handdator

Visa fullständig version : Kompisar och träning!


BadAnka
2010-12-12, 19:07
Jag tränar med två kompisar på gymmet och jag kan väl säga att jag kan 10 gånger så mycket om kost och träning som dom kan,
Men ändå kommer dom med dumma kommentarer osv, speciellt en av dom. t.ex att jag inte tränar rygg när jag gör excentriska pull-ups när jag tränat klart de vanliga setten pull-ups.

Eller att när jag kör excentriska dips så tränar jag bara rygg, bara för att rörelsen är ganska lik stångrodd.

Eller så säger dom "orka,palla" att jag har tagit ett uppehåll med att köra latsdrag och rodd i cable för att istället köra marklyft, rodd med hantel och skivstång samt chins/pullups osv för att jag tränat på samma sätt i 8 månader och vill variera för att musklerna inte ska vänja sig.

Och en av dom dricker proteinpulver efter träningen utan att veta varför och säger åt den andra polaren att köpa det. eller att polarens kompis fick skit bra resultat att att dricka ett speciellt proteinpulver.
Blir fan galen och säger man att det inte är si och så, så tror dom mig liksom inte eller tycker att man är en sån som "tror han vet allt" kille *gah!*

någon som känner igen sig? fan ska man göra åt saken, försöker ju lära dom men dom tar inte åt sig.

EDIT# leker på gymmet gör dom också, låtsas slåss och stör än när man ligger och pressar i bänken eller nått, säger man ge fan! så citerar dom det i en annan röst om ni förstår.

limenka
2010-12-12, 19:13
Been there.

Fick 3 polare att börja styrketräna. Efter några veckor så valde de att träna utan mig eftersom jag enbart försökte hjälpa dem att förbli skadefria men ansågs vara tjatig. Vi är fortfarande vänner men vi tränar inte tsm längre utan jag tränar med mer "erfarna" nu. :D

Vad du ska göra är att skita i dem om de inte vill lyssna - tjata inte.

vicarious
2010-12-12, 19:17
Du verkar inte ha särskilt mogna kompisar. Hur gammal är du? Är dom dina kompisar om dom uppför sig sådär? Skit i dom och säg att du vill träna själv.

mattilainen
2010-12-12, 19:18
Lyssnar de inte så bry dig inte om att förklara. Kör ditt race! Tränar de rygg tränar du bröst och på så vis kommer du komma lite längre ifrån.

Verkar som de inte är på samma nivå som dig i träningen. De Skojar och låtsasbråkar medan du vill köra mer strikt och seriöst.

BadAnka
2010-12-12, 19:23
vi är alla 17, konstigt nog, 13-14 skulle man kunna tro ibland att dom är

coolboynesko
2010-12-12, 19:25
Skit i dem, gå till gymmet när du vet att inte dem är där! Byt schema så du slipper dem m.m
Eller så pratar du med dem och säger att du inte orkar med cp barnen! :)

limenka
2010-12-12, 19:27
Du behöver inte skita i dem men du kan /ignore då de kommenterar och sluta att kommentera deras träning.

Mollestam
2010-12-12, 19:28
Jag tycker för det mesta att det är skönast att träna själv, med någon go låt i iPoden.
Jag vet att jag fokuserar bättre då iaf, dock så kan det ju vara kul att träna med andra lite då och då.

BadAnka
2010-12-12, 19:31
jag tränade själv i ca 5-6 månader och det var ganska gött, ökade mer i vikter än jag gör nu, men jag tappade motivationen av att inte ha någon att träna med, så det var kul i början när de också börja träna, men börjar ju ångra mig lite, svårt att bara ignonera dom och så

CoKEmaN
2010-12-12, 19:39
Börja ta kontakt med andra på gymmet, en bra isbrytare är ju att fråga om de behöver pass ;) Hoppas du slipper de barnsliga kompisarna.

dellan
2010-12-12, 19:41
Första eller andra ring kan vara ett mycket omoget år. De verkar ha blivit drabbade av den sjukan. Osäkerhet, omogenhet, fjollighet,. osv..............

Kimkay
2010-12-12, 20:01
Dina kompisar verkar duktiga på det där med broscience. ;) skämt å sido, jag har varit i samma sits, fast mitt problem låg mer i motivation/engagemang. Jag var mer seriös och det gjorde att jag och min dåvarande kompis/träningspartner så småningom slutade träna ihop. Jag tror det föll sig ganska naturligt då vi båda nog kände att det inte skulle fungera. Hittade senare en annan träningspartner som både peppade mig och låg på samma ambitionsnivå. Och jag säger bara det; en bra träningspartner är GULD värd!

Tobbeh
2010-12-12, 20:28
Vissa människor är sådana, tyvärr.. Jag upplever att vissa av mina är likadana. Ett simpelt håll käft, brukar funka :)

Flonkz
2010-12-12, 20:33
Been there, done that.

Linjedomarn
2010-12-12, 21:16
Känner igen mig. Har precis likadana kompisar med kommentarer som ''en kille sa till mig'' och ''palla sånt''. Sen blir man klassad som en besserwisser när man försöker hjälpa dom så att dom ökar eller håller sig skadefri men that's life...

Ristretto
2010-12-12, 21:25
Det är få som ger mer för passen än de tar. I regel tränar jag helst själv, med något undantag.

cero
2010-12-12, 21:25
Känner igen sig. Man får ofta framstå som en "tror han kan allt"-person när man konstant försöker rätta kompisarna, och säga åt dem hur de ska utföra övningar osv. Lösningen: Gör det inte. Kan de inte ta till sig av det du säger så får de skylla sig själva helt enkelt. Handlar det om ett utförande som är direkt skadligt får du givetvis säga till dem endå. Bananrygg i mark tex.

och vill variera för att musklerna inte ska vänja sig.

Hur menar du? Vänja sig?

r3mpuh
2010-12-12, 21:31
Jag brukar träna med kompisar, fast brukar främst snacka och de träna.
Inte opti.

BadAnka
2010-12-12, 21:49
Hur menar du? Vänja sig?

kanske fel av mig där, men har läst här på kolo om att det är bra att variera sin träning, att liksom chocka musklerna med några nya övningar som musklerna inte är vana vid, jag har fram tills för några veckor sedan kört latsdrag - rodd - T-bar row sen jag började träna för 8 månader sen. men kanske läst lite fel??

Crocker
2010-12-12, 22:40
har läst
:D


Det stämmer, dock lite mer komplicerat.

Robboz
2010-12-12, 23:40
Tror alla varit i din situation mer eller mindre. De enklaste är bara att strunta i det, fast det är sjukt frustrerande när kompisar kommer med väldigt dumma påståenden som är "sanningen".

Kötta på

cero
2010-12-13, 00:42
kanske fel av mig där, men har läst här på kolo om att det är bra att variera sin träning, att liksom chocka musklerna med några nya övningar som musklerna inte är vana vid, jag har fram tills för några veckor sedan kört latsdrag - rodd - T-bar row sen jag började träna för 8 månader sen. men kanske läst lite fel??

Ändra övningar tycker jag inte man behöver. Men variation i viss grad kan vara bra när man har nått platåer. Men detta är främst för personer som har tränat ett tag, som nybörjare brukar man inte behöva tänka allt för mycket på variation. Finns mer här om du är intresserad. En viktig del av styrketräningen så ta din tid och läs!

Periodisering (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=12655)

beckman88
2010-12-13, 03:08
Om du nu är så mycket mer påläst än dina vänner så borde du väl rimligtvis kunna förklara för dom att dom inte har rätt?

Förklara varför ryggen blir tränad vid pull-ups.
Förklara vad proteinpulver gör och varför man tar det.

Verkar lite väl att byta kompisar för att dom "inte kan". Alla är vi bättre på något, gäller bara att guida dom som är "ovetande".

Eddie Vedder
2010-12-13, 09:27
Ett sätt att slippa störa sig när man "vet bättre" är ju att vara lite ödmjuk och inse att man faktiskt INTE vet allt. Typ att det skulle finnas någon fördel med att "chocka kroppen". ;)

hertzman
2010-12-13, 10:15
Ett sätt att slippa störa sig när man "vet bättre" är ju att vara lite ödmjuk och inse att man faktiskt INTE vet allt. Typ att det skulle finnas någon fördel med att "chocka kroppen". ;)

+1

On topic tycker jag att du inte ska lyssna så mycket på dina vänner. Tycker du att det är drygt att ha dem med så träna själv, svårare än så är det inte.

Danne2k
2010-12-13, 13:07
Ett sätt att slippa störa sig när man "vet bättre" är ju att vara lite ödmjuk och inse att man faktiskt INTE vet allt. Typ att det skulle finnas någon fördel med att "chocka kroppen". ;)

Exakt, ödmjukhet är guld värt på gymmet när man vill rätta eller ge tips till såväl okända personer som sina egna vänner.

ARMSTARK
2010-12-13, 14:51
Fast har man en gång börjat träna ensam vill man inte ha någon träningskompis.

Kimkay
2010-12-13, 20:11
Fast har man en gång börjat träna ensam vill man inte ha någon träningskompis.

varför inte?