handdator

Visa fullständig version : Variera övningar set för set?


Saikyou
2010-12-12, 11:25
Sitter och funderar på vilken inverkan man får av att köra t ex två övningar samtidigt. Man presterar ju mer volym-mässigt på det sätter, åtminstonde gör jag det, men blir det för lång vila? Det är mest på bröstpassen jag känner att jag kan få in en massa fler set genom att göra så.

Exempel:

Bänkpress uppvärmningsset
-> Bänkpress arbetsset (5-6 st)
-> Skivstångscurls 1 set
-> Lutande hantelpress 1 set
-> Skivstångscurls 1 set
-> Lutande hantelpress 1 set

etc etc. Efter det blir det pullovers/flyes/press i en maskin etc varierat med andra bicepsövningar.

Får in säkert 7-8 fler set sammanlagt med snäppet tyngre vikt varje övning på detta sättet, men är det ändå bättre? Musklerna får ju vila mycket längre, kanske inte når överbelastning på ett lika bra sätt?

Råd please *gah!*

Giljotinen
2010-12-12, 11:43
Mina bästa ökningar som jag har gjort hittills var då jag tränade på ett liknande sätt. Tex bröst/rygg/axlar samma pass, typ:

Incline bänk
Stångrodd
Hantelpress
Hantelrodd
Axelpress
Latsdrag
Flyes

En fördel med detta är enligt mig att man kan ta ut mig mer i varje set vilket i sin tur inte kräver att man kör särskilt många sets. Jag körde tex 2 tunga sets i incline bänken samt stångrodden och bara 1 set i resten av övningarna.

Saikyou
2010-12-12, 12:16
Jag menar inte direkt att man ska kombinera flera muskelgrupper i samma sätt, men att man kör på ett sådant sätt jag beskrev. T ex på ett pass där jag planerar att köra bröst+biceps så istället för bänkpress x5 set, stångcurl x4 set, lutande hantelpress x5 set etc så mixar man dom. Har inget med extra muskelgrupper att göra utan bara att man mixar övningarna set för set =) Undrar om detta inte egentligen är negativt även om vikten blir tyngre och repetionerna blir fler i slutändan, ett klart svar borde ju finnas på något sånt här.

Rikard Jansson
2010-12-12, 12:23
Jag testade att göra precis som du sa i första posten, tänkte att de borde ju funka skitfint, men det gjorde det inte för mig iallafall. Dock kul att ha pump i hela överkroppen samtidigt, men några ökningar märkte jag inte av.

Giljotinen
2010-12-12, 12:27
Det var så jag menade också :)

panzerpig
2010-12-12, 13:36
pratar ni inte om supersets?

z_bumbi
2010-12-12, 14:10
Vill man få in mer träning på kortare tid eller ha längre vila för samma muskelgrupp så funkar det ganska så bra men jag skulle undvika att köra övningar som krockar. Exemplet med hantelpressar och biceps är alltså inte så bra medan hantelpressar och vader funkar utmärkt.

Saikyou
2010-12-12, 15:44
Vill man få in mer träning på kortare tid eller ha längre vila för samma muskelgrupp så funkar det ganska så bra men jag skulle undvika att köra övningar som krockar. Exemplet med hantelpressar och biceps är alltså inte så bra medan hantelpressar och vader funkar utmärkt.

Vad är själva anledningen till detta? Prestationsmässigt så blir ju resultaten bättre, väldigt märkbart för min egen del. Det kan t ex se ut så här:

Exempel 1, köra vanligt:

Bänkpress 5-6set
Lutande hantelpress, 1 set 17,5kg hantlar, 1set 20kg hantlar, 2set 22.5kg hantlar, 1 set 25kg hantlar
Bicepscurl 1set 25kg, 1set 27.5kg, 2set 30kg

Exempel 2, det sätt jag nu undrar över om det är bra (hp)= lutande hantelpress, (bc)=bicepscurl

bänkpress 5-6set
1set(hp) 17,5kg -> 1set(bc) 25kg -> 1set(hp) 20kg -> 1set(bc) 30kg -> 1set(hp) 22,5kg -> 1set(bc) 35kg -> 1set(hp) 25kg -> 1set(bc) 35kg -> 1 set(hp) 25kg -> 1set(bc) 35kg -> 1set(hp) 27.5kg -> 1set(bc)

Det första är för ca 3 veckor sedan och det andra är från i torsdags. 1 mer set på hantelpress med mer vikt och 2 set bicepscurls med mer vikt, dessutom ett par reps mer speciellt på hantelpressen. Jag vilar cirka 45sek-1min mellan båda seten och vikterna är tunga för mig (6-12reps, går neråt i takt med vikterna ökar). Så här börjar oftast alla bröst/biceps pass för mig och varierar i övningarna efter dessa.

Mitt primära mål är att öka i styrka.

z_bumbi
2010-12-12, 16:07
De primära musklerna i övningarna är mer utvilade iom att du kör en övning för något annat emellan och att vila längre gör att de flesta kan lyfta mer vikt. Biceps hinner antagligen återhämta sig tillräckligt för att inte störa dina hantelpressar och tvärtom dvs att du inte belastar biceps så mycket i hantelpressarna att du märker av det i bicepsövningen som kommer efter.
Så länge att du tycker det funkar bra så är det också bara att köra på.

Saikyou
2010-12-12, 16:10
Så mycket förstår jag, men det jag ställer mig undrandes till är om det är kontraproduktivt att lägga upp två övningar på det sättet jämfört med att köra dom på ett vanligt sätt, även om själva volymen på passet blir bättre =)

z_bumbi
2010-12-13, 10:43
Så mycket förstår jag, men det jag ställer mig undrandes till är om det är kontraproduktivt att lägga upp två övningar på det sättet jämfört med att köra dom på ett vanligt sätt, även om själva volymen på passet blir bättre =)

Om övning 1 påverkar övning 2 eller om övning 2 påverkar övning 3 så kan det bli sämre resultat än övning 1 inte påverkar övning 2 osv. I fallet med bröst, axlar, triceps och biceps så skulle jag inte köra biceps innan bröst om inte programmet specifikt säger det då biceps är en stabiliserande muskel i pressövningarna.

Hur blir volymen på passet bättre?

Saikyou
2010-12-13, 10:54
z_bumbi jag förstår vad du menar så sätt, men det jag vill få fram är helt enkelt om det är på något sätt är kontraproduktivt med så pass mycket vila för den prioriterade muskeln övning för övning om du förstår vad jag menar. På detta sättet får ju t ex bröst vila 4-6 minuter medans jag vilar efter sista bröst-setet, utför bicepssetet och vilar efter bicepssetet. Kanske inte använde ordet volym rätt, men total vikt+reps per set+antal set blir ju högre med att variera övningarna set för set, det jag tänkte på. Ursäkta om svaret finns här redan, men jag ser inte det.

panzerpig
2010-12-13, 14:55
det spelar nog ingen roll, iaf inte för styrkeökningar, finns styrkelyftare som vilar 5-10 min mellan set.

pragmatist
2010-12-13, 15:49
Arnold brukade tala sig varm för detta sätt att träna, d.v.s. alternerande/superset för antagonistiska muskelgrupper (ex. bänkpress/chins). Dock med väldigt kort eller ingen vila mellan seten. Just det senare kanske man kan ta med en nypa salt.