handdator

Visa fullständig version : Letar efter sparande exempel


rQx
2010-12-13, 20:55
jag har letat mig fördärvad!

Jag vet inte om det är på internet eller i en tidning.
Exemplet jag letar efter är en historia om två tjejer. En som börjar spara tidigt och en som börjar spara senare.. Hur dom lägger upp sitt sparande och utfallet. Detta för att belysa hur viktigt det är att börja spara tidigt. Är det någon som ve vad jag pratar om?

spange
2010-12-13, 20:56
spara och slösa:D!

rQx
2010-12-13, 20:57
hehe, var nog lite senare jag läste detta ;D lite mer bildat också ;D

eternallord
2010-12-13, 20:59
Det är bäst att göra av med pengarna innan dom tar slut!



..eller?

rQx
2010-12-13, 21:00
Inte riktigt :P

spange
2010-12-13, 21:01
Det är bäst att göra av med pengarna innan dom tar slut!



..eller?

helt klart, mottot: "det är bäst att du säljer bilen innan du för nåt för'n" gäller!

lurk
2010-12-13, 21:16
"Den som bara har pengar måste köpa sina vänner. Så gör slut på dina pengar innan dom tar slut". <3 Dia Psalma.

Jag minns också detta exempel. Gjort några tafatta försök med google utan framgång. Var iaf bra många år sen jag läste detta och undrar om det kunde varit i en lärobok?

rQx
2010-12-13, 21:46
Ja jag börjar undra!

Jag testade lite olika saker och kom fram till att det är så här.

Börja spara när du är 20, spara tills du är 30 och sen låt det ligga till du är 50år
Jämför med
Börja spara när du är 25 år och spara tills du är 50år

då har man lika mycket pengar vid 50års ålder, den som började spara 5år senare får spara i 15 år mer för att kompensera dom 5 åren.

Minimjölk
2010-12-14, 12:44
Ja, det här med ränta och inflation är intressant. Ser man bara till att de pengar man investerar har en avkastning högre än inflationen så ser det rätt kul ut efter några år. För att uppnå detta behver man dock ofta riskera något i form av högre risk.

De säger att den första miljonen är svårast och det beror väl mest på att de pengarna kan man inte riska lika väl. Att se till att man tidigt hamnar i en bra sits ekonomiskt för att sedan ha möjlighet att riska kapital genom investeringar ser jag som den bästa och mest riskfria vägen att gå. Att inte spara något för framtiden utan bara leva i nuet kommer kräva mycket mer insats mot att man har lite mer att spendera under några år i början.

Phille
2010-12-14, 12:47
Räntan på banken understiger i 99,99% av fallen inflationen, så i slutändan står man med "mindre" pengar än vad man hade tidigare. Fast det funkar ju inte riktigt så i praktiken, fast teoretiskt sett är det så.