handdator

Visa fullständig version : Matsson ska bli STARK


Sidor : [1] 2 3

the_matsson
2010-12-13, 18:49
Nu är det fanimej dags att jag också startar en journal här. Har fört träningsdagbok på bland annat www.shapelink.com ett tag, men tröttnat lite på det nu. Det här är jag:

Ålder: 23 år
Tränat i: Rätt många år, men många av åren har varit utan kunskap/disciplin/regelbundenhet.
Längd: 189 cm
Vikt: 100 kg
Mål i allmänhet: Jag vill bli riktigt stark! Har nyligen fått upp ögonen för styrkelyft, och att tävla i det vore ju bara så jäkla sköj! Jag tänker dock inte offra hälsan för att bli stark då jag vill kunna röra mig, springa, hoppa och leka hela livet. Men nästintill iaf ;)
Tränar just nu: I stort sett efter Starting Strength-programmet av Herr Rippetoe. Har följt detta schema i en månad nu kanske och gillar det skarpt. Så här ser det ut:

Pass A
3x5 Knäböj
3x5 Militärpress
2x3 Marklyft

Pass B
3x5 Knäböj
3x5 Bänkpress
5x3 Power Cleans/Frivändningar från marken.

Jag tränar 3 ggr/vecka, och hela tiden varannat pass. Det händer att jag nån gång ibland slänger in ett pass mellan dessa där jag gör chins och bicepscurlar lite.

Jag började nånstans på ca 70 % av mina 5 RM vikter i alla övningar, och lägger på 2.5 kg varje gång jag kör knäböj, marklyft, och power cleans. Bänk och militärpress lägger jag på 2.5 kg varannan gång jag kör dem. När jag inte längre orkar genomföra alla set på den givna vikten hoppar jag ner till en godtycklig vikt på mellan 80-90 % av vad jag failade på och börjar om därifrån.


Sådär, då var väl den mesta grundläggande informationen ute!

Än så länge tränar jag bara på flugvikter, mina personbästa är dessa:

Knäböj: 130 kg
Bänkpress: 115 kg
Marklyft: 180 kg
Militärpress: 42,5 kg (fem reps, aldrig testat högre)

En lång väg kvar således ifall jag skulle vilja ställa upp i styrkelyft, men hoppas jag snart flyger förbi dessa vikter med hjälp av mitt eminenta schema... Någon som vet ungefär vad för vikter som krävs för att ställa upp i styrkelyft när man ligger runt 100 kg? Hade vart lysande att veta så man kan sätta upp lite mål! Är först och främst bara intresserad av att tävla överhuvudtaget. Är väl först senare jag skulle kunna börja satsa på att klättra i placeringar.

the_matsson
2010-12-13, 18:57
Dagens pass! Fick med mig tjejen upp tidigt på morgonen och stack iväg för lite knäböjande och annat gött.

Förutom det som står här så kör jag en jäklans massa uppvärmningsset innan, eftersom jag är rädd att dra på mig skador. Kör även alltid utåtrotationer för rotatorcuffen varje pass eftersom jag nyligen haft impinchment i båda axlarna.

Idag klarade jag inte av de utsatta 3x5 i bänken, så hoppade ner till 85 % av 102, 5 kg = 87,5 kg och körde excentriska reps. Det kommer jag göra varje pass tills ökningarna gjort det för tungt igen! Knäböjen börjar bli ganska tung nu, men vore jäkla fint om jag kunde tvinga upp mig till 120 kg innan jag deloadar! Vad gäller power clean så är det bara tredje passet jag kör den övningen, så är fortfarande mycket teknikinlärning där!

Knäböj: 112,5 kg x 5, 5, 5

Bänkpress: 102,5 kg x 4, 4
87,5 kg x 5

Power Cleans: 50 kg x 3, 3, 3, 3, 3

Tjejen var även så snäll att hon filmade mig när jag körde mitt sista set knäböj och skulle gärna motta kritik på formen!

Här är filmen: http://www.youtube.com/watch?v=s65GJ4x3PcU

stevebc
2010-12-13, 21:00
En lång väg kvar således ifall jag skulle vilja ställa upp i styrkelyft, men hoppas jag snart flyger förbi dessa vikter med hjälp av mitt eminenta schema... Någon som vet ungefär vad för vikter som krävs för att ställa upp i styrkelyft när man ligger runt 100 kg? Hade vart lysande att veta så man kan sätta upp lite mål! Är först och främst bara intresserad av att tävla överhuvudtaget. Är väl först senare jag skulle kunna börja satsa på att klättra i placeringar.Du ställer upp när du själv vill. Men ja, för de allra flesta är vägen till den nationella och världseliten lång och jävlig, som den ska vara!

Någon som vet ungefär vad för vikter som krävs för att ställa upp i styrkelyft när man ligger runt 100 kg? Hade vart lysande att veta så man kan sätta upp lite mål! Är först och främst bara intresserad av att tävla överhuvudtaget. Är väl först senare jag skulle kunna börja satsa på att klättra i placeringar.Det krävs inga vikter alls för att tävla på regionala mästerskap. Om du fyllde 23 blir du senior fr o m nästa år. För att tävla på SM (utan utrustning) då krävs i viktklassen -100 att du gör 590 kg totalt. Men innan dess måste du kvala, och det är alltid bra med tävlingserfarenhet, så jag säger - ju förr desto bättre. Förutom erfarenheten riskerar man även att få blodad tand efter en tävling.

Jag har själv haft, och har fortfarande, kval till SM utan utrustning som mål (se signaturen). Så ett sådant mål skulle du ju kunna sätta upp, eller vad som än får dig att motivera dig till att träna och bli bättre.

s65GJ4x3PcU

Det är svårt att bedöma tekniken när filmen är "ihopplattad" som den är. Det gör att böjen ser grundare ut och att du fäller ryggen mer än du kanske gör.

the_matsson
2010-12-13, 21:51
Du ställer upp när du själv vill. Men ja, för de allra flesta är vägen till den nationella och världseliten lång och jävlig, som den ska vara!

Det krävs inga vikter alls för att tävla på regionala mästerskap. Om du fyllde 23 blir du senior fr o m nästa år. För att tävla på SM (utan utrustning) då krävs i viktklassen -100 att du gör 590 kg totalt. Men innan dess måste du kvala, och det är alltid bra med tävlingserfarenhet, så jag säger - ju förr desto bättre. Förutom erfarenheten riskerar man även att få blodad tand efter en tävling.

Jag har själv haft, och har fortfarande, kval till SM utan utrustning som mål (se signaturen). Så ett sådant mål skulle du ju kunna sätta upp, eller vad som än får dig att motivera dig till att träna och bli bättre.

s65GJ4x3PcU

Det är svårt att bedöma tekniken när filmen är "ihopplattad" som den är. Det gör att böjen ser grundare ut och att du fäller ryggen mer än du kanske gör.

Tack för synpunkterna! Aha, det är inga kvalgränser alls till regionala mästerskap alltså! Fast, det känns som att man bara skulle ta upp plats om man sticker dit och gör sina smålyft eller? :P Fast det är klart, erfarenheten vore ju guld värd!

Ah, ett sånt långsiktigt mål är perfekt! Det blir det att sträva mot!

Mm, såg det på kvalitén, ska se ifall jag kan få filmat mer ur bättre vinklar och så.

limenka
2010-12-13, 22:08
Kötta på och du måste ju för tusan tävla!

stevebc
2010-12-14, 17:33
Tack för synpunkterna! Aha, det är inga kvalgränser alls till regionala mästerskap alltså! Fast, det känns som att man bara skulle ta upp plats om man sticker dit och gör sina smålyft eller? :P Fast det är klart, erfarenheten vore ju guld värd!

Ah, ett sånt långsiktigt mål är perfekt! Det blir det att sträva mot!

Mm, såg det på kvalitén, ska se ifall jag kan få filmat mer ur bättre vinklar och så.De enda tävlingar som har fasta kvalgränser är SM-tävlingar (uttagningar till landslag inför EM/VM brukar grunda sig på SM-resultat). De SM som erbjuds nu är (vi bortser från Lag-SM):

SM i Styrkelyft (med utrustning) - Kvalgräns i -100: 740 kg
SM i Klassisk Styrkelyft (utan utrustning) - Kvalgräns i -100: 590 kg
SM i Bänkpress (med utrustning) - Kvalgräns i -100: 200 kg
Riksmästerskapen i Bänkpress (utan utrustning) - Kvalgräns i -100: ej bestämd ännu

Dessutom kommer ju viktklasserna ändras nästa år till -93, -105, -120 osv. Så kvalgränserna kommer ju modifieras.

Andra tävlingar är serieomgångar (lokala tävlingar), DM (regionala tävlingar), klubbmästerskap osv. Dessa kräver inte någon kvalgräns utan alla som vill får tävla.

Och du tar verkligen ingen onödig plats! Ett problem vi har här i sydsvenska distriktet är för få tävlanden. Ju fler som tävlar, desto bättre. Det ger bättre atmosfär, gör sporten roligare och leder till mer publik. Jag har för mig att den senaste serieomgången vi arrangerade hade 6 (!) tävlanden jämfört med runt 20 runt om i landet. På DM var det ca 20-25 stycken som tävlade jämfört med 80 st på andra DM runt i landet.

Dessutom har man, om du inte kände till detta, en SL-serie där alla klubbar tävlar mot varandra i olika divisioner. Inför varje serieomgång sätter man ihop ett lag (nytt förslag - 3 eller 5 pers beroende på divisionen) som skrapar ihop en poäng, detta sker 4 gånger per år och vid varje år summerar man poängen. De klubbar som har fått högst poäng får tävla i en högre liga nästa år och de fyra bästa i den högsta ligan får tävla på Lag-SM varje år. Poängen jag vill komma till är att ju fler som tävlar för t ex Lunds TK desto mer underlag får vi att göra ett bra resultat.

Så på alla sätt och viss gynnar det både SL som sport, LTK och dig själv om du tävlar mycket. Se det dock inte som någon press att tävla, när det kommer till de lokala tävlingarna finns det latmaskar som jag i klubben, men det ska jag bättra mig på :).

the_matsson
2010-12-14, 17:55
Text.

Tack för alla tips, det är guld värt för en glad nybörjare som mig själv! :)

Jo, tävling får det allt bli förr eller senare. Ska nog ta och släpa ner mig till Lunds TK nästa termin!

the_matsson
2010-12-14, 18:18
Jag har inte nämnt det tidigare men jag är alltså student i Lund, läser tredje året av fem på brandingenjörsprogrammet. Idag skrev vi sista tentan, en riktig jäkla dödstenta. Drev enligt rutin i mig tre energidrycker av det förnäma märket euroshopper + 2 ostmackor + julmust under tentan. Blev en sväng till Nova och annat sen för lite försök till julhandel.

Längtar som attan till passet imorrn, blir nog att hänga på låset på gerdahallen! 3 x 5 x 115 kg i knäböj står bland annat på schemat, och det blir nog en utmaning, men det ska fan upp! Kanske jag ska försöka minska ner lite på min uppvärmning så att jag inte tröttar ut mig i onödan innan...

I övrigt går jag och väntar på en tidig julklapp. En 24 kilos kettlebell är på väg till mig med posten, får se när den kommer fram bara! *drool*

Dagens bild:

http://4.bp.blogspot.com/_rSxN1ZpttWw/SP5WkR4e3xI/AAAAAAAAAHo/885iIfIk8-U/s400/pudzian111.jpg

stevebc
2010-12-14, 22:59
Nice julklapp. Vi har faktiskt en kettlebell på 24, eller om det är 26, kilo i gymmet! Den används inte så ofta.

Ah, brandingenjör. Då käkar vi nog i samma matsal. Jag har genom studerandet av byx- och matlådestorlekar kommit till insikt att det inte finns så många styrkelyftare i V-huset.

the_matsson
2010-12-15, 09:18
Dagens fysiska fostran avklarad! Hängde väl inte riktigt på låset, men nästan. Kom på att jag lika gärna kan märka ut de vikter jag aldrig lyft 5 reps på förr med ett litet PB för motivationens skull.. :)

Knäböj: 115 kg x 5, 5, 5 <--PB

Militärpress: 42,5 kg x 5, 5, 5

Marklyft: 137,5 kg x 3, 3

Knäböjen gick! Andra setet var nära att misslyckas dock, hade inte tekniken helt. Märker att det är verkligen tekniken som avgör ifall det är tungt eller lätt nu. Vissa set/reps är lätta och känns klockrena, men sen kan lika gärna nästa set vara en riktig maxning. Knäböjen idag var i alla fall riktigt riktigt riktigt nära mitt 5 RM, men hoppas ändå på en liten, liten 1,25 kilos skiva extra på vardera sida nästa pass.

Marklyft var lite oroväckande tungt om man jämför med förra passet, och när jag dessutom "vet" att jag är så långt ifrån mitt 1RM, men det kanske kan ursäktas med att böjen var så utmanande..

Lite småkänningar i korsryggen emellanåt också. Dessa uppstår oftast under de reps av knäböj då jag vinglar till nån milimeter, eller inte fokuserar på att hålla buktrycket starkt hela vägen. Lite störigt och distraherande. Får mig att vilja köra tätare deloads i vikterna än vad jag egentligen vill pressa mig till. Egentligen kanske jag borde skynda långsamt och ta det lite lugnt med progressionen, jag planerar ändå mitt lyftande jääävligt långsiktigt...


Idag blir sista dan i skolan med lite kärvt reviderande av gigantisk rapport, och imorrn blir det hemfärd, lite längre norrut längs västkusten. Har dock kvar ett par veckor eller så på gymkortet hemmavid, så blir träning där med!


Nice julklapp. Vi har faktiskt en kettlebell på 24, eller om det är 26, kilo i gymmet! Den används inte så ofta.

Ah, brandingenjör. Då käkar vi nog i samma matsal. Jag har genom studerandet av byx- och matlådestorlekar kommit till insikt att det inte finns så många styrkelyftare i V-huset.

Se där ja! Nä, jag är väl inte helt säker på hur jag ska knö in svingande i schemat utan att störa knäböjen för mycket. Men jag antar att man kan köra nån slags halvhårda pass för att bara i allmänhet höja sin fysiska status. :P

Stämmer, det finns några starka jävlar (jag räknar mig inte till dom, än..) men dom är lätträknade!

the_matsson
2010-12-15, 18:45
Nu har jag officiellt jullov. Typ. Undantag är lite jobb i mellandagarna.
Har lite spontana frågor jag slänger ur mig i hopp om svar:


Hur är det att göra tunga knäböj barfota - bra eller anus?
Finns det nackdelar med att använda bälte ofta, nästan hela tiden? Är mån om min rygg och vill inte skada mig, men gör jag mig en björntjänst om jag använder bälte och därmed inte i samma utsträckning bygger min egen "muskelkorsett"?
När ska Carlsson, Hunter och Jonas leta sig in här?
Går det att äta LCHF billigt? Typ < 30 kr/dag?

the_matsson
2010-12-15, 19:06
(Kanske värt att nämna att jag i nuläget aldrig använder bälte.)

the_matsson
2010-12-16, 09:13
Yes! Nattens googlande bar frukt. Jag är rätt säker på att jag hittat lösningen på mina smärtor i korsrygg efter knäböj!

Helt enkelt verkar det vara så att jag fortfarande inte är flexibel nog i höft och hamstrings. Detta leder till att jag rundar min korsrygg i bottenläget och behåller inte den fina kurvaturen jag borde på ryggen. Det blir alltså att stretcha som attan i höften ett tag nu, och inte köra fullt djup i knäböj förrän detta är åtgärdat! Är otroligt glad att jag hittade det här innan jag envisades vidare med att köra knäböj där jag utsätter ryggen för skada!

Den här sidan tycker jag ni ska kolla igenom ifall ni har samma problem som mig: att ryggen gör ont efter/medan ni knäböjer. Speciellt i första videon har jag för mig det var några riktigt bra stretchövningar.

http://squatrx.blogspot.com/2008/06/squats-lower-back-pain.html

Må edra ryggar växa starka och järnhårda.

Nu snöar det järnet här. Hoppas SJ är up for the challenge.

http://www.mukaumedia.co.uk/wp-content/uploads/2009/02/train_stuck_in_snow.jpg

the_matsson
2010-12-17, 11:04
Jag sitter eller ligger ner 18 timmar om dygnet, minst. Det är ju helt sjukt! När jag är självförsörjande ska jag slänga min flickvän över axeln och flytta ut i skogen, och bara återvända till samhället en gång om året för att festa upp aktieutdelningen.

Nu är jag hemma på Smögen i föräldrahemmet. Hade tänkt träna på morgonen men brorsan är i skolan till eftermiddagen så jag väntar in honom. Jag ägnar istället förmiddagen åt att stretcha. Jag vill kunna börja göra mina nya, fina, flexibla knäböj så fort som möjligt!

Här är de två sista bilderna jag tog i Lund. Skräddarsytt julgodis som min rumskamrat bjöd mig på, samt nötfärs för 29 kr/kg som jag fyndade och frös in innan jag stack. Tyvärr låg fetthalt, men man kan inte få allt.

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0485kolo.jpg

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0488kolo.jpg

Nu ska jag gå en sväng.

the_matsson
2010-12-17, 19:25
Ett litet pass avklarat! Genomfördes i boxningslokalen här hemma. Jag körde bara bänk och frontböj, ville inte anstränga korsryggen mer i onödan. Mina två träningskamrater tränade med kettlebells.

Bänkpress: 90 kg x 8, 5, 5, 5, 5

Frontböj: 20 kg x 5, 5, 5
40 kg x 5, 5, 5
60 kg x 4, 4

Var första gången jag någonsin körde frontböj, gillade den skarpt! Idag blev mest teknikharvande, och det kommer nog behövas ett tag till. Märkte även av att jag har dålig flexibilitet då jag böjer mig lite fram när jag kommer djupt och stången börjar vilja falla framåt. Nåja, ska stretchas mer. Blev en liter mjölk och ett par mackor med några hekto ost på efter träningen.

Här är de tappra krigarna efter typ 45 minuter intervallträning:

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0501kolo-1.jpg

the_matsson
2010-12-18, 16:43
Idag gjorde jag några chins utomhus på ett järnrör vi har som utsmyckning på vår altan. Det var snöigt och skönt och blev 5x5. Tror jag behöver jobba på att lyfta bröstet och låta det möta stången när jag lyfter, och inte krumma så jävla mycket.

Jag vill bli bra på chins.

Jag tänkte göra fler set nu och dricka mjölk, men min gode vän DX5 tipsade om att hälla i mig en liter sprit eller så ikväll istället. Kul med ny metod! Ser fram emot att se hur många fler chins jag klarar imorrn!

Tänkte posta en bild på typ en apa som hänger i en gren eller nåt, men hittade nåt så mycket bättre!
http://cdn.webecoist.com/wp-content/uploads/2008/08/amazing-goats.jpg

The amazing tree climbing goats of Morocco!

Hjälpte min bror med lite matte B också. Matsson i kvadrat! :hbang:

the_matsson
2010-12-19, 14:22
Förutom en vilja att bli väldigt stark och kunna göra många chins (Eller pull-ups? Handflatorna ifrån mig i alla fall) så vill jag även bli bra på att klättra i allmänhet och just nu är jag sugen på att klara av en muscle-up.

Efter att ha läst lite tutorials har jag sammanfattat dem till fyra "vägar" till att klara det, där en eller flera må uppfyllas.

Jag ska/måste:

Lära mig använda "false grip". Det vill säga hänga i hela handen och inte bara i greppet.
Träna chins då jag lyfter sternum mot stången/grenen/skyarna. Armbågar bak.
Träna "hopp-muscle-ups". Alltså hoppa upp mot stången för att med den extra kraftens hjälp kunna ta mig upp.
Öva på svingandet. Ett svingande kommer högst sannolikt krävas för att klara en muscle-up innan jag tränat mig till en brutal chins-muskulatur.


Jag var nyss ute på altanen och övade på "hopp-muscle-ups" för första gången. Det gick väl, men känslan av att vara ungefär 300 ljusår från att klara en på egen hand gjorde att det var en väldigt icke-belönande träning. :cryout: Det inses dock lätt att jag kommer ju knappast lära mig göra en ifall jag inte övar. Sedan gjorde ju minusgraderna i järnröret (sedermera mina händer) och mitt eget ont-i-fittande att jag inte höll på så länge heller.

Ikväll blir det förhoppningsvis lite skön träning i boxningslokalen igen, när alla nyktrat till. Det är lite deprimerande att inse att jag inte kan träna knäböj ordentligt tills jag ökat min flexibilitet men jag antar att det är ett bra tillfälle att få lite av en vilovecka från de senaste veckornas träning. Jag bygger långsiktigt!

the_matsson
2010-12-19, 15:06
Ajuste! Vill även rikta ett varmt tack till Fälthoran/Lizard som bjöd mig på halva hans kebabpizza igår kväll! Bara för att man inte vill bli tjock vill man ju inte tyna bort.

http://aguiden.com/alingsasguiden/matlaadan_kebabpizza.jpg

Obs. Pizzan på bilden har inget med pizzan jag åt igår att göra. Förutom att den också är en kebabpizza.

the_matsson
2010-12-19, 20:31
Okej, så mina comrades har vart för bakfulla hela dagen för att träna (jag har inte nyckel till lokalen) så det blev lite mer chins utomhus istället.

Gjorde 12 set x 2 reps

(ja, ni läste rätt, jag orkar inte 12 reps så det är åt rätt håll) med ungefär en minut mellan varje set och fokuserade maximalt på teknik/kroppsposition och explosivitet. Försökte även hålla med false grip men det är bannemej svårt. Fick upp handen över stången lite mer iaf. För kännedom tror jag att mitt max ligger på 7 chins, med en optimal stång och uppvärmning.

Satsade i övrigt på att komma så högt upp över stången som möjligt, att möta med bröstet och ha benen stilla. Benen kan jag svinga när jag sen faktiskt ska göra en muscle-up, men under tränandet av styrkan kan de lika gärna få hänga rakt ner och göra det tyngre för mig.

Imorrn blir det riktig styrketräning igen. Undrar om stretchandet redan gett någon märkbar effekt? *drool*

Nu har jag precis önskat mig "Starting Strength 2nd edition" av min söta flickvän, hoppas hon är en snäll tomte...

Förövrigt blev det dagens första och enda mål efter chinsen (morsans goa köttfärsgratäng + några gedigna ostmackor + 1 L mjölk). Dags för periodisk fasta igen, tror jag. Det är ju faktiskt underbart.

Kvällens tanke:

Om jag skulle göra en (eller två?) chins en gång varje minut. Hur länge skulle jag orka hålla på då? 30 min tror jag absolut. Men 1 h? 2 h? En hel dag? Och när skulle jag nå den nedbrytningsgräns som är "optimal" och ser till att det inte tar längre än typ 48 h för musklerna att superkompensera?

Svara gärna med vad ni tror.

stevebc
2010-12-20, 16:43
Se där ja! Nä, jag är väl inte helt säker på hur jag ska knö in svingande i schemat utan att störa knäböjen för mycket. Men jag antar att man kan köra nån slags halvhårda pass för att bara i allmänhet höja sin fysiska status. :P

Stämmer, det finns några starka jävlar (jag räknar mig inte till dom, än..) men dom är lätträknade!Trodde faktiskt inte det fanns en enda (av studenterna).

"CAD-Biffen" däremot som undervisar i konstruktionsteknik eller vad det är (man har honom när man kör med CAD första gången) ska dock träna med Arne Persson och Mart|n i Löddeköpinge ibland.

Stor snubbe, och ganska rolig.

the_matsson
2010-12-20, 20:02
Trodde faktiskt inte det fanns en enda (av studenterna).

"CAD-Biffen" däremot som undervisar i konstruktionsteknik eller vad det är (man har honom när man kör med CAD första gången) ska dock träna med Arne Persson och Mart|n i Löddeköpinge ibland.

Stor snubbe, och ganska rolig.

Nu blir jag å andra sidan tveksam, det är svårt med så relativa begrepp som stark. CAD-Biffen har jag inte stött på än, han borde vara självmarkerande i korridorerna!

the_matsson
2010-12-20, 20:21
EURO TRAINING!
Väntade in lillebror som skulle med till gymmet. Åt lite (fortfarande periodisk fasta) vid 16.00, och 16.45 drog vi till gymmet.

Knäböj:
5 x 20 kg
5 x 20 kg
5 x 60 kg
5 x 60 kg
3 x 80 kg
5 x 100 kg
5 x 100 kg

Frontböj:
5 x 20 kg
5 x 20 kg
5 x 42,5 kg <-PB
5 x 42,5 kg
5 x 42,5 kg

Militärpress:
5 x 20 kg
5 x 45 kg
5 x 45 kg
5 x 45 kg

Marklyft:
3 x 60 kg
3 x 100 kg
3 x 100 kg
3 x 120 kg
3 x 140 kg
3 x 140 kg
3 x 100 kg

Blev lite utforskande knäböj idag. Stretchar hamstring som en tok numera och idag gick jag bara så djupt jag kunde med bibehållen bra form på ryggen. Nääästan till parallellt. Sen körde jag frontböj, även den genomförde jag lite mer som en stretchövning och fokuserade verkligen på en "öppen" bröstkorg och huvudet tillbaka. Helt otroligt skön övning! Militärpress är ohyggligt skön även den.

Lite problem i marklyften dock. 140 kg är en hyfsat utmanande vikt, jag kanske skulle kunna göra 5 reps som absolut max. Däremot lyckas jag inte behålla bra form på ryggen och nu fick jag ont av den i korsryggen igen! :S

Blir att sänka vikterna 10 kg eller så och stretcha vidare så jag kan starta med ryggen i ett bättre utgångsläge. Att vara med i SL och lyfta riktigt tungt vore riktigt kul, men jag tänker som sagt skynda långsamt och hellre träna för länge med lätta vikter än för lite. 120 kg är riktigt skönt att lyfta så jag kanske hoppar ända ner dit. Får se! Tänker fortsätta ge hamstring och godtyckliga senor i höften mycket skit om dagarna tills jag i samråd med dem kan lyfta på ett vettigt sätt.

Lillbrorsan (17 år) tränade rygg och biceps, här står han och ska snart köra lite skivstångsrodd.

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0513kolo.jpg

Nu har jag slevat i mig massa mat, men är nog fortfarande på litet underskott...

Imorrn blir det nog chins och bicepscurl. Jag har verkligen slarvat med biceps det senaste. Carlsson skulle skämmas. Åh, jag längtar redan efter att träna igen.

Legolas
2010-12-20, 20:24
Vafalls! Biceps tränas ju på julafton! GALENSKAP :smash:


//Elias

the_matsson
2010-12-20, 20:30
Gött att se dig här! Jaaa, självfallet tränas dem då, men jag kan ju för fasen inte stå på Bicepsbonanzan och skämmas! Jag börjar bli lite orolig över brorsans bicepscurlande...

Lexidos
2010-12-21, 14:53
Kul att se att du startat journal, kanske borde göra det oxå om jag orkar.
Väntar med spänning på den omtalade biceps bonanzan eller vad den nu hette ;)

the_matsson
2010-12-21, 16:15
Kul att se att du startat journal, kanske borde göra det oxå om jag orkar.
Väntar med spänning på den omtalade biceps bonanzan eller vad den nu hette ;)

Det tycker jag verkligen du ska göra! Fint sätt att hålla koll på sin träning, och om man är sugen på att skriva massa skit så får man utlopp för det.

Bicepsbonanzan blir på julaftonsmorgon efter tomtegröten, enligt traditionen :)

Snart dags för träning!

the_matsson
2010-12-21, 20:32
Sånt däringa mellanpass idag med chins, biceps och lite härligt stärkande axelövningar i rehab-/prehabsyfte.

Fick med mig lillbrorsan idag med men han valde att bänka fett istället.

Chins:
8 <-PB!
5
5
5

Facepulls:
15 x Y kg
2 x 10 x Z kg

Hantellyft åt sidan:
(Riktigt långsamma excentriska rörelser)
5 x 10 kg
8 x 7 kg
7 x 7 kg

Omvända flyes:
Fick inte ordning på dessa. Fanns ingen bänk hög nog att ligga på, och ståendes framåtlutad fick jag inte riktigt till.

Bicepscurl, stång:
8 x 40 kg (Riktigt långsamma och fina)
3 x 50 kg (Balls out, euro training)
6 x 40 kg
5 x 40 kg

Sen några lätta set facepulls till i väntan på bror.

Klarade 8 chins! Jag är riktigt jävla nöjd! Dessutom var dom riktigt kontrollerade. Stod några snubbar och spela allan i cable crossen framför mig och blockade så jag var verkligen tvungen att ha benen rakt ner och stilla. Gött som fasen! Däremot kan nog 10 st innan jul vara ganska tight! Får följdaktligen önska mig två chins av tomten...

Märker att jag är en riktig fjolla när det gäller bicepsträningen. Så fort jag får mjölksyra i biceps börjar jag tycka att det är jobbigt, varmt och obehagligt med styrketräning och släpper stången gråtandes.

Facepulls var första gången jag körde idag men de skall det bli fler av.

Kändes som smör i axlarna.

the_matsson
2010-12-22, 21:38
Har precis kokat knäck för första gången, med brorsan. Sats #1: Nådde undre brännbarhetsgräns och brann stökiometriskt efter 0,004 sekunder. Sats #2: Flawless.

Ännu ett ganska lugnt pass nedtecknas i rullorna. Är fortfarande rätt kass, så blev ingen riktig knäböj utan lite frontböj med fokus på att driva höft och rygg i rätt läge och stretcha ut ordentligt. Har fan legat och stretchat hela dagen hemma också.


Frontböj:
5 x 40 kg
5 x 50 kg
5 x 50 kg
5 x 50 kg
5 x 50 kg

Raka marklyft: (Även denna användes mest som stretchövning, riktigt skönt!)
5 x 60 kg
5 x 60 kg
5 x 60 kg
5 x 60 kg
5 x 60 kg

Bänkpress:
7 x 92,5 kg
5 x 92,5 kg
5 x 92,5 kg
5 x 92,5 kg

All in all ett gött pass. Har inte riktigt samma möjligheter att värma upp rotatorcuffen här som i Lund, men det går allt ändå.

Jag är fortfarande helt förälskad i frontböj. Tänk sen när jag når tunga vikter! Jag kommer ju inte kunna sluta reppa av kärlek!

Imorrn blir det välplanerad julshopping på Torp Köpcentrum. Jag ser fram emot en lugn dag där i god ro eftersom de flesta säkert har handlat färdigt........................................... .................................................. ............

Ok, hejdå. Som grynet brukar säga: Ta ingen skit!

the_matsson
2010-12-25, 10:04
God fortsättning på er alla!

Jag och mina vänner har en tradition att varje år på julaftons morgon, efter tomtegröten, samlas vi i boxningslokalen och tränar biceps under den härliga bicepsbonanzan. Så gjorde vi även i år, och jag slängde ihop en liten blandad film av det hela. Det sparrades en del också förresten, och näsblodet skvätte bokstavligt talat efter några minuter (Antar att det är därför tomten har röda kläder). Jag är tomten i bar överkropp som bänkar och gör chins. Tyvärr saknade vi de två största karlarna då de firade jul på annan ort. God fortsättning! Nu ska jag åka ner till Lund.

OGAipMM2zbQ

the_matsson
2010-12-25, 20:02
Tillbaks i Lund, och min kettlebell har anlänt! DOCK är den silvrig, och både jag och min orderbekräftelse hävdar bestämt att jag beställde en svart. Jag vill mycket hellre ha en svart och fin, men om alternativet är att bli utan kettlebell i några veckor till för att det ska fraktas fram och tillbaks över hela världen så vetefan.

Körde i alla ett pass. Genomförde endast clean & jerk (=stöt va?). Har i princip aldrig gjort den övningen förr så det är mycket teknik som behöver övas. Märker att koordinationen är lite off, speciellt med vänsterarmen, och jag bara spyr ut kraft åt alla riktningar istället för att lägga allt ned i golvet och upp i kettlebellen.

Var kul i alla fall.

Clean & Jerk, 24 kg:
[set x reps]
1 x 10
9 x 6

Orkar väl fler, men känns onödigt nu första passet att köra riktiga vilda västern-reps innan motoriken sitter. Alla reps kommer jag alltid ange som totala antalet om inget annat anges, och jag kommer alltid sträva efter att göra lika många med båda armar. Här gjorde jag alltså i första setet 5 reps med höger, sen 5 reps med vänster. I resten av seten 3 med vardera.

God fortsättning.

the_matsson
2010-12-25, 22:15
http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/Kettlebellkolo.jpg

Så här ser den rackaren ut! Nu börjar jag bli mer och mer fäst vid den, och stör mig inte lika mycket på färgen längre... Den här bilden var förresten svårare att ta än man kanske kan tro.

the_matsson
2010-12-26, 13:14
Jag har verkligen svårt att hålla tassarna borta. Var nyss ute i vardagsrummet och lattjade lite. Några stötar och några frivändningar. Tekniken blir bättre. Lite kass på mottagningen av kettlebellen med vänsterhanden när jag ska sänka ner den från toppläget.

Förresten ska jag "egentligen" vara på en skola nu. Jobbar som skolvärd tillsammans med tjejen under Lundaspelen nu i mellandagarna, men lagen som ska bo på skolan jag ansvarar för kommer inte förrän imorrn kl 10.00 visade det sig, så jag har betald ledighet idag!

Nu funderar jag på att ta en promenad och sätta in julpengarna. :)

kettlebellGuden
2010-12-26, 16:30
Det här ska följas!

Kör du GS eller hardstyle med den där? Läste att du började med C&J så kanske det är GS du satsar på?

24 är rätt tappert att köra som första bell ändå! Har goda minnen av en havererad axel från samma kloka beslut.

Behöver du RKC-guidning så hör av dig så styr vi upp något :)

kettlebellGuden
2010-12-26, 16:35
Nu känner jag mig väl förvisso rätt dum. Skulle du kört GS så hade du ju självklart kört med en GS-bell. :smash:

the_matsson
2010-12-27, 15:44
Tjenare! Jag har aldrig hört uttrycken hardstyle eller GS förut, och en kort googling gav inte jättemycket information... Vad är det för något, två olika stilar typ?

Det enda jag vet är att nära mina hemtrakter var det SM-kval, och då tävlade man i flest C&J på 10 minuter. Där vill jag vara med nästa år!

Haha, ja, Pavel rekommenderade tydligen det för "a strong gentleman", ett epitet värt att eftersträva. Ajdå, surt på din axel... Jag har nyligen haft ett litet äventyr med en impinchment, får hoppas axelbesvären ligger lågt ett tag nu.

Tack för erbjudandet! Är det i malmö du håller hus?

joakimRKC
2010-12-27, 22:36
http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/Kettlebellkolo.jpg

Så här ser den rackaren ut! Nu börjar jag bli mer och mer fäst vid den, och stör mig inte lika mycket på färgen längre... Den här bilden var förresten svårare att ta än man kanske kan tro.

Silver bellen är bättre än den svarta då färgen håller bättre ;)
Sedan är det bara färg hahahaha.
Se till att du får riktig instruktion i Kettlebell träning oavsett om du kommer att köra GS eller Hard style då det är viktigt för att skona sig från skador.
Här har du lite hjälp med Swing teknik.

Franz Snideman en vän och RKC kollega

rpF3cUPttc8

Se resten och kolla även hans TGU instruktion

kettlebellGuden
2010-12-27, 22:47
Tjenare! Jag har aldrig hört uttrycken hardstyle eller GS förut, och en kort googling gav inte jättemycket information... Vad är det för något, två olika stilar typ?

Det enda jag vet är att nära mina hemtrakter var det SM-kval, och då tävlade man i flest C&J på 10 minuter. Där vill jag vara med nästa år!

Haha, ja, Pavel rekommenderade tydligen det för "a strong gentleman", ett epitet värt att eftersträva. Ajdå, surt på din axel... Jag har nyligen haft ett litet äventyr med en impinchment, får hoppas axelbesvären ligger lågt ett tag nu.

Tack för erbjudandet! Är det i malmö du håller hus?

Grovt förenklat... GS = Girevoy sport. Hardstyle = något som vi sysslar med i RKC. Och GS-stil har väldigt många "knep" för att använda så lite energi som möjligt i teknikerna (dutta upp bellen med magen i stöten t.ex.), helt annan rackposition etc. etc., jmf. med hardstyle där vi gärna alstrar maximalt med kraft nonstop. Hardstyle är, men andra ord, helt fel om man ska tävla i kettlebellsport (om man inte satsar på att komma sist!)

SM i Sverige var, om jag inte minns helt fel, strongsports, en "utveckling" av GS. Enarm C&J mer eller mindre (klassisk GS är dubbel stöt i 10 minuter + ryck i 10 minuter. Alternativt long cycle c&j i 10 minuter). Då ska du helt klart satsa på GS och leta upp en bra GS-coach, alternativt någon som tränar redan och har lite pejl på tekniken.

Pavel är nog tyvärr helt fel person att vända sig till när det gäller GS. Jag med, för den delen. :) Hardstyle ftw liksom. :thumbup:

Personligen, om jag skulle satsa på tävling, hade jag nog kontaktat Spartan Hälsoverkstad i Motala (om jag inte minns helt fel så var det tillochmed Olof & Jenny som anordnade SM) och hört efter om de känner till någon GS-utövare här i trakterna, och när de har bjudit över ryssarna för GS-workshop. När jag ändå var i farten där så hade jag beställt en GS-bell att träna med istället för den du har nu. GS-bellsen är normalt vad som tävlas med och jäkligt schyssta att köra långa C&J set med. Tror inte ens att man får tävla med den typ av bell du har. :) De kan alldeles säkert tipsa om bra träningsupplägg om inte annat.


Annars är det korrekt. Malmö jag håller hus i.

kettlebellGuden
2010-12-27, 22:51
Glömde förresten önska lycka till i nästa års SM!

Vet väl inte om Jockes video med swingen där är helt applicerbar. Hardstyle swings är lite annorlunda än vad som normalt hittas i GS.

Den är oxå självklart mycket bättre. ;)

joakimRKC
2010-12-27, 22:57
Grovt förenklat... GS = Girevoy sport. Hardstyle = något som vi sysslar med i RKC. Och GS-stil har väldigt många "knep" för att använda så lite energi som möjligt i teknikerna (dutta upp bellen med magen i stöten t.ex.), helt annan rackposition etc. etc., jmf. med hardstyle där vi gärna alstrar maximalt med kraft nonstop. Hardstyle är, men andra ord, helt fel om man ska tävla i kettlebellsport (om man inte satsar på att komma sist!)

SM i Sverige var, om jag inte minns helt fel, strongsports, en "utveckling" av GS. Enarm C&J mer eller mindre (klassisk GS är dubbel stöt i 10 minuter + ryck i 10 minuter. Alternativt long cycle c&j i 10 minuter). Då ska du helt klart satsa på GS och leta upp en bra GS-coach, alternativt någon som tränar redan och har lite pejl på tekniken.

Pavel är nog tyvärr helt fel person att vända sig till när det gäller GS. Jag med, för den delen. :) Hardstyle ftw liksom. :thumbup:

Personligen, om jag skulle satsa på tävling, hade jag nog kontaktat Spartan Hälsoverkstad i Motala (om jag inte minns helt fel så var det tillochmed Olof & Jenny som anordnade SM) och hört efter om de känner till någon GS-utövare här i trakterna, och när de har bjudit över ryssarna för GS-workshop. När jag ändå var i farten där så hade jag beställt en GS-bell att träna med istället för den du har nu. GS-bellsen är normalt vad som tävlas med och jäkligt schyssta att köra långa C&J set med. Tror inte ens att man får tävla med den typ av bell du har. :) De kan alldeles säkert tipsa om bra träningsupplägg om inte annat.


Annars är det korrekt. Malmö jag håller hus i.

Hmm backa igen marcus nu är du så långt ute du kan vara =(
visst GS och hard style är mycket olika men det ena tar inte ut det andra, det är en sak du lär dig med tiden du får mer kunskap i Kettlebell ;)
vad SM gäller var det en egen grej och inte enligt internationella regler om än trevligt.
ska man träna GS så är en GS klott ett föredra vad gäller Motala så ska jag inte säga så mycket hehehehe.
Det finns en kille i Ystad Andreas Rix om du är intresserad av GS http://kettlebellsystad.blogspot.com/
Är du intresserad av Hard Style så kolla in Dragon Door http://www.dragondoor.com/

Ha det roligt med din Kettlebell och kör säkert ;)

kettlebellGuden
2010-12-27, 23:29
Hmm backa igen marcus nu är du så långt ute du kan vara =(
visst GS och hard style är mycket olika men det ena tar inte ut det andra, det är en sak du lär dig med tiden du får mer kunskap i Kettlebell ;)


Jag har aldrig påstått att det ena tar ut det andra. Dock verkar det rejält dumt att träna HS swings/snatch etc. istället för att ägna tiden till att förfina GS-rycken och GS-C&J om man verkligen ska satsa på att vinna. Speciellt eftersom rörelserna är tillräckligt lika för att kroppen ska bli förvirrad utav det hela. En hel del hyfsat duktiga GS-utövare (Fedorenko t.ex.) håller ju med om att man inte ska köra några HS-swingar/ryck/stöt någonsin om man ska satsa på sporten.


Hade fått intrycket att SM var SS OHLC rakt av, fast med väldigt lätta bells. Kan ju kvitta lika i vilket fall som.

kettlebellGuden
2010-12-27, 23:30
Hmm backa igen marcus nu är du så långt ute du kan vara =(
visst GS och hard style är mycket olika men det ena tar inte ut det andra, det är en sak du lär dig med tiden du får mer kunskap i Kettlebell ;)


alternativt kanske du missade biten med att jag erbjöd en grov förenkling för att beskriva skillnader för starkars matsson.

the_matsson
2010-12-27, 23:41
Jag bugar och tackar för förklaringarna båda två! Jag tror jag förstår skillnaderna! ;)

Hm, det var ju lurigt att det fanns en speciell GS KB. Jag får filosofera lite helt enkelt över vilken väg att gå, men kanske kan man på låg nivå träna lite av varje och ändå ställa upp i små tävlingar.

Hur som helst har jag ju en gaaanska lång väg att gå, så jag får väl börja med att satsa på att få upp den jäkeln över huvudet utan att ha ihjäl mig själv!

Nu laddar jag för övrigt inför en all-nighter. Är förläggningsvärd på en skola nu under Lundaspelen och ska sitta vaken och se till att ingen skit träffar någon fläkt. Jag ska ägna natten åt att stretcha mina banjosträngs-liknande hamstrings.

Fan, tack igen för tipsen! Blir nog att youtuba en hel del teknik också.

kettlebellGuden
2010-12-27, 23:47
Jag bugar och tackar för förklaringarna båda två! Jag tror jag förstår skillnaderna! ;)

Hm, det var ju lurigt att det fanns en speciell GS KB. Jag får filosofera lite helt enkelt över vilken väg att gå, men kanske kan man på låg nivå träna lite av varje och ändå ställa upp i små tävlingar.

Hur som helst har jag ju en gaaanska lång väg att gå, så jag får väl börja med att satsa på att få upp den jäkeln över huvudet utan att ha ihjäl mig själv!

Nu laddar jag för övrigt inför en all-nighter. Är förläggningsvärd på en skola nu under Lundaspelen och ska sitta vaken och se till att ingen skit träffar någon fläkt. Jag ska ägna natten åt att stretcha mina banjosträngs-liknande hamstrings.

Fan, tack igen för tipsen! Blir nog att youtuba en hel del teknik också.

Klart du kan träna båda och tävla på ändå. Försök hitta någon bra video för turkish get up. Fantastisk övning, och kan nog göra under för din axel-impingement med.

På "amatörnivå" så får man garanterat ut något bra av både och.

Ha en trevlig all-nighter :)

the_matsson
2010-12-28, 19:28
Gah! Jag är rastlös. Jag vill träna. Är klar den 30:e, hinner förhoppningsvis klämma in ett pass innan jag och tjejen hoppar på tåget.

the_matsson
2010-12-30, 16:55
FREEEDOOOM!!

Nu är jag trött på danskar för ett år framöver.

Kom hem vid 12-isch och har städat, käkat, duschat, köpt grej, TRÄNAT, duschat och är nu ätande igen. Gerundium eller infitiv eller vad det nu är. Ska på tåget till Smögen om en timma så hade inte tid att dra upp till Gerdahallen riktigt, utan istället smiskade jag runt kettlebellen lite.

Stöt

24 kg x 12, 12, 12, 12

Press

24 kg x 3, 3, 5

Körde en ganska lång uppvärmning innan detta. Kikat på en del videos med instruktioner till Turkish Get Up och började öva de första stegen i rörelsen nu, ska ta det lugnt.

I stötarna bytte jag hand var 3:e rep de två första seten, och var 6:e rep (alltså ett byte) de två sista. Tekniken kommer så sakta. Högern känns riktigt bra, och med den orkar jag hålla på typ 1000000 ggr längre än med vänstern, men pausar för att inte bygga nån skev styrka. Vänstern kommer sig nog snart dock.

Nu ska jag packa väskan inför hemfärd och nyårsfirande. Kommer bli skönt att få supa ner sig lite grand. Resten av tiden hemma blir det förhoppningsvis träning i boxningslokalen. Jag börjar sakna skivstänger lite nu, och tunga knäböj, får se om jag kan få till några såna hemma.

kettlebellGuden
2010-12-31, 11:35
Lär du dig get up med 24:an? Det verkar lite småjobbigt att bana in rätt teknik. Bra tänkt att ta det riktigt långsamt.

the_matsson
2010-12-31, 12:30
Jo, precis. Där igår så gick jag bara upp till att stödja mig på ena armbågen, och så ned igen. Nu är jag dock hemma på Smögen och i en lokal här i närheten där jag brukar träna med mina vänner så finns både 12 och 18 kg's kettlebell, så jag ska passa på att öva med dom under de dagar jag är här!

TheCarlsson
2011-01-01, 03:05
När ska Carlsson, Hunter och Jonas leta sig in här?


Right here mofo.

the_matsson
2011-01-01, 03:32
Right here mofo.

Mycket trevligt att se! När ska du göra din egna träningsjournal? :)

Btw så pimplar jag vatten som fan nu, vill träna imorrn.

Haha, och btw #2! Jag förlorade 100 spänn ikväll pga Dennis. Han skulle sabrera en flaska vid tolvslaget med sin värja eller vad fan, och jonas satte direkt 100 kr emot att han skulle klara det, och jag svarade direkt upp med 100. Efter fem försök var flaskan snarare krossad och full av glas. Jävla dennis.

TheCarlsson
2011-01-01, 03:33
Fan vad roligt att se hur det går med både chinsen och kettlebellen. Nu har jag någonsans att finna lycka. När mina soldater kommer tillbaka från gymmet och säger att de kört marklyft brukar jag bli så glad att ögonen tåras, ingen är rädd för en snabb jävel.

Är i Kalifornien nu. Ska snart ut och käka, sen på en fest längre ner längs gatan. Vegas på måndag, ska försöka köra min Carlsson500 en gång om dagen på hotellet där, vill ju inte bli för fet här i fetmans land.

Jag kommer förbi Lund helgen v2. Hoppas SJ fått ordning på sin skit tills dess, måste hem till borgen innan måndagen v3.

Gott nytt år. Vi ses. Bli stark

the_matsson
2011-01-01, 03:41
Ta helgen v. 1 eller 3 istället, åker för fan skider helgen v. 2 *cry*

Jodå, här skall det blis stark.

Jag gillar träning man kan göra varje dag. Såg i kettlebellGuden's journal att han har en schysst morgongympa han kör med sin KB var dag.

Marklyft är fint. Se till att de som suttit ner mycket stretchar sina hamstrings så de genomför den ärofyllt och hjältemodigt.

Och sluta skriv när jag skriver.

EDIT EDIT: Eller så är jag en idiot. Jag åker skidor 14-16 jan, det kanske är v.3.

TheCarlsson
2011-01-01, 07:12
Du kan väl faen inte åka skider!? Haha, typiskt Dennis att misslyckas med saker..

Jag landar in den 14e, så vi får jämföra penis någon annan gång. Kommer ner när jag gjort mig av med lägenheten.

the_matsson
2011-01-02, 15:15
Ja, jämföra penis we will.


Träning!

Skedde i "kyrkan" som den tydligen börjat kallas här hemma. Jag gillart. Körde lite av varje, med ganska korta pauser emellan vilket ledde till fin trötthet och mjölksyra efter ett tag. Speglas bland annat i chinsen där jag blev överraskad över min uselhet. Oh well! Fixade även en film på frontböjen, lite för skojs skull, lite för att se hur fan det ser ut egentligen och om jag lyfter rätt. Känner att det fortfarande saknas lite smidighet i bottenläget. Curse you, hamstrings! Men det kommer la. Vi som tränade var jag, brorsan, Jonas och Malin (tjejen), hon gick dock ut för en promenad istället.

Uppvärmning
Viftande med tom skivstång. Knäböj, frontböj, press, marklyft, styrkevändning.

Frontböj
5 x 20 kg
5 x 40 kg
5 x 60 kg
5 x 60 kg
5 x 60 kg

Press
5 x 20 kg
5 x 40 kg
5 x 50 kg
5 x 50 kg
5 x 50 kg

Turkish Get Up
12 kg x 4
16 kg x 4
16 kg x 4
16 kg x 2

KB frivändningar
16 kg x 10
20 kg x 20
20 kg x 10

Chins
4, 2 *cry* Var något tröttare än förväntat här.

Crunches
50 (dock med ganska liten rörelse), 25

Bicepscurl, hantel
13 kg x 10
21 kg x 8, 6, 6

Sen var jag trött.

Här är filmen på frontböjen:

vx2IjrDkvso

Varmt och härligt var det där inne.

Efter att Malin hade hittat tillbaks till civilisationen tog vi oss hem för mat. Just det, fick låna den fina boken "Enter The Kettlebell" av Jonas med! Jävla fint!

Var riktigt gött att träna igen, största nackdelen med ledigheter då man flänger runt är att träningsrutinerna lätt faller åt helvete. Frågan är vad man får lov att träna imorrn? Chins kanske? Mm.

matsson
2011-01-02, 17:26
Vilka otroligt skakande händer jag har.. Nu känner jag även att jag kanske borde starta en journal här snart.

the_matsson
2011-01-02, 18:05
Vilka otroligt skakande händer jag har.. Nu känner jag även att jag kanske borde starta en journal här snart.

Gör det!!

TheCarlsson
2011-01-02, 20:55
Vilka otroligt skakande händer jag har.. Nu känner jag även att jag kanske borde starta en journal här snart.

Gör det!

Legolas
2011-01-03, 10:36
Vilka otroligt skakande händer jag har.. Nu känner jag även att jag kanske borde starta en journal här snart.

Gör det

the_matsson
2011-01-03, 13:44
Gör det!

Gör det

Det gäller er också, mina herrar.

Nu har jag och Malin varit på en promenad, det är snö och is här på Smögen. Snart kommer Svenne hit! Vi ska bjuda honom på burgare! Han har motorcykel och ibland långt hår.

the_matsson
2011-01-04, 22:36
Sista träningen i boxningslokalen/kyrkan!

Imorgon åker jag och tjejen ner till Lund igen. Ska bli skönt att träna där det finns ett riktigt powerrack igen. Jag tror min röv börjar bli mogen för tunga knäböj.

Dagens pass såg ut så här:

Frontböj
5 x 20 kg
5 x 40 kg
4 x 60 kg
4 x 60 kg
4 x 60 kg
4 x 60 kg

Blev bara fyra reps, nyckelbenen var lite ömma sen sist.

Chins
1, 2, 3, 2, 1, 2, 3, 2, 1, 2, 3, 4

Med en minuts vila mellan varje set. Körde lite flexibilitetsövningar under denna vilotid också.

Turkish Get-Up
20 kg, i 3 minuter

För er som inte vet så är turkish get-up en övning där man reser sig från liggandes till stående, hela tiden med en kettlebell på en rak arm sträckt uppåt. Ska tydligen vara bra för axlarna, och jag gillar även koordinations- och balansträningen den ger!

Det sista blev lite mer flexibilitetsövningar, bland annat nyllet-i-väggen-knäböj: (Inte jag på bilden. Jag är sötare.)
http://1.bp.blogspot.com/_fYNF-zG94yo/S8Ge8kE7ylI/AAAAAAAAAIc/Vmoi8QJiBKo/s400/FTWS.jpg

Jag gör den hållandes en kettlebell i händerna för lite motvikt också. Enligt mig hjälper den rejält att stretcha höfterna och förhoppningsvis hjälper den knäböjtekniken.

Morsan lärde mig sticka idag. Jag ska göra en go mössa.

kettlebellGuden
2011-01-05, 05:16
Jag tror min röv börjar bli mogen för tunga knäböj.

:laugh:


Turkish Get-Up
20 kg, i 3 minuter

För er som inte vet så är turkish get-up en övning där man reser sig från liggandes till stående, hela tiden med en kettlebell på en rak arm sträckt uppåt. Ska tydligen vara bra för axlarna, och jag gillar även koordinations- och balansträningen den ger!


Det är ett lustigt lyft den där get up. Visst den gör bra för axel och rotatorkuff, men det är ett helkroppslyft och tar rätt bra lite här och där. Fruktansvärt bra för rörlighet med. Fantaaaastiskt lyft. Man hittar nya detaljer hela tiden.


Face-the-wall-squat. Fina grejer. :thumbup:

Behöver du höftstretch så är jag lite partiskt till RKC hip flexor stretch. :whipped:

the_matsson
2011-01-05, 18:17
Träning/övning i Lund igen!

Efter mycket kryssande fram och tillbaks i snöslasken lyckades SJ ta mig ner till Lund för någon timma sen, och nu har jag hunnit dra av ett kort pass med kettlebellen. Har efter att ha läst Enter the Kettlebell har jag insett att jag borde lära mig grunderna ordentligt innan jag börjar köra för häftiga övningar, och körde därför idag bara swings och turkish get ups. Inte riktigt till uttröttning heller, utan det var mer av ett övningspass, men kände av det ändå...

Swingar
24 kg x 15, 15, 15, 15

Turkish Get Up
24 kg x 2, 2, 2, 2, 2

Imorrn blir det gerdahallen! :D

Förövrigt har jag insett att jag har massa skit att ta tag i här nere. Dags att gå från total inaktivitet till att briljera!

Nu är julpengarna investerade också. Har nu ca 40 % Ratos och 60 % H&M. Fack jä.

the_matsson
2011-01-06, 16:09
Träning!

Okej, nu har jag varit på gerdahallen, och nu sitter jag och har just tryckt i mig en jävla massa makaroner, köttfärssås och mjölk. Jag älskar mjölk.

Helvete vad det snöar ute, tog 25 minuter att gå de 1-1,5 km (ca) det är mellan mig och gymmet tack vare pulsandet. Till träningen då. Började med knäböj, och det visade sig tyvärr att jag fortfarande inte är riktigt vig nog att vilja köra den. Tråkigt som fan, men blir att stretcha vidare.

Knäböj
5 x 80 kg
5 x 100 kg
5 x 100 kg

Det var efter detta jag bestämde mig för att vänta med knäböjen.

Stela marklyft
5 x 60 kg
5 x 70 kg
5 x 70 kg
5 x 70 kg
5 x 70 kg

Riktigt skön övning som ger bra stretch för röven och go greppträning.

Bänkpress
5 x 80 kg
5 x 95 kg
5 x 95 kg
5 x 95 kg

Face Pull
15 x 20
10 x 30
10 x 40
10 x 40
10 x 40

Var väl ett bra pass, men tråkigt med knäböjen.

När jag gjorde mina stela marklyft var det en kille som knäböjde bredvid, och han frågade ifall han gick djupt nog. Vi började tjöta och det visade sig att även han var ett fan av Rippetoe. Vi utbytte lite tips, bänkade sedan romantiskt bredvid varandra, och sen sa vi farväl. Sköj!

Nu är klockan redan 16, och jag har inte fått gjort hälften av vad jag hade viljat få gjort idag. Ska om 40 minuter dra till tjejens farföräldrar och äta mig totalt supermätt och övernatta. Under resans gång skall jag sticka samt sammanställa data jag antecknade på mitt icabesök tidigare idag. Dags för en kcal/kr-jämförelse av mina vanligaste livsmedel.

Tack och adjö, korv med brö.



PS. Så här såg maten ut. Åt tallrik innan, matlåda efter. Ser ut som barnmat. :hbang:

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/mat-1.jpg

kettlebellGuden
2011-01-06, 16:15
För knäböjsrörlighet kan jag rekommendera goblet squats + tillhörande 'prying'-övningar och goblet squat curl. Finns någon bra video för det på tuben men minns tyvärr inte url. :)

the_matsson
2011-01-06, 16:18
Goblet squats har jag fått rekommenderat för mig förut, men varit lite för fin för att testa hittills. Ska testa nu!

the_matsson
2011-01-08, 11:44
Halloj!

Kom hem från tjejens farföräldrar igår och hann dra ett kort pass med kettlebellen, men hann inte uppdatera innan jag raskt var tvungen att dra vidare för att käka ännu mer och sova borta igen. Har antagligen intagit ca 1000 Mcal de senaste dygnen och känner mig nu fet som en julgris i en jacuzzi av rapsolja.

Här är passet från igår:

Kettlebell
Goblet squats
5 minuter. Satt och tänjde lite fram och tillbaks i bottenläget också.

Turkish Get Up
6 minuter, kändes bra och var sköj.

Goblet squats
3 minuter till.

Clean & Press
Allmän övning i 10 minuter här. Gjorde några cleans, gjorde nån press, chillade, upprepade. Kändes också fint. För de oinvigda så är en Clean & Press alltså en frivändning av vikten upp till "rack position" och därefter pressar man (utan momentum från frivändningen) upp vikten över huvudet tills armen är fullt sträckt.

Övrig motion under dagen var kanske 45 minuters promenad, en 100 m sprint med 30 kg unge i pulka, och så klättrade jag upp i ett träd.

Här sitter jag och väntar utanför provrummen på MQ.
http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0608kolo.jpg

Om en timma eller två blir det gymmet med tjejen, och då blir det sannolikt knäböj så djupt som möjligt, stela marklyft, chins, och någon pressövning.

the_matsson
2011-01-08, 15:40
Åååååh, jag blir galen! Hur jävla klen är min usla kropp!?

Promenerade som sagt en del igår, plus ca en timma idag, bland annat nu till gymmet. Fick lite ont i vänster knä redan när jag gick, men sket i det. Sen när jag gjorde knäböj högg det till i samma ställe och jag fick avbryta. Så jävla trött jag blir!! Antagligen är det inget större utan det går nog bort till imorrn i princip, känns det som, men det är fanimej alltid något som är fel på mig.

Bättre nyheter är i alla fall att de knäböj jag hann göra kändes riktigt bra, och tekniken börjar sitta så sakta. Tränade med Malin, vilket gjorde att allt gick lite långsamt, ändring på det i fortsättningen. Förövrigt efter smärtan i knät så var fan ALLT jag gjorde bara slött, tråkigt och omotiverat, men jag fortsatte av vana.

Knäböj
80 kg x 5 <- Dessa var riktigt snygga
80 kg x 2 <- Avbröt

Stela Marklyft
60 kg x 5
80 kg x 5
80 kg x 5
80 kg x 5
80 kg x 5

Utåtrotationer för rot. cuff
bla bla

Press
50 kg x 5
50 kg x 5
50 kg x 5
50 kg x 5

Chins Var trött vid det här laget, och riktigt trött på livet
5, 5, 3, 3, 3
Inga maxningar, utan försökte behålla lite fart och högt toppläge.


Nu blir det vila för knät resten av dagen, men imorrn börjar rigorös stretching av framsida lår, jag misstänker att det är boven. Eller bara godtycklig slitning på det för att jag inte vet hur man går. Skitsamma.

Nu har jag 1 kg kycklinglår i ugnen, de kommer få mig på bättre humör!

the_matsson
2011-01-08, 19:49
Okej, här är jämförelsen jag gjorde över energimängd per krona på några livsmedel jag brukar köpa. Jämförelsen genomfördes delvis på grund av mitt intresse av att investera varenda slant jag inte behöver, samt på grund av att jag är sugen på att äta enligt LCHF (eftersom det är gott och jag blir glad av det) och vill undersöka hur detta skulle påverka matkostnaderna.

Jag kommer undersöka fler av mina vanliga livsmedel, och ett par intressanta okända är smör och djupfrysta kycklingbitar.

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/mat-2.jpg

TheCarlsson
2011-01-08, 22:31
Jösses Petra! Vad är det för supermjölk du dricker?

the_matsson
2011-01-08, 23:39
Hm, skånemejeriers 3 %-iga mjölk. What's so super?

kettlebellGuden
2011-01-09, 11:14
Dyyyyyyrt. Lidl trycker ut Milbonas mjölk. Sehr mycket billigare. :)

the_matsson
2011-01-09, 12:51
Helvete, det har jag missat. Det är dock endast Ica som är aktuellt, men jag ska syna mejerihyllan noggrannare.

Nu ska jag - för första gången någonsin - gå till Lunds Stadsbibliotek. Jag gillar bibliotek.

the_matsson
2011-01-09, 16:53
Discoträning med kettlebell!

Dagens träning blev något disco på grund av det fördömda knät som jag inte ville belasta mer än nödvändigt idag, och i övrigt så var passet fortfarande något mer åt övningshållet än åt träningshållet, som ett steg i min väg åt att kunna träna balls out med kettlebellen. Idag förresten så extremt jävla snorhalt ute att det är skrattretande, men så fort det blir barmark och därmed bra fäste ute så kommer jag att flytta ut träningen!

Dagens pass:

Goblet squats
5 minuter. Det här tjänar som en fin uppvärmning eftersom jag blir varm i hela kroppen av den anspänning det innebär att sitta och töja. Dessutom märker jag redan vilka under denna stretchövning gör för knäböjsflexibiliteten.

Cleans och High Pulls
24 kg, 10 minuter. Detta var mer övning än träning, eller snarare kanske både och eftersom jag flåsade och svettades rätt rejält. Gjorde ett par cleans, chillaxade i ~10 sekunder, gjorde ett par high pulls. Gött som fan. Jag lärde mig idag använda röven betydligt mer än jag gjort tidigare, möjligtvis är det tack vare utökad flexibilitet.

Clean & Press
24 kg x 1+1
24 kg x 2+2 x 9 set.
Jag tog ca 30 sekunder vila mellan seten, och tack vare mitt ganska långsamma utförande tog detta över tio minuter. Jag filmade för skojs skull det sista 2+2 setet, då tekniken börjat bli lite lidande, men fortfarande inom rimliga gränser.

RJicxfinmsg

Avslutade med:
24 kg x 5+5
(Efter 5 reps började tekniken balla ur)

Bicepscurl
24 kg x 1+1
24 kg x 1+1

"Hinner" jag inte träna biceps på gymmet får jag väl använda kettlebellen. Lycka ligger i att ha stora biceps. Det var tungt.


Efter träningen blev det middag bestående utav:

420 g falukorv
100 g matlagningsgrädde
150 g creme fraiche
buljongtärning + övriga kryddor


Detta kombinerat med ca 150 g gainer + sista två pepparkakorna ur Carlssons burk + EN SEMLA (!!!) som Niclas (rumskamrat) bjöd mig på utgör dagens mat. Cirkus 2000-2250 kcal.

Hejdo.

the_matsson
2011-01-09, 16:58
Ja just det, jag var ju för fan på biblioteket också. Snacka om att känna sig som en fisk ur vattnet! Fattade ingenting av låneprocessen, men det hela slutade med att jag drog mitt nya bibliotekskort i en läsare, lade ner böckerna i en stor trälåda som svalde dem och spottade ut dem ur ett annat fack och levererade ett kvitto. Helt sjukt.

Här är böckerna.

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0622kolo.jpg

Har läst typ halva "Stark" nu. Magnus Samuelsson tycker och tänker väldigt likt Goku, men är lite svagare.

the_matsson
2011-01-10, 00:52
Say whaaat. Har häckat på google i en timma nu typ, vilket mynnade ut i lite olika stretchövningar. När jag slutligen stretchade främre höftböjare tycker jag mig känna att spänningen i vänster knä har minskat avsevärt. Har jag sån lyx att en stretchövning som jag egentligen redan borde göra för utökad rörlighet dessutom fixar det här nyuppkomna problemet? Ska bli spännande att se hur det känns när jag vaknar imorrn. Blir dessutom "morgongympa".

the_matsson
2011-01-10, 11:40
Morgongymnastik kl. 0800

Stretch av främre höftböjare
3 x 20 sekunder

Stela marklyft med KB
24 kg x 30
24 kg x 30
24 kg x 30

Stretch av framsida lår
3 x 10 sekunder


Sedan traskade jag till affären och köpte ägg, mjölk och smör och gjorde proteinpannkakor till frukost åt mig och tjejen efter detta recept:


170 g Whey 80 (jordgubbssmak)
200 g ägg
500 g mjölk 3 %
80 g mjöl


De blev helt okej, lite torra dock. Ska testa fler recept! De var i alla fall otroligt mättande.

Dagens blogg:
http://ekonomiskt-oberoende-innan-30.blogspot.com/

kettlebellGuden
2011-01-10, 12:44
Dagens blogg:
http://ekonomiskt-oberoende-innan-30.blogspot.com/

Jag gillar den här:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321628


oxå:
http://i.imgur.com/E4XNW.jpg


Senast jag var och besökte Någon Som Vet Saker så fick jag tips om yogan:s pigeon pose (två stycken olika). Har gett mig bra stretch i höftböjare och gluteus och lite varstans. Fina grejer :)

the_matsson
2011-01-10, 22:19
Det receptet får det antagligen bli att testa nästa gång!

Idag är vilodag för min del, bortsett från morgongympan och lite mer stretching ikväll. Har precis registrerat mig för att göra massa betalda undersökningar online. Får se om det är vettigt eller inte.

the_matsson
2011-01-11, 19:21
Träning!

Pass på gerdahallen idag.

Chins
+5 kg x 5
+5 kg x 5
+5 kg x 5
+5 kg x 5
+5 kg x 4

GAH! Så nära 5x5! Men jag hade dessutom börjat tappa lite höjd och fick inte riktigt hakan över stången de sista repsen..

Marklyft
90 kg x 2
120 kg x 2
140 kg x 2 (Dessa var fula. Kunde inte hålla lika fin teknik som på 120, så hoppade tillbaks dit)
120 kg x 2
120 kg x 2
120 kg x 2

Tekniken har blivit bättre här med ökat smidighet. Hamnar verkligen i klockrent lyftläge, förutom när jag ska lyfta extra tungt. Men det kommer nog.

Bänkpress
20 kg x 10
60 kg x 5
80 kg x 3
90 kg x 1
97,5 kg x 5
100 kg x 5
100 kg x 5

Facepulls
20 kg x 10
40 kg x 10
45 kg x 10
45 kg x 10

Göttans gött pass! Tänkte börja köra 5x5 chins varannat pass ett tag nu, och varje annat pass blir det nåt i stil med flest repetitioner möjliga med kroppsvikt på totalt tre set, med en fast tid emellan seten. Jag vill ha mätbara grejor!

Nu har jag varit nere i Malmö på utbildning inför mitt extraknäck som pedagog.

Övrigt jag fixat idag är att jag äntligen fått koden till www.pensionsmyndigheten.se och kan fördela mitt PPM-sparande hur fan jag vill. Satte allt (det är inte mycket) i Avanza Zero tills vidare innan jag beslutat hur jag ska göra med resten. Jag funderar på att ha min ålder i % i räntefonder, och för resten tar jag rygg på PrivataAffärers högrisk-rekommendationer för PPM varje månad.

Imorrn blir det kettlebell, jag längtar! :D

matsson
2011-01-11, 21:13
Fina chins! Hur gick det förresten med att klara 10 stycken vid jul?
När ska du förresten testa ny maxning i bänk? :)

the_matsson
2011-01-11, 21:22
Misslyckades!! *grr* Nu blir det att testa detta istället, 5x5 viktade chins ena passet, och så många som möjligt på 3 set nästa pass.

Känner inte att det är någon mening att maxa i bänken nu, måste bli lite starkare först. Har verkligen inte hänt någonting där på länge! Undrar varför...

matsson
2011-01-11, 21:40
Synd det.. Hoppas du kommer upp mot tvåsiffrigt snart då.

Aha okej, men den metoden att öka 2.5 kg vartannat pass med 5 reps verkar hjälpa rejält i styrkan i alla fall.

the_matsson
2011-01-11, 23:18
Jo, jag ska fortsätta, och kanske dricka lite mer mjölk så ska jag nog lyfta 150 en vacker dag... :P

the_matsson
2011-01-12, 15:08
Kettlebellträning

Oh yes, ett riktigt gött pass avslutat! Såg en instruktionsvideo för swings av Dan John precis innan och försökte göra som han instruerade.

Goblet squat
24 kg, 5 minuter. Använde dessa som uppvärmning.

Swings
24 kg x 10, 10, 10, 10, 10, 10
Under 7 minuters tid, alltså inget vidare tempo, men väldigt explosiva swings och bra teknikövning.

Cleans
24 kg, 3 minuter, halvintensivt.

Clean & Press
24 kg x 1+1, 1+1, 1+1
24 kg x 3+3
24 kg x 4+4, 4+4, 4+4, 4+4, 4+4

Turkish Get Up
24 kg x 2

Gjorde bara en per arm, märkte att jag var alldeles för trött och vinglade för mycket för att fortsätta. Avslutade med lite:

Bicepscurl (med kettlebell)
24 kg x 1+1, 1+1, 1+1, 1+1, 1+1


Det var riktigt gött. En gainer och en dusch senare blev det mat:
http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0630.jpg

Nu ska jag klippa mig, och sen packa.

Jag drar till Hemsedal med klassen imorgon och återvänder inte förrän måndag morgon, så det blir väl måndag eller tisdag jag skriver här igen!

Ajöken!

Legolas
2011-01-12, 17:23
De där är alldeles för lite mjölk för att kunna skölja ner all mat.

the_matsson
2011-01-12, 19:24
Jag förstår. Kanske är bristande mjölkdrickande anledningen till att bänken stått stilla? Ord och handling är hos mannen ett och jag är nyss hemkommen från Netto med nya friska mjölkpaket. Shit förresten vad mycket grymma grejor de hade där! Och billiga! Jag köpte även ett par något för små, men asgrymma, skidstrumpor. De hade faktiskt en hel del obskyra träningsrelaterade grejor, typ superbilliga knäskydd i neopren för 30 kr och lite hantlar och så. Jag gjorde dock världens kap:

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0631.jpg

Legolas
2011-01-12, 22:46
Tog ett par timmar för mig att fatta varför du lade upp bilden, och varför du ringat in Ti(r)sdag. "Vafalls...? DE ÄR JU ONSDAG IDAG, AAAARRGGHHHHHH" *grr*

the_matsson
2011-01-17, 19:44
I'm baaack!

Tillbaks i Lund efter en helg i Hemsedal. Bussen tog 15 timmar upp och 12 timmar ned, men det var det värt! Det blev mycket snowboard och öl med en jäkla massa brandingenjörer, och jag såg den dyraste bacon jag någonsin sett som gick för 47 NOK för 140 g! Vansinne!

Vi kom i alla fall hem kl. 0300 inatt och jag var tvungen att gå upp till skolan 0730 i morse, så börjar jag bli rätt trött. Kurserna drar igång nu och jag håller på att styra upp mitt första uppdrag som pedagog plus massa annan skit, vilket sammanfattningsvis innebär att jag har massa skit att göra.

Jag hann i alla fall med att talla lite granna på min kettlebell idag, för att ta udden av det värsta träningssuget.

Det blev en snabb uppvärmning och sen några C&P enligt följande:

Clean & Press
24 kg x 1+1, 1+1
24 kg x 3+3
24 kg x 5+5
24 kg x 4+4
24 kg x 3+3

Var ett stressat pass där jag inte hann hitta nåt lugn, men var skönt att få lyfta något tungt i alla fall. Nu ska jag se om jag kan få packat upp min skit från resan, sen kommer Malin och Linnea hit för att glo på handboll.

Må edert kött frodas.

the_matsson
2011-01-18, 09:33
Morgongympastik

Blev 2 x 30 raka marklyft med kettlebell, och stretch av quads, främre höftböjare och triceps.

kettlebellGuden, jag missade tidigare att du skrev om Börjessons bok "Så här kan alla svenskar bli miljonärer", jag har inte läst den men en del liknande, t.ex "Vägen till din första miljon". Bra skit.

kettlebellGuden
2011-01-18, 15:58
Morgongympastik

Blev 2 x 30 raka marklyft med kettlebell, och stretch av quads, främre höftböjare och triceps.

kettlebellGuden, jag missade tidigare att du skrev om Börjessons bok "Så här kan alla svenskar bli miljonärer", jag har inte läst den men en del liknande, t.ex "Vägen till din första miljon". Bra skit.

Den har stabila grundtips... 10% av inkomst spar man, högre inkomster än utgifter, köp aktier och behåll, köp eget boende... resten av boken är mer konkreta tips rörande specifika sparformer, t.ex. aktieindex (nej), hedgefonder (nej), pensionsfonder (nej), IPS (ja)..

the_matsson
2011-01-18, 19:18
Den har stabila grundtips... 10% av inkomst spar man, högre inkomster än utgifter, köp aktier och behåll, köp eget boende... resten av boken är mer konkreta tips rörande specifika sparformer, t.ex. aktieindex (nej), hedgefonder (nej), pensionsfonder (nej), IPS (ja)..

Exakt samma investeringsfilosofi jag själv har då, kloka råd! ;)


Apträning på översvämmad Gerdahall:

Det är en lång dag idag! Var i skolan till 18.00 ungefär. Nu läser jag två kurser: Industriell Ekonomi och Brandteknisk Riskvärdering. Båda verkar hittills mycket intressanta, men de kräver också förjävla mycket tid.

Gick i alla fall hungrig och trött förbi gymmet på vägen hem och begav mig bara in och gjorde några chins. Gymmet var mer fullt av människor än någonsin! Helt otroligt!

Chins
+5 kg x 5
KV x 5
KV x 5
+10 kg x 3
KV x 5
KV x 5

Nu blir det maaaaaaat och sen ska jag se om jag fattar något av Dreamweaver.

Legolas
2011-01-18, 21:18
Gymmet var mer fullt av människor än någonsin! Helt otroligt!
.

Nyårslöftestränare, dom försvinner snart en efter en... *screwy*

Å andra sidan är min uppfattning att det flockas av folk där mellan 15:30 och 19:00. Håll sig undan!

the_matsson
2011-01-18, 21:40
Kan det verkligen finnas så många, så hemska människor? Uschiamej!

Jo, brukar oftast försöka träna på morgnarna där, måste bara anpassa mig till mitt nya schema först.

the_matsson
2011-01-19, 22:58
Kvällsträning med järnklumpen
Kettlebellen har visat sig vara en livräddare nu när jag har ont om tid. Jag saknar att lyfta tyngre vikter, men detta är definitivt bättre än inget. Börjar dock bli sugen på att flytta ut och börja svinga ordentligt, men blev inget med det idag.

Träningen såg i alla fall ut så här:

Teknikövning
Det blev high pulls, clean and jerk och goblet squats. Gjorde någon liten snatch men det kändes så vanskligt inne på parkettgolvet att jag sket i det sen.

Turkish Get Up
5 minuter. Vänstersidan börjar ta sig men saknar fortfarande högersidans fantastiska koordination.

Clean & Press
Jag körde ett så kallat "Rite of Passage"-inspirerat pass från Pavel, och kommer kanske göra det i fortsättningen. Bygger på pyramider, och idag såg det ut såhär (Hyfsat kort vila, tog 19 minuter, men kan nog trimma ner det rejält.):

24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3


(Och nä, jag skriver inte bara "x5 set", det ser ju mycket mer ut såhär)

Nästa gång får vi se om jag orkar göra pyramiderna upp till 4 reps. Målet får väl bli att klara pyramiderna med 5 reps, och i ett högt tempo jag är nöjd med. Rock on!

the_matsson
2011-01-22, 16:57
Orutinerat gympass

Det märktes att jag inte varit på gymmet på ett tag, jag var rätt ostrukturerad, speciellt på grund av att jag inte riktigt "vill" köra knäböj i nuläget. Det krävs en rejäl organisering av mitt tränande för att inte det ska balla ur helt nu när det är mycket med skolan.

Chins
9, 5, 4 = 18 st
Fan vad fint, personbästa på 9:an där! Visserligen svingade jag rätt mycket, men vafan, jag kom upp med viss stolthet kvar iaf! Jag älskar allt som går att mäta, och bland annat tänkte jag mäta mina framsteg i hur många chins jag kan göra totalt på tre set med exakt 2 minuters vila emellan. Så här gick det idag. Chins känns förövrigt lite som min fyr i etern nu när knäböjen inte riktigt vill.

Knäböj
Nä..

Benspark
50 kg x 6 excentriska
60 kg x 10
70 kg x 10
80 kg x 8

Kort vila. Inte kört på evigheter, men kanske får ta till denna ett tag för att upprätthålla träning av quadriceps.

Stela marklyft
Utfördes bara i stretchsyfte. Typ 5 set på som mest 80 kg.

Bencurl

40 kg x 10
40 kg x 10

En annan gammal klassiker.

Benspark
80 kg x 11

Gick förbi bensparken på vägen ut igen.


Jaha, eftersom jag var så ineffektiv så hade det gått hyfsat lång tid här och jag var tvungen att ta mig hem för att jobba första passet på mitt nya jobb som pedagog!

Det gick över förväntan och var till och med kul faktiskt, så det är ett extrajobb jag nog kommer vara nöjd med. Jag kommer ha två olika högstadiekillar i matematik varsin kväll i veckan, så det kommer bli ytterliggare en tusenlapp eller två att skicka in i Ratos eller någon annan godbit varje månad :)

Jag ska ta mig en funderare över hur en eventuell veckoträning skulle kunna se ut (som jag faktiskt följer), kanske kan klämma ut några grundläggande investeringstips till småbrorsorna som läser här med! Från en nybörjare till andra nybörjare.

Stay black.

EDIT: Ojoj, ska upp till Malin nu för mat och handbollsmatch (missa inte!!). Kanske hinner skriva sen, annars blir det imorrn!

kettlebellGuden
2011-01-22, 18:02
Chins
Fan vad fint, personbästa på 9:an där!


Fet tummen upp för nytt PB!

matsson
2011-01-23, 02:28
Chins
9, 5, 4 = 18 st


Härligt med ökning! De andra två var bra också med tanke på att det bara var 2 minuters vila.

the_matsson
2011-01-23, 11:13
Försenad julklapp
Kvällen igår var mycket givande, förutom vinst för Sverige i handboll så fick jag äntligen Starting Strength!

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0685.jpg

Över 300 sidor om knäböj, marklyft, press, bänkpress, styrkevändning och hur man bör lägga upp sin träning! Helt fantastisk. All bristande motivation jag upplevt inför knäböj är nu som bortblåst och stretchandet är i full gång igen!

Apropå att lägga upp en veckoträning så tänkte jag att jag kanske skulle kunna skriva en sådan varje söndag, men innan jag ger mig i kast med det bör jag nog läsa kapitlet om träningsupplägg i boken, annars lovar jag att jag bara kommer ändra mig så fort jag läst det.

Idag ska det bli kettlebellträning, men först lite skit som ska överstökas. Städning av lägenhet, och skrivande av hemuppgift (en påhittad brandskyddsdokumentation).

Innan dess tänkte jag dock bara som utlovat kläcka ur mig vad jag anser vara bra, grundläggande tips om investering och framtida förmögenhet, eftersom både Elias och min bror lyckligtvis börjat få upp ögonen för det. Andra som känner sig manade får väldigt gärna fylla på. (kbG t.ex!)

Investering och sparande
Det finns några grundläggande saker jag tycker man bör inse om man ska ge sig i kast med investerande.

Det första är att tid är ens bästa vän, och ju tidigare man börjar desto tidigare har man en rejäl pengamaskin. Man bör dessutom inse att det behövs tid. På den här sidan finns en kalkylator där man kan beräkna ränta på ränta http://www.hurjagblevrik.se/kalkylator/
Den förutsätter att man återinvesterar all vinst man gör på sina värdepapper. Om man börjar leka lite med siffrorna i den så inser man snart att även med en riktigt bra avkastning (ränta) på uppemot 20 % så händer det inte så mycket med ens pengamaskin ens på 10 år. Däremot efter ytterliggare några år så är det något som händer, och ränta-på-ränta-effekten tar verkligen fart. Testa att spara några tusenlappar i månaden, med stockholmsbörsens genomsnittliga avkastning de senaste 50 åren på ungefär 10 %, och se hur mycket det är vid pensionen. Nu är man ju dock mänsklig och vill såklart ha resultat innan dess, vilket är mycket möjligt om man har lite disciplin och inte är en idiot.

Det andra viktiga att inse är att respektera pengar, framförallt de små beloppen. Jag kunde gå från att på CSN-inkomst behöva nalla 500 kr ur mitt sparkonto varje månad till att kunna lägga undan en tusenlapp, utan några större förändringar i min livskvalité. Det bör alla som tänker "Äh, jag lever livet nu och njuter av mina pengar" inse: att om ens livskvalité är fast förankrad i hur många Cola Zero man kan köpa på pressbyrån varje dag, så har man antagligen andra problem att ta tag i innan man börjar tänka på investerande. Du behöver inte köpa all skit som finns till salu, och du kommer inte bli ledsen över detta.
Ett otroligt bra sätt att få kontroll över sina utgifter är att under en veckas tid - eller helst en månad, det gjorde jag - föra en budget (googla, det finns massor av ark att ladda ned) över alla utgifter man har, det är väldigt ögonöppnande.
Det är också fascinerande med personer som i slutet av månaden tänker "Vafan, jag har bara 200 spänn kvar. Det spelar ju ingen roll om jag sparar det, lika bra jag satsar på att spara mycket nästa månad istället." Inse att alla stora investerade summor antagligen kommer utgöras av många små summor.

Det tredje är att långsiktiga investeringar högst troligen är vad man bör satsa på, och med långsiktiga investeringar menar jag att de köp man gör bör man satsa på att hålla 10 år, 20 år eller varför inte för alltid. Investera i bolag som har en lång historia av stora vinster och som ökat i värde länge, och kommer att göra det länge till. Själv är jag ägare av Ratos (ett investmentbolag med en historisk avkastning på över 20 %, pröva att slänga in den siffran i ränta-på-ränta-kalkylatorn!) och H&M (ett bolag med väldigt stor vinstmarginal, samt det bolag med störst utdelningstillväxt i Sverige (utdelning = summa pengar varje aktieägare får en gång om året)) och jag kommer antagligen lägga det mesta av mina slantar på andelar i Ratos.
Jag har läst en del bloggar om investerande, och tendensen verkar överlägset vara att i början av allas investeringskarriär är man intresserad av att köpa/sälja varje månad, eller varje vecka till och med, för att göra snabba klipp, men i princip i varje fall verkar alla gå över till att handla långsiktigt. Samma sak när man diskuterar med vänner, alla tänker på daytrading så fort man nämner investerande. Jag tänker att man kanske kan undvika att behöva lära sig den här läxan själv genom att bara läsa om alla andra som har blivit utan avkastning på det.

Två avslutande saker:
Ett: För att komma igång, börja med att lägga lite tid på google eller wikipedia för att lära er grundläggande saker. Jag började för några månader sen med att läsa wikipediaartiklar såsom "aktie", "börs", "aktiebolag" och "fond".

Två: Skaffa något mål. Mitt mål är att nå en miljon i investeringskapital så fort som bara är möjligt. Helst innan jag är 35, innan 30 vore fantastiskt. 10 % avkastning på en miljon vore bara det en inkomst på 100000 kr om året. Fortsätter jag investera då är det möjligt att det verkligen tar fart.


Det får räcka för nu, hoppas det är till hjälp, och hoppas att jag inte har ljugit för mycket!

Nu ska jag greja, sen ska jag se om jag kanske kan få in lite träning i den här träningsjournalen också!

the_matsson
2011-01-23, 11:15
Fet tummen upp för nytt PB!

Härligt med ökning! De andra två var bra också med tanke på att det bara var 2 minuters vila.

Tack som fan! :)

Chins blir verkligen roligare desto bättre jag blir på det! :)

kettlebellGuden
2011-01-23, 12:31
Inga tips egentligen.. allmänt rant! *gah!*


Det är intressant det här med att inte köpa allt skit man ser...

har en arbetskamrat som fått för sig att nu behöver han en ny iPhone.. modell 3 (?) är visst inte het nog så det är dags att köpa en ny. Jag frågade honom vad de kostade och han räknade ut att över två år så gick de på ungefär 15000:- för abonnemang osv. :smash:

Det är just småbeloppen som är jäkligt lurig som du nämner.. lönt att spara 200 spänn? och äsch... en extra utgift på 79:- / månad gör väl ingen skillnad? Det här med många bäckar små är verkligen något svårt att förstå.

Men ändå.. även om det nu bara är 500 spänn i månaden man lyckas trycka undan så blir man hyfsat snabbt hooked på att se ens sparande växa.. och efter ett år så har man 6000 undanstoppat. Med 500 = 10% så är det en hel månads löning. Känns bra det.

Långsiktig investering är vad Buffet har blivit rik på. Kortsiktigt och trade:a blev iaf jag rätt tokig av. Hjärtklappning flera gånger om dagen liksom. Och sen är det rätt svårt att köra kortsiktigt om man inte har hyfsat stora belopp att leka med från början. Största problemet jag märker när jag pratar med folk om långsiktigt är "men pengarna är ju säkrare på banken." Uff! 10%:en är något man investerar utöver det man ränteplacerar ffs.


Ok tips ändå:
Lån
Är man redan belånad så är, t.ex. ICA-banken, faktiskt jäkligt bra för att erbjuda en låg ränta utan månadsavgift. Det kan minska ens lånekostnader / månad. Det betyder mer pengar över. Snöbolle!

Kreditkort
Kanske låter bakvänt men jag tycker att kreditkort är fan-tas-tiskt. Sköter man det snyggt, dvs. betalar av alla transaktioner inom en månad, så slipper man låneavgifter, enda man betalar är någon hundring om året för kortet. Låter inte alls bra med extra utgift? Nu är det så att många kreditbolag ger en poäng för alla köp som man kan byta in mot diverse saker. På CSN-liv är det dock ingen bra ide för det krävs hyfsat många poäng.

the_matsson
2011-01-23, 12:38
Ah, blev träning direkt ändå! Suget blev enormt.

Kettlebellträning

Värmde upp med lite Goblet squats och ansiktet-in-i-väggen-squats.

Swing
24 kg x 20, 20, 15, 15, 15, 15
= 100 st på 7 minuter. Det var intensivt, men om jag hade velat kräma ur mer hade antagligen kettlebellen flugit genom väggen eftersom greppet började bli rejält svettigt och trött. Skönt som attan i alla fall!

Clean & Press
24 kg x 1, 2, 3, 4
24 kg x 1, 2, 3, 4
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3

På 20 minuter. Hyfsat högt tempo ändå och det var svettigt och underbart.

Avslutade med disco:
Bicepscurl
24 kg x 1+1 x 10 set

På 6 minuter. Snart dags att börja köra 2:or! :)


Nu blir det ett kilo kycklinglår! *drool*

kettlebellGuden
2011-01-23, 12:41
Swing
24 kg x 20, 20, 15, 15, 15, 15
= 100 st på 7 minuter. Det var intensivt, men om jag hade velat kräma ur mer hade antagligen kettlebellen flugit genom väggen eftersom greppet började bli rejält svettigt och trött. Skönt som attan i alla fall!


Najs!

Magnesium?

Annars vet jag inte hur greppet är för dig. På mina kettlebells är handtaget ofta så smalt att jag inte riktigt får plats med båda händerna. Det blir inklämda lillfingrar eller att ha dem på utsidan, resulterar i greppfejl innan
konditionsfejl.

Enarmsswingar fungerar betydligt bättre för uthållighet på mitt grepp har jag märkt.

the_matsson
2011-01-23, 12:47
Enarmsswing, listigt! Det får det ju givetvis bli! Ja, det är precis samma här, lillfingrarna hamnar i kläm eller på utsidan. Magnesium är väl en idé, men samtidigt håller jag ju gärna alla prylar jag behöver ha för att träna till ett minimum... Får se om det behövs senare..

kettlebellGuden
2011-01-23, 13:05
Enarmsswing.

En sak med enarmsswings är att man kan ha en tendens att rotera överkroppen i "bakswingen". Det är bra att undvika, iaf om du kör hardstyle.

Legolas
2011-01-23, 22:45
Fan va bra skrivet. Som jag sa till brorsan igår, min tanke är (var) att ha ett gäng olika "buntar" ute som kan fyllas på efter hand, dom flesta långsiktiga men även några som man kan gambla med lite. Får dock se hur de blir med gamblandet, om man lägger dom pengarna på hög istället eller lirar för dom och hoppas på "plötsligt händer det".
Självklart skall detta med investment attackeras med största försiktighet. Känner att jag behöver läsa på en hel del innan jag börjar placera.

Angående greppet på kettlebell har jag inte haft några problem med det, visst de kan bli smalt, och då är enhandsswings grymt skönt! Mitt problem har varit handtagets rotation inuti handen, har grymt ont i händerna efter ett tag.

Btw varför är inte rotation bra vid enarms? Jag tycker det snuddar vid något som kan upplevas som en behaglig känsla, lite stretch och man ger lite arbete åt sällan arbetande muskler... Är den spontana känslan just nu, skall tilläggas.

the_matsson
2011-01-23, 22:52
Inga tips egentligen.. allmänt rant! *gah!*



Jag missade helt det här inlägget på grund av sidbytet där, men nu såg jag det!

Jo, jag håller med dig precis i det mesta!

Småutgifter är giftiga. Trots att man till och med är medveten om deras effekt själv är det svårt att inte tänka att summan är så liten att det inte spelar någon roll..

Angående lån så kan nog de definitivt användas som en "turbo" för investerandet, så länge man har lite koll på vad man gör. Jag tänker definitivt ha ögonen öppna för att kanske ta ett rejält lån att investera tryggt istället för att låna 300k för att köpa en bil vars värde minskar med 10 % om året (minst!!). Men det kommer senare i så fall!

the_matsson
2011-01-23, 23:03
Fan va bra skrivet. Som jag sa till brorsan igår, min tanke är (var) att ha ett gäng olika "buntar" ute som kan fyllas på efter hand, dom flesta långsiktiga men även några som man kan gambla med lite. Får dock se hur de blir med gamblandet, om man lägger dom pengarna på hög istället eller lirar för dom och hoppas på "plötsligt händer det".
Självklart skall detta med investment attackeras med största försiktighet. Känner att jag behöver läsa på en hel del innan jag börjar placera.


Jag fortsätter med mitt utkastande av länkar. http://milstolpe.blogspot.com/ Enda anledningen till att jag har den här bloggen bokmärkt är för att till höger på sidan och ned en liten bit länkar han till massa andra som bloggar om ekonomi. Många är även såna sköna extrema typer som försöker få in varenda öre på börsen ;) Tvekar man kan man alltid pröva att ta rygg på andra det har gått bra för.

Angående "gamblande" så lägg bara inte för mycket kräm på det, men visst: 10 % av ditt kapital kanske du kan lägga på det. Sedan finns det ju lite mer långsiktiga förhoppningsbolag, som t.ex. Enquest som din brorsa sneglar på, där investeringshorisonten antagligen ligger på 6-12 månader vad jag har förstått.

En portfölj kan alltså t.ex se ut som:

50 % mycket stabila bolag, hög avkastning
30 % stabila bolag, möjlighet till högre avkastning
15 % bolag under förändring, möjlighet till ännu högre avkastning
5 % rent lotteri ;)

För egen del kommer det antagligen bli nåt i stil med:
100 % låg risk, högavkastande aktier. :D

EDIT: Och förresten superlycka till! :D Skitkul att många i gänget fått upp ögonen för det! Däremot går det väl lite snack om att börsen börjar bli skakig, men de flesta prognoser verkar vara att en svag uppgång ska fortsätta även under 2011. Gäller att försöka komma ihåg att aldrig ge rekommendationer till någon, däremot kan man ju alltid berätta vad man själv har ;).

kettlebellGuden
2011-01-24, 00:52
Angående greppet på kettlebell har jag inte haft några problem med det, visst de kan bli smalt, och då är enhandsswings grymt skönt! Mitt problem har varit handtagets rotation inuti handen, har grymt ont i händerna efter ett tag.

Btw varför är inte rotation bra vid enarms? Jag tycker det snuddar vid något som kan upplevas som en behaglig känsla, lite stretch och man ger lite arbete åt sällan arbetande muskler... Är den spontana känslan just nu, skall tilläggas.

När roterar handtaget i handen i en swing?


ang. rotation på överkroppen i bakersta bottenläget så är det faktiskt något frekvent sett hos en del GS-utövare. Dock om man kör hardstyle så är det ett bra sätt att långsiktigt ge ryggproblem.. det är rätt stor kraftutveckling det rör sig om efter en aktive hike-pass följt av hipsnap och med roterad rygg-radd (som hyfsat ofta då även är böjd) så är det riktigt bra nyheter för din kiroprakters plånbok.

Vad är det för muskler du känner att du får med som du inte annars får med?


Angående "gamblande" så lägg bara inte för mycket kräm på det, men visst: 10 % av ditt kapital kanske du kan lägga på det. Sedan finns det ju lite mer långsiktiga förhoppningsbolag, som t.ex. Enquest som din brorsa sneglar på, där investeringshorisonten antagligen ligger på 6-12 månader vad jag har förstått.

En portfölj kan alltså t.ex se ut som:

50 % mycket stabila bolag, hög avkastning
30 % stabila bolag, möjlighet till högre avkastning
15 % bolag under förändring, möjlighet till ännu högre avkastning
5 % rent lotteri ;)

För egen del kommer det antagligen bli nåt i stil med:
100 % låg risk, högavkastande aktier. :D


Personligen är jag stor förespråkare av fysiskt guld. Ca. 20% av ens investeringskapital tycker jag är lagom att köpa guld för.

och lite gambling-pengar är trevligt. Jag gamblade in mig på Neurovive runt 6 kronor posten innan de sköt upp till 50+. Tack så mycket smallcap.se !

the_matsson
2011-01-25, 22:02
Knäböjen kommer sig..
Jävla tråkig handbollsmatch det blev då!

Okej, nytt pass stämplat på gerda. Jag har insett att jag gått runt här och sagt fel om övningen chins. Tydligen är det ju "Pull-ups" jag håller på med (jag har handflatorna vända bort från mig) så jag tänker skriva det i fortsättningen tills motsatsen är bevisad.

Pull-ups
+5 kg x 5
+5 kg x 5
+5 kg x 5
+5 kg x 5
+5 kg x 4

Femte "reppen" på sista setet var inte helt okej, så kallar den fortfarande bara fyra, men fan snart så.

Knäböj
60 kg x 5, 5
80 kg x 5, 5, 5, 5, 5

Fortfarande ingen riktig träning att tala om trots att jag hade väldigt kort vila mellan seten. Fokuserade på lite punkter ur Starting Strength och det känns att jag börjar närma mig riktigt knäböjande igen. Dock höll jag tydligen lite för hårt i stången för jag var heeelt jävla slut i armarna inför bänkpressen.

Bänk
20 kg x 5, 5
60 kg x 5
80 kg x 3
90 kg x 1
...oooch 100 kg x 2, sen rackade jag vikten och reste mig upp för att plocka bort de 25:or jag var övertygad om att jag råkat ta istället för 20:or. Fann dock inga, och insåg att det skulle antagligen inte bli någon vidare produktiv bänkpress idag.

Drog 5 chins till innan jag gick.

Lite halvkass pass, som jag tänkt tidigare i veckan borde jag verkligen styra upp en planering för resten av den för att bli lite effektiv, och en sådan planering ska jag göra ikväll.

Förövrigt går jag i tankarna att starta en egen firma, och göra brandskyddsdokumentationer.

the_matsson
2011-01-25, 22:24
Träning resten av v.4

Idag Tisdag blev det egentligen bara Pull-ups som tränades ordentligt. Därför blir det hårt imorrn:

Onsdag blir det kettlebell-swings med friskt humör och skjortan utanför. Därefter några pyramider med pressar. Är ett wild card eftersom jag fortfarande är jävligt träningssugen efter dagens pass, kanske genomförs på morgonen.

Fredag blir det gymmet. Antagligen med träning i denna ordning: Pull-up-maxning (slå 18 reps på 3 set med 2 min vila), bänkpress, och knäböj.

Lördag kommer jag antagligen bli full och kör inte så hårt. Däremot SKALL jag inviga utomhusträning, och jag SKALL ge mig ut och äntligen börja öva snatch seriöst.

Söndag blir gym med viktade pull-ups, militärpressar och knäböj.


Sådär! En härligt ambitiös lista! Nu skall den genomföras.


Just det, glömde skriva förresten. När jag kom hem efter gymmet var jag fortfarande jävla träningssugen så jag bicepscurlade kettlebellen medan jag stekte korv. Visade sig att jag klarade fyra reps helt galant om jag inte var uttröttad. Va ju gött.

Bicepscurl, kettlebell
24 kg x 2, 3, 4, 3

kettlebellGuden
2011-01-26, 19:42
Det här med chins och pull-ups är intressant. Jag håller mig till den amerikanska terminologin så jag gör med pull-ups med handflatan bort, och chins med den mot mig... i Sverige är treminologin helt tvärtom.Pffft!

the_matsson
2011-01-26, 20:44
Ja, det är ett härke att göra sig förstådd. Jag kommer säkert råka skriva lite av varje...

Idag i alla fall:

Utomhuspremiär för kettlebellen!

Jajamänsan! Idag satt jag stilla och möglade i syrefattiga lokaler i skolan ända fram till kl 17 men sen stoppade jag ner min järnklump i ryggan, tog på mig den varma jägartröjan och gav mig iväg till närmaste lekplats.

Det var mörkt och kallt till en början, men sen blev det mörkt och varmt. Körde enarmsswingar idag, gick betydligt lättare än med två händer!

Kettlebell swings
24 kg x 25, 20, 20, 20, 20, 20

På 7 minuter. Jag slår två tärningar för att bestämma antalet träningsminuter, och nu precis som förra gången blev summan 7.

Clean & Press
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3

På 16 minuter.

Här är skönheten. Hittade en bit mark utan snö där jag körde. ;) Tänkte filma lite men var aaalldeles för mörkt.

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/165142_484427991485_659236485_6543334_3595496_n.jp g

Nu är jag hemma hos Malin som har bjudit mig på 4 mästerliga hamburgare och en liter mjölk. Lysande gott!

Ha't gött!

kettlebellGuden
2011-01-26, 20:52
Ja, det är ett härke att göra sig förstådd. Jag kommer säkert råka skriva lite av varje...

Idag i alla fall:

Utomhuspremiär för kettlebellen!

Jajamänsan! Idag satt jag stilla och möglade i syrefattiga lokaler i skolan ända fram till kl 17 men sen stoppade jag ner min järnklump i ryggan, tog på mig den varma jägartröjan och gav mig iväg till närmaste lekplats.

Det var mörkt och kallt till en början, men sen blev det mörkt och varmt. Körde enarmsswingar idag, gick betydligt lättare än med två händer!

Kettlebell swings
24 kg x 25, 20, 20, 20, 20, 20

På 7 minuter. Jag slår två tärningar för att bestämma antalet träningsminuter, och nu precis som förra gången blev summan 7.

Clean & Press
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3

På 16 minuter.

Här är skönheten. Hittade en bit mark utan snö där jag körde. ;) Tänkte filma lite men var aaalldeles för mörkt.

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/165142_484427991485_659236485_6543334_3595496_n.jp g

Nu är jag hemma hos Malin som har bjudit mig på 4 mästerliga hamburgare och en liter mjölk. Lysande gott!

Ha't gött!

Malin låter bra.

Din träning låter väldigt Rite of Passage.

BÄSTA MED UTETRÄNING : KETTLEBELL JUGGLING. WOOOOO!

Legolas
2011-01-26, 21:49
Helvete vilken viking du är

the_matsson
2011-01-27, 12:43
Malin låter bra.

Din träning låter väldigt Rite of Passage.

BÄSTA MED UTETRÄNING : KETTLEBELL JUGGLING. WOOOOO!

Malin är jättebra! ;)

Jepp, följer Rite of Passage i stora drag. Kommer säkert göra det ett tag framöver. Ska ba lära mig snatch också...

Helvete vilken viking du är

Man tackar!

Idag slutade jag tidigt och det är soligt som fan, så jag tänker faktiskt ta ett lätt pass till.

kettlebellGuden
2011-01-27, 12:50
Malin är jättebra! ;)

Jepp, följer Rite of Passage i stora drag. Kommer säkert göra det ett tag framöver. Ska ba lära mig snatch också...


Snatch är rätt lurigt.. The tsar of kettlebell exercises, och så vidare. Men fasiken så mycket mindre jobbigt än swingande.. för man kan vila i toppläget :D

Har du tillgång till lättare bell än en 24:a så är det nog att föredra för att träna snatch-teknik.

Normal progression är swing -> high pull. Reppa lite high pull och hitta brytpunkten till där det är lagom att "skjuta" armen genom handtaget, som ett spjut så där ungefär. Sen är det bara att reppa tills man slutar slå sin stackars handled. :D

Tekniken för nedtagning är ett kapitel för sig. :cool:


Som sagt; när jag har mer ledig tid så bokar vi in något fint så jäflar ska du få RKC teknik-coaching. :hbang:

the_matsson
2011-01-27, 16:23
Snatch är rätt lurigt.. The tsar of kettlebell exercises, och så vidare. Men fasiken så mycket mindre jobbigt än swingande.. för man kan vila i toppläget :D

Har du tillgång till lättare bell än en 24:a så är det nog att föredra för att träna snatch-teknik.

Normal progression är swing -> high pull. Reppa lite high pull och hitta brytpunkten till där det är lagom att "skjuta" armen genom handtaget, som ett spjut så där ungefär. Sen är det bara att reppa tills man slutar slå sin stackars handled. :D

Tekniken för nedtagning är ett kapitel för sig. :cool:


Som sagt; när jag har mer ledig tid så bokar vi in något fint så jäflar ska du få RKC teknik-coaching. :hbang:

Låter lysande!

Jo, den känns lite klurig att lära sig, men lite fler high pulls och lite fler "tame-the-arc"-övningar så ska det nog gå förr eller senare, och då blir det en spikrak satsning mot att klara 200 reps på 10 minuter!

Börjar bli dags för lite riktig clean & jerk snart också. Axlar och armar har nog så sakta börjat vänja sig lite vid att leka med en kettlebell.

the_matsson
2011-01-27, 16:35
Mysig lek i solen
Det blev ett pass i solskenet! Klockan 13.00 greppade jag min kettlebell och bedrev farmers walk bort till min fina lekplats (670 m enliger hitta.se, = ca 6-7 min). Det var hyfsat lugn träning/övning och jag filmade till och med lite av kalaset! Åh helvete vad skönt det är att träna utomhus! Helt fantastiskt!

Turkish Get Up
24 kg i ca 10 minuter. Här är film på en av de sista omgångarna. Börjar bli lite vingligt.

K79gePYjwNE


Övning inför snatchande!
24 kg, ca 9 minuter.

Filmade i princip hela den här träningen. Börjar precis göra Pavels fånga-klot-i-handflatan-övning för att arbeta in en liten båge på kettlebellen inför snatchen. I början går det riktigt dåligt, sen går det lite mindre sämst. Går över till några vingliga snatchar lite senare. Blev rätt varmt och gött efter ett par minuter. Otroligt kul och skön träning i alla fall!

tlIzTRCI31A

Sen traskade jag hem igen, järn i hand. Det här skall övas mer på! Jävligt gött pass på en jävligt go dag!

the_matsson
2011-01-27, 19:47
Min nedtagning känns förresten som att den är sämst i världen! Fokuserar på att inte bromsa med biceps alls, men däremot blir det att jag använder benen som en stor fjäder. Om jag har förstått det rätt är det fördelaktigt att flytta bromsningen lite mer till höften.

Idag handlades H&M på reapriser förresten, och jag roffade åt mig ytterliggare 23 aktier.

kettlebellGuden
2011-01-27, 20:07
Lekplats är fan briljant. Sandlåda har många fördelar!

Min nedtagning känns förresten som att den är sämst i världen! Fokuserar på att inte bromsa med biceps alls, men däremot blir det att jag använder benen som en stor fjäder. Om jag har förstått det rätt är det fördelaktigt att flytta bromsningen lite mer till höften.

Idag handlades H&M på reapriser förresten, och jag roffade åt mig ytterliggare 23 aktier.

Hopp. Jag tänkte mest på corkscrew vs. drop-flip & catch från lockout :)
korkskruven används frekvent inom GS ... mycket mindre ansträngande == spar energi == du kan få in fler snatch / tid utan att dö.. för mig är det ungefär tusen gånger lättare att få till aktiv hike-pass (hardstyle!) med drop-flip.

bromsa med biceps gör du rätt i att låta bli... ger stora biceps och rätt bra risk för att biceps går sönder med :)


Hörde om H&M på radion.. grattis till kapet!!

kettlebellGuden
2011-01-27, 23:05
OK! Nu fick jag flash å kan se videa.

Get upen ser riktigt tjusig ut!


Lite för mycket knäböjaktigt över snatch-träningen. Mer marklyft - mindre knäböj :) Kul att du fick upp den jäkeln över huvudet hursomhelst!

the_matsson
2011-01-28, 07:42
Ja, var precis så det kändes. Ska som sagt jobba mer med höften nästa gång och mindre med benen. Det borde lägga mindre stress på armen vid nedtagningen också!

the_matsson
2011-01-28, 20:11
Idag är jag dålig och avviker från veckoplaneringen. Anledningen är att jag inte hade så mycket tid som jag trodde mellan skolan, jobb och matchen. Jag hade dock tid att hoppa upp på cykeln och sticka bort en liten stund till min fina lekpark för att göra lite chins!

Det blev väl totalt mellan 10-15 set och 2 repetitioner per set, kort vila mellan. De första seten gick jag omkring och testade olika trädgrenar, men sen hittade jag en jag gillade! Den var Y-formad och det blev chins med handflatorna mot mig.

Klämde plikttroget en film. Ser ut som en hemlös.

U1CrQENv-fw

Snart, när jag utvecklat riktiga aparmar, ska ni få se på riktig apträning.

kettlebellGuden
2011-01-28, 21:12
Ja, var precis så det kändes. Ska som sagt jobba mer med höften nästa gång och mindre med benen. Det borde lägga mindre stress på armen vid nedtagningen också!

Tricket är lite att försöka kasta bellen bak mellan benen. Typ försök pricka bollarna med den. Man får rätt bana och självbevarelsedriften får en till att skjuta bak röven fint och långt som fan precis innan man slår sig själv. Rätt tajming är så sent som möjligt :)



apträning! Fy fan vad najs!!!!

the_matsson
2011-01-29, 14:59
Gym
Lördagsträning är skön träning. Idag vart det gerdahallen.

Pull Ups (handflator ifrån mig)
8, 6, 5 = 19 st!
Med två minuters vila mellan seten. Gött, förbättring från förra passet! Det är verkligen inga nazi-strikta reps, men hyfsat iaf!

Bänkpress
20 kg x 10
60 kg x 5, 5
80 kg x 3
90 kg x 1
100 kg x 5

Här på 100 kg blev jag så jävla less! Jag har ändå bänkat hyfsat regelbundet ända sen sommaren, och ändå har det inte hänt någonting! Drar jag mig till minnes innan sommaren då jag bänkade mer än nånsin så körde jag nästan bara 1-3 reps och rätt många set, så nu är det fan dags att pröva det igen istället för uppemot 5 reps.

102,5 kg x 2
105 kg x 2
105 kg x 2
105 kg x 1
105 kg x 1
107,5 kg x 1
107,5 kg x 1

Glöden kom tillbaks direkt och plötsligt blev bänkpress jävligt kul igen! :)

Knäböj
Mitt lilla sorgebarn. Blev lite övning efter att hitta rätt teknik. 3 set på 60 kg, 2 på 80 kg. Känns awkward och kass. Stretchar vidare.

För att få lite benträning avslutade jag med:
Benspark
80 kg x 10
80 kg x 7
90 kg x 5
90 kg x 5

Bencurl
40 kg x 10
45 kg x 10
45 kg x 10



Jaa, chins är i alla fall jävligt kul! Och nu blir det förhoppningsvis en riktig nytändning i bänkpressen också! Med lämpliga ökningar i vikten också hoppas jag.. :P

Nu har jag precis sänkt 700 g fläskkotletter och 1,5 liter mellanmjölk och är mätt och nöjd.

Nu blir det lite småfixande och sen stretching.

Dagens bild:

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/manochgorilla.jpg

the_matsson
2011-01-29, 15:07
Hah! Gorillor är ju fan skithäftiga!! En bild till blir det. Den här vägde tydligen 500 kg. (Skjuten, i naturskyddspark, tråkigt nog. Här tar parkskötarna hand om kroppen)

http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/08_01/p22gorillanew_800x533.jpg

the_matsson
2011-01-30, 09:20
Morgongympa

Goblet squats
3 x 20 sekunder ungefär. Helvete vad den tänjer.

Frog stance
60 sekunder totalt. Längsta setet på ca 8 s. EDIT: Jaha, jag som var lite nöjd över de här 8 s. Läste nu och insåg att höfter och axlar ska vara i samma höjd vilket mina inte var. Aja.
Jaha, blev tipsad om att läsa här http://www.dragondoor.com/articler/mode3/229/ och nu är jag alltså insnöad på att lära mig en "Planche Push Up". En lämplig progression är 60 s Frog Stance varje dag, så vafan, jag kanske ska testa. Får se om jag tröttnat redan imorrn.

Snart ska jag på söndagsdejt och lära mig hur man startar en egen firma med framgång.

TheCarlsson
2011-01-30, 21:29
Hejdu, har kollat lite på din snatch (höhö). Tänker du på axlarna vid nedtagningen där? Det ser ut som att du låter armen hänga och ta "rycket" från den fallande tyngden. Kan ju vara jag som ser fel, men ändå.

Jag fick lära mig att "packa axlarna", det vi övade när vi lyfte varandra i armarna i somras om du minns. Att man aktivt håller emot med axeln, annars kan det få konsekvenser.

Kanske kan kettlebelkillen säga något vettigt om det.. Jag är ju bara ännu en glad amatör.

Var nere i källaren och körde lite swingar och pressar nyss, vill ju inte bli ifrånsprungen i träningen. Är redan på efterkälken.

kettlebellGuden
2011-01-30, 22:17
@ThaCarlsson: Skarpa ögon! Bra där.

Shoulder packing är det korrekta ja. Sug ner och in överarmens huvud i axelleden liksom. Dra ner med lats osv för att tajta upp. Typ alltid. Själv tycker jag att det är jättesvårt att se här på videon vad som händer, och tror att eventuella problem härstammar helt från "taming the arc".. fast arc på vägen ner. Det är, som sagt, för mycket knäböj och bellen verkar ha rörelse neråt, tricket är att få den i en arc (svenskt ord heter vad?) där man dirigerar om energin in bak mellan benen. Lite som om armarna är ett snöre som bellen sitter fast i och står för centrifugal(figal?)-kraften. Det kommer hyfsat naturligt när man har armarna rätt, och vice versa. "som köttkrokar". Mycket av det här lär man sig finfint med swingen.

RKC plank är en fin en för att hitta rätt känsla i latsen, och även den omnämnda lyfta i armarna. :) Tricket är att inte spänna åt för mycket i själva rörelse bara för då blir det knas (som i swing lockout där man låser fast armarna horizontalt med latsen).

Ska man nu vara lite fancy och överkursa så när man går från lockout ner så lägger man till ett aktivt drag med just lats för att accellerera bellen extra snabbt (gravitation + extra impuls = mumma!).. och till sist då aktiv butt punch precis innan man slår sig i bollarna för än mer goodness.

Dock inget att bry sig om den där överkursen förräns grundmotoriken sitter.

Mycket finmotorik med latsen.. Har jag nämnt att jag älskar och är djupt fascinerad av lats? och swings.. :D

the_matsson
2011-01-30, 23:18
Okej! Då blir det framförallt två hållpunkter inför morgondagens träning.


Slå mig i pungen med kettlebellen (nästan).
"Sug in" axeln. Spänn latsen lite för ökad anspänning i bål och axel.


Träning kommer ske vid 17-tiden tror jag.. Träningen blir nog swings + high pulls + snatch-övning. Möjligen lite clean och jerkande för att få upp bellen på höjd och öva nedtagning.

Den hära utmaningen med 200 snatches på 10 minuter, nån som testat det? Är det svårt? Var det ett eller obegränsade armbyten? Tre sekunder per rep, inte så man kan ta en fika direkt.

the_matsson
2011-01-31, 00:14
Jag verkligen bara älskar mätbar träning och framförallt så älskar jag mål. Tyvärr har jag inte ett långt koncentrationsspann och kan inte fokusera på samma mål längre än en eller ett par veckor innan jag byter. Sedan är det cykliskt och jag kommer tillbaks till samma mål efter några varv igen. Jag fick ikväll infallet att samla en massa av de mål jag emellanåt hittar på för mig själv här. Jag är verkligen inte säker på varför. Kanske som en måldatabas? Alltid nåt som passar kanske? De allra flesta av målen anser jag helt rimliga och uppnåeliga med fokuserad träning, de har bara varierande tidshorisont.

Kettlebell

24 kg:

150 Snatches på 10 min
175 Snatches på 10 min
200 Snatches på 10 min
100 Clean & Jerk på 10 min
125 Clean & Jerk på 10 min
140 Clean & Jerk på 10 min
5 set Clean & Press med 1,2,3,4,5-pyramider i ett tempo jag är nöjd med

32 kg:

Klara av tillräckligt många av 24 kg-målen så jag kan köpa en 32 kg KB med kraft
Köp en 32 kg kettlebell

Skivstång

Lär mig göra Knäböj och Marklyft med bra teknik
130 kg Knäböj (igen)
150 kg Knäböj
180 kg Marklyft (igen)
200 kg Marklyft
115 kg Bänkpress (igen)
130 kg Bänkpress
80 kg Militärpress
90 kg Militärpress
100 kg Militärpress


Övrigt

10 Pull-ups
15 Pull-ups
5 Pull-ups med 10 kg extra
5 Pull-ups med 15 kg extra
5 Pull-ups med 20 kg extra
60 s Frog Stance
60 s Tuck Front Lever
1 st Muscle-up
10 st Muscle-ups



Wow, jag tycker det blev en väldigt fin lista. Jag har under tiden jag skrivit den här insett hur jag ska använda den. Jag tänker välja ut ett eller två mål åt gången, och sedan sikta på dem stenhårt under 1-2 månaders tid.

Först ut får bli...

Lär mig göra Knäböj och Marklyft med bra teknik

och

10 Pull-ups

Den förstnämna är fan tråkig. Det går riktigt segt framåt, men det är viktigt jobb som måste göras. Den andra ska fan genomföras snarast. Jag kräver inte jättestrikt teknik utan lite hawaii är tillåtet. Nu kör vi!

Obs: Jag mottar väldigt gärna tips på fler lämpliga mål att lägga till listan, eller alternativa sätt att använda den. Förövrigt uppmuntrar jag alla att delta i jakten på målen. Vet ni med er att ni ligger nära mig i någon övning: säg till så tävlar vi mot ett mål.

the_matsson
2011-01-31, 17:45
Test i swings

Idag gick träningen fort! Jag tänkte slå mina vanliga två tärningar för att avgöra hur länge jag skulle swinga, men så var jag så jävla sugen på att göra just 150 swings så jag körde på det istället.

Hade lite ont i f****n så jag gick bara ut till gräsplätten utanför lägenheten istället för bort till parken.

Kettlebell swings
24 kg x 30, 40, 30, 25, 25 = 150
På 6 minuter blankt.

Det är verkligen vid den intensiteten min gräns ligger i nuläget. I kondition men framförallt i röv/korsryggsstyrka. Egentligen är det väl lite dumt att maxa på det viset nu när min teknik är så bräcklig fortfarande, för den blev verkligen lidande i slutet, men skitsamma! Var kul att se hur landet ligger.

Efter det här kände jag att min träning var i princip klar för dagen, hade inte mycket mer att ge med röven, och pressa vill jag göra imorrn på gymmet.

Bicepscurlade och lite annat innan duschen.

Bicepscurl
24 kg x 1+1
24 kg x 3+3
24 kg x 4+4

Frog stance
60 s, massa set. Lärde mig balansera framåt slutet genom att använda handkraften till MAX.

Blev även goblet squats och stretch av hamstring. Nu blir det potatisgratäng, kycklingklubbor och mjölk!

kettlebellGuden
2011-01-31, 18:51
Test i swings

Idag gick träningen fort! Jag tänkte slå mina vanliga två tärningar för att avgöra hur länge jag skulle swinga, men så var jag så jävla sugen på att göra just 150 swings så jag körde på det istället.

Hade lite ont i f****n så jag gick bara ut till gräsplätten utanför lägenheten istället för bort till parken.

Kettlebell swings
24 kg x 30, 40, 30, 25, 25 = 150
På 6 minuter blankt.

Det är verkligen vid den intensiteten min gräns ligger i nuläget. I kondition men framförallt i röv/korsryggsstyrka. Egentligen är det väl lite dumt att maxa på det viset nu när min teknik är så bräcklig fortfarande, för den blev verkligen lidande i slutet, men skitsamma! Var kul att se hur landet ligger.

Efter det här kände jag att min träning var i princip klar för dagen, hade inte mycket mer att ge med röven, och pressa vill jag göra imorrn på gymmet.

Bicepscurlade och lite annat innan duschen.

Bicepscurl
24 kg x 1+1
24 kg x 3+3
24 kg x 4+4

Frog stance
60 s, massa set. Lärde mig balansera framåt slutet genom att använda handkraften till MAX.

Blev även goblet squats och stretch av hamstring. Nu blir det potatisgratäng, kycklingklubbor och mjölk!


150 på 6 minuter. Jag är imponerad... Det är ju bara 24kg? Inget att bli flåsig av. ;)

Jag verkligen bara älskar mätbar träning och framförallt så älskar jag mål. Tyvärr har jag inte ett långt koncentrationsspann och kan inte fokusera på samma mål längre än en eller ett par veckor innan jag byter. Sedan är det cykliskt och jag kommer tillbaks till samma mål efter några varv igen. Jag fick ikväll infallet att samla en massa av de mål jag emellanåt hittar på för mig själv här. Jag är verkligen inte säker på varför. Kanske som en måldatabas? Alltid nåt som passar kanske? De allra flesta av målen anser jag helt rimliga och uppnåeliga med fokuserad träning, de har bara varierande tidshorisont.

Kettlebell

24 kg:

150 Snatches på 10 min
175 Snatches på 10 min
200 Snatches på 10 min
100 Clean & Jerk på 10 min
125 Clean & Jerk på 10 min
140 Clean & Jerk på 10 min
5 set Clean & Press med 1,2,3,4,5-pyramider i ett tempo jag är nöjd med

32 kg:

Klara av tillräckligt många av 24 kg-målen så jag kan köpa en 32 kg KB med kraft
Köp en 32 kg kettlebell

Skivstång

Lär mig göra Knäböj och Marklyft med bra teknik
130 kg Knäböj (igen)
150 kg Knäböj
180 kg Marklyft (igen)
200 kg Marklyft
115 kg Bänkpress (igen)
130 kg Bänkpress
80 kg Militärpress
90 kg Militärpress
100 kg Militärpress


Övrigt

10 Pull-ups
15 Pull-ups
5 Pull-ups med 10 kg extra
5 Pull-ups med 15 kg extra
5 Pull-ups med 20 kg extra
60 s Frog Stance
60 s Tuck Front Lever
1 st Muscle-up
10 st Muscle-ups



Wow, jag tycker det blev en väldigt fin lista. Jag har under tiden jag skrivit den här insett hur jag ska använda den. Jag tänker välja ut ett eller två mål åt gången, och sedan sikta på dem stenhårt under 1-2 månaders tid.

Först ut får bli...

Lär mig göra Knäböj och Marklyft med bra teknik

och

10 Pull-ups

Den förstnämna är fan tråkig. Det går riktigt segt framåt, men det är viktigt jobb som måste göras. Den andra ska fan genomföras snarast. Jag kräver inte jättestrikt teknik utan lite hawaii är tillåtet. Nu kör vi!

Obs: Jag mottar väldigt gärna tips på fler lämpliga mål att lägga till listan, eller alternativa sätt att använda den. Förövrigt uppmuntrar jag alla att delta i jakten på målen. Vet ni med er att ni ligger nära mig i någon övning: säg till så tävlar vi mot ett mål.

Delmål som tar en till slutmålet.. makes sense to me. :)

Mål jag tycker om är C&P med KB närmst halva ens kroppsvikt, sen dubbel C&P med två KB som sammanlagt är == ens kroppsvikt (eller 96 max dårå).

the_matsson
2011-01-31, 19:06
150 på 6 minuter. Jag är imponerad... Det är ju bara 24kg? Inget att bli flåsig av. ;)



Delmål som tar en till slutmålet.. makes sense to me. :)

Mål jag tycker om är C&P med KB närmst halva ens kroppsvikt, sen dubbel C&P med två KB som sammanlagt är == ens kroppsvikt (eller 96 max dårå).

Det ska nämnas att det var ju inte super-hardstyle med snärtiga utlåsningar där jag bara slet ner KB:n igen, det blir nog många gånger jobbigare, men swings var det i alla fall!

Ja, det är också minst sagt mäktigt! C&P med the Beast är ett långsiktigt mål.. Men först ska jag bli vän med 24:an, sen 32, sen 40... Sen börjar det bli dags.. ;) Men en 32:a är kanske inte omöjligt till sommaren. Ska bara vänja kroppen så jag inte går sönder vid åsynen av den.

kettlebellGuden
2011-01-31, 19:33
Det ska nämnas att det var ju inte super-hardstyle med snärtiga utlåsningar där jag bara slet ner KB:n igen, det blir nog många gånger jobbigare, men swings var det i alla fall!

Ja, det är också minst sagt mäktigt! C&P med the Beast är ett långsiktigt mål.. Men först ska jag bli vän med 24:an, sen 32, sen 40... Sen börjar det bli dags.. ;) Men en 32:a är kanske inte omöjligt till sommaren. Ska bara vänja kroppen så jag inte går sönder vid åsynen av den.

Det händer ju den bästa (that's me!) vid galen rep-maxning att det inte är galet med hardstyle och allt vad det innebär.. Då blir man ju riktigt trött :D Imponerande i vilket fall som!

Du ser stark ut på videosarna, och av dina clean & press med 24:an i din träningsjournal tidigare så fixar du lätt 32:an till sommaren. För mig blev hoppet 32->40 lite väl mycket att pressa men du fixar det nog galant. :)


Här är ett annat mål: kör igenom "kettlebell muscle"-programmet med dubbla 40:or. *flex* endera dagen ska jag nå dit...

the_matsson
2011-01-31, 21:25
Jo, en 32:a kan nog gå att pressa upp hyfsat snart, men först vill jag ha ett par tiotals ton träning med 24:an i mig :P

Imorgon bitti blir det gymmet. Pull-ups, mark, bänk och press. Förhoppningsvis får jag med mig Malin också!

the_matsson
2011-02-01, 16:35
Träning!
Idag blev det ett skönt morgonpass med tjejen. Kallt som fan var det på vägen dit, och det var inte förrän marklyften jag blev ordentligt varm.

Pull-ups
KV x 1, 1
+ 5 kg x 1
+ 10 kg x 2, 2, 1, 1, 1

Var sugen på att testa 10 kg. Får väl vara nöjd antar jag... Nästa pass ska jag se om jag klarar 10 st på kroppsvikt.

Press
20 kg x 5
40 kg x 3, 3
45 kg x 1
50 kg x 1
55 kg x 1

60 kg x 2
55 kg x 4
55 kg x 3
55 kg x 3

Okej, så strax över 60 kg ligger mitt RM för tillfället. En bit kvar till kroppsvikten på nästan 100 kg exakt! :P

Bänkpress
Det visade sig vara en dum idé att försöka bänka efter pressandet. Men Malin ville ju ha passning så...

60 kg x 5
60 kg x 5
80 kg x 2
100 kg x 1
105 kg x 1
107, 5 kg x 0 :( Malin fick marklyfta upp stången.

Stela marklyft
Som tidigare, mest för stretchen.

60 kg x 5
80 kg x 5

Marklyft
Äntligen blev en marklyftsplatå ledig! Marklyftet är fortfarande lite i övningsstadiet. Får fortfarande inte ner ryggen helt hundra på de mest utmanande vikterna. Men här är några smakprov, samt en film på hur de olika lyften såg ut. Jag tar jättegärna emot konstruktiv kritik på tekniken!

Mixat grepp:
100 kg x 3
120 kg x 2
130 kg x 2

Överhandsgrepp
120 kg x 3
120 kg x 2

Filmtajm:
LLcF-apqTAY

Personligen tycker jag tekniken avtar i takt med ökande vikter. För kännedom är 100 kg ganska lätt, och det är vid 130 kg som det börjar bli utmanande att lyfta korrekt.

Skönt pass hur som helst! :) Nu ska jag dra och vara pedagog i 90 minuter.

the_matsson
2011-02-01, 21:37
Frog Stance
60 sekunder avklarat. Längsta var väl kanske 10 sekunder.

Blir väl lite plikttrogen stretch sen med eftersom jag nödvändigtvis måste lära mig knäböj och marklyft.. :S

Pedagogträffen gick bra iaf, men jag blev lite frustrerad över min bristande förmåga att förklara räkning med procent bra.

kettlebellGuden
2011-02-01, 21:47
107, 5 kg x 0 :( Malin fick marklyfta upp stången.


:thumbup:

the_matsson
2011-02-02, 15:14
Idag är vilodag med mycket mat.

Har endast lekt lite med frog stance. Filmade och såg att jag var alldeles för framåtlutad, har korrigerat det nu. Har hållt i uppemot 30 s nu. Börjat testa lite tuck planche nu, och där har jag verkligen inget att hålla emot med ännu.

the_matsson
2011-02-03, 15:27
Vilken klant jag är! Körde alldeles för mycket frog stance och tuck planche igår kväll så idag skippar jag träning pga av ömmande axlar!:smash:

Goda nyheter är dock att jag började så smått med tuck planche igår, och efter att ha "hoppat upp" i position massor av gånger och försökt låsa den med musklerna så har jag börjat lyckas! Klarade nån sekund eller så, så nu har jag iaf nåt att bygga på.

Hade tänkt att i alla fall swinga idag, men korsryggen är lite lurig. Har säkert suttit som en idiotapa i skolan eller nåt.

Jag körde istället ett långt stretchpass samt lite "shoulder dislocations".

Planering får bli att imorgon blir det gymmet. Då ska jag klara av 10 pull-ups!

kettlebellGuden
2011-02-03, 16:13
Goda nyheter är dock att jag började så smått med tuck planche igår, och efter att ha "hoppat upp" i position massor av gånger och försökt låsa den med musklerna så har jag börjat lyckas! Klarade nån sekund eller så, så nu har jag iaf nåt att bygga på.


Nice!

tucken är verkligen mord av axlar :D

the_matsson
2011-02-03, 22:12
Jag går lite grand i tankarna att öka antalet reps i vissa av övningarna jag kör ofta. Jag verkar vara ganska skadebenägen i vissa delar. Antingen är det för att min kropp är kass eller så har jag väldigt svårt att bedöma vad som är lagom träningsmängd. Det är väl främst knäböj jag tänker på. Det är otroligt mycket roligare att bli riktigt stark och se en progression, men just den övningen kommer jag eventuellt gå över till mer av ett volyminriktat och "säkert" träningssätt med lättare vikter med fler och långsammare repetitioner. Det är dock inte många fler övningar jag kommer ändra repsantalet på i så fall. Marklyft vore såklart kul att kunna träna med "säkrare" vikter, men jag vet inte hur den går ihop med högreps.

Vi får väl se...

the_matsson
2011-02-04, 15:03
Le Träning!
Fan vad fint med fredag! Den här skolveckan har vart hyfsat lugn, men från och med måndag bryter helvetet lös med vårt arbete i Brandteknisk Riskvärdering-kursen. Idag kom jag till gymmet efter lunch, förjävla fint. Mötte även gode herr Lexidos där. Han gjorde fina knäböj och stöttade genom att passa mig i bänken.

Pull-ups
KV x 10 <--- PB!!!!!
KV x 4 set x 3

JAAAA! Så jävla fint!! *flex* Äntligen satt den jäveln! :D

Bänkpress
60 kg x 5
80 kg x 2
90 kg x 1
107,5 kg x 2
110 kg x 1 :)
107,5 kg x 2
107,5 kg x 1

En go bänk! Fick känna mig stark för första gången på länge!

Front squat
Blev det tyvärr inte... Började, men ena knät kändes lurigt. Observera att det här är inga smärtor som hindrar mig på nåt vis, utan det är liksom såna smärtor som jag tänker att det är bäst att inte lassa på 100 kg och träna med det.

Blev istället:

Benspark
Lång excentrisk fas, släppte aldrig vikten.
50 kg x 10
55 kg x 10
60 kg x 10
65 kg x 10

Facepulls
20 kg x 15
40 kg x 3 set x 10

Bencurl
Lång excentrisk fas, släppte aldrig vikten.
30 kg x 10
40 kg x 3 set x 10


Skönt pass! Riktigt fint med 10 pull-ups, så nu ska jag ta mig en funderare över vad jag ska ersätta målet med. Om några timmar kommer Carlsson hit. Då ska han få sig öl.

the_matsson
2011-02-04, 15:05
Nice!

tucken är verkligen mord av axlar :D

Jotack! Idag är de fortfarande ömma, men funkade att gymma i alla fall. Kommer antagligen bara köra lite frog stance sen. (Hört ett snävt rykte om att det ska vara lagom med 60 s om dagen........)

kettlebellGuden
2011-02-04, 15:44
Grattis till PB:n!



60s om dagen säger du? Ska fan prova det.

the_matsson
2011-02-04, 19:02
Okej, dags att sätta nya mål. Jag gör så att jag "skiter" i målet "Lära mig knäböj och marklyft med bra teknik". Jag tänker såklart fortfarande satsa på att lära mig det, men eftersom det kan ta ett tag så är det ett ganska tråkigt och icke-belönande delmål.

Nästa delmål får bli:


60 s frog stance i ett svep
Bänka 115 kg (igen)


Detta bör gå fort! Nu jävlar

Spunken
2011-02-04, 20:19
Den hära utmaningen med 200 snatches på 10 minuter, nån som testat det? Är det svårt? Var det ett eller obegränsade armbyten? Tre sekunder per rep, inte så man kan ta en fika direkt.


Klarade det med en 16kg kettlebell i förrgår. Obegränsat med armbyten, körde bara 10/10 hela tiden. Trodde parketten skulle bli vattenskadad för jag var så svettig :)
Att klara det med en 24kg känns väldigt avlägset, men ska börja köra mer ute så fort snön försvinner. Är inte sugen på att skicka klumpen rätt genom tv'n ;)

Lexidos
2011-02-04, 23:07
Du borde skriva hur enkelt dina ettor gick i bänken, nästa gång vill jag se tvåor! ;)

the_matsson
2011-02-05, 00:28
Klarade det med en 16kg kettlebell i förrgår. Obegränsat med armbyten, körde bara 10/10 hela tiden. Trodde parketten skulle bli vattenskadad för jag var så svettig :)
Att klara det med en 24kg känns väldigt avlägset, men ska börja köra mer ute så fort snön försvinner. Är inte sugen på att skicka klumpen rätt genom tv'n ;)

Grattis! Inte illa! Var handflatorna kvar efteråt? ;) Har du några tips för träningen till det och för själva utförandet i sig?

the_matsson
2011-02-05, 00:30
Du borde skriva hur enkelt dina ettor gick i bänken, nästa gång vill jag se tvåor! ;)

Haha, nä, för då måste jag skriva när det går tungt också ;)

Fast det gör jag kanske redan i och för sig. Är jag kanske för hård mot mig själv? Questions, questions.

Nu blir det sängen!

Spunken
2011-02-05, 10:47
Grattis! Inte illa! Var handflatorna kvar efteråt? ;) Har du några tips för träningen till det och för själva utförandet i sig?

Haha, händerna gick inte sönder så mycket som jag trodde dom skulle göra, men dom har ju sett bättre dagar. Ptja, har nog inget annat tips än att snatcha för glatta livet. Magnesium kan vara en investering! :)

kettlebellGuden
2011-02-05, 12:02
Den här 200 på 10 minuter med 24kg har jag iaf kört förbi ett antal gånger förra året (vinter/höst, innan min kolo-tid). Det är inte alls så hemskt som det låter, man ska mest bara bygga upp volymen.

Tips om träning för detta...

RoP fungerar faktiskt, man bygger upp gradvis, och imellanåt då kör en "all out" med snatchen på sin tunga dag.

VWC (LaT-protokollet där i mer specifikt) var mitt "hemliga" vapen.

Oxå har järntämjaren en artikel rörande SSST (http://www.dragondoor.com/articler/mode3/470/)


Valet av träning beror där lite på hur bråttom du har. :) teknik är hyfsat viktigt anyhoo.

RKC-kraven (100 på 5 minuter) är ett helt ypperligt delmål. (när jag ändå är på skrythumör så kan jag ju nämna att jag satte 100 på ~3:30 när det var snatch-test på certen, dock körde jag GS-stil med corkscrew och allt så det var snorenkelt).

Viktigt är paceing dock. Vad som sällan är en bra ide är att snatcha så in i helvete först minuterna.. man får slut på bensin liksom och det går jettelångsamt mot slutet. Gymboss-timer satt på 30s-intervaller är briljant. Hand-byte var gång den piper och sätt någon siffra.. kanske 8? 9? 11? 12? och kör så många rep var intervall.

Ett tips som frekvent dyker upp är "don't set the bell down" för då ska man visst få tid att märka hur trött man är. Själv håller jag inte med här alls och älskar att ställa den på marken mellan seten. Alternativet är att "vila" i lockout.


ang. slitna händer så är det hyfsat gott om helt söndertrasade händer på RKC-certen.... och det är efter första dagen. Bwahahahahahaha! Tur att man var gött härdad innan. :D Hardstyle snatch sliter egentligen väldigt lite på händerna om de utförs rätt. ;)

the_matsson
2011-02-06, 12:29
...


Lysande tips, tack så mycket! Har verkligen mängder att öva på med bellen fortfarande :P

Jag är bara lite lätt bakis idag så ikväll blir det kanske lite swings.

Jag och Carlsson var i parken igår och tränade. Han hjälpte mig styra upp tekniken lite men framförallt är det mycket mer tid jag behöver lägga.

Gigabyte
2011-02-06, 18:28
Roligt att hitta en journal från någon man träffat irl :)

Du kanske inte kommer ihåg vem jag är men vet att vi stött på varandra några gånger på Gullmarsgymnasiet bl.a. Du verkar ha bra motivation och dedikation så det ska bli intressant att följa dina framsteg. Kör hårt!

the_matsson
2011-02-06, 23:47
Roligt att hitta en journal från någon man träffat irl :)

Du kanske inte kommer ihåg vem jag är men vet att vi stött på varandra några gånger på Gullmarsgymnasiet bl.a. Du verkar ha bra motivation och dedikation så det ska bli intressant att följa dina framsteg. Kör hårt!

Hej! Gullmarsgymnasiet säger du... Det vore mycket lättare att avgöra om jag vet vem du är ifall du säger vad du heter ;)

the_matsson
2011-02-06, 23:51
Idag blev det lite go bakisträning och MYCKET god bakis-mat.

Kettlebell swings
24 kg x 7 set x 15

Imorrn "studieresa"! :)

the_matsson
2011-02-07, 22:18
Lång dag idag, hinner inte träna. Hinner nog inte träna mycket imorrn heller, men ska i alla fall försöka swinga lite. Jag vill discogymma jue.

the_matsson
2011-02-08, 15:08
En go trän

Jodå, blev visst lite ordentlig träning idag ändå. Eller nästan helt ordentlig. Lyckades på nåt vis sträcka röven när jag satt helt still i föreläsningssalen i morse. Blev således varken marklyft eller böj, men det gick ändå.

Gerdahallen som gäller. Smög mig dit vid lunchtiden istället för att gå på sista föreläsningen. Den verkade inget vidare ändå.

Vägde mig på gymmet också, 100 kg nästan exakt.

Pull-ups
4 set x 5
Det var lätt i början, svårare sen. Målet var att hålla mig lite längre från fail så jag kan dra mig upp i saker snart igen.

Bänkpress
60 kg x 5
60 kg x 5
80 kg x 2
100 kg x 1
105 kg x 3
107,5 kg x 2
107,5 kg x 1
107,5 kg x 1
Efter sista på 107,5 kg lassade jag direkt av till 100 kg och gjorde 4 reps till. Skön och skojig bänk! :)

Benspark
Riktig jävla excentriska set. Smärtsamt värre!
55 kg x 10
60 kg x 10
60 kg x 10
60 kg x 10

Denna fick det bli istället för nåt annat vettigt...

Bicepscurl med stång
20 kg x 10
30 kg x 10 <- excentriskt
30 kg x 10
30 kg x 10

Lite av en joker! Ska försöka ta mig i kragen och styra upp storleken på biceps lite den närmaste tiden. Blåste hela min load på första setet med lång excentrisk fas, och sen blev det istället fight for survival de två sista att ens klara 10 reps. Jag sökte mjölksyran och fann den.

För att förydliga så när jag är lat och skriver "excentriskt" så menar jag såklart att den excentriska fasen är förlängd jämfört med normala tiden. kanske 3-4 sekunders nedsläpp.

Skönt pass. Nu blir det annat.

the_matsson
2011-02-08, 15:12
Och nej, jag har inte glömt, jag har kört ett par minuter frog stand i helgen! :) Inte klarat 60 s i ett svep ännu dock.

the_matsson
2011-02-09, 15:13
Jepp jepp! Ännu ett delmål avklarat!

Klarade frog stance i ~65 sekunder igår kväll innan läggdags! :D
Fan vad kul att nå mål, ska kanske hitta på tio gånger fler delmål?
Nu blir det att gå över till så mycket tuck stance som jag bedömer att mina axlar klarar. Vad jag ska ersätta det här delmålet med ska jag gå och suga på under dagen...

Idag blir det antagligen ett kortare kettlebellpass. Fattar inte vad jag har gjort, men har extrem värk i båda vaderna och ena skinkan, måste stretchat alldeles för aggressivt. Tänkte testa "pistolen" idag, vilket lär bli en utmaning när benen känns så här.

kettlebellGuden
2011-02-09, 18:11
Jepp jepp! Ännu ett delmål avklarat!

Klarade frog stance i ~65 sekunder igår kväll innan läggdags! :D


Bra jobbat!

the_matsson
2011-02-09, 18:42
Kettleböll

Blev inomhusträning, jag orkade inte klä på mig nog att gå ut :P

Det var längesen jag gjorde C&P, lite för att axlarna vart mördade ett tag. Idag blev det av igen i alla fall. Värmde upp rejält och länge med massa shoulder dislocations och pressar med tom hand.

Clean & Press
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3
24 kg x 1, 2, 3

Press
24 kg x 6
24 kg x 6

Sen testade jag några "Pistoler", men jag vet inte, kändes lite lurt i knät. Gick över till stretch av baksida lår och höftböjare, och sist blev det tuck planche-träning.

Gjorde totalt 6 set om 6-10 sekunder ungefär. Det tar sig! :D

Ska se om jag kan komma iväg till gymmet imorgon...

Jag har förresten varit på bibblan och skaffat mig två nya böcker: "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" och "Den rikaste mannen i Babylon". Jag gillar den första mest, men båda är bra.

Tele2 har annonserat ut att de ska ha 18 % utdelning. Det är sick!

the_matsson
2011-02-10, 19:52
Lyftande av skivstång och mig själv

Idag blev jag bjuden på lunch, hur bra är det? Jag är med som studierepresentant när vi utvärderar kurser efter vi har läst dem, och då får vi käk. Därefter blev det gerdahallen. Inga pressövningar idag eftersom jag ville återhämta från pressandet igår. Körde bara 10 s tuck planche idag också. Den klarar jag verkligen bara att köra varannan dag, den är rena döden för axlarna! Eller kanske köra 30 s varje dag...

Marklyft
Körde överhandsgrepp:
100 kg x 3
100 kg x 3
100 kg x 3
100 kg x 2
120 kg x 2
120 kg x 2
130 kg x 2

Här bytte jag till mixat grepp:
130 kg x 2
130 kg x 2

Gött var det! Jag var lite freaky och stretchade baksida lår en massa innan. Man blir ju svagare om man stretchar en muskel precis innan en övning, men om det gör att min teknik blir finare så är det lätt värt det!
Höll mig långt från fail.

Pull-ups
KV x 1
+10 kg x 2
+10 kg x 2
+15 kg x 1
+15 kg x 1
+15 kg x 1

Benspark
40 kg x 5
Excentriskt som fan, obehagligt som döden själv:
55 kg x 10
65 kg x 10
60 kg x 10

Bicepscurl
40 kg x 10
Excentriskt som en idiot:
30 kg x 7
30 kg x 7
30 kg x 7

Gött pass! Kroppen kändes skönt och det var skojigt att lyfta lite tyngre i pull-upsen! Det ska jag verkligen göra fler gånger. Nu återstår att lista ut vad jag ska göra imorrn.. "Swingparty" med lite hårdrock i bakgrunden kanske.

Gah, måste fortfarande sätta nytt delmål!

matsson
2011-02-10, 22:23
Snyggt med ökning av vikter i chins! :)
Ska testa på lite högre vikter själv imorgon när det är rygg.

kettlebellGuden
2011-02-10, 22:27
Rikaste mannen.. är det den som menar på att man måste ge bort 10% av sina inkomster?

the_matsson
2011-02-10, 22:54
Snyggt med ökning av vikter i chins! :)
Ska testa på lite högre vikter själv imorgon när det är rygg.

Ja, gör det. Det är kul! :)

Rikaste mannen.. är det den som menar på att man måste ge bort 10% av sina inkomster?

Nää, där har du hört fel. Han menar att man ska spara minst 10 % av sina inkomster och låta pengarna jobba för en. "Varje guldmynt du sparar och sätter i arbete är en slav som kommer betala dig, och så kommer myntets barn och barnbarn också att göra." Typ.

the_matsson
2011-02-11, 15:57
Träning x2! Vilken lyx.

Jao, idag hade jag lyxen att både gymma och swinga! Var på föreläsning 8-10, sen blev jag övertalad att skita i nästa föreläsning och dra till gymmet. Jag tränade ju en hel del igår så jag stack dit med föresatsen att bara bänkpressa, sen sticka hem och swinga innan föreläsningen vid 13.

Gym

Pull-ups
KV x 2, 2
+10 kg x 1
+15 kg x 1
+15 kg x 1
+15 kg x 1
+15 kg x 1

Testade den där "tuck front lever" lite lätt, inte en chans att komma upp! Jag blev sugen på att börja öva den.

Sen försökte jag med massa olika knäböjsvarianter. Det blev förutom det jag skriver en massa overhead-squat med tom stång.

Overhead-squat
30 kg x 5

Frontböj
40 kg x 5
50 kg x 5

Kändes inte helt bra nåt av det, så gick över till:

Knäböj
70 kg x 10
70 kg x 10
70 kg x 8

Yaaay! Knäböjde med fin teknik och utan några som helst krämpor! :D Om räddningen är att jag får köra högreps med låga vikter så är det definitivt bättre än ingen knäböj alls! Längtar efter nästa pass.

Bänkpress
20 kg x 5
60 kg x 5
80 kg x 3
100 kg x 2

Jahapp, jag är ju sämst på att lägga upp min träning. Återigen var jag totaldöd i armarna efter knäböjandet, så kände redan på 100 kg att det inte skulle bli nåt bänkande idag. Bänkpress först - knäböj sen!!! Det enda jag hade planerat att träna...

Face Pulls
40 kg x 10
40 kg x 10


Sen halsade jag en 50 g whey 80 (det är förresten vad jag dricker efter varje träningspass, det har jag aldrig nämnt tror jag) och cyklade hem till kära kettlebellen! Tog med den ut på gräset och det var dags för swings.

Ketllebell swings
24 kg x 7 set x 15 på 5 min 30 sek.

Detta var tvåhandsswings, och jävlar vilken skillnad det är mot enhandsswings! Att swinga med två händer är betydligt tyngre än med en hand! Eftersom greppet är såpass mycket stadigare med två händer kan man ta i många gånger mer vid både upp- och nedgång. Det var mycket intensivt och jävligt kuljobbigt.



Efter lunch blev det tillbaks upp till skolan för en bra föreläsning om brand och människors beteende. Ligger mycket fokus på utrymning nu i BTR-kursen, och det är sköj. Nu sitter jag på Niclas rum och tittar på när han spelar Battlefield och så dricker vi vin. Blir man-date här ikväll tror jag.

the_matsson
2011-02-11, 21:49
Klämde en suddig bild från senast när jag övade tuck planche. Jag måste verkligen få upp höfterna mycket högre. Men, men, eftersom jag knappt orkar hålla den här positionen så kanske det är en lämplig övning att göra under tiden.

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/Snapshot-1.jpg

Legolas
2011-02-12, 11:15
Vad är nu detta för dumheter? Tuck planche? Frog stance? Finns de något vi alla kan tävla i på lika villkor? I sådana fall, it's on! :devil:

the_matsson
2011-02-12, 13:01
Vad är nu detta för dumheter? Tuck planche? Frog stance? Finns de något vi alla kan tävla i på lika villkor? I sådana fall, it's on! :devil:

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/229/

It's on! ;) Jag vill se samtliga i järngänget göra armhävningar med bara händer i backen till sommaren!

the_matsson
2011-02-12, 14:55
Lite böll

Tog min kettlebell för en kort spin. Ska iväg på stort galej ikväll och få mycket mat och sprit ute på en kursgård.

Kettlebell swings
Gjorde bara 3 set om 10 reps, för uppvärmning.

Kettlebell press
24 kg x 2
24 kg x 5
24 kg x 7
24 kg x 5
24 kg x 5
24 kg x 6
24 kg x 7

Frog stance
2 x 30 sekunder

Gjorde även lite halvhjärtade försök på tuck planche, men var i princip för trött.

Dagens fina film:

SKGF-ErsJiI

matsson
2011-02-13, 02:06
[SIZE="4"]
Dagens fina film:

SKGF-ErsJiI

Va sugen man blev på att leka runt så i skogen! :D

the_matsson
2011-02-13, 22:04
Oj oj, stort galej igår. Men jag mår bra idag ändå.

Blev ett litet pass.

Kettlebell Swings
24 kg x 10, 10, 10
Görfina svingar i uppvärmningssyfte.

Turkish Get Up
24 kg, 10 minuter, vilket motsvarar ca 5 reps på varje arm (jag gör dem långsamt). Tekniken tar sig verkligen, kändes klockrent det sista.


Avslutade lite av min fulvariant av tuck planche. 12 + 10 + 13 sekunder.

Jag vill egentligen styra upp mer veckoplaneringar för träningen, jag gillade det. Kanske gör det sen. Imorgon är det i alla fall flickvänstjänst.

the_matsson
2011-02-15, 15:56
Blää, jag har blivit förkyld! Från och med igår typ. Hoppas det försvinner fort som fanken. Blev ingen tid att träna igår, knappt heller idag, om jag ens orkar. Ska iväg om en timma och jobba, så kanske blir lite träning efter det. Några get-ups eller så.

Jag har i alla fall fixat en rolig app till mobilen som håller koll på vart jag promenerar och hur snabbt och så. Jag är numera besatt av att promenera, och även löpsugen. Jag gick 4,8 km igår och 4,9 km idag. Medelhastigheten ligger runt 6 km/h, vilket verkar vara min "naturliga" gånghastighet om jag inte anstränger mig för att gå snabbare. Det är alltså denna jag faller in i om jag går i min egen värld.

Förresten kikade jag igår ännu mer på Vibram FiveFingers, och jag börjar bli riktigt sugen på ett par. Kan mycket väl bli ett par sådana för nästa CSN.

Nu ska jag koka buljong eller nåt.

the_matsson
2011-02-15, 22:08
Den här appen är ju livsfarlig. Har promenerat 12 km nu idag, i världens blåst och kyla, med mild feber. En 30-minuters tur hade jag 6,9 km/h i medelhastighet. Enligt appen brände jag 4 apelsiner den halvtimman. Soft!

the_matsson
2011-02-16, 16:26
Jag är sjuk, bläh! Jag är så jääävla sugen på att dra till gymmet för att marklyfta och bänkpressa lite och så. Är dock milt febrig så skippar det och hoppas på att bli frisk snabbt.

the_matsson
2011-02-17, 11:34
Get up with Get ups
Idag är jag inte febrig längre! Firade detta imorse:

Turkish Get Up
24 kg, 10 minuter

Nu är jag i skolan. Gör grejer. Kanske ska lyxa till det med ett lätt gympass ikväll också?

the_matsson
2011-02-18, 17:04
Woop woop, genomförde faktiskt ett till träningspass igår, som såg ut så här:

Swings
24 kg x 10, 10, 10

Clean & Jerk
24 kg x 4, 8, 8
24 kg x 12 set x 10

Yeah! Äntligen sitter clean:en utan att det känns som att min biceps ska ryckas av! Tack Carlsson och Steve Cotter. Lösningen blev att bara röra höften bakåt i princip, och låta the bell fall where it may.

Nu jävlar blir det sikte mot att klara en herrans massa CJ! Först ska jag dock lära mig tekniken lite bättre, därför jag inte körde fler än 5 reps per arm idag. Känns bra, förutom att när jag tar ner kettlebellen från utsträckt arm så gör jag det på press-vis, alltså håller emot och bromsar rätt mycket. Men det kommer, kan inte lösa allt på en gång.

Ser fram emot nästa pass, blir nog imorrn.

the_matsson
2011-02-18, 17:23
I, Lifter

Idag blev det comeback med buller och bång efter mina få dagars vekhet. Kom till gerda någon gång vid tre, och då är det fanimej mycket folk där. Nåväl.

Pull-ups
KV x 1, 1, 1
+10 kg x 2
+15 kg x 1
+17,5 kg x 1
+17,5 kg x 1
+17,5 kg x 1
KV x 6

Var en jävligt skön känsla att göra pull-ups med kroppsvikt efter att ha tagit av vikterna! Jag vägde luft, nada och ingenting! Det är jätteskoj att göra pull-ups med extravikt, för övrigt.

Marklyft
Överhandsgrepp!
60 kg x oändligt många, var kall och detta var uppvärmning
100 kg x 2
100 kg x 2
100 kg x 1
120 kg x 2
120 kg x 2
130 kg x 2

Mixat grepp!
130 kg x 2
140 kg x 2

Yay! 140 gick upp lätt som en plätt, men jag vill skynda långsamt. Får bli fler tvåor på 140 några pass till innan jag går upp till 150. Jag slipade förresten vidare lite på tekniken (tack Rippetoe). Lite mer vertikal rygg + greppet lite tätare + fötterna i "vertical jumping position" + skrapa stången mot benen = stark.

Vill påpeka att när jag gör en massa reps på någon låg vikt som t.ex 60 kg här, så innebär inte det att jag bara gör dem snabbt på löpande band. Jag lyfter ordentligt och "tungt", det vill säga på precis samma sätt som jag kommer lyfta 180 kg, med allt vad det innebär från andning till bukspänning och startposition. Det ger ett lysande tillfälle att fixa till tekniken och "värma upp" nervsystemet. Samma gäller för alla övningar jag gör.

Bänkpress
60 kg x 5
60 kg x 5
70 kg x 3

100 kg x 1
100 kg x 1
105 kg x 2
105 kg x 3
107,5 kg x 2
107,5 kg x 1
107,5 kg x 1
107,5 kg x 1

Skönt! Det var precis så jag höll mig ifrån att höja ett snäpp till. Kände mig fräsch, men hade ingen passare samt händerna gled på den svettiga stången. Kanske börjar bli dags för magnesium snart?

Riktigt gött pass, nu väntar jag bara på att köket ska bli ledigt... Jag vill ha mat!*gah!*

Har fått in några kilometer till på min fina CardioTrainer-app, och har nu traskat 26,5 km från och med måndags. Skoj!

Igår kom förresten papper från skatteverket: Jag har numera FA-skattesedel! :) Dags att köpa fler viktiga pärmar tror jag.

matsson
2011-02-18, 18:41
Snyggt! Du ökar ju rejält med extra vikt i dina pull-ups/chins (vet inte vad jag ska kalla dem). Jag lyckades för övrigt göra 11 igår, det var jag riktigt nöjd över! :D

Det ser också ut att du har en rejäl ökningsperiod nu i bänkpressen! :)

the_matsson
2011-02-18, 20:53
Ja, nu ska jag förhoppningsvis kunna köra på uppåt lite grand. Känns som att jag har rätt många kilo att ge innan nästa platå, så närmsta månaderna ska bli spännande! :)
Marklyftet är lite på väg att bli en favorit nu också när knäböjen går lite trögt.

the_matsson
2011-02-19, 14:46
Morgonträning -> Brunch!

Smög ur sängen vid 8-tiden utan att väcka Malin för mycket, och sen ut till min stålgrå älskarinna på 24 kg.

Tog ett tag att bli varm. Gjorde en del swings och flaxade med armarna. Stretchade även ut höftböjarna som vart jävligt stela det senaste.

Clean & Jerk
24 kg x 10, 10, 14, 16, 12

Turkish Get Up
24 kg x 4

Gjorde ytterliggare 3 reps på var sida från liggande -> sittandes upp med en arm i backen.

Clean & Jerk
24 kg x 10, 10, 10, 10, 12

Skönt! Det är greppet i vänsterhanden som är största begränsande faktorn nu. Märker att jag har lite mindre rörlighet i vänster axel. Mycket småsaker, som jag inte lägger nån vikt vid, jag kör vidare och litar på att allt rättar till sig om jag fokuserar på god teknik!

Efter detta gick jag och Malin på brunch på VG's nation. Jag åt massor! Nu känner jag mig lite tjock, men stark.

Solen lyser som fan ute, så jag ska ge mig ut. Synd att jag redan har tränat... Hm.

the_matsson
2011-02-19, 16:55
Det blev en liten promenad i solen, bort till min lekpark. Jag var jättesugen på att klättra i träd, men hade jeans och sånt på mig, och dessutom passerade det folk förbi rätt ofta vilket gjorde att jag höll tillbaks. Jag gjorde iaf några chins när ingen tittade, och hängde lite granna, och klättrade upp på en gren, satt en stund och svängde ner igen. Jag funderar på att hitta ett seriösare skogsparti där jag kan vara i fred och klättra. Kanske St. Hans nånstans?

Nu ska jag promenera upp till Malin. 5 km dit, vilket är skönt, men tyvärr kommer jag inmundiga en massa kcal där i form av öl. Nåja. Bättre än att ta bussen och dricka ölen iaf.

Just det, glömde ju:

Jag gjorde lite bicepscurl med kettlebellen nyss. Testade lite nytt och trädde en handduk genom öglan och bicepscurlade med den. Jag tror jag gillade det bättre utan.

Bicepscurl, kettlebell + handduk
24 kg x 2, 2, 4, 1, 1

Hej hej.

the_matsson
2011-02-20, 16:04
Bakisträning

Jupp, lite bakis idag, men inget allvarligt. Det var supersoligt när jag knatade till gymmet vid 13 och det var så förbannat skönt! Huvudvärken försvann också. Nu är det ju inte helt optimalt att träna med alkohol kvar i kroppen, men jag gör det ändå, av två anledningar: För det första vet jag ju inte om jag faktiskt har kvar alkohol i kroppen eller om jag bara har vätskebrist och så, och för det andra så tror jag att teknikinlärningen med allt vad det innebär gör att jag ändå blir starkare av att träna trots att kanske proteinsyntesen osv är åt helvete.

Pull-ups
KV x 2, 1, 1
+10 kg x 1
+15 kg x 2
+15 kg x 2
+15 kg x 2

Marklyft
Överhandsgrepp:
60 kg x 5
100 kg x 3, 2, 2
120 kg x 2
130 kg x 2
140 kg x 2
140 kg x 2

Mixat grepp:
140 kg x 2
140 kg x 2

Skönt som fan! Riktigt kul att greppstyrkan ökat såpass att jag kan hålla överhandsgrepp upp på dessa vikter som jag inte ens kunde hålla med mixat tidigare ;)

Jag klämde en film också!
I11uC2vFhgY

Bänkpress
20 kg x 5
60 kg x 4, 4
80 kg x 2
90 kg x 1
100 kg x 1
105 kg x 1
107,5 kg x 1
110 kg x 1
110 kg x 1
112,5 kg x 1
115 kg x 1 <- Uppe i gammalt PB igen! :)

Fan vad skönt! :D Jag tränar ju själv, men till sista setet bad jag en stor kille passa mig. Behövdes dock ej, för vikten flög upp! :)

Nu är båda målen avklarade!

60 s frog stance i ett svep
Bänka 115 kg (igen)


Är ju så kass att jag fortfarande inte valt ut ett nytt sen jag klarade frog stand-målet. Nu ska jag dock ta mig i kragen och fundera ut vad jag är sugen på härnäst!

Längtar redan till nästa pass!

Legolas
2011-02-20, 17:43
Äh, att vara bakis behöver inte automatiskt betyda att man ska ligga i sängen och ha ångest. En sån dag tränar man för att de är kul och för att få timmarna att gå! Jag brukar simma och basta när jag är bakis. Inte vet jag om de hjälper men de är skönt och man somnar stenhårt sen!

Noterar för övrigt att du lyfter i strumpor, de prövade jag en gång, fick skitont i hälarna! Gick på tå i två veckor efter de *screwy*

matsson
2011-02-20, 18:55
Chinsen och bänkpressen ökar ju ordentligt nu! Du ska inte ha som mål att ta dig över 120 då? :)

the_matsson
2011-02-21, 01:00
Äh, att vara bakis behöver inte automatiskt betyda att man ska ligga i sängen och ha ångest. En sån dag tränar man för att de är kul och för att få timmarna att gå! Jag brukar simma och basta när jag är bakis. Inte vet jag om de hjälper men de är skönt och man somnar stenhårt sen!

Noterar för övrigt att du lyfter i strumpor, de prövade jag en gång, fick skitont i hälarna! Gick på tå i två veckor efter de *screwy*

Ja, konstigt nog känner jag mig ofta stark på bakisdagar. *screwy* Mycket underligt. Mer testosteron av alkohol? Jepp, tycker det är underbart att lyfta i strumpor! Låter konstigt, du kanske bara hade otur med underlaget eller fick vikten på nån konstig plats?

Chinsen och bänkpressen ökar ju ordentligt nu! Du ska inte ha som mål att ta dig över 120 då? :)

Jodå, nu jävlar! :) Jo, jag kör nog på 120 kg som ett mål också, då kommer jag ta mig i kragen nog att fixa det! Dessutom vore det kul att ha klarat av :)

Nya delmålen blir gymbaserade allihop, bara för att det är så sköj just nu:


Bänkpressa 120 kg
Knäböj 100 kg x 10 reps
Marklyft 160 kg


Marklyftsmålet är väl lite sådär. Det är mest där för att mana på mig, men sen är jag rätt säker på att jag redan klarar det. Däremot kommer jag inte vilja/våga lyfta det på iaf nån vecka till, så jag kände att det kan vara fint att ha med för att hålla blicken framåt. Knäböjen ska bli riktigt spännande, hoppas knäna känns bra!

Jag är verkligen fram och tillbaks över huruvida jag ska ha en fin mage eller inte att visa upp i sommar. Jag är så sugen på att bara äta och bli stor och stark... Är jag bara en vek popfjolla som tänker på tvättbrädan?

Nu: Återhämtning. Imorgon: Knäböj.

kettlebellGuden
2011-02-21, 01:10
Jag är verkligen fram och tillbaks över huruvida jag ska ha en fin mage eller inte att visa upp i sommar. Jag är så sugen på att bara äta och bli stor och stark... Är jag bara en vek popfjolla som tänker på tvättbrädan?


Det ska synas att man har råd att äta.. det är vad kvinnor tänder på vettu.

Legolas
2011-02-21, 08:38
Det ska synas att man har råd att äta.. det är vad kvinnor tänder på vettu.

Då blir de tvättbräda alltså, Marre.

the_matsson
2011-02-21, 08:41
Det ska synas att man har råd att äta.. det är vad kvinnor tänder på vettu.

Då blir de tvättbräda alltså, Marre.

Haha, helvete...

the_matsson
2011-02-21, 09:00
Just det, min fina lilla app CardioTrainer säger mig att jag promenerade 45,5 km förra veckan, det var ju skoj. Hade vart kul om jag i framtiden hade kunnat byta ut det mot "har löpt". Bättre än inget i alla fall, och promenera blir man klok av, tror jag.

the_matsson
2011-02-21, 15:51
Jag är ju kass! Kom till gymmet för att inse att jag borde vila mer, och var inte sugen på knäböj efter de set marklyft jag gjorde igår! :P Spenderade en timma med stretching, passade Malin när hon bänkade, och gjorde lite annat. Tränade hängande benlyft och windmills med hantel bland annat.
Ska jag både böja och marka så gör jag nog det bäst under samma pass, och inte för många set av varje!

Nu är jag mycket inspirerad. Var på skolan nyss, och där var två äldre studenter som föreläste om entreprenörskap. Jag har fått mina papper nu, så efter jag gjort min obligatoriska veckostädning här i lyan ska jag sätta mig och ta tag i allt så att jag kanske kan få min första kund snart!

the_matsson
2011-02-22, 11:00
Get up with get ups igen

06.15 pep klockan och det blev upp för att köra ett lätt pass. Kommer inte kunna träna ikväll så ville få gjort någonting innan skolan.

Intensiv uppvärmning i 10-15 minuter för att vakna till först.

Turkish Get Up
24 kg x 10 minuter

Jävligt bra start på dagen.

Idag har jag hamburgare som matlåda.

the_matsson
2011-02-23, 18:57
Biceps!

Riktigt lyxpass idag. Jag har planerat ett tungt pass imorgon, så det blev pull-ups idag istället. Det fina med att skilja det från resten är att jag kan lägga in välbehövlig bicepsträning i samma pass! :cool:

Lexidos var där och dwarfade mig vid chinsställningen med sina många reps med +20 kg. Rejält!

Jag tänkte på vägen till gymmet att ännu ett delmål som vore fint är 5 reps med +10 kg, och tänkte att jag skulle börja träna inför det.

Pull-ups
KV x 5
KV x 5
KV x 5
+10 kg x 5 <- PB!
+10 kg x 3
+10 kg x 2
+10 kg x 2

Wohoo! :) Det trodde jag verkligen inte, men lyckades dra mig upp trots allt. Sista reppen var riktigt ful, men eftersom jag gjort 3x5 på KV innan så kan jag leva med det ;) Riktigt kul!

Bicepscurl med stång
30 kg x 5
30 kg x 10
30 kg x 10
30 kg x 10

Ingen ordentlig stång (vanlig olympisk) var ledig så jag fick ta en sån med färdigmonterad vikt, men det visade sig att det var lika bra så. Har noll mjölksyretålighet i biceps så efter 10 reps på 30 kg var det stopp ändå, speciellt efter pull-upsen!

Imorgon är Böj-Bänk-Mark inplanerat. Får se hur det blir med böjen. Knäna har vart lite sådär. Annars blir det i alla fall benspark och sånt, man vill ju ha starka ben.

Stort grattis till min bror som passerade 100 kg-gränsen i bänkpress idag förresten! 105 kg lyfte han! :)

matsson
2011-02-23, 19:24
Bra chins! Nästa mål är 5 reps på 15 kg antar jag? :D

the_matsson
2011-02-23, 23:07
Inget officiellt, men typ så ja!

the_matsson
2011-02-24, 20:03
Untz! Untz! Untz!

Jajemen, PB i bänkpress idag! Tränade med tjejen under lunchen då vi hade ett hål efteråt. Hade inte tid för mer än bänk och mark, men det kan duga gott bara det!

Bänkpress
60 kg x 5
60 kg x 5
80 kg x 2
80 kg x 2
100 kg x 1
110 kg x 1
117,5 kg x 1 <-- PB!
120 kg x 0
110 kg x 3
110 kg x 2

Yes! Fan vad kul det känns att äntligen bryta ny mark i bänkpressen igen! :) Nu hoppas jag att jag kan fortsätta en bit uppåt till! Det var totalstopp på försöket på 120 kg, trots att 117,5 gick ganska snabbt. Aja, det kommer sig! Jag är nöjd med en 3:a på 110 kg också, ska dock tilläggas att det var totaltuttröttning på den! ;)

Ska även nämna att Malin också slog PB i bänk! Från förra passet då hon klarade 1:a på 40 kg klarade hon idag en 2:a på 42,5 kg! :) Med den hastigheten är hon snart om mig...

Marklyft
100 kg x 5
100 kg x 5
120 kg x 3
140 kg x 4
150 kg x 3

Lade till 1-2 reps per set, vilket kändes på de tunga vikterna. Kul att känna på 150 kg igen också. Känns förjävla tungt nu, men det gjorde å andra sidan 140 för nån vecka sen också. Jag dricker min mjölk och väntar och ser. Jag är inte helt nöjd med buktrycket, hade gärna lyckats öka det lite. Kanske närmar sig dags att lägga på bälte? Eller mer magmuskler...

Imorrn bitti har jag en redovisning om en fånig artikel vi skrev i kursen Industriell ekonomi. Det ska bli fånigt. Ikväll hade vi en 4 timmars laboration då vi spelade monopol för att öva bokgföring. Var rätt kul, även om vi råkade blåsa våra surt förvärvade slantar på hotell precis innan vi slutade. Well, well.

Blir förhoppningsvis kettlebells imorrn. Beställde förresten ett par Vibram Five Fingers häromdagen. Jag längtar efter dem! Ska bli väldigt spännande.

matsson
2011-02-24, 23:48
Grattis till allt ökande nu! :)
Vad gäller bältet, tycker jag du ska bita ihop och skaffa dig starkare magmuskler. Bälte använder töntar ;)

kettlebellGuden
2011-02-25, 00:01
Pb! Fuck yeeah!

the_matsson
2011-02-25, 19:56
Pb! Fuck yeeah!

Jajemen!

Grattis till allt ökande nu! :)
Vad gäller bältet, tycker jag du ska bita ihop och skaffa dig starkare magmuskler. Bälte använder töntar ;)

Jag kanske borde det... Får bli mer hängande benlyft och grejer, med fokus på att lyckas få benen pekandes lodrätt uppåt!


Idag fick jag en present på posten! Världens fulaste skor! Vibram FiveFingers närmare bestämt, i modellen Trek Sport.

Jag tog genast och stack iväg till ett litet skogsparti i närheten och lekte omkring lite grand. Tanken var att jag skulle försöka klättra lite i träd och så, men det var för kallt så det blev mest att jag gick/joggade omkring i dojorna.

Här är dem!

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0786.jpg

Verkar riktigt lovande faktiskt, jag ska bara komma ihåg hur man går barfota först.... Och sen börjar det stora projektet att lära vaderna framfotalöpning! Sprang bara några hundra meter på framfötterna och blev trött i vaderna av bara det!

Tog mig hem för lite snabb kettlebellträning sen i alla fall.

Turkish Get Up
24 kg x 11 minuter.

Kändes bra! Älskar den här övningen verkligen. Men shit vad gött sen när man kan börja pumpa den seriöst utomhus...

Swings, tvåhandsgrepp
24 kg x 5 set x 15

Körde ca 30 sekunder vila mellan varje. Fick till riktigt bra tryck och de blev otroligt jobbiga!


Nu är jag sugen på mer traskande i mina skor. Kanske blir lite snart. Håller på att fixa ner Heroes of Might and Magic III, blev utmanad på 1 mot 1, mot 1-match imorgon kväll! Söndra och härska!

the_matsson
2011-02-25, 20:14
Just det för fan, glömde ju:

Ful-tuck planche
Många set, totalt 60 s. Längsta setet var 20 s.

Var många dagar sen jag gjorde den här övningen nu, men det kan faktiskt ha varit bra, för axlarna var mer motståndskraftiga idag.

När jag når 30 s får det bli att höja bålen och lära mig riktiga tuck planches.

the_matsson
2011-02-26, 15:06
Güm

Chins That's right. Alla andra säger det så det är lika bra att jag gör det. Alltså fortfarande samma övning (handflator bortåt).
KV x 2, 2, 2
+10 kg x 3 <- Fick en mjölksyra här som hängde kvar hela passet! :P
+15 kg x 2, 1, 1
+10 kg x 2, 2, 1
KV x 7 <- Oväntat lätt, gött! :)

Press
20 kg x 5
20 kg x 5
40 kg x 3
50 kg x 2
55 kg x 4
55 kg x 4
60 kg x 3
60 kg x 2
65 kg x 1

Bicepscurl, stång
40 kg x 3
40 kg x 10
40 kg x 7
40 kg x 5
40 kg x 5

Sen blev det lite kompletterande magövningar såsom hängande benlyft och omvända crunches.

När jag kom hem blev det:

Ful-tuck planche
Totalt 30 s. Längsta på 12 s. Var betydligt jobbigare idag, helt slut!


Ikväll blir det Heroes of Might and Magic 3 hos en klasskamrat, kan bli bästa lördagen i februari!

the_matsson
2011-02-27, 18:15
Träning för styrka

Marklyft är verkligen jättejätteroligt just nu! Jag försöker hålla igen eftersom jag inte riktigt vet hur snabbt jag återhämtar mig från varje pass. Jag äter rätt mycket nu, så återhämtningen borde vara rätt snabb, men det är ändå viktigt att passen inte kommer för tätt. Fler än två gånger i veckan är nog att ta i...

Ingen knäböj idag heller. Knät blev inte bättre utav att jag råkade driva in knät med full kraft i en stor tjock-tv i fredags.

Hah, apropå det. När jag höll på att värma upp med hjälp av knäböjar ned till parallellt, med bara en sån teknikstång (av trä) på ryggen så var det en jävla skitbrud som låg och gjorde sit-ups bredvid mig som plötsligt sade:

-Du kommer skada knäna om du böjer dom mer än 90 grader!

-Haha! Nä... Svarade jag. Obs: inget föraktfullt skratt, utan jag blev fnittrig utav hennes dumma kommentar.

-Jo! Tro mig, jag är elitidrottare! Sade hon

-Kraften på knät kommer vara betydligt större om jag ska tvinga det till ett stopp halvvägs, jämfört med om jag fullföljer rörelsen, tyckte jag.

Sen var hon tyst. Jag blev mer och mer irriterad över det faktum att jag har problem med mitt knä, och jag böjer djupt. Suck! Det hon sade är dock fortfarande helt uppåt väggarna! Hoppas jag inte var för dryg bara... Eller nä, så fel får man faktiskt inte säga.

Marklyft
100 kg x 4
100 kg x 3
100 kg x 2
120 kg x 5
140 kg x 5-6 (tappade räkningen :P)
140 kg x 5
140 kg x 2
140 kg x 1
140 kg x 1
140 kg x 1

Benspark För att benen inte ska förtvina utan böj...
Väldigt excentrisk träning, siktade på 5 sekunders excentrisk fas, eller längre.
50 kg x 10
60 kg x 10
60 kg x 10
60 kg x 6
60 kg x 5

Crunch i cool maskin
Väldigt lång excentrisk fas här med.
Vikt x 3
Vikt x 2
Vikt x 5
Vikt x 5

Tungt som fan var det.



Marklyftet är verkligen jätteskönt, men det känns som att runt 140 börjar formen släppa lite på ryggen, så jag går inte högre förrän jag blivit lite starkare.

Jag är just nu på jakt efter övningar som bygger en brutalstark bål, så jag kan cementera fast ryggraden när jag lyfter. Snälla, tips framåt!

Jag har funderat på plankan med en viktplatta på ryggen.

Legolas
2011-02-27, 21:22
[SIZE="5"]

Hah, apropå det. När jag höll på att värma upp med hjälp av knäböjar ned till parallellt, med bara en sån teknikstång (av trä) på ryggen så var det en jävla skitbrud som låg och gjorde sit-ups bredvid mig som plötsligt sade:

-Du kommer skada knäna om du böjer dom mer än 90 grader!

-Haha! Nä... Svarade jag. Obs: inget föraktfullt skratt, utan jag blev fnittrig utav hennes dumma kommentar.

-Jo! Tro mig, jag är elitidrottare! Sade hon

-Kraften på knät kommer vara betydligt större om jag ska tvinga det till ett stopp halvvägs, jämfört med om jag fullföljer rörelsen, tyckte jag.

Sen var hon tyst. Jag blev mer och mer irriterad över det faktum att jag har problem med mitt knä, och jag böjer djupt. Suck! Det hon sade är dock fortfarande helt uppåt väggarna! Hoppas jag inte var för dryg bara... Eller nä, så fel får man faktiskt inte säga.
.


Jävlar. Jag undrar vad det är för "elitidrott" hon sysslar med där hon aldrig behöver böja på knäna *screwy*

kettlebellGuden
2011-02-27, 21:43
Elitidrottare har alltid rätt. ;)

the_matsson
2011-02-28, 15:18
Ja, det var rätt magstarkt. Det är ju annars en bra sak med personer som försöker hjälpa till, men min egen personliga regel för tipsande på gymmet det är att bara säga till folk som gör något direkt skadligt. Att som den kvinnan försöka få folk att sluta med rätt beteende är ju hemskt!

the_matsson
2011-02-28, 18:24
Svettlebell

Idag har vart en rätt go dag. Jag inledde morgonen med kanske 30 minuters promenad i mina FiveFingers innan skolan. Löpte några korta 100 m sträckor då och då. Sakta men säkert ska löpsträckan utökas.

Nu blev det nyss ett kettlebellpass. Tänkte träna längre, men kände mig lite sliten i ena axeln så valde att sluta där eftersom jag har planerat tung bänkpress imorrn.

Clean & Jerk
24 kg x 8, 16, 20, 20, 10

Det som begränsar är fortfarande att jag får en jäkla krampkänsla i vänsterhanden. Väldigt irriterande då jag gärna gjort fler reps...

Jag tog en svettig film på C&J:en. Min teknik är inte mycket att hänga i granen, men det är ljusår bättre än det var för en månad sen!

4Mee9zNP78I


Turkish Get Up
24 kg x 2

Sedan 3 reps per sida då jag bara gick från liggande till sittande.

Nu ska jag försöka göra nytta.

kettlebellGuden
2011-02-28, 18:51
Från lockout ner till rack... bara slappna av armen och låt den falla, ta "smällen" med en liten knä-dip. :)

Bra jobbat där! Ska själv börja köra lite lccj i mitt nya träningsschema (på tisdag nästa vecka tror jag bestämt att det är planerat). Ska bli megakul. :)

the_matsson
2011-02-28, 19:40
Från lockout ner till rack... bara slappna av armen och låt den falla, ta "smällen" med en liten knä-dip. :)

Bra jobbat där! Ska själv börja köra lite lccj i mitt nya träningsschema (på tisdag nästa vecka tror jag bestämt att det är planerat). Ska bli megakul. :)

Det är taget, jag ska jobba mer på det! Du skulle sett förra passet, då var jag typ oförmögen att inte göra en sån där tänk-dig-one-arm-pull-up-och-spänn-latsen-nedtagning varje rep :P

Det är faktiskt en jäkla go övning. Måste bara motivera min vänsterhand lite så den sköter sig. Jag antar att träning hjälper. :S

kettlebellGuden
2011-03-01, 04:38
Träning ger färdighet!?! PFFFFT! Allt sitter perfekt genast.

Den där krampkänslan du har kanske försvinner om du byter till jerk-greppet istället för press-greppet. :cool:

Skämtåsido.. iaf för hardstyle så byter vi grepp när det gäller stötar, pga. massa neurologiska förklaringar osv. Lättare blir det, det är vad som räknas.

Svårt att förklara här i texten.. ska se om jag inte kan ta en bra bild :)

kettlebellGuden
2011-03-01, 04:56
Visade sig var rätt svårt att ta en bra bild med vänsterhanden när man rackade bellen i högern.

http://i.imgur.com/rFzC4.jpg

What's going on here!? först och främst ligger handtaget diagonalt genom handflatan istället för rakt över, och så greppar jag inte ens runt den. [...fantastisk vetenskaplig förklaring här...] som resulterar i att biceps inte aktiveras.. den behöver vi i pressen - inte i jerks.

Return of the Kettlebell har faktiskt en hel del intressant om just hardstyle jerks, för övrigt :)

kettlebellGuden
2011-03-01, 04:59
oh fuck. Jag såg precis hur stor bilden var :D

the_matsson
2011-03-01, 19:41
Träning ger färdighet!?! PFFFFT! Allt sitter perfekt genast.

Den där krampkänslan du har kanske försvinner om du byter till jerk-greppet istället för press-greppet. :cool:

Skämtåsido.. iaf för hardstyle så byter vi grepp när det gäller stötar, pga. massa neurologiska förklaringar osv. Lättare blir det, det är vad som räknas.

Svårt att förklara här i texten.. ska se om jag inte kan ta en bra bild

Visade sig var rätt svårt att ta en bra bild med vänsterhanden när man rackade bellen i högern.



What's going on here!? först och främst ligger handtaget diagonalt genom handflatan istället för rakt över, och så greppar jag inte ens runt den. [...fantastisk vetenskaplig förklaring här...] som resulterar i att biceps inte aktiveras.. den behöver vi i pressen - inte i jerks.

Return of the Kettlebell har faktiskt en hel del intressant om just hardstyle jerks, för övrigt :)

Vilket fränt grepp! Tack för tipset, det ska jag absolut testa nästa pass! Kanske får bli imorrn bara för det. Har du slipat eller något på handtaget förresten? Eller är det bara klädsamt slitage efter att ha kastat den genom lämpliga saker?

oh fuck. Jag såg precis hur stor bilden var :D


JOTACK! Är inte det andra gigantiska bilden du lägger in här? :)

Fortfarande värt det för tipset dock! ;)

the_matsson
2011-03-01, 19:46
Ny siiiiiiidaaaaaaa tack!

the_matsson
2011-03-01, 20:04
Morgongym

Hann med ett pass innan skolan!

Ska förresten försöka sluta skriva upp alla uppvärmningsvikter jag kör. Nu skriver jag bara med några. :cool:

Bänkpress
80 kg x 2
100 kg x 2
105 kg x 2
110 kg x 2
110 kg x 2
112,5 kg x 2

Yaay, det sista är två-rep-pb vilket också är kul! Bänkpress är skoj nu!

Sen blev det äntligen knäböj! :D

Knäböj
60 kg x 10
70 kg x 10
70 kg x 20

Som jag har längtat! Jag höll mig på låga vikter för att känna av, och målet är väl lite att jobba på att öka 10RM-vikten, upp till 100 kg, om inte det redan går förstås. Jag har förresten märkt att för att jag ska kunna knäböja bra så ska jag inte alls göra som Rip säger och hålla bak armbågarna så mycket som möjligt. Jag får mycket bättre form på ryggen (mer vertikal, vilket jag föredrar om jag får välja, skitsamma om jag tappar lite styrka) om jag håller de något mer nedåt. Dessutom har jag lärt mig att verkligen använda röven mer vilket gör att mer belastning flyttas från knäna och till den, vilket känns bra. Hoppas jag kan få böja på ett tag nu!

Sista setet kändes 10 reps väl lätt, så jag körde på. Vid 17:e repen knäppte det till i huvudet och jag fick en jäkla huvudvärk som satt i halva dagen, men jag kramade ur några reps till. Riktigt skönt! Ja, förutom huvudvärken då. Tog och avslutade passet där, men längtar efter nästa.


Just det, har sett att så många lägger upp abs-in-bathroom-mirror-bilder, så jag tänkte att jag ska inte vara sämre:

http://i981.photobucket.com/albums/ae299/daniel_matsson/IMAG0797.jpg

kettlebellGuden
2011-03-01, 20:06
Men hurra.. scrolla 3 meter åt höger för att hitta snabbsvar-rutan.

Verkar då som om min kamera tar bilder i upplösning 4000xnågot. :)

Racken är lite annorlunda oxå men det blev svårt för mig att ta bild :(


Ny sida.nu!?

the_matsson
2011-03-01, 20:34
Men hurra.. scrolla 3 meter åt höger för att hitta snabbsvar-rutan.

Verkar då som om min kamera tar bilder i upplösning 4000xnågot. :)

Racken är lite annorlunda oxå men det blev svårt för mig att ta bild :(


Ny sida.nu!?

Ja, du måste ha hög megapixel-count! Mina bilder brukar jag alltid minska till 25 %, då är de runt 600 pixlar i bredd vilket är rätt lagom.

kettlebellGuden
2011-03-01, 20:53
Ja, du måste ha hög megapixel-count! Mina bilder brukar jag alltid minska till 25 %, då är de runt 600 pixlar i bredd vilket är rätt lagom.

Det är lite lustigt det här egentligen. Laddar jag upp bilder på fejsboken så blir de inte alls lika stora. Kanske som så att fejsbok skalar om dem till mig.

Och orka minska om dem å ha sig :S Jag har tillräckligt med bry med "mount /dev/sdc1 /mnt/sc && mv /mnt/sc/DCIM/* ~/Camera && umount /mnt/sc" för att orka skriva ett skalnings-script :)

Kanske är det mer så att du ska sluta snåla och köpa en 57" datorskärm istället för att den här kaosen på något sätt skulle vara mitt fel. :thumbup:

kettlebellGuden
2011-03-01, 20:55
Men herregosh. Blir det aldrig ny sida.

Här är en lustig sak. Jag fick bara häromdan ett mejl på dragondoor-forumet av någon i Lund som blivit lite sugen på GS och undrade om jag kände till någon bra coach eller så. Kanske dags att starta GS-klubb i Lund?! Högt tryck där nu!

the_matsson
2011-03-01, 21:50
Det är lite lustigt det här egentligen. Laddar jag upp bilder på fejsboken så blir de inte alls lika stora. Kanske som så att fejsbok skalar om dem till mig.

Och orka minska om dem å ha sig :S Jag har tillräckligt med bry med "mount /dev/sdc1 /mnt/sc && mv /mnt/sc/DCIM/* ~/Camera && umount /mnt/sc" för att orka skriva ett skalnings-script :)

Kanske är det mer så att du ska sluta snåla och köpa en 57" datorskärm istället för att den här kaosen på något sätt skulle vara mitt fel. :thumbup:

Men herregosh. Blir det aldrig ny sida.

Här är en lustig sak. Jag fick bara häromdan ett mejl på dragondoor-forumet av någon i Lund som blivit lite sugen på GS och undrade om jag kände till någon bra coach eller så. Kanske dags att starta GS-klubb i Lund?! Högt tryck där nu!

Ja, facebook har säkert nån omskalningsfunktion. Jag laddar upp mina bilder till datorn så jäkla smidigt via dropbox på mobilen, så jag har energi kvar att lägga på att göra bilden mindre ;)

Åfan, vad kul! Jag är ju sugen på att hitta nånting, lite vad som helst egentligen, att kunna tävla i eller bara ha som mål att försöka bli bra nog att tävla i. Det stör mig dock lite att man har en annan typ av kettlebell i GS. Har du testat en? Vet du om skillnaden är så liten att jag inte ens kommer märka det ifall jag har tusentals träningsrepetitioner med min kettlebell och sen måste använda en GS-modell?

Sen är både en pro och en con till att testa GS att det verkar så jääääääävla jobbigt.

kettlebellGuden
2011-03-01, 22:02
Bellen på bilden ovan är en GS-bell. Den i mitt vardagsrum. Jag är rätt glad för GS-stilen men föredrar nog ändå "RKC-style". GS:arna är samma mått oavsett tyngd, och de känns lite.. hmmm.. snabbare.

Handtaget är tunnare, formen är lite annorlunda (ok de är runda, men inte samma runda, så de ligger litta annorlunda, och center of gravity blir ju då lite inte på samma ställe).. den ligger inte riktigt liadant i handen. Är ingen expert på sånt här men min amatörgissning är att det inte gör jättestor skillnad. Jag tänker mig att det gör mer skillnad i snatchen än i C&J faktiskt. (men som sagt - ingen aning). Bellsen känns definitivt annorlunda iaf.

Mest hade jag nog letat upp någon GS-coach (ystad finns ju då en) och börjat nöta GS-jerks och GS-snatch. :) Tror det påverkar mer än valet av kula.

Tycker att den sporten verkar riktigt elak.. både träning och tävling :D

the_matsson
2011-03-02, 07:17
Uppdatering om mina VFF och tillvänjning!

Promenerade 2 km i måndags, 2,7 km igår kväll och 2 km till alldeles nyss. Vaderna är inte helt anpassade för att gå barfota en längre tid.

the_matsson
2011-03-02, 07:58
Bellen på bilden ovan är en GS-bell. Den i mitt vardagsrum. Jag är rätt glad för GS-stilen men föredrar nog ändå "RKC-style". GS:arna är samma mått oavsett tyngd, och de känns lite.. hmmm.. snabbare.

Handtaget är tunnare, formen är lite annorlunda (ok de är runda, men inte samma runda, så de ligger litta annorlunda, och center of gravity blir ju då lite inte på samma ställe).. den ligger inte riktigt liadant i handen. Är ingen expert på sånt här men min amatörgissning är att det inte gör jättestor skillnad. Jag tänker mig att det gör mer skillnad i snatchen än i C&J faktiskt. (men som sagt - ingen aning). Bellsen känns definitivt annorlunda iaf.

Mest hade jag nog letat upp någon GS-coach (ystad finns ju då en) och börjat nöta GS-jerks och GS-snatch. :) Tror det påverkar mer än valet av kula.

Tycker att den sporten verkar riktigt elak.. både träning och tävling :D

Ja, jag lockas nog lite mer av RKC-stilen också. Jag tänker helt enkelt bara göra så att jag bara kör på vanliga CJ, sen får eventuella andra beslut komma längre fram.

the_matsson
2011-03-02, 15:53
Blev inte mycket till träningspass idag! Huvudvärken som slog till under knäböjen igår dök upp idag med under ett intensivt chins-set! Nu när jag kom hem tog jag och googlade en liten stund. Verkar vara ett hyfsat vanligt problem, och lösningen: stretcha nacken. Gör det nu och det verkar hjälpa. Något med för mycket anspänning i svullna nackmuskler som kan ge huvudvärk i bakhuvudet, vilket är vart mitt sitter. Så nu blir det att stretcha ut nacken under kvällen och hoppas jag kan kötta på rejält imorgon!

Legolas
2011-03-02, 22:07
................ville egentligen inget............................

the_matsson
2011-03-03, 09:32
................ville egentligen inget............................

Det är okej, du får skriva här ändå.

the_matsson
2011-03-03, 14:18
Fick tyvärr avbryta ännu ett pass idag! Stretchade igår kväll och innan/under passet idag. Fick samma typ av huvudvärk, men mycket mildare den här gången, så det verkar hjälpa. Nu tänker jag ta ett par vilodagar och stretcha gediget. Tråkigt men nödvändigt!

the_matsson
2011-03-03, 14:19
Hah, glömde ju: Körde lite greppträning på gymmet i alla fall, och hulkade loss totalt då jag testade en av de lätta grippers de har där ("Trainer", hette den) genom att klämma sönder den så att ena handtaget lossade.

kettlebellGuden
2011-03-03, 14:45
Hah, glömde ju: Körde lite greppträning på gymmet i alla fall, och hulkade loss totalt då jag testade en av de lätta grippers de har där ("Trainer", hette den) genom att klämma sönder den så att ena handtaget lossade.

:laugh:

the_matsson
2011-03-03, 15:29
:laugh:

Kan ju säga att det gjorde min dag, när jag gick där och var sur över att jag inte kunde träna ordentligt ;)

kettlebellGuden
2011-03-04, 16:21
Hittade en tråd på ett annat internet.

Lite frågor och länkar rörande GS training routines (http://kbforum.dragondoor.com/showthread.php?147697-GS-training-routines). Kanske intressant för dig, kanske inte. :)

the_matsson
2011-03-05, 09:17
Hittade en tråd på ett annat internet.

Lite frågor och länkar rörande GS training routines (http://kbforum.dragondoor.com/showthread.php?147697-GS-training-routines). Kanske intressant för dig, kanske inte. :)

Intressant! Hittade både bra video och bra artikel i diskussionen.

the_matsson
2011-03-06, 16:31
Då har halva släkten åkt vasaloppet då! Räknade på att det är nog 6 personer ur släkten som åkte i år. Farsan åkte idag och kom in på 7 timmar, inte illa! Jag har blivit riktigt sugen på att åka det nu (jag har bara åkt halvvasan tidigare, för 6 år sedan) och hade gärna vart med nästa år. Det som bär emot är all jäkla utrustning som måste införskaffas i så fall. Farsan skulle väl säkert hjälpa till och sponsra en del eftersom han är en sådan fantast...

Det är gött väder idag, och jag tog en promenad nyss i FiveFingers, blev 5 km. Jag har fortfarande kvar ansträngningshuvudvärken, så jag kan inte utföra något jobbigt alls i princip innan den gör sig påmind. Har dock fått låna Malins grymma TENS-apparat som visat sig göra underverk! Det är en sådan tv-shop-pryl med elektroder man fäster på muskeln för att skicka ström genom den. Har lånat den tidigare och använt på axeln när jag hade impinchment. Den hjälpte mot det, och nu när jag använder den på nacken verkar det funka bra också. Jag ska se till att använda den mycket så får vi se om det blir något pass mitt i veckan eller så.

kettlebellGuden
2011-03-06, 16:36
Klassikern. Det är vad det handlar om asså. Synd bara att skidor är hyfsat omöjligt att färdas på. Resten verkar gött mos.

the_matsson
2011-03-06, 17:43
Klassikern. Det är vad det handlar om asså. Synd bara att skidor är hyfsat omöjligt att färdas på. Resten verkar gött mos.

Nä, det är inte klassikern jag pratar om nu ifall det var det du trodde, utan jag är bara sugen på vasan än så länge.

Och längdskidor är ju för fasen asgött att åka på! ;)

kettlebellGuden
2011-03-06, 17:47
utan jag är bara sugen på vasan än så länge.


kykkling!


Och längdskidor är ju för fasen asgött att åka på! ;)

Om du med åka menar ligga i en hög och frysa ihjäl.. kanske.

the_matsson
2011-03-06, 17:55
kykkling!



Man kan inte hålla på med för mycket uthållighetsträning, då skulle ju biceps tyna bort!

the_matsson
2011-03-08, 16:37
Jag går lite grand i tankar att köra 100%-ig periodisk fasta ett tag, och alltså bara äta ett mål om dagen, efter träning. Tidigare har det ju blivit ett mål till några timmar senare ofta. Detta för att kanske göra mig något mindre tjock, men fortfarande kanske kunna bli lite starkare. Sen vore det kul bara att pröva. Jag skulle antagligen hamna på ett svagt underskott i så fall, men om man ska tro Grandmaster verkar det ju inte omöjligt att bli starkare ändå. Sen om jag faktiskt kan äta mig till ett kcal-överskott på ett mål om dagen så kanske det är +++. Jag vet inte. Tyck till.

kettlebellGuden
2011-03-08, 17:13
Jag går lite grand i tankar att köra 100%-ig periodisk fasta ett tag, och alltså bara äta ett mål om dagen, efter träning. Tidigare har det ju blivit ett mål till några timmar senare ofta. Detta för att kanske göra mig något mindre tjock, men fortfarande kanske kunna bli lite starkare. Sen vore det kul bara att pröva. Jag skulle antagligen hamna på ett svagt underskott i så fall, men om man ska tro Grandmaster verkar det ju inte omöjligt att bli starkare ändå. Sen om jag faktiskt kan äta mig till ett kcal-överskott på ett mål om dagen så kanske det är +++. Jag vet inte. Tyck till.

Rota runt på leangains.com och fråga mikaelj om hur han lägger upp tillvaron. Periodisk fasta ala Ori Hofmekler (fasta tills på kvällen och 4 timmar ätande, lite grovt förenklat) inkluderar ju förvisso protein varannan timme efter träningspass om man inte tränar precis innan sitt main meal.. finns ju dock många sätt att lägga upp det på :)

Jag körde Oris upplägg (the Warrior Diet) i några månader och det fungerade väl.. var inte riktigt min grej. :) Jag tränar helst på förmiddag/morgon så det blev fucked up shit. Eat-stop-eat är ju ett lite mildare alternativ annars.

mikaelj
2011-03-08, 17:19
Jag går lite grand i tankar att köra 100%-ig periodisk fasta ett tag, och alltså bara äta ett mål om dagen, efter träning. Tidigare har det ju blivit ett mål till några timmar senare ofta. Detta för att kanske göra mig något mindre tjock, men fortfarande kanske kunna bli lite starkare. Sen vore det kul bara att pröva. Jag skulle antagligen hamna på ett svagt underskott i så fall, men om man ska tro Grandmaster verkar det ju inte omöjligt att bli starkare ändå. Sen om jag faktiskt kan äta mig till ett kcal-överskott på ett mål om dagen så kanske det är +++. Jag vet inte. Tyck till.

Jag har ätit ett mål (nåja, kl 18-20 eller 19-21; försöker sluta äta vid 20) sedan januari 2010 med 2-3 undantag per månad. Kolla i min journal. Det verkar gå att bli starkare. :-)

Det är säkert bra att äta mycket mat direkt efter träningen samt att äta få mål för glukostolerans, i övrigt är det ingen magi som gör att du kan trolla bort kalorier.

Starkare kan du såklart bli (nervsystemanpassningar huvudsakligen), men muskelmassa är inte jättelätt att få på underskott.

the_matsson
2011-03-08, 20:53
Rota runt på leangains.com och fråga mikaelj om hur han lägger upp tillvaron. Periodisk fasta ala Ori Hofmekler (fasta tills på kvällen och 4 timmar ätande, lite grovt förenklat) inkluderar ju förvisso protein varannan timme efter träningspass om man inte tränar precis innan sitt main meal.. finns ju dock många sätt att lägga upp det på :)

Jag körde Oris upplägg (the Warrior Diet) i några månader och det fungerade väl.. var inte riktigt min grej. :) Jag tränar helst på förmiddag/morgon så det blev fucked up shit. Eat-stop-eat är ju ett lite mildare alternativ annars.

Jo, jag har lite erfarenhet av leangains och periodisk fasta, men när jag kört det tidigare har det ofta blivit: Träning -> äta 50% av dagsbehov -> vänta några timmar och äta resten.

Tänkte försöka kondensera det hela ännu mer så att säga :P

Men visst, det är lite bökigt socialt sett. Kan även vara svårt att passa in i en normal tillvaro om man inte har möjlighet att träna på eftermiddag/kväll...

Jag har ätit ett mål (nåja, kl 18-20 eller 19-21; försöker sluta äta vid 20) sedan januari 2010 med 2-3 undantag per månad. Kolla i min journal. Det verkar gå att bli starkare. :-)

Det är säkert bra att äta mycket mat direkt efter träningen samt att äta få mål för glukostolerans, i övrigt är det ingen magi som gör att du kan trolla bort kalorier.

Starkare kan du såklart bli (nervsystemanpassningar huvudsakligen), men muskelmassa är inte jättelätt att få på underskott.

Intressant! Jag har kikat lite i din journal från och till men den får nog hamna under lite mer permanent bevakning nu då. :)

Jo, jag har som sagt haft en del positiv erfarenhet av periodisk fasta, men i slutändan har det fallit samman på grund av att det inte klaffat med ätmönstret andra har.

Jo, jag skrev lite slarvigt, jag menade ökad muskelmassa och inte de styrkeökningar som eventuellt kommer av förfinad teknik, bättre rekrytering av muskelceller och liknande. Jag förstår såklart att mängden kcal är helt avgörande, men vägrar också att tro annat än att det spelar roll när man intar dem!

kettlebellGuden
2011-03-08, 20:59
Det är väl ändå rätt mycket forskning som pekar på att timing faktiskt är avgörande för Strålande Resultat.

Att ens ätmönster inte passar med vad andra gör kan man ju skita i :)

the_matsson
2011-03-08, 23:06
Det är väl ändå rätt mycket forskning som pekar på att timing faktiskt är avgörande för Strålande Resultat.

Att ens ätmönster inte passar med vad andra gör kan man ju skita i :)

Du uttryckte det bättre än mig! :)

the_matsson
2011-03-09, 16:12
Huvudvärken dyker fortfarande upp emellanåt. Google verkar inte vara helt enigt över vad som är felet exakt, men återkommande är iaf att det verkar vara någon inflammation i nackmusklerna och den kan vilas bort. Jag prövar nu även med lite Zon-salva och antiinflammatoriska piller.

Kan i alla fall promenera så varsamt utan att värken utlöser, så blev 4 km igår och en liten sväng på 3.5 km idag med tjejen. I övrigt är det tentaplugg som gäller för hela slanten. Svintråkigt!

Halv-PF idag, blir väl 4 h ätfönster, typ.

the_matsson
2011-03-10, 16:27
Blev 4 km promenix med VFF idag med, fötter och vader börjar så sakta kännas starkare. Jag är jättesugen på att testa att springa, så kanske blir ett försök ikväll efter jag vart pedagog. Det jag oroar mig för är att "riva upp" nackskiten.

Den har förövrigt blivit bättre! Jag kurerar på alla fronter i nuläget. Jag har bestämt mig för att jag tror det är inflammation i nackmusklerna som ger huvudvärken när de blir ansträngda/varma. Nu kör jag med anti-inflammatoriska piller och zon-salva. Kosten har förövrigt ändrats till att numera inrymma 10 g fiskolja och 50 g blåbär (ej blandat) varje dag, pga båda deras påstådda fina effekter. Det är dock en mer permanent ändring (förhoppningsvis) och har inget direkt att göra med nacken. Även om jag såklart hoppas att framförallt de anti-inflammatoriska egenskaperna hos omega 3 ska hjälpa till.

Sen har jag bytt ut tjejens strömförande TENS-mojäng mot en massageapparat istället (Nej. Inte en sån. En rygg/nack-massageapparat.) som verkar göra underverk. Känner inte av huvudvärken vid lätt ansträngning längre men ska försöka hålla mig några dagar till innan jag fläskar på med feta lyft! Åååh, jag längtar så!

Nu är det slutspurt på tentaplugg också. Tentar av industriell ekonomi på lördag, förhoppningsvis enda gången jag gör det.

kettlebellGuden
2011-03-10, 17:26
Gött att din healing fungerar!

the_matsson
2011-03-10, 17:27
Blir inget löpande ikväll. Efter lite lätt diagnostisk gymnastik här på rummet kunde jag känna lite lätt antydan till samma värk, så jag slutade. Lika bra att ge det lite värdefull tid till. Körde en extra sväng massage och en klunk fiskolja till. Sådärja.

the_matsson
2011-03-10, 17:29
Gött att din healing fungerar!

Tack! Sen jag ställde sängen så att jag sover med huvudet mot inversen av Lunds magnetiska fält känns det också bättre! ;)

Ibland önskar jag att man bara behövde dra en potion eller att nån kunde slänga en cure-spell på en!

kettlebellGuden
2011-03-10, 18:02
KLUNK fiskolja? Köper du inte kapslar som normala folk.

Jag menade ju iofs allvar. Bra att din egenvård fungerar. Fiskolja är ju hyfsat bevisat Bra Grejer. :)

Alternativt så har jag hört att 30 bananer om dagen är opti.

the_matsson
2011-03-10, 20:06
KLUNK fiskolja? Köper du inte kapslar som normala folk.

Jag menade ju iofs allvar. Bra att din egenvård fungerar. Fiskolja är ju hyfsat bevisat Bra Grejer. :)

Alternativt så har jag hört att 30 bananer om dagen är opti.

Jo, tack, jag är också glad att det inte verkar vara ett långvarigt problem. Däremot stör jag mig lite på att jag verkar ha lätt för att dra på mig träningsskador. Misstänker att något är fel med antingen min kost eller träning. Får se om lite fler nyttigheter kan råda bot på det...

Flytande är billigare! :D Nu har jag iofs både kapslar och flytande här, men så länge flytande ligger på 2/3 av priset får det bli det. Sen ska jag försöka se till att en 150 ml flaska räcker i ca 14 dagar i mitt siktande på 10 g om dagen. Jag köpte denna flaskan igår och hälften är kvar nu...