handdator

Visa fullständig version : Snabba eller långsamma proteiner som "mellanmål"?


Shpendi
2010-12-11, 18:16
Som rubriken lyder, vassleprotein är ju speciellt bra efter träning för att kroppen fångar upp det extra snabbt. Men hur funkar det med mellanmål? känns kanske bättre med långsamt protein som kroppen frångar upp "lite i taget"? Eller är jag kanske ute o cyklar?

Dreas
2010-12-11, 18:57
Kör på vassle. Beror ju på hur stora mål du äter, men i de flesta fall så minskas muskelnedbrytningen av en måltid ganska länge.

King Grub
2010-12-11, 19:16
Går det inte extremt lång tid mellan måltiderna har du ju redan tillgång till långsamt protein från dessa. Bättre med snabbt mellan.

Crocker
2010-12-11, 19:32
Går det inte extremt lång tid mellan måltiderna har du ju redan tillgång till långsamt protein från dessa. Bättre med snabbt mellan.
Vad är "extremt" då?

hejhopp79
2010-12-11, 19:45
Går det inte extremt lång tid mellan måltiderna har du ju redan tillgång till långsamt protein från dessa. Bättre med snabbt mellan.

This. Kanske särskilt på träningsdagar, efter träning?

Fastar du eller liknande så kör på långsamt protein.

vicarious
2010-12-11, 20:32
Det beror ju givetvis på storleken av måltiden. Kör på vassle.

Sniggel
2010-12-12, 10:33
Går det inte extremt lång tid mellan måltiderna har du ju redan tillgång till långsamt protein från dessa. Bättre med snabbt mellan.

Fast stimulansen kanske blir större om om det är extremt lång tid mellan måltiderna.

Crocker: Kan man kalla 8 timmar för extremt lång tid? Det beror nog iofs på hur stor den senaste måltiden var. Ju större portioner desto längre har man dietära aminosyror tillgängliga för proteinomsättningen innan kroppen måste förlita sig mer på sina kroppsegna.

King Grub
2010-12-12, 10:48
Fast stimulansen kanske blir större om om det är extremt lång tid mellan måltiderna.

Men långsamt ger ju ingen stimulans alls, så varför fylla på med mer sådant?

Sniggel
2010-12-12, 19:28
Men långsamt ger ju ingen stimulans alls, så varför fylla på med mer sådant?

För att proteinbalansen blir större över tid av ett intag av långsamt protein jämfört med ett intag av samma mängd snabbt protein (under rätt typ av förutsättningar, t ex att allt protein från den tidigare måltiden har tagits upp).

Alltså. Det jag egentligen spekulerade om var ifall stimulansen från ett intag av snabbt protein varierar beroende på hur länge kroppen varit i fasta. Oftast brukar man ju mäta proteinsyntesen i studier efter en "over-night-fast". Antar att man gör detta för att det ska bli lättare att mäta skillnader.

Sen om man ska välja snabbt eller långsamt är ju också svårt att säga då det verkar bero lite på förutsättningarna, men att det kanske är bättre med frekventa intag av snabbt protein under dagen för att ofta stimulera uppbyggnad, snarare än att förlita sig på en lång utdragen minskning av proteinnedbrytningen mha långsamt protein.
Kan man kombinera båda delarna så kanske det är bäst men om man bara får välja ett av alternativen, och man inte har ätit på 8 timmar och inte kommer äta igen på 4 timmar, väljer man då ett snabbt protein eller ett långsamt? :P

Jag tror att i det specialfallet väljer man ett långsamt. Högst teoretiska hårklyverier här...

King Grub
2010-12-12, 20:04
För att proteinbalansen blir större över tid av ett intag av långsamt protein jämfört med ett intag av samma mängd snabbt protein.

Jaså? Bara om man ser på effekten av en enstaka måltid väl? Utan hänsyn till kommande mål.

Shpendi
2010-12-12, 20:50
kan ta o slänga in en till fråga här. Om jag käkar en proteinrik middag, tex kött med grönssaker, hur länge bör jag då vänta tills jag tar en proteinshake(vassle) ?

Sniggel
2010-12-12, 20:57
Jaså? Bara om man ser på effekten av en enstaka måltid väl? Utan hänsyn till kommande mål.

Ja det var nog det jag menade. Vet att du har påpekat att om man ser till enbart ett enda intag, så blir det större uppbyggnad över tid av ett intag av t ex kasein vs vassle.

Sen kan man säkert följa upp ett intag av långsamt med protein med något proteinsyntesstimulerande och få båda effekterna.
Vet inte riktigt var jag vill komma med detta men om jag kommenterar detta igen:

Går det inte extremt lång tid mellan måltiderna har du ju redan tillgång till långsamt protein från dessa. Bättre med snabbt mellan.

Om det går extremt lång tid mellan måltiderna, då är det väl inte helt klart om snabbt eller långsamt protein har störst effekt (fram till nästa måltid som också dröjer länge) mellan måltiderna.
Eller jag har iaf förstått det som att det i det fallet är smartare med långsamt protein, just eftersom man inte har tillgång till dietära aminosyror längre.

vicarious
2010-12-12, 22:11
OM det går "extremt" långt mellan måltiderna så borde väl ett snabbt protein följt av ett långsammare lite senare vara det bättre än att bara ta långsamt.. ?

blondyz
2010-12-12, 23:16
OM det går "extremt" långt mellan måltiderna så borde väl ett snabbt protein följt av ett långsammare lite senare vara det bättre än att bara ta långsamt.. ?

Mer protein = bättre, kolos motto :D

Evilkitty
2010-12-15, 13:08
Mer protein = bättre, kolos motto :D

Det är inte det diskussionen gäller. Här snackas det om huruvida vi borde inta ett "snabbt" eller "långsamt" protein mellan måltiderna.

EiseltUK
2010-12-15, 14:01
Jag tror inte att det spelar någon större roll effektmässigt. Det viktigaste är att man få i sig tillräckligt med protein men finlir är givetvis alltid kul.

Anvendarnamn
2010-12-25, 22:41
Jag tror inte att det spelar någon större roll effektmässigt. Det viktigaste är att man få i sig tillräckligt med protein men finlir är givetvis alltid kul.

Det är så jag också tror/tänker, därför jag kör på vassle ibland innan läggdags. Orkar inte köpa kassein också.

Men jag tror extremt som grub säger räknas som sömnen väl? Är ju ändå 8-10timmar, så jag göra nog misstag, så jag ska köpa kassein också snart.