handdator

Visa fullständig version : Hur lägga upp comeback


MackeJuve
2010-12-13, 19:34
Har börjat träna med en kille som inte tränat på ca 1 år. Innan detta var han riktigt stor och vältränad, tog 130 kg i bänkpress vägandes 83 deffade kilon på en längd utav 188 cm, till saken hör att han aldrig tränade bänkpress utan bara hantelpress. Har för mig att han pressade 40 kg i hantelpress någon gång också. Skriver detta bara för att ni ska få en bild av hur stor han var ungefär, ingen jätte men riktigt vältränad!

P.g.a. studier har han varit borta från gymmet i 1 år ungefär och tappat massor, ser typ ut som en normalbyggd nu, aningen större bara. Det som kommer hända nu när han börjar träna med mig är väl att han kommer öka väldigt snabbt. Idag tog han 70 kg ett par gånger i bänkpress, 2-3. Har någon av er varit med om något liknande, och hur snabbt ökade ni när ni började igen? Jag undrar även vad som är att föredra(vi ska periodisera vår träning, 1-2 månader 1-6 reps, 1-2 månader 6-12 reps), att börja med lågrepsträning eller högrepsträning. Vi kom överens om att starta med att försöka få upp styrkan genom lågreps, vilket skulle ni föredra?

Tack :)

svennebanan86
2010-12-13, 19:39
Se till att ta det lungt i början för det tar betydligt längre tid för senorna att sttärkas än för musklerna. Jag själv har börjat träna många gånger sen jag slutade första gången och gjort illa mig varje gång inom ca 8 veckor. Försök bromsa vikterna lite dom första 12 veckorna iaf. T.ex. reppa högre i starten.

MackeJuve
2010-12-13, 19:48
Se till att ta det lungt i början för det tar betydligt längre tid för senorna att sttärkas än för musklerna. Jag själv har börjat träna många gånger sen jag slutade första gången och gjort illa mig varje gång inom ca 8 veckor. Försök bromsa vikterna lite dom första 12 veckorna iaf. T.ex. reppa högre i starten.

Okej vi var inne lite på det där med, kan det ha nåt att göra med det knäppande ljud man kan höra vid träning, främst i axelleden? Tror dock vi kommer köra lågreps så till vida att ingen har ett jättemotargument.

svennebanan86
2010-12-13, 19:52
Har att göra med att senor och ligament inte hinner med i utvecklingen i början. Vad det är som knakar i axeln vet jag inte, brosk kanske?
Tror inte att man behöver köra 20-reppare direkt men kanske undvika tunga 3or och högre. t.ex. köra femmor i början och då kanske spara sista repetitionen i kroppen så inte tekniken blir lidande.

Det tar jäkla lång tid att komma tillbaka om man får en allvarlig skada men det går ganska fort om man kör en period med lite försiktigare grundträning.

MackeJuve
2010-12-13, 19:56
Har att göra med att senor och ligament inte hinner med i utvecklingen i början. Vad det är som knakar i axeln vet jag inte, brosk kanske?
Tror inte att man behöver köra 20-reppare direkt men kanske undvika tunga 3or och högre. t.ex. köra femmor i början och då kanske spara sista repetitionen i kroppen så inte tekniken blir lidande.

Det tar jäkla lång tid att komma tillbaka om man får en allvarlig skada men det går ganska fort om man kör en period med lite försiktigare grundträning.

Jo vi får se, tror han är för ivrig för att komma tillbaka för att vi ska kunna undvika failträning och lågreps. Men vi får se!

svennebanan86
2010-12-13, 19:58
Det resonemanget har kostat mig flera års träning sen jag slutade första gången :(

MackeJuve
2010-12-13, 20:06
Det resonemanget har kostat mig flera års träning sen jag slutade första gången :(

Ajja vi får se får ta ett snack om det ;)