handdator

Visa fullständig version : Varför inte hela vägen ner i hantelpress?


OK95
2010-12-13, 16:34
Hej. När jag precis hade börjat träna styrketräning kom en av de "större" killarna fram till mig och sa att man inte ska gå hela vägen ner i hantelpress, utan stanna när armbågen är i höjd med kroppen. Har han rätt, och varför?

Pjotor
2010-12-13, 16:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157841

Patrik Sundvall
2010-12-13, 16:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157841

Pågående diskution på ämnet :)

agazza
2010-12-13, 16:51
Skilj på axelpress och hantelpress (bröstövning)

För att han tror att han vet bäst, FULL ROM är alltid att sträva efter. I bröst ser jag heller inga problem med att gå djupt.

OK95
2010-12-13, 17:27
Skilj på axelpress och hantelpress (bröstövning)

För att han tror att han vet bäst, FULL ROM är alltid att sträva efter. I bröst ser jag heller inga problem med att gå djupt.

Just det. Hantelpress och inte axelpress...

Järvskan
2010-12-13, 18:15
Troligtvis för att du kan träna med tyngre vikter om du inte kör full ROM :)

cero
2010-12-13, 18:24
I hantelpress tycker jag absolut att du ska gå ned hela vägen till bröstet. Om du nu vill förkorta ROM för någon anledning vore ju den första delen av rörelsen - dvs från bröstet halvvägs upp - vara att föredra om man vill bygga bröst.

Delerious
2010-12-13, 18:51
När jag kör hantelpress kör jag tills armarna är lite mer än 90grader sen hela vägen upp till precis innan man låser ut armbågarna.
Det kör jag när jag kör riktigt tungt. Bygger bra på mig.

När jag köra lättare vikter/fler reps så kör jag hela vägen ner och samma som ovan, till precis innan man låser ut armbågarna.

frong
2010-12-14, 15:42
Skilj på axelpress och hantelpress (bröstövning)

För att han tror att han vet bäst, FULL ROM är alltid att sträva efter. I bröst ser jag heller inga problem med att gå djupt.

Varför skall man alltid köra full ROM? Finns ju många BBers som inte kör det i t.ex. milipress, frontböj (ronnie), benpress osv.

jokem
2010-12-14, 15:49
Varför skall man alltid köra full ROM? Finns ju många BBers som inte kör det i t.ex. milipress, frontböj (ronnie), benpress osv.

För att dom vill att muskeln ska jobba under hela tiden, de strävar efter mycket TUT och genom att aldrig låsa ut rörelserna är musklerna aktiva genom hela rörelserna

Stefan J
2010-12-14, 16:02
Hej. När jag precis hade börjat träna styrketräning kom en av de "större" killarna fram till mig och sa att man inte ska gå hela vägen ner i hantelpress, utan stanna när armbågen är i höjd med kroppen. Har han rätt, och varför?


WrjwaqZfjIY

Och är det sittande hantelpress tycker jag också att du ska sträva efter full rörelse. De allmänna fördelarna som funktionell styrka, rörlighet etc övervinner nackdelarna, som att du kanske inte bygger maximal massa, vilket jag också är tveksam till. Vissa byggare kör full rom, andra inte. Och är du inte bodybuilder med tävlingsplaner förstår jag inte varför man inte vill kunna vara stark och rörlig i största möjliga mån.

agazza
2010-12-14, 18:36
Varför skall man alltid köra full ROM? Finns ju många BBers som inte kör det i t.ex. milipress, frontböj (ronnie), benpress osv.

Kort ROM medför ofta att man lyfter mer vikt än vad man egentligen kan hantera i alla lägen.

Kort ROM leder till stelhet som i sin tur kan leda till skada den gången du inte orkar bromsa upp den vikt du tränar på, ett sett till fail blir plötsligt mycket farligare i många övningar.

Richthofen
2010-12-14, 18:38
jag undrar snarare varför halva vägen eller vad det bubblas om

agazza
2010-12-14, 18:48
jag undrar snarare varför halva vägen eller vad det bubblas om

Varför inte folk kör full rom alla gånger?

För att kunna ha mer vikt -> "coleman görjuesåe" -> folk härmar annat folk som gör fel -> längre Time under tension -> utlösningar i styrkeövningar (hhehe)


Ungefär i den ordning tror jag dom största anledningarna är.

Richthofen
2010-12-14, 18:50
Varför inte folk kör full rom alla gånger?

För att kunna ha mer vikt -> "coleman görjuesåe" -> folk härmar annat folk som gör fel -> längre Time under tension -> utlösningar i styrkeövningar (hhehe)


Ungefär i den ordning tror jag dom största anledningarna är.

ugnefär vad jag tänkte också men ser inte det praktiska i det

agazza
2010-12-14, 18:55
ugnefär vad jag tänkte också men ser inte det praktiska i det

Nä inte jag heller, jag försöker få så lång ROM som möjligt så jag slipper stretcha överhuvudtaget.

Richthofen
2010-12-14, 19:06
Nä inte jag heller, jag försöker få så lång ROM som möjligt så jag slipper stretcha överhuvudtaget.

spännande med folk som ifrågasätter iaf.. känns som att nybörjare kan gå på kejsarens nya kläder flera gånger om. självrannsakan verkar vara helt uteslutet