handdator

Visa fullständig version : Lagom viktuppgång


aliquis
2003-11-09, 20:27
Jag är ca 1.76, 24år gammal.

Tidigare åt jag en gång/dygn mitt på natten och troligtvis inte så nyttig mat. Men så en dag kom en kille i datorföreningen tillbaka ifrån skolrestaurangen och hade lastat på en rejäl portion med lite av allt. Började tala med honom och det visade sig att han medans han byggde upp sina 110kg var vegetarian. blev intresserad och började kika på pauluns sida och bestämde mig för att äta lite bättre.

Jag började med 3-4 portioner/dag, åt så i 3-4 veckor och skaffade ett träningskort på nautilus den 4e maj 2002.. Jag fortsatte äta vad jag trodde var bra och kände mig så nöjd och duktig, men så efter drygt 3 veckors träning råkade min syster säga "vad kraftig du har blivit", och två dagar senare sade min låtsaspappa något liknande.

Bestämde mig för att simma en sväng för att förbränna lite och passade på att väga mig, 70.6kg (det här är alltså slutet av maj-början av juni förra året), jag som bara vägde 58kg förra sommaren!? Kände mig tjock och började tappa vikt, snabbt.

Runt 66kg tyckte jag väl att det kanske inte var så bråttom neråt, men det sjönk vidare till 64 och 62.. och kröp ner till 58 när mitt träningskort gick ut i maj i år.

Gick en månad utan träning och jag hamnade på 54kg :(

Började sedan träna i början av juni i år, tränade tungt för att vara för mig och gick upp till 58 snabbt, sedan till 60 så småningom, men tyckte att jag tränade mindre intensivt än först och funderade på om det var bra vikt. Hamnade på en 60.5kg tillslut och kände mig lite på magen som vanligt och funderade på om det var för mycket, så jag gick ner till 59 på en tre veckor, vilket var knappt en vecka sedan. Och där tyckte jag väl det var lagom, men så vägde jag mig nyligen igen och vågen visade 58kg...

Var hos min pappa idag och såg kort från min födelsedag förra sommaren, 15e juli, såg inte alls tjock ut där.. och så ett kort ifrån i somras då jag troligtvis vägde mellan 54-58, tunna armar och utärglat ansikte :(

Om jag nu skall öka lite, hur mycket "får" jag öka? jag har ju grymt svårt att tillåta mig själv det.. skulle vilja fixa kort men det är lite svårt, kan ju kanske låna en scanner i dagarna. Ända sedan jag började använda nautilus fettmätare modell sträck-ut-armarna-och-mät-med-elektricitet-genom-överkroppen så har den sagt E4, vilket betyder att man är utanför intervallet 6-50% kroppsfett, så så tjock kan jag inte vara. det var förövrigt den som fick mig att tänka till och vända skiten lite.

Men men, kan jag öka till typ 65 i april? eller kanske tom 68 eller så? Hur mycket muskler kan man öka på den tiden? brukar ju låta som att det är "svårt" att lägga på sig mer än en 4-5 kg på ett år och därför är jag ju väldigt skeptisk till viktuppgång, men det är kanske mest om man ligger kvar på ungefär samma kroppsvikt själv? För om man ökar kroppsvikt borde ju inte alltsammans vara kroppsfett?

Nåja, vad rekommenderar ni mig att göra? jag tränar drygt 4ggr/vecka (4 kroppsdelar, kör 2 dagar och en dags vila) men utöver det är jag ganska stillasittande med praktik framför dator och mest datorsittande hemma, blir en del flängandes på cykel fram och tillbaka under dagarna dock.

Vilken vikt bör jag satsa på?
Tills när?
Hur mycket är lagom viktuppgång under en viss tidsperiod?
Om jag ökar si o så mycket, hur mycket kan tänkas vara muskler utav det? Och kanske mer intressant hur mycket kan tänkas vara fett?

Lånade med fotona ifrån pappa så jag kan scanna dom imorrn eller något och lägga upp så syns det lite mer hur jag ser ut. Har väl tyvärr inget från när jag vägde som mest, men jag kan ju undersöka saken.

aliquis
2003-11-09, 20:28
utmärglat skulle det stå, men men.

palme
2003-11-09, 20:33
Förstår inte frågan, vadå hur mycket "får" jag väga? Finns det nån regel?
DU verkar ju ha grova problem!

aliquis
2003-11-09, 20:43
palme: Uhm, utan att "vara tjock" då, eller något.

palme
2003-11-09, 21:09
Det kan regleras via matintag och genom att röra på sig.

Jag bulkar nu men jag är inte tjock.

fibre
2003-11-09, 21:57
vilka mål har du?
svårt för oss och veta..

om du vill bli större så varför inte passa på nu under vintern och tillåt lite fett på kroppen?

mvh

aliquis
2003-11-09, 22:17
Mjo, men det hade jag ju kunnat gjort under senaste månaden med.. men det är mycket man hade kunnat göra iofs.. jag vill väl bara ha typ siffror, men det kanske inte går :/

kharon
2003-11-10, 08:12
Det är nog omöjligt att säga. Tycker du ska följa spegeln och hur du själv känner dig.

Jag tycker att du ska äta ordentligt och träna hårt! På så sätt kommer du att öka i vikt, både muskler och lite fett. Sedan så anpassar du mängden mat om du tycker att du lägger på dig för mycket fett, men lite ska du ändå tillåta. Öka t.ex ett halvt kilo i veckan.

Sedan på våren då det börjar bli varmare kan du börja fundera på att förbränna det fett som du lagt på dig så musklerna du byggt tittar fram!

Det vanliga;
:bpump: :eating: :sleep:

Ös på!