handdator

Visa fullständig version : Träningsbjörnen Liebe


Liebe
2010-12-13, 12:28
Mitt andra försök här på Kolo att driva en journal.
Första gången ja körde var väl runt 3 år sedan då jag var träningsskadad som jag vet inte vad och bara ville ut och springa och sitta på en motionscykel. Samtidigt hade jag upptäckt fria vikter och en värld som kallades gym och tog till mig och läste allt om träning och kost som jag kunde.

Nu kör vi igen och den här gången är målet lite bättre utstakat. Förut var jag oerhört nöjd över att komma in i t-shirts storlek xs (beroende på att jag alltid setts som lite småfet innan) och gjorde då allt för att bibehålla mitt smått anorektiska jag.

Nu 3 år senare är träningsbjörnen kry och mer uppåt och har hunnit testa lite olika träningsformer, hunnit få en riktig dipp och motivationsbrist m.m.

Nu tänkte jag iaf börja föra min träningsjournal här igen och fram till Juni 2011 har jag satt lite mål.


Primärmålet är att förbättra konditionen rejält
Jag har kört styrketräning i ett år nu utan att ha nån vidare konditionsträning vilket ska ändra sig. Var tredje dag ska jag upp på motionscykeln för en timmes pass och när det blir bättre ute ska jag se till att köra löpning.
Dessa konditionspass hade jag tänkt variera i intervallstil eller i långdistans stil. Målet är mest att må bra där. Märkte själv förut hur mkt enklare tillvaron var när man hade bra flås


Bättre armar och framförallt bättre triceps
Gick på den vanliga myten om att man ska träna biceps utav bara satan*screwy* för att få bra armar... jo tjena. Vilket ledde till att armträningen blev lidande. Så nu ligger fokuset mer på tricepsträning när det kommer till armar samtidigt som jag ska klämma in lite annat dessutom.

Jag har kört AST Max OT programmet från och med i Juli iår och följt det relativt strikt och ökat några kilo och lagt på mig lite mer muskler. Nu ska jag gå tillbaka till ett program som ger mig lite mer slimmad kropp men jag räknar ändå med att vara bra tränad.

Ska sägas att jag inte eftersträvar att bli biff ala jay cutler utan mer slimmad i stil med Jonas Colting. Vältränad utan att ligga över 120 kg.

Samtidigt som jag älskar träning så älskar jag såklart mat. Räkna med mkt matbilder och recept i den här loggen.

Återkommer så snart jag kan*flex*

Liebe
2010-12-13, 14:43
Dagens lunch.

Spaghetti och köttfärssås efter eget recept med vatten som dricka. Laddar inför gymmet om cirkus 1 - 1,5 timme.
Blev ett kg köttfärs till såsen och en feting näve pasta. Inte direkt uppmätt något näringsindex utan köttade bara på.
Dagens andra intag efter en god frukost. Kopp kaffe på detta så kanske man blir människa dessutom

http://img684.imageshack.us/img684/3310/dsc00770yc.th.jpg (http://img684.imageshack.us/i/dsc00770yc.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Liebe
2010-12-13, 19:59
Blev ett armpass på gymmet med testande av lite nya övningar att dra igång ordentligt med i Januari.

Har känt mig svag i underarmarna vilket resulterade i ett knasdåligt bröstpass förra veckan där vänster underarm gick åt helvete så jag orkade knappt något av vad jag presterat tidigare. Surt.

Dagens pass var dock helt okej.

Nu kommer jag troligen använda denna journal för att klargöra en massa saker innan jag börjar skriva resultat, pb,sänkningar m.m.. Mest för att skriva av mig men också för att delge eventuella läsare lite hur det ligger till. Återkommer med eventuella bilder snart också.

Middag avklarad - köttgryta plus sallad. Blir en fetaostsallad sen dessutom med tomater och så en massa plugg på det.

Måste fylla iPod med mer träningsmusik, fjortistechno und annat inför konditionspassen

Liebe
2010-12-14, 12:28
Fick sova ut ordentligt idag...lite mer än vad jag ville egentligen och känner en lätt press. Ska hinna träna,jobba samt läsa in mig på massa politiska ideologier tills seminariet på tordags...GAH!
Visserligen är jag bra på det sistnämnda redan men ändå..

Hann med att klämma lite mat igår innan sängen ropade. Blev rester av gårdagens lunchpasta samt en fetaost sallad gjord på en halv fetaost (normalpack), två tomater, olivolja och svartpeppar.

Idag har jag hunnit med:

- Ett halvt paket bacon
- Ett stekt ägg
- 2 mackor med färskost och tomat
- 4 rostbiffsskivor med pepparrot
- 2 koppar kaffe
- 1 glas apelsinjuice.

Standardfrulle. Är rätt trött på att käka gröt till frukost. Känner att jag överhuvudtaget gått på tugget om att man blir slö och seg av kolhydratrika rätter så försöker undvika det så mkt som det går.

Ben står på menyn idag annars.

- Knäböj
- Vadpress
- Eventuellt utfall.

Det förstnämnda är den övning jag fått bäst resultat i den senaste tiden. Lite surt att jag hade vilovecka förra veckan då från just ben eftersom jag varje vecka sett små framsteg. Jag tycker övningen i sig är riktigt rolig och bra.

Brukar köra följande.

-60/65kg, 2 set a 10 rep
-70/75kg, 2 set a 5-8 rep
-80/90kg, 2 set a 3-4 rep

Brukar vara duktigt slut i benen flera dagar framöver efter dessa pass.

Vadpress i Smith

160kg, 4 set a 8 rep

Så ligger min tanke för dagen iaf. Tror inte jag kommer att orka såpass mkt som jag brukar göra då jag som sagt inte körde nåt förra veckan och vet hur jag brukar fungera efter att ha legat lite på latsidan. Men men... bara att kötta vidare. Återkommer med mat/träningresultat senare.

Liebe
2010-12-14, 17:05
Blev ett helt okej benpass tillslut idag. Trodde det skulle vara tungt att komma igen men gick över förväntan :)

Knäböj
-pyramiduppvärmning med 40kg/50/60kg x 12 rep

70kg x 10rep a 2 set
80kg x 6 rep a 2 set
90kg x 3 rep a 2 set

Vadpress i smith
-Pyramiduppvärmning 100/110/120kg

160kg x 8 rep a 3 set

Kändes bra detta pass!
Imorrn kondis och mage *flex*