handdator

Visa fullständig version : Är jag övertränad? Hur kommer jag till insikt med detta?


Beus
2010-12-13, 09:51
Hej Kolo, jag bjuder på en vägg av text nedan,

Jag började träna för ungefär 9-10 månader sedan. Redan efter en månad eller två, då min träning var relativt lugn, läste jag om överträning och kom fram till att det var något som inte skulle hända mig.

Träningen har gått bra, om man bortser från min skador, fram tills nu.
Jag vet inte om det är sitter i mitt huvud eller om det är den faktiska sanningen - men jag upplever att resultaten uteblivit. Iallafall i den utsträckning jag brukar se och få dem.

Jag har aldrig riktigt brytt mig om vilken vikt jag har. Ögonmåtten har helt enkelt fått vara mitt sätt att väga mig. Men på senare tid har jag helt enkelt upplevt mig som slappare i kroppen på något sätt, jag ser inte muskelvolymen öka på samma sätt som jag gjorde tidigare. Jag känner inte heller riktigt samma kraft och hårdhet i musklerna när jag flexar t.ex.

Det som talar emot att jag övertränat är egentligen det enkla uttrycket "man lär så länge man lever". Jag kan mer om träning och kost nu än vad jag någonsin kunnat. Kost och allt det som går hand i hand med träning sköt helt enkelt noggrannare.

Ser man till de symptom som ges på överträning så kan de flesta motargumenteras:

Typ 1
-Ökad vilopuls
*Inget jag upplevt
-Minskad prestationsförmåga (psyk o fys)
*Det är detta jag främst upplevt. Men som sagt vet jag inte om det bara sitter i mitt huvud, då mina gymvänner tycker jag både växer och gör ökningar.
-Minskad aptit
*Inte heller något jag kan relatera till. Min hungerkänsla är dock inte som den var tidigare. Detta beror nog på att jag använder mig av periodisk fasta. För när jag väl äter har jag inga problem att äta mig mätt och lite till, med glädje.
-Viktminskning
*Står på samma vikt som jag gjort under en tid. +- 1-2 kilo.
-Fördröjd återhämtning efter träning
*Ibland upplever jag att min träningsvärk kan hålla i sig länge, vi snackar 4-5 dagar. Men när jag har träningsvärk så tränar jag inte muskelgruppen i fråga, så vilan får den.
-Ökad irritabilitet
*Jag är periodvis lättirriterad. Men det kan också variera. Den senaste månaden har jag nästan upplevt som en av mina mer harmoniska och "glada" - ifall man nu ska analysera.
-Ökad känslomässig instabilitet
* Inget jag kan relatera till.
-Störd nattsömn
*Jag har ingen störd nattsömn. När jag sover, då sover jag verkligen. Dock så kan jag ha brist på sömn på grund av att jag helt enkelt har för mycket att göra. Sömnen kan variera mellan 4-8 timmar per natt.
-Förlust av träningsmotivation
*Inte direkt. När jag tränar så känns det jättebra och jag mår bra av det.
Om man nu bortser från de fysiska och styrmässiga ökningarna jag önskar jag nått.
-Ökad skadefrekvens
*Jag har gjort misstag förut, vilket jag fått betala för. Men problemen försvinner mer och mer. Jag upplever alltså ingen ökad skadefrekvens då kunskap och försiktighet ökar hela tiden.
-Ökad infektionsfrekvens
*Hade min första förkylning för två veckor sedan (sen jag börjat träna) - något som jag ofta hade innan min träning.
-Minskad styrka
*Både ja och nej. Jag är inte en person som håller koll på siffror direkt. Jag lyfter det jag kan och har kontroll över. Men visst har jag upplevt mig som svagare, även om jag kanske kan lyfta samma vikt.

Typ 2
-Låg vilopuls
-Lågt blodsocker
-Flegmatiskt beteende


Kan tillägga att jag tränar måndag till torsdag:
Mån: Bröst, Axlar, Triceps
Tisdag: Biceps, Rygg, Baksida axlar
Onsdag: Ben, Mage
Torsdag: Bröst, Rygg


Tack för eventuell hjälp!

Lägger in en bild på en kattunge så att alla blir glada också.
http://stephaniegayle.com/images/Sidebox-Kitten-Thinks-R.jpg

Beus
2010-12-13, 09:58
Trots tidigare sökningar med uteblivet resultat hittade jag nu denna tråden via google:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140018

Intressanta poster:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4027706&postcount=13
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4048312&postcount=19

"...om de börjar registrera vad de gör så framträder mönstret ganska så snabbt."
Vore en träningsdagbok en bra idé för att se över mina rutiner och pass?

Pungis
2010-12-13, 10:03
Övertränad? Låter som en helt vanlig platå som alla kommer till efter 6-12 månader - De är nu du måste börja bulka/deffa kraftigare för att uppnå resultat

Jag tror det är helt omöjligt att bli övertränad av 4 gympass i veckan

Träningsvärk i 4-5 dagar är inga konstigheter


"Träna tills du svimmar, ät tills du spyr och sov till du vaknar" så ska du se att resultaten kommer

Guddi
2010-12-13, 10:04
Väldigt få människor är verkligen övertränade. Troligen har dina resultat planat ut därför att de börjar plana ut efter något halvår ungefär. Om du vill att någon ska gissa på om du är övertränad eller inte måste du ge mycket mer information om din träning än bara vilka muskler du tränar vilken dag. Det är volymen och intensiteten tillsammans med hur du sköter din återhämtning som är intressant.

En träningsdagbok är alltid bra...

Lillleif
2010-12-13, 10:07
Så av alla symptomen upplever du "kanske" att du har något lägre prestationsförmåga trots att du kan lyfta samma vikt som tidigare? Dessutom har du tre vilodagar per vecka. Jag tror inte du är övertränad. Men är du osäker, kör på en träningsdagbok där du för in vikt/reps/set osv så får du svart på vitt vilket håll det går åt.

Beus
2010-12-13, 10:09
Tack för svaren! Case closed.

bearwolf
2010-12-13, 11:28
tack för katten!

Onigiri
2010-12-13, 14:15
Är det modernt att vara "övertränad" nuförtiden?

limenka
2010-12-13, 14:46
Är det modernt att vara "övertränad" nuförtiden?

Ja.

svennebanan
2010-12-13, 14:52
Kan tillägga att jag tränar måndag till torsdag:
Mån: Bröst, Axlar, Triceps
Tisdag: Biceps, Rygg, Baksida axlar
Onsdag: Ben, Mage
Torsdag: Bröst, Rygg


Jag har väldigt svårt att se att någon lyckas överträna på den träningsvolymen. Speciellt när det handlar om vanlig gymträning.