltid så logisk...

jizzinmypants
2010-12-15, 12:58
Tack för alla svaren! Sov 10 timmar inatt, skönt! :D

cero
2010-12-15, 13:06
Hänger inte riktigt med i detta. Vad är det som påverkar negativt om man vänder på dygnet? Är det mörkret, kylan, och avsaknad av solljus? Annars kan jag inte komma på något annat. Någon som har lust att klargöra? Vad är det som gör att man kan få ökad risk för massa sjukdomar? Fanns någon studie i början, men jag har svårt med att få ut något vettigt ur dem.