handdator

Visa fullständig version : Axons skulderuppvärmning - bra/dålig?


cero
2010-12-11, 23:13
http://www.youtube.com/watch?v=AW4qBsP1CFU


Något att hänga i julgranen, tro? Om inte så uppskattas förslag på något liknande som är bättre.

Rikard Jansson
2010-12-11, 23:16
"Generell uppvärmning med crosstrainer eller löpband bla bla" suger

cero
2010-12-11, 23:20
Jo, visst. Men det andra.

Rikard Jansson
2010-12-11, 23:21
Slutade kolla när det stod om den generella uppvärmningen. Står någonstans ett väldigt bra uppvärmningsprogram häromkring, ska försöka hitta det

Rikard Jansson
2010-12-11, 23:22
http://forum.body.se/showpost.php?p=32845&postcount=2

Tomas W
2010-12-11, 23:23
"Generell uppvärmning med crosstrainer eller löpband bla bla" suger

5 minuter med gång på ett löpband/crosstrainer suger inte direkt som uppvärmning..

wird
2010-12-11, 23:24
http://www.youtube.com/watch?v=AW4qBsP1CFU


Något att hänga i julgranen, tro? Om inte så uppskattas förslag på något liknande som är bättre.

Axon tar jag med en nypa salt.

Jag börjar direkt med huvudövningen som för mig alltid består av frontböj, bänkpress eller marklyft. Börjar med lätt vikt och stegrar med ganska få reps.

Rikard Jansson
2010-12-11, 23:25
5 minuter med gång på ett löpband/crosstrainer suger inte direkt som uppvärmning..

Jo :)

wird
2010-12-11, 23:26
5 minuter med gång på ett löpband/crosstrainer suger inte direkt som uppvärmning..

Inte om du ska spela fotboll nej.

Tomas W
2010-12-11, 23:26
Jo :)

Har du ens tänkt på hur du kommer till gymmet?

Rikard Jansson
2010-12-11, 23:27
Har du ens tänkt på hur du kommer till gymmet?

Bil

Gabriel174
2010-12-11, 23:28
Inte om du ska spela fotboll nej.

http://4.bp.blogspot.com/_UKDgoS6fs18/TGJzKsJlFAI/AAAAAAAAA8A/4eyNaR1Eqb4/s1600/facepalm.jpg

Är ganska säker på att han syftade på styrketräning, men iaf, lite från Grubben (finns mer citat att hitta på forumet):


Det här är bra:

http://forum.body.se/showpost.php?p=32845&postcount=2

Konditionsträning som uppvärmning för styrketräning är värdelöst, t o m kontraproduktivt.

Du måste inte konditionsträna, särskilt inte om du är nöjd med din nuvarande kapacitet. Är det fettförbränning du tänker på, så minskar den av konditionsträning vid bulk, inte tvärtom.

Vill du konditionsträna, så är direkt före styrketräning det sämsta tillfället, om man tänker på påverkan på styrketräningsresultaten.

Du aktiverar signalmekanismer som påverkar negativt och stänger av styrketräningens muskeluppbyggande effekter redan i förväg.



http://jap.physiology.org/content/early/2009/01/22/japplphysiol.91221.2008.full.pdf+html

Direkt efter är näst sämsta tillfället.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

Även om inte muskeluppbyggnaden påbörjas förrän efter träning, aktiveras i högsta grad signalmekanismerna som startar stimulansen av proteinsyntesen under passet, och dessa hämmas. Konditionsträningens aktivering av adenosinmonofosfataktiverat proteinkinas påverkar mammalian target of rapamycin, som reglerar en mängd aspekter av proteinsyntesen, t ex initiering och elongering.

Tomas W
2010-12-11, 23:29
Lämnar det med löpband/crosstrainer åt sidan, men annars är det en bra uppvärmning för få igång stabiliserande musklerna vid skulderbladet.

Tomas W
2010-12-11, 23:32
I studien du länkade in mätte de med 30 min på 70% VO2-max, inte jämförbart med 5 minuters gång på ett löpband.

cero
2010-12-12, 00:02
Tipsen på body är väldigt bra. Men jag gillar att komplettera det med något mer för att få lite extra värme i rotatorcuffarna, och andra muskler runt axlarna. Brukar kännas mycket bättre då.

Tomas W
2010-12-12, 00:06
Tipsen på body är väldigt bra. Men jag gillar att komplettera det med något mer för att få lite extra värme i rotatorcuffarna, och andra muskler runt axlarna. Brukar kännas mycket bättre då.

Meningen är att man ska "kicka" igång skulderstabilisatorerna genom att köra igenom uppvärmningen först, detta eftersom axelleden egentligen inte har några stora stabiliserande ligament utan det är muskelaturen runtom som går in och sköter det och detta vill man väcka till liv innan man kastar sig in på de riktiga övningarna.

Crocker
2010-12-12, 00:25
I studien du länkade in mätte de med 30 min på 70% VO2-max, inte jämförbart med 5 minuters gång på ett löpband.
Ingen sa något om gång heller.

Strength and endurance training produce widely diversified adaptations, with little overlap between them. Strength training typically results in increases in muscle mass and muscle strength. In contrast, endurance training induces increases in maximal oxygen uptake and metabolic adaptations that lead to an increased exercise capacity. In many sports, a combination of strength and endurance training is required to improve performance, but in some situations when strength and endurance training are performed simultaneously, a potential interference in strength development takes place, making such a combination seemingly incompatible. The phenomenon of concurrent training, or simultaneously training for strength and endurance, was first described in the scientific literature in 1980 by Robert C. Hickson, and although work that followed provided evidence for and against it, the interference effect seems to hold true in specific situations. At the molecular level, there seems to be an explanation for the interference of strength development during concurrent training; it is now clear that different forms of exercise induce antagonistic intracellular signaling mechanisms that, in turn, could have a negative impact on the muscle's adaptive response to this particular form of training. That is, activation of AMPK by endurance exercise may inhibit signaling to the protein-synthesis machinery by inhibiting the activity of mTOR and its downstream targets. The purpose of this review is to briefly describe the problem of concurrent strength and endurance training and to examine new data highlighting potential molecular mechanisms that may help explain the inhibition of strength development when strength and endurance training are performed simultaneously.

Concurrent Strength and Endurance Training: From Molecules to Man. Medicine & Science in Sports & Exercise. 38(11):1965-1970, November 2006:

Tomas W
2010-12-12, 01:03
5 minuter med gång på ett löpband/crosstrainer suger inte direkt som uppvärmning..

Jo :)

inte? Men är lite OT, det är en bra uppvärmning för skulderstabilisatorerna.

Kravmaga
2010-12-12, 01:43
Lämnar det med löpband/crosstrainer åt sidan, men annars är det en bra uppvärmning för få igång stabiliserande musklerna vid skulderbladet.

För mig har uppvärmningen fungerat riktigt bra i perioder då jag har haft smärta i vänster rotatorcuff (framförallt vid bänkpress) och i fästen kring nyckelbenet (framförallt vi marklyft). Jag har fortsatt med den även i perioder då jag inte haft ont i förebyggande syfte och tycker det fungerar bra. Kompletterar med lätt kabelrodd.

Dock håller jag med ovanstående, samt Bartolls post, kring att faktiskt värma upp på den övningen man ska träna, stegvis öka vikten. Om jag inte missminner mig rekommenderar även Axon detta i sina program, där skulderuppvärmningen är som jag förstått det snarare något skadeförebyggande.

Pungis
2010-12-12, 01:54
Hur många övningar kör han. 8st eller nåt? Känns jäkligt onödigt ..

Kravmaga
2010-12-12, 02:12
Hur många övningar kör han. 8st eller nåt? Känns jäkligt onödigt ..

Snarare 4-5, 1 set på varje utan paus.

Carcer
2010-12-12, 09:53
Är väl alltid bra med uppvärmning, så länge du inte tröttar ut dig.

cero
2010-12-12, 15:36
Kravamaga: Givetvis värmer man upp specifikt för den övningen man ska utföra, men precis som du säger, som ett komplement eller skadeförebyggande.

Hur många övningar kör han. 8st eller nåt? Känns jäkligt onödigt ..

Som sagt, ett sett på varje övning. Tar inte mer än 5-6 minuter.

Är väl alltid bra med uppvärmning, så länge du inte tröttar ut dig.

Frågan är om just dessa övningar fyller någon funktion. Kan ju finnas exempel på bättre upplägg.

Kravmaga
2010-12-12, 16:59
Frågan är om just dessa övningar fyller någon funktion. Kan ju finnas exempel på bättre upplägg.

Skadeförebyggande är kanske tillräcklig funktion för att spendera 5-6min? Då ett tema på Axons träning/program/råd verkar vara "att hålla sig skadefri i gymmet" vore det inte så konstigt om han lägger in/råder till ett avsnitt med just den funktionen.

cero
2010-12-12, 17:03
Skadeförebyggande är kanske tillräcklig funktion för att spendera 5-6min? Då ett tema på Axons träning/program/råd verkar vara "att hålla sig skadefri i gymmet" vore det inte så konstigt om han lägger in/råder till ett avsnitt med just den funktionen.

Det vet ju inte jag. Bara för att han lägger det i "att hålla sig skadefri i gymmet" betyder ju inte per automatik att det är något som faktist är skadeförebyggande. Kan ju vara helt värdelösa övningar, vad vet jag. Därav tråden.

Kravmaga
2010-12-12, 17:10
Det vet ju inte jag. Bara för att han lägger det i "att hålla sig skadefri i gymmet" betyder ju inte per automatik att det är något som faktist är skadeförebyggande. Kan ju vara helt värdelösa övningar, vad vet jag. Därav tråden.

Mitt svar ovan var att det fungerat väldigt bra för mig, både som rehabliterande (då jag hade smärta) och som skadeförebyggande, då jag inte längre får smärta från samma övningar jag tidigare fått det av.

Sedan frågade du om funktionen, där min poäng var att den skadeförebyggande funktionen kanske är tillräcklig? Om du sedan vill ha en studie på Axons skulderprogram får du nog vänta, men min personliga erfarenhet av uppvärmningen är god, samtidigt som Axon verkar ha viss kunskap kring skadeförebyggning efter vad jag har läst av hans artiklar/inlägg.

cero
2010-12-12, 17:19
Axon är också lite små-känd för att skriva en hel del skit ibland också. Men kunskap har han säkert massor av. Men jag tackar för dina erfarenheter och tankar!

Tolkia
2010-12-12, 18:28
Angående att "fem minuter gång på löpband" kontras med inlägg från Grub om konflikten mellan konditionsträning och styrketräning, så är fem minuter gång på löpband inte "konditionsträning". Om man är i så dålig form att det är det undrar jag hur man orkar gå mellan viktställen/maskinerna i gymmet. Man behöver inte springa ett maraton som uppvärmning, men någon måtta får det vara på proteinsyntesångesten.

cero
2010-12-12, 21:06
Angående att "fem minuter gång på löpband" kontras med inlägg från Grub om konflikten mellan konditionsträning och styrketräning, så är fem minuter gång på löpband inte "konditionsträning". Om man är i så dålig form att det är det undrar jag hur man orkar gå mellan viktställen/maskinerna i gymmet. Man behöver inte springa ett maraton som uppvärmning, men någon måtta får det vara på proteinsyntesångesten.

När det är snack om 5-10 minuter cykel, eller löpning brukar Grub svara med att det är värdelöst - just för den anledningen som tas upp i body-tråden, dvs fel signaler, kontraproduktivt osv. Alltså inte bara när det gäller ordentlig konditionsträning i samband med styrketräning.

Tolkia
2010-12-12, 21:13
Jag får backa om det är så, eftersom Grub vet så sjukt mycket mer än jag. Men jag är fortfarande aningen skeptisk till att fem minuter gång eller inte skulle ha någon märkbar effekt för genomsnittspersonen (artikeln som det länkas till beskriver ju också 30 min). Jag bestrider dock inte att det kanske är ett bättre alternativ att värma upp med styrkeövningar.

r3mpuh
2010-12-12, 21:36
Cykla 1,5km till gymmet är obligatoriskt oavsett så det får bli själva uppvärmningen.

Dajollee
2010-12-12, 21:49
snart vågar folk inte ens gå till affären

krappen
2010-12-12, 22:07
snart vågar folk inte ens gå till affären

Då måste man ju handla ännu mer mat eftersom man förbränner energi på vägen dit? :confused::confused::confused: