handdator

Visa fullständig version : Proppen gick just - hmm, men strular att få på...


bear.flowertwig
2010-12-12, 00:38
Skulle slå på ugnen när proppen gick. Nu har halva lägenheten ingen ström, så det är inte bara ugnen.

Frågan är, proppskåpet har inga synliga proppar. Det är switchar som slås av/på och ingen av dessa hade åkt ner/slagits av. Wuut? :Virro Testat slå av/på de sektioner som gått men det hjälpte inte.

Vad göra?

Jockefoten
2010-12-12, 00:42
Antagligen har säkringen gått sönder. Problemet med automatsäkringar (de jag förmodar du kallar för switchar) är att man inte ser om de går sönder.

bear.flowertwig
2010-12-12, 00:51
Så vad göra. Kan man byta något själv där eller är det elektriker som gäller?

agazza
2010-12-12, 00:53
elektriker, ring hyresvärden.

Du får inte röra skåpet på det viset.

tsp
2010-12-12, 00:53
Det är la bara att dra ner den och sedan upp den igen? En sån säkring går väl inte "sönder" på det sättet som en gammaldags gör?

Jockefoten
2010-12-12, 00:53
Så vad göra. Kan man byta något själv där eller är det elektriker som gäller?

Tror det, bor du i hyresrätt borde det finnas nåt journummer. Annas kan du ju testa att koppla ut spisen och se om det fungerar då.


Till tsp:
Jo efter ett tag.

Virtual1339
2010-12-12, 00:57
Man får switcha på automatsäkringarna, men du för inte som privatperson byta dessa enligt vad jag förstått. Så om en automatsäkring gått sönder får du ta kontakt med någon som får byta dessa.

Om det är så att automatsäkringen gått sönder, som det låter i en lekmans öron på situationen, för spisar har ju special dosa som inte går att dra ur hur som hällst.

bear.flowertwig
2010-12-12, 01:04
Det måste ha gått ett gäng automatsäkringar samtidigt som spisen då för spis inkl ett par delar till är fortfarande döda trots att jag testa slå på/av. Hjälper inte att koppla ur sektionerna för spisen.

Hade varit bättre med en hyresrätt istället för bostadsrätt nu alltså...

Jockefoten
2010-12-12, 01:05
Du har ingen jordfelsbrytare sittandes någonstans?

bear.flowertwig
2010-12-12, 01:18
Du har ingen jordfelsbrytare sittandes någonstans?

Jo. F*n, vilken amatör man är... missade en av dem.

Får anställa dig som verkställande hustomte här efter att ha räddat mitt ass ett par gånger om nu :D


Edit: Nu jävlar blire lussebullar! (och mer vin)

Jens.Andersson
2010-12-12, 01:18
Du har ingen jordfelsbrytare sittandes någonstans?

Då borde väl inte halva lägenheten forsätta lysa?

EDIT: Jo tydligen :D

bear.flowertwig
2010-12-12, 02:01
Då borde väl inte halva lägenheten forsätta lysa?

EDIT: Jo tydligen :D :thumbup: