handdator

Visa fullständig version : Terrorism nått stockholm?


Sidor : [1] 2

victor_n
2010-12-11, 19:06
Såg nyss på nyheterna på 4an och blev chockad.

*Två explosioner skakade centrala Stockholm mitt i julhandeln på lördagseftermiddagen.*

En man har avlidit i samband med explosionerna och ytterligare minst en person är förd till sjukhus.



Vad tror ni? detta är ju nytt så polisen har ju inga uppgifter eller om dom två explosionerna ens har med varandra att göra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8265103.ab

Pudzianovski
2010-12-11, 19:08
Uppgörelse. Kriminella. Troligtvis.

Wille005
2010-12-11, 19:10
Julruschen kommer varje år.

victor_n
2010-12-11, 19:13
Uppgörelse. Kriminella. Troligtvis.

aj fan haha förlåt såg förbi detta helt... ah jo. ehm mods kan ni ändra om tråden ska va kvar namnet till "två bomber avlösta i centrala Stockholm" eller liknande :)

z_bumbi
2010-12-11, 19:21
Som svar på rubriken
Ockupationen av tyska ambassaden 1975
Operation Leo 1976

tjobonka
2010-12-11, 19:36
på bilderna på den döde ser det ju tyvärr ut som personen haft nånting som exploderat runt magen. Vi får hoppas att så inte är fallet.

Morrris
2010-12-11, 20:05
som svar på rubriken
ockupationen av tyska ambassaden 1975
operation leo 1976

+1

tjobonka
2010-12-11, 20:14
Spikar i väskan bredvid den döde enligt expressen. Aj aj hettar till

Khyron_
2010-12-11, 21:56
Man sprängde sig själv med bomber
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8265883.ab
- Enligt vittnen på plats ska mannen ha ropat något på arabiska innan bomben detonerade.
Sveriges första självmordsbombare!

Fatalist
2010-12-11, 21:58
Jamen vad i helvete, ge fan i vår vackra huvudstad.

bb X
2010-12-11, 21:59
granarna var slut?

Chaan
2010-12-11, 22:00
Jamen vad i helvete, ge fan i vår vackra huvudstad.

När vi ger fan i Afghanistan?

Dajollee
2010-12-11, 22:04
detta är bara början.

så blir det när man.....................

reduce
2010-12-11, 22:09
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8265933.ab

Han hänvisar till den svenska tystnaden kring Lars Vilks målningar, de svenska soldaterna i Afghanistan och säger att "nu ska era barn, döttrar och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dör."

Fatalist
2010-12-11, 22:09
När vi ger fan i Afghanistan?

Gärna för mig. Dumt att sticka handen i en bikupa när man vet att bina är dumma nog att offra sig själva för att få en på fall.

ryssen
2010-12-11, 22:09
sex rörbomber varav bara en exploderade.

mannen ska oxå skrikit nått på arabiska innan det small.

fb har massor med info för dom som är intresserade.

von huff
2010-12-11, 22:14
Knappt förvånande

Jens.Andersson
2010-12-11, 22:16
Jag fattar inte hur man kan vara så dålig att man bara lyckas döda sig själv. Hade väl varit
bättre om han tog bilen och bara körde full fart längs drottninggatan och mejade ner folk?

Allah godtar kanske bara explosioner.

MojjMojj
2010-12-11, 22:18
Det är vårat fel för att vi ska åka omkring och försöka pracka på folk mänskliga rättigheter och frihet från tyranni, vi borde dra ut våra fredsstyrkor och låta allt vara som det var förut. Det blir bättre då för oss skulle jag tro.

Bahir
2010-12-11, 22:18
Nu är man inte säker ens i innerstan längre... var är detta land på väg?

"TT fick terrorfilm – före spränging"
Cirka tio minuter före explosionerna skickades ett mejl till TT, även adresserat till Säpo, där en man vänder sig till "Sverige och svenska folket".

Han hänvisar till den svenska tystnaden kring Lars Vilks målningar, de svenska soldaterna i Afghanistan och säger att "nu ska era barn, döttrar och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dör."

– Våra aktioner kommer att prata för sig själva. Så länge ni inte slutar ert krig mot islam och förnedrande mot profeten och ert dumma support till grisen Vilks, säger mannen.
"Frukta inte döden"

Därpå uppmanar mannen alla muslimer i Sverige att "sluta fjäska och förnedra er". Han avslutar meddelandet med ännu en uppmaning till "alla mujahedin i Europa och Sverige":

– Nu är det dags att slå till, vänta inte längre. Kom fram med vad än ni har även om det är en kniv och jag vet att ni har mer än en kniv att komma med. Frukta ingen, frukta inget fängelse, frukta inte döden.

von huff
2010-12-11, 22:20
Dom lyckas bra med hjärntvättandet

ryssen
2010-12-11, 22:22
förhoppningsvis så ger detta en reaktion på det sovande folket.

Khyron_
2010-12-11, 22:25
förhoppningsvis så ger detta en reaktion på det sovande folket.
Vakna *slap*
Givetvis kommer inget att hända de kommer sova vidare.

Chaan
2010-12-11, 22:28
Givetvis kommer inget att hända de kommer sova vidare.

Tyvärr, ligger mer i det än du anar. Folk kommer börja yra och se spöken i sömnen tyvärr. Att vakna upp ur 1900-talets dvala är inte som att vakna ur hypnos genom ett fingerknäpp.

Snobbe
2010-12-11, 22:37
förhoppningsvis så ger detta en reaktion på det sovande folket.

Och hur ska man reagera på detta? Göra så att endast vita får bo i Sverige? För helt ärligt om en person vill ta sig in i ett land och spränga sig själv på drottningatan är det något som en normal person kan göra något åt? Inte ens invandringspolitik lär kunna påverka det.... Handlar ju endast om polisarbete isf?

Att börja se alla invandrare som terrorister lär inte hjälpa så mycket...

jakke
2010-12-11, 22:37
Jag hoppas vi tar emot mer muslimer nu så alla trångsynta svenskar kanske kommer över sin fobi.
1. Vi har inte mycket fakta om vad som hänt än.
2. Varför ska två smällar generaliseras över alla muslimer i Sverige

stafh
2010-12-11, 22:39
Smidigt när de bara spränger sig själva tycker jag.

Khyron_
2010-12-11, 22:40
Imorgon får vi läsa
"Den ökade mängden av terrorbrott
beror på att vi har en väldigt kall vinter."
- Jerzy Sarnecki;)

Khyron_
2010-12-11, 22:44
cvL3XpSL2zU

Rikard Jansson
2010-12-11, 22:46
Jag hoppas vi tar emot mer muslimer nu så alla trångsynta svenskar kanske kommer över sin fobi.
1. Vi har inte mycket fakta om vad som hänt än.
2. Varför ska två smällar generaliseras över alla muslimer i Sverige

Inte fan var det nån norsk kan jag lova

Lucipha
2010-12-11, 22:46
När vi ger fan i Afghanistan?

Lägger hellre pengar på utlandsstyrkor som ser till att flickor kan gå i skola och att kvinnor får visa sig utomhus utan burka än på sociala turister som springer till DO för att de tvingas anpassa sig till landet som betalar deras socialbidrag.

Jag hoppas vi tar emot mer muslimer nu så alla trångsynta svenskar kanske kommer över sin fobi.
1. Vi har inte mycket fakta om vad som hänt än.
2. Varför ska två smällar generaliseras över alla muslimer i Sverige

Du kan ju börja med att nämna några muslimska länder som inte har skapliga problem med demokrati, yttrandefrihet och allmänt förtryck av oliktänkande. Sen är det en hyfsat stor skillnad på europeiska muslimer från tex Bosnien och analfabeter från afrika eller mellanöstern. Den ena gruppen klarar sig betydligt bättre i Sverige än de övriga.

Trance
2010-12-11, 22:57
Jag hoppas vi tar emot mer muslimer nu så alla trångsynta svenskar kanske kommer över sin fobi.
1. Vi har inte mycket fakta om vad som hänt än.
2. Varför ska två smällar generaliseras över alla muslimer i Sverige

Varför använder du ordet fobi?

MrBulk
2010-12-11, 23:04
Jag var strax där efter att bombmannen smällde sin, det stank svavel (smällare) på hela Drottninggatan och det fanns mycket rök så det var det som gjorde att polisen misstänkte fyrverkerier.

Efter jag kolla in liket så fortsatte uppåt på gatan och ringde en polare och berätta vad jag hade sett och blev ganska paff när jag kommer 50m och möts av mer svavel och mer rök och ser en bil stå och brinna. Händer inte varje dag.
Såg att jag även fanns med på en av svd's bilder.

Chaan
2010-12-11, 23:06
Film

Det var dit jag rekommenderade Mantus att gå härom veckan :)

ryssen
2010-12-11, 23:14
Jag hoppas vi tar emot mer muslimer nu så alla trångsynta svenskar kanske kommer över sin fobi.
1. Vi har inte mycket fakta om vad som hänt än.
2. Varför ska två smällar generaliseras över alla muslimer i Sverige

om du nu vill leva i detta drömsamhälle så tycker jag du kan flytta till iran eller somalia där detta levs fullt ut. blir lite jobbigt att förändra hela sverige när allt detta redan finns färdigt där nere.

Khyron_
2010-12-11, 23:17
http://twitter.com/Magnusbetner

Magnus Betner sitter på sin twitter och argumenterar för att det inte var en självmordsbombare *rolleyes*

Rikard Jansson
2010-12-11, 23:19
http://twitter.com/Magnusbetner

Magnus Betner sitter på sin twitter och argumenterar för att det inte var en självmordsbombare *rolleyes*

Fan vad han ska va vrång jämt

Morrris
2010-12-11, 23:19
Shiet, det var det som smällde alltså...

eternallord
2010-12-11, 23:23
http://twitter.com/Magnusbetner

Magnus Betner sitter på sin twitter och argumenterar för att det inte var en självmordsbombare *rolleyes*

Nej, han säger lugna ner er och invänta lite mer information.

Jens.Andersson
2010-12-11, 23:26
http://twitter.com/Magnusbetner

Magnus Betner sitter på sin twitter och argumenterar för att det inte var en självmordsbombare *rolleyes*

Han vara bara ute och gick med sina rörbomber en härlig lördageftermiddag.
Hans gasoltuber i bilen fattade spontant eld och vad som lät som "Allah Akbhar"
var egentligen en uppmaning att alla ska baka inför julen.

Chaan
2010-12-11, 23:26
Nej, han säger lugna ner er och invänta lite mer information.

Han skriver ju att det inte behöver vara en självmordsbombare. Är Betnér över huvud taget reggad på Kolozzeum? :banned

eternallord
2010-12-11, 23:32
Han skriver ju att det inte behöver vara en självmordsbombare. Är Betnér över huvud taget reggad på Kolozzeum? :banned

Det Betnér säger är att det kan vara en drös av grejer, någon som kanske skulle placera fler bomber, att bombaren inte nödvändigtvis behöver ha något att göra med hoten och att sensationsnyheter är kvällspressens starka sida men att källkritik däremot inte är det. Dvs sansa er lite innan vi vet mer om händelsen.

ryssen
2010-12-11, 23:35
Jerzy Sarnecki: Det här är ett pojkstreck!
Britta Svensson: Bara ett möte mellan människor.
Jan Helin: Vi gillar olika.
Mona Sahlin: Spännande.Vi svenskar måste integreras i det nya Sverige.
Lena Sundström: Om vi inte pratar om det finns det inte.
Katri Linna: Detta beror på svenskarnas diskriminering! Jag yrkar på skadestånd.
Mattias Gardell och Memhet Kaplan: Islamofobi!
Carl Bildt: nä, nu tycker jag att vi alla tar varandra i hand och sjunger We shall overcome.
Reinfeldt: Ursvenskt är rena barbariet! Men det här är civiliserat!
Nalin Pekgul: Men vad konstigt, jag vann ju kampen mot islamisterna i Tensta.
Ann-Charlotte Marteus: Det här är SD:s fel!
Thomas Mattson: Vi publicerar inte hans namn. Det har inte tillräckligt stort allmänintresse.
Schyman: Det här beror på könsmaktsordningen. Det kunde lika gärna varit en svensk man.
Waberi: Jag kan inte uttala mig om det här är bra eller dåligt: Jag måste fråga en imam först.

Chaan
2010-12-11, 23:35
Det Betnér säger är att det kan vara en drös av grejer, någon som kanske skulle placera fler bomber, att bombaren inte nödvändigtvis behöver ha något att göra med hoten och att sensationsnyheter är kvällspressens starka sida men att källkritik däremot inte är det. Dvs sansa er lite innan vi vet mer om händelsen.

Ok. Han vara bara ute och gick med sina rörbomber en härlig lördageftermiddag. Hans gasoltuber i bilen fattade spontant eld och vad som lät som "Allah Akbhar" var egentligen en uppmaning att alla ska baka inför julen.

saab900
2010-12-11, 23:36
Det är vårat fel för att vi ska åka omkring och försöka pracka på folk mänskliga rättigheter och frihet från tyranni, vi borde dra ut våra fredsstyrkor och låta allt vara som det var förut. Det blir bättre då för oss skulle jag tro.

Det är deras fel som bokstavstolkar en fantasybok vars innehåll i korta drag bl a kräver att de som inte konverterar till Islam måste dö och att jihad är varje rättrogen muslims största ära.

saab900
2010-12-11, 23:37
Nu är man inte säker ens i innerstan längre... var är detta land på väg?

"TT fick terrorfilm – före spränging"

:laugh:

Vilka är det som fjäskar och förnedrar sig egentligen?

eiri
2010-12-11, 23:44
sverige hjälper usa, så i deras ögon e vi fiender?

limenka
2010-12-11, 23:45
Förhelvete!

MojjMojj
2010-12-11, 23:47
Det är deras fel som bokstavstolkar en fantasybok vars innehåll i korta drag bl a kräver att de som inte konverterar till Islam måste dö och att jihad är varje rättrogen muslims största ära.

Nähe?

porja
2010-12-11, 23:50
Två självmordsbombare sprängde ihjäll sig mitt i julruschen i centrala Stockholm! Sveriges första självmordsbombare är ett faktum!!!


se hur domare i Sverige friar somaliska terrorister...(en av domarna fällde, en annan friade,,,skäms på er som friar när det finns klara bevis)
se hur fega politikerna och rättsväsendet är när terrorister härjar i landet...


Tack Reindfelt och Mona!

Baan
2010-12-11, 23:51
Två självmordsbombare sprängde ihjäll sig mitt i julruschen i centrala Stockholm! Sveriges första självmordsbombare är ett faktum!!!


se hur domare i Sverige friar somaliska terrorister...(en av domarna fällde, en annan friade,,,skäms på er som friar när det finns klara bevis)
se hur fega politikerna och rättsväsendet är när terrorister härjar i landet...


Tack Reindfelt och Mona!

Reinfeldt och Mona sprängde sig själva?!?!!?!?!

Chaan
2010-12-11, 23:52
sverige hjälper usa, så i deras ögon e vi fiender?

Lite större än så är det ju. Titta på flaggorna på den här kartan. Den som tror att någon av huvudstäderna, som hör till respektive flagga, inte kommer ha muslimsk terrorism den närmaste tioårsperioden, motivera.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/ISAF.png/742px-ISAF.png

Jockefoten
2010-12-11, 23:55
Räck upp en hand om du någon gång hört talas om Tadschikistan.

Alter ego
2010-12-11, 23:57
\o

saab900
2010-12-11, 23:57
Räck upp en hand om du någon gång hört talas om Tadschikistan.

Tadjikistan? Jorå.

supercharge
2010-12-12, 00:00
Som svar på rubriken
Ockupationen av tyska ambassaden 1975
Operation Leo 1976

Det ju dock en skillnad i att de attackerna inte var riktade mot civila på det sätt som vi har vant oss vid idag. Syftet var ju att förhandla och få ut fångar medan dagens övningar alldeles uppenbart var tänkt att bara spränga sig i en folkmassa och ta så många oskyldiga med sig som möjligt.

panzerpig
2010-12-12, 00:01
Var det en eller två som sprängde sig? någon skrev två här men jag ser bara en på nyhetssidorna?

Rataxes
2010-12-12, 00:04
Jag fattar inte hur man kan vara så dålig att man bara lyckas döda sig själv.Mm, Four Lions (http://www.imdb.com/title/tt1341167/) kanske kommer rätt nära verkligheten ändå.

Crocker
2010-12-12, 00:06
sverige hjälper usa, så i deras ögon e vi fiender?
Exakt.

Jockefoten
2010-12-12, 00:09
Står det 1-0 till Sverige nu eller får terrorismen minuspoäng?

Crocker
2010-12-12, 00:10
1-0 om vi står hårt.

supercharge
2010-12-12, 00:12
Var det en eller två som sprängde sig? någon skrev två här men jag ser bara en på nyhetssidorna?

Man hoppas nästan ärligt talat att det är en ensam galning som visar sig vara svensk, det har vi åtminstone haft tidigare, även om det onekligen luktar jihadism om det hela.

Tanken på en utveckling där man ska börja vänja sig vid att jihadister spränger sig själva på öppen gata likt i Israel här uppe i trygga Sverige är fruktansvärd ärligt talat. Där man i Stockholm eller Göteborg inte ska kunna känna sig trygg om man går på gatan.

Risken är dessutom att det smittar likt skolskjutningarna.

Chaan
2010-12-12, 00:14
Konstigt att vilks.net är uppe fortfarande. Den har varit hackad flera gånger i år.

stafh
2010-12-12, 00:15
o_12E1EN6fs

Exdiaq
2010-12-12, 00:16
Carl Bildt: nä, nu tycker jag att vi alla tar varandra i hand och sjunger We shall overcome.

Det har han aldrig sagt dock.

ryssen
2010-12-12, 00:18
Det har han aldrig sagt dock.

nä jag vet det va den rödhåriga babtikhäxan vad hon nu hette.
texten kommer från pi.

Exdiaq
2010-12-12, 00:22
nä jag vet det va den rödhåriga babtikhäxan vad hon nu hette.
texten kommer från pi.

Kan vara en idé att läsa igenom det du postar á la Axon då kanske?

Jens.Andersson
2010-12-12, 00:24
Kan vara en idé att läsa igenom det du postar á la Axon då kanske?

Jag tror inte du är så dum så du inte förstod själva poängen med vad han skrev.

victor_n
2010-12-12, 00:26
Det var laserturken som ville göra KAOZ!!


Nä men seriöst ska in och julhandla imorn och dom/han/hon har ju lyckats göra mig skraj.

Khyron_
2010-12-12, 00:30
FNlXTQ6TE84

Exdiaq
2010-12-12, 00:30
Jag tror inte du är så dum så du inte förstod själva poängen med vad han skrev.

Det var inte han som skrev det, det var Politisk Inkorrekt..

Det är ett genomgående tecken för sådana här trådar som den här utvecklas till, att många inte ens läser igenom vad de postar.

Hur i hela helvete ska man kunna ta er seriöst, som många påstår att etablissemanget inte gör, om ni inte gör detta? Läser man inte ens det man postar då kan jag med gott samvete tro att det finns en total avsaknad av källkritik.

victor_n
2010-12-12, 00:30
Nyheterna sprider sig som löp eld.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11977524

http://news.sky.com/skynews/Home/World-News/Two-Bomb-Blasts-In-The-Swedish-Capital-Stockholm-One-Man-Killed-And-Two-Others-Injured/Article/201012215851998?lpos=World_News_Carousel_Region_0&lid=ARTICLE_15851998_Two_Bomb_Blasts_In_The_Swedis h_Capital_Stockholm%3A_One_Man_Killed_And_Two_Othe rs_Injured

snatch914
2010-12-12, 00:32
Jerzy Sarnecki: Det här är ett pojkstreck!
Britta Svensson: Bara ett möte mellan människor.
Jan Helin: Vi gillar olika.
Mona Sahlin: Spännande.Vi svenskar måste integreras i det nya Sverige.
Lena Sundström: Om vi inte pratar om det finns det inte.
Katri Linna: Detta beror på svenskarnas diskriminering! Jag yrkar på skadestånd.
Mattias Gardell och Memhet Kaplan: Islamofobi!
Carl Bildt: nä, nu tycker jag att vi alla tar varandra i hand och sjunger We shall overcome.
Reinfeldt: Ursvenskt är rena barbariet! Men det här är civiliserat!
Nalin Pekgul: Men vad konstigt, jag vann ju kampen mot islamisterna i Tensta.
Ann-Charlotte Marteus: Det här är SD:s fel!
Thomas Mattson: Vi publicerar inte hans namn. Det har inte tillräckligt stort allmänintresse.
Schyman: Det här beror på könsmaktsordningen. Det kunde lika gärna varit en svensk man.
Waberi: Jag kan inte uttala mig om det här är bra eller dåligt: Jag måste fråga en imam först.

HAHA! du e rolig du.. : )

Khyron_
2010-12-12, 00:33
Carl Bildt: Oroande försök till terrorattack
http://svt.se/2.22620/1.2266069/carl_bildt_oroande_forsok_till_terrorattack

victor_n
2010-12-12, 00:37
Carl Bildt: Oroande försök till terrorattack
http://svt.se/2.22620/1.2266069/carl_bildt_oroande_forsok_till_terrorattack

Så länge ingen svensk skadas så tycker jag det är bra att detta land faktiskt vaknar upp. Vi har levt för länge i någon tro att terrorism inte kan nå våra gränser.

Jens.Andersson
2010-12-12, 00:39
Det var inte han som skrev det, det var Politisk Inkorrekt..

Det är ett genomgående tecken för sådana här trådar som den här utvecklas till, att många inte ens läser igenom vad de postar.

Hur i hela helvete ska man kunna ta er seriöst, som många påstår att etablissemanget inte gör, om ni inte gör detta? Läser man inte ens det man postar då kan jag med gott samvete tro att det finns en total avsaknad av källkritik.

Carl Bildt var närvarande när Birgit föreslog att låten skulle sjungas därför är
det inte helt taget ur luften. Om det nu störde dig så mycket menar jag. Du kan
väl argumentera emot att politiker blundar för vad som händer (vilket var Ryssens
punkt med det han kopierade).

supercharge
2010-12-12, 00:46
http://twitter.com/Magnusbetner

Magnus Betner sitter på sin twitter och argumenterar för att det inte var en självmordsbombare *rolleyes*

Betnér är en medioker fåne som gömmer sig i något slags kvasiintellektuellt skal och försöker göra cynisk komik av det hela. Men det ligger väl i linje med samhället i övrigt att medelmåttor och pajasar får uppmärksamhet.

Jerzy Sarnecki: Det här är ett pojkstreck!
Britta Svensson: Bara ett möte mellan människor.
Jan Helin: Vi gillar olika.
Mona Sahlin: Spännande.Vi svenskar måste integreras i det nya Sverige.
Lena Sundström: Om vi inte pratar om det finns det inte.
Katri Linna: Detta beror på svenskarnas diskriminering! Jag yrkar på skadestånd.
Mattias Gardell och Memhet Kaplan: Islamofobi!
Carl Bildt: nä, nu tycker jag att vi alla tar varandra i hand och sjunger We shall overcome.
Reinfeldt: Ursvenskt är rena barbariet! Men det här är civiliserat!
Nalin Pekgul: Men vad konstigt, jag vann ju kampen mot islamisterna i Tensta.
Ann-Charlotte Marteus: Det här är SD:s fel!
Thomas Mattson: Vi publicerar inte hans namn. Det har inte tillräckligt stort allmänintresse.
Schyman: Det här beror på könsmaktsordningen. Det kunde lika gärna varit en svensk man.
Waberi: Jag kan inte uttala mig om det här är bra eller dåligt: Jag måste fråga en imam först.

Vart är Ohly :confused:

MAXX
2010-12-12, 00:46
Dags för svenska folket att vakna? Underbart samhälle Sverige har blivit... not!

Chaan
2010-12-12, 00:48
...Men det ligger väl i linje med samhället i övrigt att medelmåttor och pajasar får uppmärksamhet.


Det är inte så mycket samhällets fel, som mänsklighetens. Du kan aldrig bli populär om du inte gör något som medelintelligenta förstår.

snatch914
2010-12-12, 00:50
Carl Bildt var närvarande när Birgit föreslog att låten skulle sjungas därför är
det inte helt taget ur luften. Om det nu störde dig så mycket menar jag. Du kan
väl argumentera emot att politiker blundar för vad som händer (vilket var Ryssens
punkt med det han kopierade).

Bara för att Bildt var närvande kan man ju inte säga att det var han som sa det. *screwy* wtf liksom?

Jag tror inte människor kommer att säga att det var ett pojkstreck eller att det bara är ett möte mellan människor om självmordsbombaren..

Jens.Andersson
2010-12-12, 00:54
Bara för att Bildt var närvande kan man ju inte säga att det var han som sa det. *screwy* wtf liksom?

Nej precis, hjärnan slutar fungera och det står TILT i ögonen. Själva poängen
missas helt och man börjar istället diskutera något helt annat. Vi gör väl så här då.

Jerzy Sarnecki: Det här är ett pojkstreck!
Britta Svensson: Bara ett möte mellan människor.
Jan Helin: Vi gillar olika.
Mona Sahlin: Spännande.Vi svenskar måste integreras i det nya Sverige.
Lena Sundström: Om vi inte pratar om det finns det inte.
Katri Linna: Detta beror på svenskarnas diskriminering! Jag yrkar på skadestånd.
Mattias Gardell och Memhet Kaplan: Islamofobi!
Reinfeldt: Ursvenskt är rena barbariet! Men det här är civiliserat!
Nalin Pekgul: Men vad konstigt, jag vann ju kampen mot islamisterna i Tensta.
Ann-Charlotte Marteus: Det här är SD:s fel!
Thomas Mattson: Vi publicerar inte hans namn. Det har inte tillräckligt stort allmänintresse.
Schyman: Det här beror på könsmaktsordningen. Det kunde lika gärna varit en svensk man.
Waberi: Jag kan inte uttala mig om det här är bra eller dåligt: Jag måste fråga en imam först.

Så, nu är Bildt borttagen.

snatch914
2010-12-12, 01:00
Meh.. Det "handlar" inte om att citaten skall vara korrekta, utan att man manipulerar dem för att få en poäng.. och visst förstår jag poängen bakom hans inlägg, givetvis, men det gör det verkligen inte rätt att göra så! *gah!*

Exdiaq
2010-12-12, 01:02
Carl Bildt var närvarande när Birgit föreslog att låten skulle sjungas därför är
det inte helt taget ur luften. Om det nu störde dig så mycket menar jag. Du kan
väl argumentera emot att politiker blundar för vad som händer (vilket var Ryssens
punkt med det han kopierade).

Ännu en sak som kännetecknar sådana här trådar: folk förstår orden, men inte innebörden av dessa. Att "argumentera" här är som att förklara för en varelse som lever i en 2D-värld hur en värld i 3D ser ut.

Jens.Andersson
2010-12-12, 01:12
Meh.. Det "handlar" inte om att citaten skall vara korrekta, utan att man manipulerar dem för att få en poäng.. och visst förstår jag poängen bakom hans inlägg, givetvis, men det gör det verkligen inte rätt att göra så! *gah!*

Självklart inte rätt att manipulera något men det ser man ifrån båda sidor. Men i
det här fallet anser jag personligen att det är ungefär som att peka ut ett stavfel.
Om man förstår poängen så tycker jag man kan bemöta den istället för att komma
med ett generellt svar som "folk förstår inte innebörden av dessa ord" i ett försök
att spela upplyst.

Sen sympatiserar jag inte själv med var ryssen kopierade, tycker ofta politiker
är snabba med att fördöma, som t.ex. attacken mot SD ledaren som fick ett
hakkors inristat.

LinusM
2010-12-12, 01:26
9pgZemdLzIw

Avesta
2010-12-12, 01:27
Jävla noob, inte blir det några sjöjungfrun inte.

snatch914
2010-12-12, 01:35
Självklart inte rätt att manipulera något men det ser man ifrån båda sidor. Men i
det här fallet anser jag personligen att det är ungefär som att peka ut ett stavfel.
Om man förstår poängen så tycker jag man kan bemöta den istället för att komma
med ett generellt svar som "folk förstår inte innebörden av dessa ord" i ett försök
att spela upplyst.

Sen sympatiserar jag inte själv med var ryssen kopierade, tycker ofta politiker
är snabba med att fördöma, som t.ex. attacken mot SD ledaren som fick ett
hakkors inristat.

Att göra en totalt felaktig citering av sådant slag kan inte jämföras med ett stavfel!

Min poäng var som sagt INTE att upplysa om att citeringen är felaktig, utan att man manipulerade den för att få en poäng eller att påpeka att folk inte skulle förstå innebörden av ryssens inlägg.

Personligen gillar jag inte människor som är snabba på att fördöma andra människor, t ex dem som säger att "Islam är en sjukdom" eller "muslimer är avskum som borde utrotas".

KniveN
2010-12-12, 01:54
Att göra en totalt felaktig citering av sådant slag kan inte jämföras med ett stavfel!

Min poäng var som sagt INTE att upplysa om att citeringen är felaktig, utan att man manipulerade den för att få en poäng eller att påpeka att folk inte skulle förstå innebörden av ryssens inlägg.

Personligen gillar jag inte människor som är snabba på att fördöma andra människor, t ex dem som säger att "Islam är en sjukdom" eller "muslimer är avskum som borde utrotas".

Islam är en sjukdom, världen skulle må bättre utan det.

snatch914
2010-12-12, 01:57
Islam är en sjukdom, världen skulle må bättre utan det.

Då gillar jag inte dig ;)

Nog offtopic, något nytt om självmordsbombaren?

MAXX
2010-12-12, 02:04
islam är en sjukdom, världen skulle må bättre utan det.

+1

qqq111
2010-12-12, 02:08
94% av Sveriges urvattnade, nerdummade och sövda befolkning har ju aktivt bett om sånt här, varför är det sånt liv?

För övrigt tycker jag att det är sjukt att en MUSLIMSK SJÄLVMORDSBOMBARE sprängde sig i S T O C K H O L M.

Khyron_
2010-12-12, 02:14
Då gillar jag inte dig ;)

Nog offtopic, något nytt om självmordsbombaren?
Der Spiegel hävdar att han är Irakier
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,734166,00.html

Nils.R
2010-12-12, 02:15
+1

Detta gäller dock all religion, inte bara islam.

EkarN
2010-12-12, 02:17
Att göra en totalt felaktig citering av sådant slag kan inte jämföras med ett stavfel!

Min poäng var som sagt INTE att upplysa om att citeringen är felaktig, utan att man manipulerade den för att få en poäng eller att påpeka att folk inte skulle förstå innebörden av ryssens inlägg.

Personligen gillar jag inte människor som är snabba på att fördöma andra människor, t ex dem som säger att "Islam är en sjukdom" eller "muslimer är avskum som borde utrotas".

Skillnad på Islam och muslimer, på samma sätt som det är skillnad på Kristendomen och kristna. Det ena är en högst tvivelaktig och extremt subjektiv världssyn. Det andra är människor. Så sätt inte kritik av Islam i samma fack som kritik av muslimer, ok?

MAXX
2010-12-12, 02:21
Detta gäller dock all religion, inte bara islam.

Islam tenderar att vara våldsamt/extremistiskt, bevisligen. Därför är den mindre "önskvärd".

De andra religionerna är idag harmlösa om än fördummande.

eternallord
2010-12-12, 02:25
Islam tenderar att vara våldsamt/extremistiskt, bevisligen. Därför är den mindre "önskvärd".

De andra religionerna är idag harmlösa om än fördummande.

Judar exempelvis håller också på med bombningar. Skillnaden är att andra religioner har inte några strategiska mål här i västvärlden, det har däremot Islam.

stevebc
2010-12-12, 02:29
När vi ger fan i Afghanistan?Ja. Vi är ju där för att ockupera och förtrycka muslimer. Så det är fullt berättigat att spränga civila i Stockholm.

Smidigt när de bara spränger sig själva tycker jag.Ganska bra faktiskt.

eternallord
2010-12-12, 02:32
Ja. Vi är ju där för att ockupera och förtrycka muslimer. Så det är fullt berättigat att spränga oskyldiga i Stockholm.

Vi ser det inte så nej, men det känns väl som ett rimligt antagande att extremistiska muslimer med anknytning till området ser det så? Det som är "fredsbevarande trupper" i våra ögon är ju naturligtvis ondsinnade kombatanter i ögonen av de som vi försöker trycka tillbaka. Oavsett hur vi vill se på situationen finns det folk som anser att vi för krig och det är lite småpuckat att vara chockad över att motsidan för krig tillbaka.

stevebc
2010-12-12, 02:40
Carl Bildt: Oroande försök till terrorattack
http://svt.se/2.22620/1.2266069/carl_bildt_oroande_forsok_till_terrorattackHAHA. Förlåt, men. Fan vad misslyckat. "Försök till terrorattack". Gött att mista sitt liv för att i himlen/helvetet/whatever blicka tillbaka och se Carl Bildt säga "ah det var ett ärligt försök, men det blev en rejäl fail faktiskt".

Räck upp en hand om du någon gång hört talas om Tadschikistan.Det är en tysk karta.

Vi ser det inte så nej, men det känns väl som ett rimligt antagande att extremistiska muslimer med anknytning till området ser det så? Det som är "fredsbevarande trupper" i våra ögon är ju naturligtvis ondsinnade kombatanter i ögonen av de som vi försöker trycka tillbaka. Oavsett hur vi vill se på situationen finns det folk som anser att vi för krig och det är lite småpuckat att vara chockad över att motsidan för krig tillbaka.Ja.

Tror man att Sverige är där och för något slags korståg anno 2010 för att sprida... kristendom, döts kapitalism? så är man nog dum nog att attackera tillbaka i självmordsattacker riktade mot civila. En attack som tyvärr utfördes.

stevebc
2010-12-12, 02:46
Detta gäller dock all religion, inte bara islam.Det kan också handla om en patriarkalisk, inskränkt och militant centralasiatisk klankultur som förekommit längre än Islam har gjort. Men många terrorister motiveras ju av någon slags sjuk religiös övertygelse.

snatch914
2010-12-12, 02:50
Skillnad på Islam och muslimer, på samma sätt som det är skillnad på Kristendomen och kristna. Det ena är en högst tvivelaktig och extremt subjektiv världssyn. Det andra är människor. Så sätt inte kritik av Islam i samma fack som kritik av muslimer, ok?

Vad är det här för fack du pratar om? Jag har absolut inte lagt in något i "fack". Det jag skrev och menade var helt enkelt att jag inte gillar människor som är alldeles för snabba på att säga "islam är en sjukdom" eller "muslimer är avskum som borde utrotas".

Jag förstår ganska bra att islam och muslimer, liksom kristendom och kristna är två skilda begrepp.

Chaan
2010-12-12, 02:51
Tror man att Sverige är där och för något slags korståg anno 2010 för att sprida... kristendom, döts kapitalism?


Vad ska vikingar med sånt till?

tsp
2010-12-12, 02:53
Islam är självklart värst eftersom det är den enda religion människor utan större intellekt kan se effekterna av. Judarna är precis lika bra på att bomba och förtrycka som muslimer. Likaså kristna är fantastiskt bra på detta, nästan utvecklat det till en konstform! Titta bara på usa. Detta beror på att det är MÄNNISKOR som utför dessa dåd, inte nån jävla religion. Puckon som inte fattar det.

EkarN
2010-12-12, 03:00
Vad ska vikingar med sånt till?

Vikingarna var döts-kapitalister om något men iaf:D

Islam är självklart värst eftersom det är den enda religion människor utan större intellekt kan se effekterna av. Judarna är precis lika bra på att bomba och förtrycka som muslimer. Likaså kristna är fantastiskt bra på detta, nästan utvecklat det till en konstform! Titta bara på usa. Detta beror på att det är MÄNNISKOR som utför dessa dåd, inte nån jävla religion. Puckon som inte fattar det.

Helt rätt. Men man kan inte komma ifrån att de RELIGIÖST motiverade våldsdåden är fler inom Islam. Vilket iofs kan ha att göra med att det finns väldigt många muslimer och de flesta inte direkt bor i några paradisländer.

Men skitsamma det är helt jävla sanslöst att detta händer i Sverige. Man kan iaf inte direkt anklaga oss för bristande tolerans i det här landet.

stevebc
2010-12-12, 03:07
Men skitsamma det är helt jävla sanslöst att detta händer i Sverige. Man kan iaf inte direkt anklaga oss för bristande tolerans i det här landet.Inte för att vara en dryg svensk moralist-f***a, men det är lite lol att det händer här av alla länder.

Chaan
2010-12-12, 03:13
Vikingarna var döts-kapitalister om något men iaf:D


Som i handel? I wouldn't think so.

Yes
2010-12-12, 03:35
Man kan iaf inte direkt anklaga oss för bristande tolerans i det här landet.
Tolerans är det stora problemet här. Vi har fiender som vill spränga oss i luften och förslava oss, och det möts av tolerans? Borde ju vara uppenbart att "klapa snel hest" inte funkar här.

supercharge
2010-12-12, 06:08
Nämns nu på BBC, CNN, Le monde o.s.v.

Nu lockar vi turister! Inte bara är det kallt, mörkt och jävligt, nu blir du dessutom sprängd i småbitar av fanatiska mörka små varelser. Påminner om en annan populär semesterort: Mordor.

MasterChief
2010-12-12, 09:03
Jag är sjukt less på dessa vuxna män vars beteende får random åsna att verka smart. En värld utan islam skulle vara så mycket bättre.

08-dude
2010-12-12, 09:05
Jag är sjukt less på dessa vuxna män vars beteende får random åsna att verka smart. En värld utan islam skulle vara så mycket bättre.

Nej då, vi gillar olika !!!


http://fun256.com/photos/1167.gif

panzerpig
2010-12-12, 09:25
Nämns nu på BBC, CNN, Le monde o.s.v.

Nu lockar vi turister! Inte bara är det kallt, mörkt och jävligt, nu blir du dessutom sprängd i småbitar av fanatiska mörka små varelser. Påminner om en annan populär semesterort: Mordor.

hahaha!

Spinkis
2010-12-12, 09:44
Härligt att se att så många rasister, oj jag menar "patrioter" får vatten på sin kvarn!
Bort med packet och fram med fler Übermensch så det blir lite fason på vårat samhälle!

vwgR792Jkx4

Jockefoten
2010-12-12, 10:09
Presskonferens nu.
Säpo tar över och brottsrubriceringen är terroristbrott.

130kg finsk sisu
2010-12-12, 10:19
Härlig svengelska på säpo-gubben. Gillas!
Finner det mycket konstigt att Reinfeldt m.fl inte gått ut med större kritik och försökt samla folket. I de flesta andra europeiska länder skulle en dylik händelse vara skandal och upprörande ända upp på högsta ort. Men kanske Freddan avaktar fakta.

Stoltz
2010-12-12, 10:21
Skulle vara intressant att få veta lite mer om självmordsbombaren. Man tänker ju inte först och främst kristen ryss, men det hade ju varit kul att se om fördomarna av användning av självmordsbombning stämmer., samt vad målet med handlingen var. Hans brorsa kanske hade tagit bort hans WoW-konto, vem vet.

von huff
2010-12-12, 10:22
Kanske det rent av var 72 oskulder?

MasterChief
2010-12-12, 10:22
Härlig svengelska på säpo-gubben. Gillas!
Finner det mycket konstigt att Reinfeldt m.fl inte gått ut med större kritik och försökt samla folket. I de flesta andra europeiska länder skulle en dylik händelse vara skandal och upprörande ända upp på högsta ort. Men kanske Freddan avaktar fakta.

Han vill väl inte hoppa över julstöket för lite kulturyttringar från våra kära bidragstagare?

Stoltz
2010-12-12, 10:24
De andra religionerna är idag harmlösa om än fördummande.

Nej, det är de definitivt inte. Var inte så insnöad.

Jockefoten
2010-12-12, 10:24
Skulle vara intressant att få veta lite mer om självmordsbombaren. Man tänker ju inte först och främst kristen ryss, men det hade ju varit kul att se om fördomarna av användning av självmordsbombning stämmer., samt vad målet med handlingen var. Hans brorsa kanske hade tagit bort hans WoW-konto, vem vet.

Flashbackarna har ju hittat honom på bland annat Fejjan. Muslim från Tranås av alla ställen. Ursprungligen ifrån Jordanien, han är även ägare till bilen.

victor_n
2010-12-12, 10:29
Härligt att se att så många rasister, oj jag menar "patrioter" får vatten på sin kvarn!
Bort med packet och fram med fler Übermensch så det blir lite fason på vårat samhälle!

vwgR792Jkx4

Nej då vi behöver bara fler vidriga rödingar som du!? som trycker huvet i sanden och säger "vi har soldater i afg/irak vi får skylla oss själva"

MAXX
2010-12-12, 10:30
Nej, det är de definitivt inte. Var inte så insnöad.

Var angår terrorism är dom det.

Hur många terroristattentat ser du i "kristus namn" t.ex.?

D Andersson
2010-12-12, 10:33
Islam är självklart värst eftersom det är den enda religion människor utan större intellekt kan se effekterna av. Judarna är precis lika bra på att bomba och förtrycka som muslimer. Likaså kristna är fantastiskt bra på detta, nästan utvecklat det till en konstform! Titta bara på usa. Detta beror på att det är MÄNNISKOR som utför dessa dåd, inte nån jävla religion. Puckon som inte fattar det.

Det var nog årets dummaste och mest felaktiga kommentar. Exakt den här typen av tankegångar som driver självmordsbombare. Du hamnar alltså på samma sida som dem, känns det bra?

pragmatist
2010-12-12, 10:35
Härlig svengelska på säpo-gubben. Gillas!
Finner det mycket konstigt att Reinfeldt m.fl inte gått ut med större kritik och försökt samla folket. I de flesta andra europeiska länder skulle en dylik händelse vara skandal och upprörande ända upp på högsta ort. Men kanske Freddan avaktar fakta.

Det svenska politiska systemet är mer "indirekt" än nästan alla andra länders, d.v.s. regeringen och enskilda ministrar ska inte lägga sig i förvaltningens (t.ex. rättssystemets/polisens) hantering av enskilda fall. En viss "långsamhet" är regel snarare än undantag. Ibland bidrar detta dock till smått chockerande politisk passivitet som t.ex. i samband med Tsunamikatastrofen 2006.

Stoltz
2010-12-12, 10:37
Var angår terrorism är dom det.

Hur många terroristattentat ser du i "kristus namn" t.ex.?

Att de inte spränger sig själva i luften betyder inte att människor inte dör pga kristendomen. Tro mig, detta säger jag inte för att försvara Islam på något sätt, men när man börjar benämna t.ex. kristendomen som HARMLÖS, då är fan måttet rågat för mig.

Om du säger "Kristendomen har inte samma tendens att utföra terrordåd" så är jag helt med på din notis. I alla fall i dagens läge.

130kg finsk sisu
2010-12-12, 10:38
Tack ännu en gång pragmatist för saklig och upplysande information. Ja "ert system" har för och nackdelar som alla andra system.

raQblad
2010-12-12, 10:39
Var angår terrorism är dom det.

Hur många terroristattentat ser du i "kristus namn" t.ex.?...är du seriös? Youtube'a random Irak-krig klipp med George W Bush och du hör hur de har Gud på sin sida de också, de bara bär uniform istället för turban.

Religion är boven, oavsett vilken.

MAXX
2010-12-12, 10:41
...är du seriös? Youtube'a random Irak-krig klipp med George W Bush och du hör hur de har Gud på sin sida de också, de bara bär uniform istället för turban.

Religion är boven, oavsett vilken.

Där är det ekonomiska intressen som styr inte religion.

Spinkis
2010-12-12, 10:41
Nej då vi behöver bara fler vidriga rödingar som du!? som trycker huvet i sanden och säger "vi har soldater i afg/irak vi får skylla oss själva"

Röstade faktiskt blått! :) Och jag tycker inte vi får skylla oss själva. Däremot tycker jag att rasister som du borde få en historielektion i vad som hände 1942 när man drar alla av en viss etnicitet över samma kam! Du borde även vakna upp och inse att din sorts glansdagar är över!

Ska du vara här inne så får du gå ut!

Rikard Jansson
2010-12-12, 10:43
Röstade faktiskt blått! :) Och jag tycker inte vi får skylla oss själva. Däremot tycker jag att rasister som du borde få en historielektion i vad som hände 1942 när man drar alla av en viss etnicitet över samma kam! Du borde även vakna upp och inse att din sorts glansdagar är över!

Ska du vara här inne så får du gå ut!

Va?

victor_n
2010-12-12, 10:43
Röstade faktiskt blått! :) Och jag tycker inte vi får skylla oss själva. Däremot tycker jag att rasister som du borde få en historielektion i vad som hände 1942 när man drar alla av en viss etnicitet över samma kam! Du borde även vakna upp och inse att din sorts glansdagar är över!

Ska du vara här inne så får du gå ut!

Vadå så man är rasist för att man är patriotisk? är du rubbad? Och jag drar inte alla över en kam, har jag sagt att vi ska ut på stan och göra kaoz med alla som ser ut som araber nu? nej då så. Kamma dig nu lilla flickan.

raQblad
2010-12-12, 10:44
Där är det ekonomiska intressen som styr inte religion.Du frågade efter terroristdåd i kristus namn, jag gav dig terrordåd i kristus namn.
Ja du har rätt men det är så klart en komplex historia varför USA gick i krig, vilket jag inte tänker, eller vill, gå in på, men en klart bidragande faktor var absolut dess ledares och agendas politiska övertygelse.

Spinkis
2010-12-12, 10:49
Vadå så man är rasist för att man är patriotisk? är du rubbad? Och jag drar inte alla över en kam, har jag sagt att vi ska ut på stan och göra kaoz med alla som ser ut som araber nu? nej då så. Kamma dig nu lilla flickan.

Varför tog du då åt dig av mitt tidigare inlägg? Men bara för sakens skull kan du inte beskriva på vilket sätt du är patriotisk och på vilket sätt en rasist är! :)

Morrris
2010-12-12, 10:50
Där är det ekonomiska intressen som styr inte religion.

Många "muslimska" terrorhandlingar är antagligen politiskt motiverade. Religionen är inte så mycket ett självändamål som ett form av motivationsskapande/hjärntvättande verktyg.

Oavsett om det är en palestinier i Gazaremsan eller amerikan i Irak.

raQblad
2010-12-12, 10:51
Varför tog du då åt dig av mitt tidigare inlägg? Men bara för sakens skull kan du inte beskriva på vilket sätt du är patriotisk och på vilket sätt en rasist är! :)Men man behöver ju inte vara rasist bara för att man avskyr muslimer. Jag tror inte det går under patriot heller...

Spinkis
2010-12-12, 10:52
Men man behöver ju inte vara rasist bara för att man avskyr muslimer. Jag tror inte det går under patriot heller...

hahahahahaha

MAXX
2010-12-12, 10:52
Röstade faktiskt blått! :) Och jag tycker inte vi får skylla oss själva. Däremot tycker jag att rasister som du borde få en historielektion i vad som hände 1942 när man drar alla av en viss etnicitet över samma kam! Du borde även vakna upp och inse att din sorts glansdagar är över!

Ska du vara här inne så får du gå ut!
Rasistkortet är alltid lätt att dra fram..

I Sverige får man inte kritisera invandring, religion och kulturer då är man dötsnazist. *rolleyes*

victor_n
2010-12-12, 10:52
Varför tog du då åt dig av mitt tidigare inlägg? Men bara för sakens skull kan du inte beskriva på vilket sätt du är patriotisk och på vilket sätt en rasist är! :)

För mig räcker det med att kalla sig patriot när man är stolt för vart man är född/bosatt. Jag är stolt svensk helt enkelt och jag är glad att få leva här.
Men som sagt tack vare liberaler/rödingar så är man ju rasist då;)

Rikard Jansson
2010-12-12, 10:53
Varför tog du då åt dig av mitt tidigare inlägg? Men bara för sakens skull kan du inte beskriva på vilket sätt du är patriotisk och på vilket sätt en rasist är! :)

En patriot ogillar när hemlandet blir bombat av folk från andra länder. (Bl.a.)

En rasist anser att vissa etniciteter är på diverse sätt sämre än andra.

Helt olika saker.

Rikard Jansson
2010-12-12, 10:54
hahahahahaha

För Islam är begränsat till en enda ras menar du? Herregud

MAXX
2010-12-12, 10:54
hahahahahaha

Du har nog inte förstått innebörden av ordet rasist.

Det är skillnad på att ogilla en kultur och en människas ras.

Morrris
2010-12-12, 10:56
Rasism och Xenofobi är två begrepp som gärna blandas ihop.

Bosanac
2010-12-12, 10:56
Svenskar är så otroligt duktiga på att dra rasistkortet så fort en åsikt om invandring eller i detta fallet islam diskuteras.

Är själv född i ett muslimskt land, är ateist och har verkligen inte mycket respekt för religionen islam längre och en stor del av muslimer som lever i Sverige.

Spinkis
2010-12-12, 10:58
För Islam är begränsat till en enda ras menar du? Herregud

Jag tror att när folk säger att islam är så jävla dåligt så tänker de inte på Arne Svensson, 54år, blond och blåögd som precis fått en livskris och konverterat! Utan snarare på Abdulla Ohmar från irak!

Vad tror du?

Gabber
2010-12-12, 11:00
Nämns nu på BBC, CNN, Le monde o.s.v.

Nu lockar vi turister! Inte bara är det kallt, mörkt och jävligt, nu blir du dessutom sprängd i småbitar av fanatiska mörka små varelser. Påminner om en annan populär semesterort: Mordor.

Tack för denna, jag har inte skrattat så här högt och länge på ett bra tag :)

Jens.Andersson
2010-12-12, 11:00
Jag tror att när folk säger att islam är så jävla dåligt så tänker de inte på Arne Svensson, 54år, blond och blåögd som precis fått en livskris och konverterat! Utan snarare på Abdulla Ohmar från irak!

Vad tror du?

Jag tror inte de tänker på varken Arne eller Abdulla utan på Islam.

Vad tror du?

Rikard Jansson
2010-12-12, 11:01
Jag tror att när folk säger att islam är så jävla dåligt så tänker de inte på Arne Svensson, 54år, blond och blåögd som precis fått en livskris och konverterat! Utan snarare på Abdulla Ohmar från irak!

Vad tror du?

Levnadssättet och medföljande kultur och handlingsplan som kommer från Islam har ingenting med ras att göra. Sen om en majoritet av Islam består av killar som Abdulla spelar ingen roll.

victor_n
2010-12-12, 11:01
Jag tror att när folk säger att islam är så jävla dåligt så tänker de inte på Arne Svensson, 54år, blond och blåögd som precis fått en livskris och konverterat! Utan snarare på Abdulla Ohmar från irak!

Vad tror du?

Du vet att islam inte är begränsat till mellanöstern va? Men vad vet jag jag är ju düdznatzizt!

Stoltz
2010-12-12, 11:02
Jag tror att när folk säger att islam är så jävla dåligt så tänker de inte på Arne Svensson, 54år, blond och blåögd som precis fått en livskris och konverterat! Utan snarare på Abdulla Ohmar från irak!


Jag tror att religionens värderingar är avskyvärda på många sätt och det stöter sig med folks åsikter. Om någon fjollfjant kallar mig rasist pga det så är ju vederbörande så korkad att de bör lämna diskussionen omedelbart.

coolboynesko
2010-12-12, 11:02
Svenskar är så otroligt duktiga på att dra rasistkortet så fort en åsikt om invandring eller i detta fallet islam diskuteras.

Är själv född i ett muslimskt land, är ateist och har verkligen inte mycket respekt för religionen islam längre och en stor del av muslimer som lever i Sverige.

+1 Håller med dig helt!

victor_n
2010-12-12, 11:02
Jag tror att religionens värderingar är avskyvärda på många sätt och det stöter sig med folks åsikter. Om någon fjollfjant kallar mig rasist pga det så är ju vederbörande så korkad att de bör lämna diskussionen omedelbart.

+1:ar på detta.

Spinkis
2010-12-12, 11:04
Jag tror inte de tänker på varken Arne eller Abdulla utan på Islam.

Vad tror du?

Det tror inte jag! jag tror att 99% av dem som säger att islam är dåligt har det som samlingsnamn för folk från arabvärlden!

raQblad
2010-12-12, 11:05
Jag tror att när folk säger att islam är så jävla dåligt så tänker de inte på Arne Svensson, 54år, blond och blåögd som precis fått en livskris och konverterat! Utan snarare på Abdulla Ohmar från irak!

Vad tror du?Jag säger att Islam är dåligt och jag tänker både på Arne och Abdulla.

Gör skillnad på etnicitet och religion, människa.

Gabber
2010-12-12, 11:05
Rasistkortet är alltid lätt att dra fram..

I Sverige får man inte kritisera invandring, religion och kulturer då är man dötsnazist. *rolleyes*

Vad är man då om man som invandrare, kristen kallar islamister som går o ropar Allah för dumma?

Jag tänker så här, vill de spränga upp oskyldigt folk? Ok, gör det, har säkert en djupare grund än jag kan tänka på, ej insatt i vilka länder som blir våldtagna av vilka.

Men det jag ogillar är NÄR de väl kapar ett plan, hugger halsen av en soldat eller spränger ett kvarter uppmanar alla att för ALLAH att göra detta.

WTF, om Islam bara är en religion och en bra sådan i deras ögon, varför då ropa Allah inför varje dåd o få alla vitingar att förknippa terror med Allah och Islam med idiotism.

Wille005
2010-12-12, 11:07
Gick förbi där det hände igår, talade med folk på gatan och läser tidningarna idag. Ärligt talat rynkar jag inte ens på ögonbrynen. Man blir inte förvånad längre, detta var helt enkelt väntat. Vill man leka med dom stora pojkarna (vilket Sverige alltid velat) så är det bara en tidsfråga innan terrorismen kommer som ett skavsår på stortån.

Går vi tillbaks till rött nu?

victor_n
2010-12-12, 11:09
Vad är man då om man som invandrare, kristen kallar islamister som går o ropar Allah för dumma?

Jag tänker så här, vill de spränga upp oskyldigt folk? Ok, gör det, har säkert en djupare grund än jag kan tänka på, ej insatt i vilka länder som blir våldtagna av vilka.

Men det jag ogillar är NÄR de väl kapar ett plan, hugger halsen av en soldat eller spränger ett kvarter uppmanar alla att för ALLAH att göra detta.

WTF, om Islam bara är en religion och en bra sådan i deras ögon, varför då ropa Allah inför varje dåd o få alla vitingar att förknippa terror med Allah och Islam med idiotism.

Det roliga är att det jag minns från historia lektionerna från plugget samt när imamer pratar i tv ska ju islam va emot våld?

eternallord
2010-12-12, 11:09
Om man självmordsbombar men bara lyckas döda sig själv, får man fortfarande oskulderna eller möts man av tysk sadist i läderoutfit istället?

victor_n
2010-12-12, 11:11
Om man självmordsbombar men bara lyckas döda sig själv, får man fortfarande oskulderna eller möts man av tysk sadist i läderoutfit istället?

vem har någonsin sagt att det är kvinnliga oskulder? :MrT:

eternallord
2010-12-12, 11:12
vem har någonsin sagt att det är kvinnliga oskulder? :MrT:

Zing!

Stoltz
2010-12-12, 11:13
Det roliga är att det jag minns från historia lektionerna från plugget samt när imamer pratar i tv ska ju islam va emot våld?

I sådana här diskussioner måste man göra enorm skillnad på vad som står skrivet (vilket inte är pacifistiska sagor det heller!) och vad som utförs. Ingen religion är densamma idag som den var för t.ex. 1000 år sedan. Religion och samhälle förändras bägge och om man inte tittar på det, så är det kört.

Sen med det sagt, jag förstår inte riktigt hur man kan kalla Islam för en fredens religion, lika lite som jag kan förstå hur man kan säga det om kristendom, hinduism, etc.

Mindek
2010-12-12, 11:13
Bilbomb + självmordsbomb och den enda han tog kål på var sig själv... Det är ju ingen elit direkt som pysslar med det här i alla fall, kan vi ju vara glada för.

Kul att man kommer åka från Mellanöstern hem till Sverige och vara mer orolig för islamistiska terrordåd på hemmaplan.

raQblad
2010-12-12, 11:14
Det roliga är att det jag minns från historia lektionerna från plugget samt när imamer pratar i tv ska ju islam va emot våld?Vänta nu, jag tror jag läste om nåt budskap i bibeln, om att man inte ska döda? Eller hur var det nu?

Finns ingen religion som uppmanar till att ha ihjäl folk (av de stora religionerna, finns säkert kulter som sysslar med detta också), men det finns gott om idioter som gör det däremot.

Stoltz
2010-12-12, 11:17
Finns ingen religion som uppmanar till att ha ihjäl folk

Jasså? Intressant - Jag är helt hundra på att både koranen och bibeln sitter inne med en hel del uppmaningar till när man ska döda någon. Inte helt i takt med dagens västerländska normer, men likaså.

Gabber
2010-12-12, 11:19
Vänta nu, jag tror jag läste om nåt budskap i bibeln, om att man inte ska döda? Eller hur var det nu?

Finns ingen religion som uppmanar till att ha ihjäl folk (av de stora religionerna, finns säkert kulter som sysslar med detta också), men det finns gott om idioter som gör det däremot.

Taget från http://www.katoliknu.se/html/rel_islam15.htm


Det vi nu ser är detta: Koranen befaller muslimer att strida för att upprätta Allahs kungarike på jorden (hela jorden) genom vilka medel som helst. De flesta islamiska forskare säger, att en vers i Koranen (9:5) avskaffar 124 verser, vilket i grunden är alla verser som talar om fred och förlåtelse. Denna vers lyder:

"När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred - Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig." (9:5)

Som vi tydligt ser i denna vers (som allmänt kallas svärdets vers) finns det endast en väg ut för hedningarna (eller de otrogna) att bli besparade från att dödas. De skall ångra sig, be regelbundna böner och praktisera regelbunden kärleksverksamhet, dvs. bli muslimer. Vad bokens folk beträffar läser vi i samma Sura v. 29, som talar om för oss sättet att slippa bli dödade "till dess de erkänner sig besegrade och frivilligt betalar skyddsskatten."



Koranen säger:
"Kämpa för Guds sak mot dem som för krig mot er, men var inte de första som griper till vapen; Gud älskar sannerligen inte angripare." (2:190)

"Och döda dem (de otrogna) då var ni än möter dem och fördriv dem från de platser varifrån de har fördrivit er; ja, förtryck är ett värre ont än döden. " (2:191).

"Kämpa inte mot dem i den heliga Moskéns närhet, om de inte själva tar upp striden där; men kämpar de mot er där, så döda dem. Det är förnekarnas lön. Men om de lägger ned vapnen skall de se att Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig."(2:192)

"Och kämpa mot dem till dess allt förtryck upphör och all dyrkan kan ägnas Gud. Om de då slutar strida skall alla fientligheter upphöra utom mot de orättfärdiga som vill kämpa vidare." (2:193)

raQblad
2010-12-12, 11:25
OK, jag erkänner mitt fel. Men jag står fast vid min övertygelse om att folk tar det lika seriöst så som många kristna tar stenkastningen från GT. Är väl uppenbart att det tydligen är vissa som tar det bokstavligt.

Poängen min var oavsett att religion fördummar och det är personer i form av idioter som utför dessa handlingar.

Gabber
2010-12-12, 11:28
”…Om någon dödar en människa, som inte själv har dödat någon eller försökt störa ordningen på jorden och sprida sedefördärv, skall det anses som om han hade dödat hela människosläktet. Och om någon räddar ett människoliv, skall det anses som om han hade räddat hela människosläktet…”[5:32]

Står så här också tydligen, då är ju allt bra ju.

Allt går åt helvete eftersom alla tolkar en text olika och har olika uppfattningar och bakgrund ju.

Om jag tolkar texten så tillåter jag mig själv att om någon dödar min mamma så får jag döda alla andra mammor. Alla mammor som kan föda en mördare osv.

Eller ja, jag vet inte, nu drar jag ut och shoppar, enough Islam för idag.

Jag har alltid trott att det är människans tolkning av något som gör att handlingen sedan inte passar en annan.

Nån skrev Bibeln, någon tolkar den si och en annan så osv. Samma med Islam o Koranen.

Kan vi inte bara leva livet i samspel med allt skit som finns?

MAXX
2010-12-12, 11:29
OK, jag erkänner mitt fel. Men jag står fast vid min övertygelse om att folk tar det lika seriöst så som många kristna tar stenkastningen från GT. Är väl uppenbart att det tydligen är vissa som tar det bokstavligt.

Poängen min var oavsett att religion fördummar och det är personer i form av idioter som utför dessa handlingar.

Faktum kvarstår att en överväldigande majoritet av alla terroristdåd utförst av islamska extremister. Så även detta.

Rikard Jansson
2010-12-12, 11:30
”…Om någon dödar en människa, som inte själv har dödat någon eller försökt störa ordningen på jorden och sprida sedefördärv, skall det anses som om han hade dödat hela människosläktet. Och om någon räddar ett människoliv, skall det anses som om han hade räddat hela människosläktet…”[5:32]

Står så här också tydligen, då är ju allt bra ju.

Allt går åt helvete eftersom alla tolkar en text olika och har olika uppfattningar och bakgrund ju.

Om jag tolkar texten så tillåter jag mig själv att om någon dödar min mamma så får jag döda alla andra mammor. Alla mammor som kan föda en mördare osv.

Eller ja, jag vet inte, nu drar jag ut och shoppar, enough Islam för idag.

Jag har alltid trott att det är människans tolkning av något som gör att handlingen sedan inte passar en annan.

Nån skrev Bibeln, någon tolkar den si och en annan så osv. Samma med Islam o Koranen.

Kan vi inte bara leva livet i samspel med allt skit som finns?

Att inte vara "rättroende" faller under den kategorin tror jag, så asen klarar sig väl undan på det, enligt dem

victor_n
2010-12-12, 11:30
OK, jag erkänner mitt fel. Men jag står fast vid min övertygelse om att folk tar det lika seriöst så som många kristna tar stenkastningen från GT. Är väl uppenbart att det tydligen är vissa som tar det bokstavligt.

Poängen min var oavsett att religion fördummar och det är personer i form av idioter som utför dessa handlingar.

jojo men idioter finns det oavsett om man ens är religiös eller inte. Nu har ju denna person gått ut med namn på sig själv tom i brevet där han uppmanade alla muslimer i hela Europa att ta till handling.
Så det bästa som kan hända muslimerna nu är att imamer runt om Europa går ut öppet och fördömer detta. På så sätt kanske det inte kommer eftersläntrare som faktiskt tar till uppmaningen.

raQblad
2010-12-12, 11:34
Faktum kvarstår att en överväldigande majoritet av alla terroristdåd utförst av islamska extremister. Så även detta.Trodde jag förtydligade det tidigare? Israels IDF har Gud med sig på sin sida, USA's krigsmakt likaså. Och de är aktiva terrorister och 'krigsivrare', beroende på vilken definition man vill gå efter. Skillnaden är att ena parten har uniform och den andra har långt skägg.

Potatiskillen
2010-12-12, 11:34
"Alla ska med " - Mona Sahlin

victor_n
2010-12-12, 11:35
Trodde jag förtydligade det tidigare? Israels IDF har Gud med sig på sin sida, USA's krigsmakt likaså. Och de är aktiva terrorister och 'krigsivrare', beroende på vilken definition man vill gå efter. Skillnaden är att ena parten har uniform och den andra har långt skägg.

"okej" usa slåss i guds namn... haha gå och lägg dig.

raQblad
2010-12-12, 11:36
jojo men idioter finns det oavsett om man ens är religiös eller inte. Nu har ju denna person gått ut med namn på sig själv tom i brevet där han uppmanade alla muslimer i hela Europa att ta till handling.
Så det bästa som kan hända muslimerna nu är att imamer runt om Europa går ut öppet och fördömer detta. På så sätt kanske det inte kommer eftersläntrare som faktiskt tar till uppmaningen.Klart att idioter finns i många kretsar, men jag är övertygad om att de är överrepresenterade inom religiösa sådana.

Det bästa som kan hända är att folk tar sunt förnuft till fånga och släpper hela den där biten om Gud(ar).

Morrris
2010-12-12, 11:37
gå och lägg dig.

Visst gör det under för argumentationsförmågan? :)

raQblad
2010-12-12, 11:38
"okej" usa slåss i guds namn... haha gå och lägg dig.Som jag skrev tidigare, Youtube'a random irakklipp med amerikansk president och du hör God Bless America och mer därtill. Är inte det ett krig med Gud på sin sida? Eller måste man säga "Gud är stor" samtidigt som man trycker på avtryckaren?

victor_n
2010-12-12, 11:38
Klart att idioter finns i många kretsar, men jag är övertygad om att de är överrepresenterade inom religiösa sådana.

Det bästa som kan hända är att folk tar sunt förnuft till fånga och släpper hela den där biten om Gud(ar).

Jag är för ett ateistiskt samhälle, men kan samtidigt ha förståelse att många vill ha en övertygelse om ett liv efter detta och att ha någon att vända sig till om saker känns jobbigt/tungt.

raQblad
2010-12-12, 11:42
Jag är för ett ateistiskt samhälle, men kan samtidigt ha förståelse att många vill ha en övertygelse om ett liv efter detta och att ha någon att vända sig till om saker känns jobbigt/tungt.Jag har förståelse för de som motstår sig att jorden är rund, det ser ju inte så ut när ser ut genom fönstret.

?

kelk
2010-12-12, 11:47
Tippar på att det inte tar så lång tid innan vi får se en svensk motsvarighet till English Defence League. Trist att vissa får vatten på sin kvarn.

Respektera varandras olikheter.

skaparn
2010-12-12, 11:47
Passande musik (http://open.spotify.com/track/49nMWuTHYEn7fYBFri6hI9)

von huff
2010-12-12, 12:05
Sen kan man ju fråga sig hur kristna är alla kristna?Många har ju blivit döpta, gift sig i kyrkan osv men i de flesta fall har väl knappast religionen påverkat deras beslut.Skulle vi följa allt som står i bibeln så skulle vi kristna också stena folk.

agazza
2010-12-12, 12:10
Det här lär ju leda till endel SD röster

Khyron_
2010-12-12, 12:13
1uwOL4rB-go

130kg finsk sisu
2010-12-12, 12:15
Tippar på att det inte tar så lång tid innan vi får se en svensk motsvarighet till English Defence League. Trist att vissa får vatten på sin kvarn.

Respektera varandras olikheter.

Vad är detta English Defence League?

sunkan
2010-12-12, 12:17
Vad är detta English Defence League?

http://www.loonwatch.com/wp-content/uploads/2009/09/20090906edlriotmosques.jpg

Snabbt googlade gav denna bild som visar budskapet ganska bra

Spinkis
2010-12-12, 12:18
http://en.wikipedia.org/wiki/English_Defence_League

Tolkia
2010-12-12, 12:20
Inga icke styrkta outanden i tråden, tack.

"okej" usa slåss i guds namn... haha gå och lägg dig.
Mr Bush himself har väl flera gånger sagt att han gör just det, till hans kristna meningsmotståndares stora irritation. Det gör det inte mer rätt att spränga sig i Allahs namn, men det är onödigt att framställa det som om extremism, terrorism och det att anse sig vara guds representant på jorden är en exlusivt muslimsk/islamisk/arabisk grej.
Sen kan man ju fråga sig hur kristna är alla kristna?Många har ju blivit döpta, gift sig i kyrkan osv men i de flesta fall har väl knappast religionen påverkat deras beslut.Skulle vi följa allt som står i bibeln så skulle vi kristna också stena folk.
Den hållningen är ju inte heller ovanlig bland muslimer, vilket kan vara värt att ha i minnet.

supercharge
2010-12-12, 12:23
Nu var det en himla tur att jihadisten uppenbarligen var helt inkompetent och inte ens kunde klara av att sätta ihop en enkel bomb efter beskrivning, men någonstans tycker jag man måste ta det här för vad det är.

Det är knappast rasistiskt att faktiskt påpeka att det här inte är ett inhemskt problem utan ett importerat. Ska man i den politiska korrekthetens namn bara bortse från det så är man helt fel ute. Alla muslimer är inte terrorister, men alla terrorister är muslimer kanske man lite cyniskt kan säga nu när IRA, ETA o.s.v tycks ha somnat (vilka dessutom inte har något som helst intresse av Sverige).

I Sverige eller norden har vi som Säpo också påpekade inte haft den här typen av terrorism tidigare. Vi har haft politiskt motiverade dåd mot västtyska ambassaden 1975 exempelvis med ett specifikt syfte att förhandla loss fångar. Eller en och annan enskild galning som skjutit vilt omkring sig.

Det är onekligen en oerhört skrämmande utveckling och tänkvärt att komma ihåg att det bara skilde ett par felkopplade sladdar eller en något mer begåvad gärningsman från en total katastrof. Ett scenario där man igår istället hade behövt köra skytteltrafik med lik i ambulanserna och hela gatan färgats röd av blod och kroppsdelar.

Tyvärr har vi nog inte sett det sista av det här och det är ledsamt och oerhört tragiskt att det finns förvirrade människor i Sverige som är kapabla att spränga sig själva enbart för att ta med sig så många oskyldiga som möjligt.

Jockefoten
2010-12-12, 12:29
Snart ska Reinfeldt hålla presskonferens.

Prost
2010-12-12, 12:29
Sen kan man ju fråga sig hur kristna är alla kristna?Många har ju blivit döpta, gift sig i kyrkan osv men i de flesta fall har väl knappast religionen påverkat deras beslut.Skulle vi följa allt som står i bibeln så skulle vi kristna också stena folk.

Nej. Jag utmanar dig att bevisa det. Och då kan du inte ta något från Gamla Testamentet utan från det nya. Det är det nya förbundet vi lever i (judarna läser fortfarande det gamla). Finns inget som helst stöd för "korståg" med mera heller (dvs mörda och tvinga folk till att tro med mera), jag tror själv på Jesus så som bibeln säger. Däremot står det om lidanden vi kristna får gå igenom.

Niklas W
2010-12-12, 12:35
Reinfeldt håller presskonferens nu.

Stoltz
2010-12-12, 12:40
Reinfeldt håller presskonferens nu.

Ser den nu. Man märker att Reinfeldt försöker få folk att inte tänka "Islam", men han gör det inte övertygande.

Jockefoten
2010-12-12, 12:42
Det gick snabbt.

Potatiskillen
2010-12-12, 12:43
Reinfeldt ville absolut inte dra hastiga slutsatser, den saken var tydligt sagt.

Niklas W
2010-12-12, 12:49
Inte speciellt informativt det talet av herr Reinfeldt.

"Ha tålamod med demokratin." och "Dra inga förhastade slutsatser" kan talet summeras till.

Khyron_
2010-12-12, 12:50
Efter att ha följt PK-media hittills under dagen är det tydligt att det råder panik på nyhetsredaktionerna. Man inser att man inte kan vinna propagandamatchen den här gången och allt fokus verkar ligga på att åtminstone få till ett 'oavgjort' resultat.

PK-media kommer nu att försöka sätta agendan så att diskussionen handlar om att "alla muslimer inte är terrorister" istället för att diskutera själva händelsen, nämligen:

Hur f*n är det möjligt att muslimer som bor i Europa, ofta efter flera generationer känner sig manade att gå ut och spränga oskyldia män, kvinnor och barn på våra gator?

Stoltz
2010-12-12, 12:52
Hur f*n är det möjligt att muslimer som bor i Europa, ofta efter flera generationer känner sig manade att gå ut och spränga oskyldia män, kvinnor och barn på våra gator?

Nu ska vi också vara medvetna om att det har skett EN gång. Förvisso en gång för mycket, men risken för att motsatsmedia kommer runka bulle med möjligheten att få det att låta som om det sker varje dag är ju ganska överhängande den med.

pragmatist
2010-12-12, 12:53
Är det slutligt fastslaget att det inte handlar om en installation av en konstfackstudent?

Tolkia
2010-12-12, 12:54
Reinfeldt ville absolut inte dra hastiga slutsatser, den saken var tydligt sagt.
Det är väl iofs lovvärt i hans position.

Pragmatist: :D

Linnet
2010-12-12, 12:57
Efter att ha följt PK-media hittills under dagen är det tydligt att det råder panik på nyhetsredaktionerna. Man inser att man inte kan vinna propagandamatchen den här gången och allt fokus verkar ligga på att åtminstone få till ett 'oavgjort' resultat.

PK-media kommer nu att försöka sätta agendan så att diskussionen handlar om att "alla muslimer inte är terrorister" istället för att diskutera själva händelsen, nämligen:

Hur f*n är det möjligt att muslimer som bor i Europa, ofta efter flera generationer känner sig manade att gå ut och spränga oskyldia män, kvinnor och barn på våra gator?

Själv har jag redan upplevt terrordåd i min hemstad t.o.m. Fast då var det unga vita pojkar som utsatte invandrare för mordbrand. Terrorism är ALLTID fel, men det är inte ett fenomen som en eller annan etnicitet har monopol på.

Linnet
2010-12-12, 12:58
Är det slutligt fastslaget att det inte handlar om en installation av en konstfackstudent?

lol!

Niklas W
2010-12-12, 12:59
Är det slutligt fastslaget att det inte handlar om en installation av en konstfackstudent?

I lol'd :)

supercharge
2010-12-12, 13:21
Själv har jag redan upplevt terrordåd i min hemstad t.o.m. Fast då var det unga vita pojkar som utsatte invandrare för mordbrand. Terrorism är ALLTID fel, men det är inte ett fenomen som en eller annan etnicitet har monopol på.

Det låter snarare som just mordbrand. Vi har fängelserna fulla av invandrare som mördat svenskar, svenskar som mördat invandrare, svenskar som mördat svenskar, män som mördat kvinnor, män som mördat män, kvinnor som mördat män o.s.v men det blir ju inte automatiskt terrorism för det.

Är det slutligt fastslaget att det inte handlar om en installation av en konstfackstudent?

Sannolikt inte med tanke på att personen inte finns kvar för att gotta sig i uppmärksamheten, skylta med sitt påstådda nyskapande och sola sig i glansen bland sina gelikar. Poängen är ju inte konsten i sig utan att likt white trashen i dokusåpor få så mycket uppmärksamhet som möjligt.

Potatiskillen
2010-12-12, 13:35
http://www.aftonbladet.se/multimedia/archive/01287/vi-gillar-olika-sv_1287629w.jpg

Hur var det där nu igen?

Exdiaq
2010-12-12, 13:40
För mig räcker det med att kalla sig patriot när man är stolt för vart man är född/bosatt. Jag är stolt svensk helt enkelt och jag är glad att få leva här.
Men som sagt tack vare liberaler/rödingar så är man ju rasist då;)

Jag är rätt liberal och samtidigt patriot, hur går det ihop?

coolboynesko
2010-12-12, 13:56
http://www.aftonbladet.se/multimedia/archive/01287/vi-gillar-olika-sv_1287629w.jpg

Hur var det där nu igen?

De har väl inte så mycket o göra med att de många invandrare i landet?


Samma sak skulle förmodligen inte hända om inte Svenska soldater var i Afghanistan och Lars Vilks inte var uppmärksamhetskåt!

"Med anledningen av den svenska tystnaden kring Lars Vilks målningar och de svenska soldaterna i Afghanistan"

Wintermute
2010-12-12, 13:58
Tippar på att det inte tar så lång tid innan vi får se en svensk motsvarighet till English Defence League. Trist att vissa får vatten på sin kvarn.

Respektera varandras olikheter.
SDL har funnits ett tag redan, som allt annat hittar du dem på fb.

Chaan
2010-12-12, 14:00
"Med anledningen av den svenska tystnaden kring Lars Vilks målningar..

Det är förjävligt att inga ur etablissemanget står upp för rätten att rita vad man vill.

Trance
2010-12-12, 14:53
Nu ska vi också vara medvetna om att det har skett EN gång. Förvisso en gång för mycket, men risken för att motsatsmedia kommer runka bulle med möjligheten att få det att låta som om det sker varje dag är ju ganska överhängande den med.

Det som är synd är att handlingen finns med som ett alternativ ens. Att det finns en del av en kultur där det är något helt ok att försöka mörda så många civila som möjligt för att försvara ens religion.

skaparn
2010-12-12, 15:52
Förlåt mig om den redan är postad, men denna väldigt finkänsliga kommentar får inte missas

http://twitter.com/a_brunell/status/13720840721924098

Chaan
2010-12-12, 15:59
Förlåt mig om den redan är postad, men denna väldigt finkänsliga kommentar får inte missas

http://twitter.com/a_brunell/status/13720840721924098

Hon har redan tänt på nya stubiner!

http://parliamentprincess.se/wp-content/uploads/2010/12/hej.jpg

Khyron_
2010-12-12, 16:05
Självmordsbombaren hyllas på facebook
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/29-aring-hyllas-pa-facebook_5803869.svd

Måste vara lätt att trolla tidningarna nu..

qqq111
2010-12-12, 16:15
De har väl inte så mycket o göra med att de många invandrare i landet?

Jo, att "gilla olika" handlar om att man gillar olika etniciteter och vill blanda så många etniciterer som möjligt i Sverige.

Dom kallar det mångfald och enfald, jag kallar det splittring och enighet.

D Andersson
2010-12-12, 16:26
De har väl inte så mycket o göra med att de många invandrare i landet?


Samma sak skulle förmodligen inte hända om inte Svenska soldater var i Afghanistan och Lars Vilks inte var uppmärksamhetskåt!

"Med anledningen av den svenska tystnaden kring Lars Vilks målningar och de svenska soldaterna i Afghanistan"

Han hatade uppenbarligen demokrati och yttrandefrihet. Så hade vi inte haft, upprätthållit och försökt bidra till det hade samma sak förmodligen inte hänt. Vad var din poäng?
Ska vi ta hem trupperna från Afghanistan och sätta munkavle på Lars Vilks? Vi gör hädelse olagligt igen och ger honom fängelse för det. Slipper vi islamistiska självmordsbombare då?

Apropå religionskritik/hädelse finns det tusen gånger värre och mer av det mot kristendomen, jesus m.m. Ska det vara olika standarder för olika religioner?

wessmen
2010-12-12, 16:53
Är det inte dags att vi får reda på hans identitet så vi kan knäppa alla med samma efternamn? Laserturk-stÿle! :whipped:

CrazyJoeDavola
2010-12-12, 17:06
Så nu var det ju inte så löjligt med SÄPOS förhöjda beredskap. Allt snack om möjligt attentat i gbg för en tid sedan det heller.

stevebc
2010-12-12, 17:16
Att de inte spränger sig själva i luften betyder inte att människor inte dör pga kristendomen. Tro mig, detta säger jag inte för att försvara Islam på något sätt, men när man börjar benämna t.ex. kristendomen som HARMLÖS, då är fan måttet rågat för mig.

Om du säger "Kristendomen har inte samma tendens att utföra terrordåd" så är jag helt med på din notis. I alla fall i dagens läge.Ett tips är att kolla på konflikter i Sub-Sahara-Afrika. Där finns ett antal militanta kristna element. Sedan kan man ju fundera på huruvida det mest är etnicitet o dyl som ligger till grund för konflikterna.

Om man har balls så finns det även ett antal filmklipp som visar häxbränningar och andra trevliga saker.

Jorpa
2010-12-12, 17:18
Har läst igenom alla 15 sidor.

Ingen som har kommit med lite konspiration än? Detta är trotsallt kolo :)

Har ingen tänkt tanken hur perfekt det skulle vara som det var "iscensatt". Alltså kidnappad random dude som fick springa iväg med en bomb runt midjan. Pang, någon skriker allah.

En liten insats, ett litet mail från terror@hotmail.com, från USA och hela Sverige är för alltid allierade.

stevebc
2010-12-12, 17:27
Trodde jag förtydligade det tidigare? Israels IDF har Gud med sig på sin sida, USA's krigsmakt likaså. Och de är aktiva terrorister och 'krigsivrare', beroende på vilken definition man vill gå efter. Skillnaden är att ena parten har uniform och den andra har långt skägg.Skillnaden är väl framför allt att den ena sidan försöker undvika att attackera civila medan den andra gör allt för att försöka ha ihjäl så många civila som möjligt.

Det finns både för- och nackdelar med t ex Irakkriget. Det sker en demokratisk process, diktatorn är störtad men det är kaosartat och det är många civila som strukit med. Det finns inte många fördelar med självmordsbombare som spränger civila. På vilket sätt ska det förbättra för oss i fråga om t ex tolerans, fri- och rättigheter?

stevebc
2010-12-12, 17:35
Har läst igenom alla 15 sidor.

Ingen som har kommit med lite konspiration än? Detta är trotsallt kolo :)

Har ingen tänkt tanken hur perfekt det skulle vara som det var "iscensatt". Alltså kidnappad random dude som fick springa iväg med en bomb runt midjan. Pang, någon skriker allah.

En liten insats, ett litet mail från terror@hotmail.com, från USA och hela Sverige är för alltid allierade.Tvärtom så är jag rädd att vissa kommer vilja dra sig ur Afghanistan (läs: rösta rödgrönt) och göra andra eftergifter för att slippa hot och attacker som dessa. Det känns inte bra att kompromissa med folk som har en antidemokratisk agenda.

raQblad
2010-12-12, 17:35
Skillnaden är väl framför allt att den ena sidan försöker undvika att attackera civila medan den andra gör allt för att försöka ha ihjäl så många civila som möjligt.

Det finns både för- och nackdelar med t ex Irakkriget. Det sker en demokratisk process, diktatorn är störtad men det är kaosartat och det är många civila som strukit med. Det finns inte många fördelar med självmordsbombare som spränger civila. På vilket sätt ska det förbättra för oss i fråga om t ex tolerans, fri- och rättigheter?Nja, det beror väl på vilka rapporter du vill läsa, eller inte läsa. Det är en hel del som inte gått rätt till under både amerikansk och israelisk flagg i både Gaza och Irak, om du väljer att definiera terrorism med civila attacker.

Irakkriget orkar jag inte gå in på. Och nej, det finns inga fördelar med självmordsbombare, men jag ser heller inga fördelar med stealthbombare.

Jorpa
2010-12-12, 17:49
Tvärtom så är jag rädd att vissa kommer vilja dra sig ur Afghanistan (läs: rösta rödgrönt) och göra andra eftergifter för att slippa hot och attacker som dessa. Det känns inte bra att kompromissa med folk som har en antidemokratisk agenda.

Antagligen ja.


Det började som en löjlig tanke bara, men när jag tänkt efter lite så är den nuvarande historian ganska osammanhängande.

Han hade sex rörbomber, varav en på midjan.
Det verkade som att terroristen ville använda alla i ett befolkat område, tillsammans med spik och diverse prylar
Något går fel, den sprängs.. MEN han hinner skrika ut ord på arabiska och allah akbar.

:smash:

Jens.Andersson
2010-12-12, 17:53
Det började som en löjlig tanke bara, men när jag tänkt efter lite så är den nuvarande historian ganska osammanhängande.

Han hade sex rörbomber, varav en på midjan.
Det verkade som att terroristen ville använda alla i ett befolkat område, tillsammans med spik och diverse prylar
Något går fel, den sprängs.. MEN han hinner skrika ut ord på arabiska och allah akbar.

:smash:

Eller så:

Han har 6 rörbomber runt midjan, skriker Allah Akhbar och detonerar bomben.
Något blir fel och endast en smäller, vilket inte ger en tillräckligt stor smäll för
att detonera väskan i handen eller skada någon runt om.

stevebc
2010-12-12, 17:59
Nja, det beror väl på vilka rapporter du vill läsa, eller inte läsa. Det är en hel del som inte gått rätt till under både amerikansk och israelisk flagg i både Gaza och Irak, om du väljer att definiera terrorism med civila attacker.

Irakkriget orkar jag inte gå in på. Och nej, det finns inga fördelar med självmordsbombare, men jag ser heller inga fördelar med stealthbombare.Jag är inget stort fan av Irakkriget, men jag ser mer konstruktivt i att USA invaderar dikaturer och ersätter det med demokrati, på en del civilas bekostnad, än att en terrorist spränger samma civila i syfte att sprida sina ruttna värderingar.

Khyron_
2010-12-12, 18:28
http://img641.imageshack.us/img641/6826/hycklare.png

http://www.webbkameror.se/webbkameror/sergelstorg/index.php

Tror ni den kommer växa något mer?

stevebc
2010-12-12, 18:34
Det är väl som det alltid har varit med USA, Israel vs Sovjet, Kina, Nordkorea osv. Det tjänar inte till att demonstrera mot folk och länder som ändå inte lyssnar.

SD är ju ändå ett parti som röstas fram så genom demonstrationerna vill man väl påverka utgången osv. Att få en självmordsbombare att inte spränga sig själv, eller Nordkorea att lägga ner sitt kärnvapenprogram, genom demonstrationer är nog ganska svårt.

Men visst är det störigt när folk går runt och har ägglossning på USA 24/7 och sedan inte dryftar ett ord om Nordkorea, Kina, Thailand m m.

Allan
2010-12-12, 18:55
Personligen är jag rätt övertygad om att USAs agerande skapat fler självmordsbombare än som annars skulle ha detonerat sig. För fortfarande är det så att USA inte vill ta itu med de diktaturer som nu stöder dem. Islam i Saudiarabien är ingen lek, men den tolereras än så länge eftersom det finns både gigantiska amerikanska affärsintressen där, och dessutom en allierad.
Det kan ju vara bra att komma ihåg att 99% av all islamisk extremism drabbar andra muslimer.

Jorpa
2010-12-12, 18:58
Eller så:

Han har 6 rörbomber runt midjan, skriker Allah Akhbar och detonerar bomben.
Något blir fel och endast en smäller, vilket inte ger en tillräckligt stor smäll för
att detonera väskan i handen eller skada någon runt om.

Du missar en väldigt viktig detalj tror jag. Den kan vara den första punkten i en terrorists handbok. Döda någon.

Han smällde på fel plats, såvida han inte var en av dom där snälla terroristerna som bara spränger sig - to make a statement!!

Men som sagt, jag tror inte på något speciellt, innan denna diskussion blir för stor :)

Trance
2010-12-12, 19:04
Personligen är jag rätt övertygad om att USAs agerande skapat fler självmordsbombare än som annars skulle ha detonerat sig. För fortfarande är det så att USA inte vill ta itu med de diktaturer som nu stöder dem. Islam i Saudiarabien är ingen lek, men den tolereras än så länge eftersom det finns både gigantiska amerikanska affärsintressen där, och dessutom en allierad.
Det kan ju vara bra att komma ihåg att 99% av all islamisk extremism drabbar andra muslimer.

Vad har Saudiarabien med detta att göra? Om du nu inte tror att Osama var bakom detta.

stevebc
2010-12-12, 19:16
Du missar en väldigt viktig detalj tror jag. Den kan vara den första punkten i en terrorists handbok. Döda någon.

Han smällde på fel plats, såvida han inte var en av dom där snälla terroristerna som bara spränger sig - to make a statement!!

Men som sagt, jag tror inte på något speciellt, innan denna diskussion blir för stor :)Tacka vet jag buddhistiska munkar. Självmordsbombare har en del att lära i att väcka empati.

panzerpig
2010-12-12, 19:20
Personligen är jag rätt övertygad om att USAs agerande skapat fler självmordsbombare än som annars skulle ha detonerat sig. För fortfarande är det så att USA inte vill ta itu med de diktaturer som nu stöder dem. Islam i Saudiarabien är ingen lek, men den tolereras än så länge eftersom det finns både gigantiska amerikanska affärsintressen där, och dessutom en allierad.
Det kan ju vara bra att komma ihåg att 99% av all islamisk extremism drabbar andra muslimer.

bra poäng.

Chaan
2010-12-12, 19:23
buddhistiska munkar... Självmordsbombare har en del att lära i att väcka empati.

Jihad går inte ut på att väcka empati. Fast tja, du vet ju det.

Cilia
2010-12-12, 19:24
Var där precis när det hände men fattade inte. Bilbomben måste ha detonerat precis innan. Jag blev mest irriterad över att det var avspärrat. Sen gick jag vidare på Drottninggatan och det funkade men när jag skulle tillbaka 3 timmar senare var det avspärrat där med. Frågade polisen och dom sa att det var en explosion och inget mer. Vilket jag kan tycka är lite töntigt eftersom det var över hela media när jag kom hem 5 min senare. Jag frågade om det var en gasledning men de ville inte svara. Snacka om att vilja spela hemliga. Oerhört läskigt iaf.

D Andersson
2010-12-12, 19:36
Personligen är jag rätt övertygad om att USAs agerande skapat fler självmordsbombare än som annars skulle ha detonerat sig. För fortfarande är det så att USA inte vill ta itu med de diktaturer som nu stöder dem. Islam i Saudiarabien är ingen lek, men den tolereras än så länge eftersom det finns både gigantiska amerikanska affärsintressen där, och dessutom en allierad.
Det kan ju vara bra att komma ihåg att 99% av all islamisk extremism drabbar andra muslimer.

Precis som med SVT finns det sedan länge inget som förvånar när det gäller dig...

Du skriver på din blogg att det som hände hänger ihop med Afghanistan, Israel-palestina och Saudiarabien.

Förklara mer, det var förstås fel att avsätta talibanerna (södra asiens kristdemokrater) och Sverige gör fel som hjälper till att försöka hålla dem borta. Israel gör fel som försvarar sig mot hamas (mellanösterns kristdemokrater) och andra element i omgivningen som vill utplåna dem. Och att Saudiarabien (är de inte också kristdemokrater, det är ju alla andra?) har visst samarbete med både USA och (lite mer i det fördolda) Israel är också fel. Så, summan av kardemumman är att när man bekämpar extremister som i Afghanistan är det fel, när judar försvarar sig och sitt land mot utplåning det är det fel, och om man hittar en allierad som man kan ha ett visst samarbete med är det fel. Allt är fel helt enkelt.

Det sista du skriver är något jag påmint om många gånger, de som främst har ihäl muslimer är andra muslimer och så har det alltid varit. Något att tänka på innan man beskyller USA och Israel för allt ont som drabbar muslimer och deras situation.

snej
2010-12-12, 19:42
En person inom Försvarsmakten uppmanade några timmar innan explosionerna i Stockholm city en bekant att hålla sig borta från Drottninggatan.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarsanstalld-varnade-for-daden_5804157.svd

stevebc
2010-12-12, 19:44
Jihad går inte ut på att väcka empati. Fast tja, du vet ju det.Jag menar på att det finns effektivare sätt att få folk på sin sida än att spränga civila i luften. T ex olika slags strejker och demonstrationer.

Allah är väl mer intresserad av vad Jihad resulterar i än hur det utförs. Om man anser att resultatet av Jihad är spridningen av islam då.

MAXX
2010-12-12, 21:36
se agenda på tv2 nu där det tävlas i vem som kan vara mest pk..

kan dom inte sätta en sverigedemokrat så det hela inte blir en ryggdunkar orgie.

Chaan
2010-12-12, 21:47
Jag menar på att det finns effektivare sätt att få folk på sin sida än att spränga civila i luften. T ex olika slags strejker och demonstrationer.


Jihad betyder i korthet att dom tycker sig ha rätt att ta över världen. Sedan om det är orealistiskt (det är det) eller inte, spelar ingen roll för en martyr. Det handlar inte om att omvända oss "kristna" (Norden blev aldrig kristnat - vilket jag antytt tidigare), utan om att utplåna oss, så gott det går. Deras målgrupp för aktionerna är inte kapitalister med makt, utan dom muslimer som redan ligger på randen mot extremism.


Allah är väl mer intresserad av vad Jihad resulterar i än hur det utförs. Om man anser att resultatet av Jihad är spridningen av islam då.

Det verkar inte så alls. Som redan skrivits, fanatisk terrorist i bil, går ur bilen, spränger den på en tom gata, går sedan mot gågatan för att smälla sig, något går fel. Hela idén är ju uppoffringen, annars hade han kört bilen så fort han kunnat in på *censur, det här ger dåliga vibbar*

Iaf, ur islamistisk synvinkel så skulle mord vara något som gav bra PR - bättre än så som skedde.

limenka
2010-12-12, 22:11
http://leifsjoqvist.blogg.se/2010/december/galen-bombare-och-annu-galnare-reaktion.html

stevebc
2010-12-12, 22:13
Jihad betyder i korthet att dom tycker sig ha rätt att ta över världen. Sedan om det är orealistiskt (det är det) eller inte, spelar ingen roll för en martyr. Det handlar inte om att omvända oss "kristna" (Norden blev aldrig kristnat - vilket jag antytt tidigare), utan om att utplåna oss, så gott det går. Deras målgrupp för aktionerna är inte kapitalister med makt, utan dom muslimer som redan ligger på randen mot extremism.

Det verkar inte så alls. Som redan skrivits, fanatisk terrorist i bil, går ur bilen, spränger den på en tom gata, går sedan mot gågatan för att smälla sig, något går fel. Hela idén är ju uppoffringen, annars hade han kört bilen så fort han kunnat in på *censur, det här ger dåliga vibbar*

Iaf, ur islamistisk synvinkel så skulle mord vara något som gav bra PR - bättre än så som skedde.Varför skulle Allah värdera en muslim som spränger sig i bitar men motverkar spridningen av Islam högre än en fredlig missionär som är betydligt mer effektiv?

Jag förstår inte det.

Ett martyrskap är ju bara värt något om det leder till något bättre. Jag ser inte hur en attack på civila i Islams namn ska leda till att fler konverterar till islam, snarare tvärtom. Allah lär ju bara göra en facepalm över den här attacken. Han lär se det som en björntjänst bara.

Jihad behöver dessutom inte vara våldsamt, utan kan gå i fredens tecken. Oftast brukar man i media dock förknippa jihad med våldsamheter. Jag ser inte egenvärdet i våldsamheter om det inte leder till att islam sprids. Vad är då syftet? Du säger att syftet är att utplåna icke-muslimer. Men detta syfte finns ju bara där för att utgöra ett hot och ultimatum: konvertera eller dö. I slutändan måste det väl bara handla om antalet muslimer, antalet icke-troende är väl irrelevant?

Om ett försvar av islam leder till att religionen ses ned på och den krymper, är det då ett försvar lönt att genomföra? Eller är det snarare, som sagt, en björntjänst?

Lyckligtvis inser de flesta muslimer att det allra värsta för islam är dessa nötskallar till terrorister, och håller sig undan för terroristattentat. Däremot är det bland egna bekanta lite si så där med avståndstagande. De få gånger jag orkat diskutera terrorism, USA m m med djupt troende muslimer så är media vinklat, holländarna rasister, nidbilder presenterade osv. Det blir någon slags attack är bästa försvar, som iofs ger mig en mer nyanserad bild.

ha:cl
2010-12-12, 22:18
När vi ger fan i Afghanistan?

Vi hjälper Afghanistan. Vi hjälper världen.

limenka
2010-12-12, 22:19
Jihad betyder i korthet att dom tycker sig ha rätt att ta över världen.....

Jihad betyder "inre strävan"/"strävan". Inte något som du tror det betyder i korthet bara för några jävla puckon feltolkar sitt egna språk.

Jävla sten.

stevebc
2010-12-12, 22:20
Jihad betyder "inre strävan"/"strävan". Inte något som du tror det betyder i korthet bara för några jävla puckon feltolkar sitt egna språk.

Jävla sten.Jihad verkar betyda flera saker, beroende på vem du frågar. För en del är det bokstavligt talat ett korståg (krig, terrorism). För en annan del är det som du säger en inre strävan, fredlig sådan alltså.

Chaan
2010-12-12, 22:21
steve:
Tvärtom, det handlar precis om antalet otrogna. Dom vill inte att vi ska bli en av dom. Det är inte en utpressningssituation, det är ett krig.

Jihad betyder egentligen resning men är samlingsbegreppet för islamistisk väpnad kamp.

Sen är det inte förbättring på jorden som är terroristens mål, utan det ingår ju att komma till ett bättre ställe.

stevebc
2010-12-12, 22:32
steve:
Tvärtom, det handlar precis om antalet otrogna. Dom vill inte att vi ska bli en av dom. Det är inte en utpressningssituation, det är ett krig.

Jihad betyder egentligen resning men är samlingsbegreppet för islamistisk väpnad kamp.

Sen är det inte förbättring på jorden som är terroristens mål, utan det ingår ju att komma till ett bättre ställe.Bli vad, muslimer eller otrogna?

Otrogna är vi ju, du och jag.

Om det är muslimer du menar, så förekommer det på flera ställen i koranen att man bör ta till våld för att tvinga icke-muslimer till att konvertera. Våld är berättigat i försvars- och konverteringssyfte. Om vi då kollar på attentatet:

1. Försvarssyfte. Var syftet att försvara islams heder/whatever? Jaha. Det gick ju inte så bra.
2. Konverteringssyfte. Utgjorde det här bra PR? Nä, inte särskilt.

Att döda otrogna ser jag inte egenvärdet i. Säg så här:

I världen bor det 1 otrogen och 100 muslimer. Allah vill att Islam ska spridas, dvs, att alla ska tro på honom. Ju fler desto bättre. Alltså, 101 > 100. Då finns det två alternativ:

A. Döda den otrogna.
B. Konvertera honom.

Vid A så kommer ju inte antalet muslimer växa, då dess storlek inte definieras av antalet otrogna utan av antalet muslimer. Antalet blir alltså konstant och inget har gjorts som har gett Allah högre inflytande (= fler muslimer).

Vid B så kommer ju antalet muslimer växa och Allah får därmed mer inflytande över människorna. Detta är väl vad han vill? Det framgår nästan överallt i Koranen hur viktigt konverteringen av månggudadyrkare (whoever) är, så jag antar att det är att föredra framför att döda.

Chaan
2010-12-12, 22:44
Du försöker nu hitta en logik som inte finns. Till att börja med så är det ju extremt kontraproduktivt det dom håller på med, precis som du redan antytt. Istället för att bara ha kristen/judendomen som fiende blir det ju nu resten av världen. I det stora hela är ju den muslimska terrorn nere under gränsen för idioti som du förstår.

Sen tolkar dom ju inte Koranen sunt heller såklart. Undrar faktiskt om en genomsnittlig muslimsk terrorist kan läsa. Såg en film en gång om ungdomar som värvades in i heligt krig någonstans i Mellanöstern och det var ju inte läsa och skriva som var prio ett i terroristskolan, i och för sig på film den gången, men troligen inte helt olikt de terroristläger som finns (i muslimska länder). Man kan väl tänka sig att en genomsnittlig självmordsbombare i Jerusalem ligger på en intellektuell nivå som en svensk som inte lär sig läsa på 9 år i skolan.

debbe
2010-12-12, 22:46
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

Author: Steven Weinberg

Flygplan
2010-12-12, 22:49
http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/12/vad-jag-s-g-i-mosk-n-vid-medborgarplatsen-skr-mmer-mig

Dexterity
2010-12-12, 23:09
http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/12/vad-jag-s-g-i-mosk-n-vid-medborgarplatsen-skr-mmer-mig

Måste plusetta kommentar nr 14 i artikeln ovan.

eiri
2010-12-12, 23:18
http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/12/vad-jag-s-g-i-mosk-n-vid-medborgarplatsen-skr-mmer-mig

snubben trollar? kan inte ens arabiska men han har lyckats infiltrera en terrorist verksamhet?

Baan
2010-12-12, 23:24
steve:
Tvärtom, det handlar precis om antalet otrogna. Dom vill inte att vi ska bli en av dom. Det är inte en utpressningssituation, det är ett krig.

Jihad betyder egentligen resning men är samlingsbegreppet för islamistisk väpnad kamp.

Sen är det inte förbättring på jorden som är terroristens mål, utan det ingår ju att komma till ett bättre ställe.

Har du hört talas om det där wikipedia? Om ja: testa att söka på Jihad där!

Chaan
2010-12-12, 23:30
Har du hört talas om det där wikipedia? Om ja: testa att söka på Jihad där!

Om du är muslim kan du ju förklara hela saken?