handdator

Visa fullständig version : Överbelastnings skador inom arbetet


JoeyP
2010-12-12, 09:59
Hur många här har råkat ut för det?
Jag tycker det är läskigt hur lätt man kan få det!

Där jag jobbar nu är risken väldigt hög att man kan få överbelastningskador och jag är nog en bit på vägen. Har verkligen börjat tänka mig för nu när jag jobbar (att variera alla små rörelser), har bara jobbat sen sep och känner överallt i "små muskler", trodde absolut inte det skulle komma så tidigt!

("jag som tränar och allting")

Vi har haft sånna där personer hos oss nu senaste veckorna som kollar hur vi jobbar och dem rek stark variation och platsbyte vilket dem har infört nu. Dvs efter halva dagen byter vi station.

Jag tycker det är konstigt att man kan få sån värk av små rörelser som absolut inte är jobbiga! Varför blir det så?

Där jag jobbar kan man råka ut för
- Ryggproblem
- Höftproblem
- Knäproblem
- Handproblem
- Nacke / Traps problem
- Axlar´

Alla rörelser är ofta väldigt små och ovanliga.
Jag har börjat känna att vänster sida av nacken/trapsen har blivit stela,
har även grova problem med knäna som kom så fort att jag knappt hann blinka hade problem med knäna innan jag började jobba men fyfan va fort det blev värre när jag började jobba också, ryggen har jag haft problem med i en lång tid och tror verkligen inte jobbet gör det bättre.

Testade en hel dag att verkligen variera rörelserna mycket mer än bara byta plats, fyfan vilken skillnad!

Att tex använda vänsterbenet istället för högerbenet när man kliver upp på saker, att tejpa med högerarmen istället för vänsterarmen, att använda högerhanden när jag använder traversen istället för vänstern. Man trycker på en knapp hela hela tiden med tummen, har fan börjat känna i underarmen. Knappen är jävligt seg och dosan är klumpig.

Är det någon som råkat ut för liknande?

SiSenior
2010-12-12, 12:18
Vi är lika gamla och jag har stora problem med leder och muskler. Märkte under sommaren 2008 och 2009 när jag sommarjobbade inom sjukvården att bara jag tänkte på hur jag lyfte och tänkte ergonomiskt hade jag mindre ont i kroppen i slutet av veckan än om jag helt och hållet skit i hur jag jobbade. Likaså nu när jag jobbar inom förskolan och bär barnen på ett skonsammare sätt, har jag verkligen mycket mindre ont. Värt att tillägga är dock att jag förmodligen dras med någon muskel- och ledsjukdom (är under utredning för tillfället) så jag är väl ett dåligt exempel.

mathsa
2010-12-12, 12:29
Är väldigt lätt att få arbetsskador genom monotont arbete.Jag jobbar själv i ett företag där jag är linebunden.Jag har där jobbat i 23 år och det gäller att hela tiden tänka sig för på hur man genomför sitt arbete och hur man kan förbättra det.Och man ska heller inte vara rädd för att kontakta facket om ingen annan lyssnar,för trots allt är det ju din framtid det handlar om.

JoeyP
2011-02-22, 13:01
Om man har blivit stel i tex nacken pga sitt jobb, hjälper det att stretcha då tros?

kettlebellGuden
2011-02-22, 13:05
Se till att gör ditt jobb så ergonomiskt som möjligt. Och kompensera sen det som inte tränas/övertränas/whatever på gymmet/hemma med bra prehab-träning.

Klienter som har diverse arbetsskador som ofta hade kunnat undvikas med bra prehab-träning, och förståss mer ergonomiskt utförande av arbetet, är det ju knappast gott om.. men det vet vi ju hur det är med ergonomin i verkligheten. Det går bra när ergonomi-konsulten är där.. två veckor sen ska allt gå snabbt som fan igen.


"Stel i nacken" är hyfsat vagt för att svårt att säga vad som kan hjälpa. Och jag tror mycket på talesättet "om du letar där smärtsymptomen är så är du nog på fel ställe". Förmodligen beror din stela nacke på att nackmuskulatur kompenserar från någon snedbelastning någon annanstans.

kettlebellGuden
2011-02-22, 13:09
Jag tycker det är konstigt att man kan få sån värk av små rörelser som absolut inte är jobbiga! Varför blir det så?

Man trycker på en knapp hela hela tiden med tummen, har fan börjat känna i underarmen. Knappen är jävligt seg och dosan är klumpig.





Små repeterade rörelser ger ju överbelastning. Hur hade din överarm känt sig om du stod och enarmscurlade timme ut och timme in? Efter ett tag så hade du tröttnat i biceps med och börjat kompensera med resten av kroppen för att få upp skiten. Gött mos är gött mos.

Det här med din sega knapp och klumpiga dosa tycker jag du ska kontakta skyddsombudet om.

JoeyP
2011-02-22, 13:13
Okej tack för ett bra svar.

Jo det här med nacken tror jag är pga av att jag står på en ställning, och håller i en seg jävla knapp för att få maskinen till att gå fortare, iom att den är seg får man trycka ganska hårt vilket gör att jag spänner hela armen + nacken.

Har testat att byta arm, (riktigt jobbigt får vrida hela kroppen) men då känns det ingenting.

Dock vet jag fan inte vad jag ska göra åt vänstra höften, för där kan jag verkligen inte ändra utförandet... Då jag måste röra mig på det sättet för att inte komma åt nödstop. Klämrisker överallt, hela kalandern (maskinen) är skit gammal och verkar bara vara byggd så att det ska funka, ingen tanke bakom ställningarna eller hur man ska röra sig.

Känner ingenting på jobbet, men märker det på gymmet när jag testar marklyft, stångrodd, knäböj.

Arbetskamraten som jobbar mitt emot mig och gör spegelvänd rörelse har ont på samma ställe fast i höger höft......

Tur man inte tänkt jobba där för evigt, max till juni, men tänker fan inte gå och vänta. Typ (bara några månader kvar sen får jag vila) Då kan det vara försent.