handdator

Visa fullständig version : Tränat 8 månader - ingen viktökning


evoke
2010-12-13, 10:09
Jag började träna med anledningen att jag vill öka i vikt. Har läst en hel del om det, bland annaa camilla porsmans bok "upp i vikt" plus på olika internetsajter.
Har förstått att jag måste öka mitt matintag, problemet är att jag har svårigheter att göra detta i större utsträckning. Jag väger ca 66 kg på 181 cm, under en period i våras precis när ja börjat träna vägde jag 68, alltså har jag snarare gått ner i vikt, även om de är marginellt.

Jag märker att maten har blivit ett tankespöke för mig, jag vill äta mycket men tar lång tid på mig vid måltider, måste dricka massa vatten och tycker det är allmänt jobbigt att äta. Jag har stark hunger men den dämpas relativt fort vid måltider, o det är inte så roligt att sitta i 30-40 min för att pressa ner maten.

Sedan tycker jag själva matlagningen är tråkig och tidskrävande, blir mestadels samma måltider, inga variationer. Mitt första mål 'är att nå en stabil vikt på 70 kg och sedan jobba vidare med det. Jag tränar 2-3 ggr i veckan, styrketräning, vill egentligen inte få så stora muskler, hellre lite fett då jag nästan helt saknar underhudsfett.
Min ekonomi är inte den bästa då jag studerar, alltså är det även en ekonomisk fråga det här med mattintaget, billiga, enkla och aptitliga lösningar vore bättre än att sitta o försöka pressa i sig pasta och ris då jag finner denna föda ganska tråkig i längden.
Är det att läsa kokböcker och ägna mer tid åt matlagningen som gäller eller?

anton2000
2010-12-13, 10:15
Det som gäller är att äta mer energirik mat. Mackor med mycket ost t.e.x. är ju sjukt billigt och energitätt. Fet köttfärs, frysta hamburgare, grädde, nötter mm. Finns hur mycket som helst som är gott och energirikt.

hertzman
2010-12-13, 10:27
Du får helt enkelt tvinga dig själv att låta ätandet ta den tid det tar. Jag har själv en av naturen låg aptit vilket gör att man får anstränga sig mer. Laga rejäla kaloririka måltider, grädde är en god och lätt genväg. Slå därefter på en bra film och ät tills maten är slut. Svårare än så behöver det inte vara!

z_bumbi
2010-12-13, 10:36
JÄr det att läsa kokböcker och ägna mer tid åt matlagningen som gäller eller?

Det är en bra väg men du behöver inte lära dig massor av recept på en gång utan börja med några maträtter i taget. Kan man 5-10 recept något så när så kan man genom att ändra små detaljer variera smaker och konsistens väldigt mycket.
Matlagningen är inte heller något som behöver ta så mycket tid om du gör storkok och senare värmer.

Liebe
2010-12-13, 12:18
Tjenna!
Jag jobbar lite efter samma princip - gå upp i vikt. Min bakgrund kan beskrivas som att den lätt överviktige killen blev ett anorexiafall i lumpen efter att ha suttit och cyklat milen 4 ggr i veckan och deffat rejält. Gick från 78 kg till 59/61 på ett år och åkte in på lite ett och annat. Såg ut som ett skelett bokstavligen. Men nog om det.

Jag strävar liksom du att gå upp i vikt och kan tycka att maten också varit ett problem. Det jag gjort är att jag tittat upp massa olika rätter som jag vet att jag vill äta och lagat dem och fortsatt på den banan. För att gå upp i vikt menar jag att du måste bli "vän" med maten också. Den ska vara något roligt och en del av själva träningen. Därför tycker jag att du bör läsa på lite om olika recept och runt de matområden som du tycker om. Själva träningen och kosten blir så otroligt mkt roligare då dessutom.

Börja med att köpa dig en kokbok/önska i julklapp och ha lite som mål att göra allt i den samtidigt som du tränar. Sen så gäller det ju dessutom att hamna på kcal + för att gå upp i vikt så du får nog jobba lite med det. Men en sak i taget.

cero
2010-12-13, 13:03
En lätt väg är, som sagt: grädde, smör, majonäs. Enormt energitätt och ger knappt någon mättnad.

Kim1003
2010-12-27, 17:40
När jag försökte gå upp i vikt så brukade jag välja att äta den maten jag gillar att äta mycket av som t.ex lasagne med extra mycket ostsås på. Testa dig fram!

Pintan
2010-12-27, 18:14
Har lite samma "problem". Har på senare tid märkt att aptiten ökar rejält om jag höjer träningsfrekvensen lite. Alltså om jag kör 4 ist 3 pass i veckan är aptiten typ dubbel så hög, varför vet jag inte..

ChrisDEFC
2010-12-27, 19:55
Jag har haft samma problem som dig i många år, tog mig 5år att gå upp från 76-78 och över 80kg (är 201cm), jag försökte verkligen gå upp i vikt men det hände ingenting. Det som har fått det att röra på sig (väger idag 101kg och ser ut som på bilden till vänster) är att jag börjat äta mer av typ allt. Men jag har tagit det i omgångar, börja med att lägga till en banan/dag, sen när jag fått in rutin på det tog jag en extra macka till frukost, när jag fick det att funka la jag till en proteindrink till bananen vid mellanmålet osv. Lite mer pasta eller kött eller ris eller va du nu äter till lunch. Men jag tror det är viktigt att du accepterar att det kommer ta tid men att gå ut i köket och laga iordning varsta bautamålet och dra i dig kommer bara göra att du blir ohyggligt mätt för stunden och sen knappast intresserad av att göra samma sak om 3-4h igen. Ett konkret tips (förutom det jag nämnt) är att göra en kvällsshake, har du en mixerstav kan du sno mitt recept rakt av. 3dl mjölk, 1banan, 1dl proteinpulver vanilj, ½dl rapsolja, ½dl frusna bär, några matskedar med vaniljglass, tror att den drinken ska ligga på runt 1000kcal och den brukar jag ta en timme eller två efter kvällsmålet. Så säg att jag tar en tallrik med pasta och köttfärssås vid halv8 så tar jag denna runt halv10-10, det kommer att göra skillnad om du nu är viktstabil och sen slägner in 1000kcal extra varje dag. Lägger du dessutom till nått energirikt mellanmål så borde du öka i vikt förutsatt att dina ökningar på vissa mål inte gör att du äter mindre på andra. Till en början innan då fått rutin på saker och ting skulle jag inte va allt för rädd för kalloririk mat som skräpmat och fikabröd, det kanske inte är bra i längden men kortsiktigt kan det få igång viktuppgången och sen kan du lägga om kosten när du börjar få snurr på det. Dra ett PM om du undrar på nått mer, jag har lite erfarenhet av detta.
Sist men inte minst: Häng inte upp dig på att "jag kan inte gå upp i vikt" för alla KAN gå upp i vikt, går du inte upp i vikt så försöker du inte tillräckligt mycket eller så gör du helt fel saker.