handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig välja kokosfett


Silencer
2010-12-13, 21:31
Jag behöver ett billigt och bra kokosfett. Jag bryr mig inte om smak eller lukt. Däremot är jag osäker exakt på vad som skiljer de lukt och smaklösa mot de s.k. virgin och extra virgin varianterna, mer än just lukten och smaken då.

Det enda kravet jag har är att det ska vara ren kokosolja, inte utvunnet med kemikalier, eller skadat på något annat sätt. Kan jag köpa första bästa lukt och smaklösa kokosolja som ligger på cirka 80kr för 500g? Eller måste jag köpa en kallpressad för att få "bra" kokosfett?

Seb74
2010-12-13, 21:32
Oj finns kokos som olja också?

mikaelj
2010-12-13, 21:41
Kokosfett har en smältpunkt på kring rumstemperatur vilket gör att det blir olja när det är lite varmare. Kokosolja och kokosfett används för samma sak.

Jag hade personligen inte brytt mig. Det är laurinsyra i alla varianter av kokosfett.

Silencer
2010-12-13, 21:43
Jag hade personligen inte brytt mig. Det är laurinsyra i alla varianter av kokosfett.

Och jag är ju intresserad av laurinsyran och att det är MCT fett, och inga kemikalier. Då kör jag på den billigare varianten. Tack. Fast till unilevers silverpaket sänker jag mig inte.

eriksvensson
2010-12-13, 21:45
Cocosa, 79:- för 500 ml i hälsokost eller online. Det är smaklöst, den som är dyrare är med smak (virgin heter den)

mikaelj
2010-12-13, 21:47
Och jag är ju intresserad av laurinsyran och att det är MCT fett, och inga kemikalier. Då kör jag på den billigare varianten. Tack. Fast till unilevers silverpaket sänker jag mig inte.

Kokosfett är kokosfett. Lika mycket laurinsyra i Unilevers silverpaket som den kallpressade smaksatta för det tiodubbla.

Silencer
2010-12-13, 22:03
Kokosfett är kokosfett. Lika mycket laurinsyra i Unilevers silverpaket som den kallpressade smaksatta för det tiodubbla.

Fan, jag kanske kör det silvriga paketet ändå. Om det är som det påstås så är det samma sak.

mikaelj
2010-12-13, 22:05
Ja, vad annars skulle det vara? 100% kokosfett lämnar ytterst lite utrymme för utsvävningar.

Silencer
2010-12-13, 22:22
Ja, vad annars skulle det vara? 100% kokosfett lämnar ytterst lite utrymme för utsvävningar.

http://urenergi.wordpress.com/2010/10/21/ekologisk-kokosolja-vs-unilevers-silverpaket/

Den här killen håller inte med. Men jag visste inte ens att det fanns omättade fetter i kokosfettet. Raffineringen i sig verkar ju inte så farlig. Det enda som jag skulle kunna oroa mig för är fraktioneringen. Men jag kan alldeles för lite om detta för att göra någon egen bedömning.

Men jag ska köra på silverpaketen så länge. När jag har större ekonomiskt utrymme går jag kanske över till icke-fraktionerad och icke-raffinerad, om endast pga lite tvångssyndrom.

mikaelj
2010-12-13, 22:23
Mm, på med foliehatten.

2% fleromättat fett i kokosfett har jag för mig.

Fru_Flisa
2010-12-13, 22:48
Jag kan tillägga att skillnaden mellan de två kallpressade sorterna är att den som smakar kokos inte skall hettas upp, det går däremot bra med den smaklösa.

eriksvensson
2010-12-13, 23:36
Kokosfett är kokosfett. Lika mycket laurinsyra i Unilevers silverpaket som den kallpressade smaksatta för det tiodubbla.

Fast Unilevers är härdat fett nu och det är väl inte så himla bra?

Fredhdastar
2010-12-13, 23:49
Jag höll på med kokosfett förut, men det var fanimig svårt att laga mat i. Kör på vanligt smör nu och tycker maten är lättare att tillaga och smakar bättre :)

Silencer
2010-12-14, 00:42
Jag höll på med kokosfett förut, men det var fanimig svårt att laga mat i. Kör på vanligt smör nu och tycker maten är lättare att tillaga och smakar bättre :)

Ska inte laga mat i det. Ska ha det för att få bukt med min tjocka mage.

Anton Fräs
2010-12-14, 03:31
Fast Unilevers är härdat fett nu och det är väl inte så himla bra?

Fullhärdat?

eriksvensson
2010-12-14, 06:53
Fullhärdat?

Inte en aning, står bara "härdat fett" på baksidan (förr stod det inte härdat, det har de lagt till nyligen.)

Sverker
2010-12-14, 07:10
Ja, vad annars skulle det vara? 100% kokosfett lämnar ytterst lite utrymme för utsvävningar.
Klockren:D Min humor direkt.






Tycker att Unilever svarar bra:
http://urenergi.wordpress.com/2010/10/21/ekologisk-kokosolja-vs-unilevers-silverpaket/

Antingen tuggar man kopran som småfåglarna eller så utvinner man fettet.


Deodorisering görs vid ca 200°C, mycket låga tryck samt man blåser in ånga med högt tryck genom oljan. Ett skonsamt och effektivt sätt att få bort smakämnen och fria fettsyror. Ångan kondenserar inte utan "bär med sig" ämnena ut. Alla som känt doften av kondensatet undrar varför andra vill äta den råa oljan:D