handdator

Visa fullständig version : Fortsätta deffa eller börja bygga?


al3ks
2010-12-11, 13:20
Hej kära vänner på kolozzeum!

Jag har nu under ett par månaders tid (3/9 - nu) genomfört min första deff.
Har tappat 10kg under denna period som var mitt mål, så det känns ju skönt att ha nått det man ville nå! :)

Men nu är jag alltså lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta deffa eller om jag ska börja bygga lite muskler innan jag genomför nästa deff?
Vad tror ni?

Scenario 1)
Fortsätta deffa ner mig tills jag är typ 100% nöjd (om man nu kan bli det), dvs att man ser lite magrutor och sedan börja bygga?

Scenario 2)
Lägga på mig ett par kilo nu under ett par månader och genomföra nästa deff lagom till sommarn.


Hjälp mig gott folk, kan inte bestämma mig vad som blir bäst.

Här är dagsfärska bilder:

http://i53.tinypic.com/90yno0.jpg
http://i53.tinypic.com/28qvkhh.jpg
http://i52.tinypic.com/2pytb9t.jpg

Shpendi
2010-12-11, 13:41
Bra jobbat, jag personligen hade kört på kaloribalans.. med typ 3-4g protein/kgkv. ;)

tsp
2010-12-11, 14:17
Om deffen går bra så fortsätt en bit till. Sedan lägger du dig på i princip kaloribalans

Rolv
2010-12-11, 14:57
Vad ska du deffa fram? Visst, du har några kilo till att tappa om du vill, men risken finns ju att du bara kommer se spinkig ut. Det "hull" du har kvar, är ju ingen jätte katastrof, tror även du kommer se fastare ut bara du får lite mer muskler.

10 kilo, BRA GJORT!!:thumbup:

al3ks
2010-12-11, 15:02
Bra jobbat, jag personligen hade kört på kaloribalans.. med typ 3-4g protein/kgkv. ;)
Tack! Okej, det låter ju inte helt fel! Kan dock bli rätt jobbigt att komma upp i 4g protein/kgkv men ett allmänt högt proteinintag mao. :)

Om deffen går bra så fortsätt en bit till. Sedan lägger du dig på i princip kaloribalans
Den går rätt segt nu, har stått still i typ 2 veckor, och känner att om jag ska dra ner på intaget ännu mer så kan det komma att påverka prestationer i skolan vilket jag inte tycker är värt just nu iaf :p Så det känns som att lägga sig på kaloribalans är the way to go!

Vad ska du deffa fram? Visst, du har några kilo till att tappa om du vill, men risken finns ju att du bara kommer se spinkig ut. Det "hull" du har kvar, är ju ingen jätte katastrof, tror även du kommer se fastare ut bara du får lite mer muskler.

10 kilo, BRA GJORT!!:thumbup:

Tack!

Vet inte, har haft någon teori om att det kanske döljer sig ett sexpack bakom det sista lagret? :) Aa jo det är ju de vill inte se ut som ett benrangel liksom.

För att sammanfatta lite då så känns det som att kaloribalans + fortsatt högt proteinintag är det jag ska köra på tills jag känner att det är dags för nästa deff alltså! :)

hejhopp79
2010-12-11, 15:30
Bygga såklart. Ligg på kcal-balans, ät mycket protein och lyft tungt

Rolv
2010-12-11, 16:50
Den går rätt segt nu, har stått still i typ 2 veckor, och känner att om jag ska dra ner på intaget ännu mer så kan det komma att påverka prestationer i skolan vilket jag inte tycker är värt just nu iaf :p Så det känns som att lägga sig på kaloribalans är the way to go!


Om det är så och du fortfarande är osäker hur du vill göra, så testa att dra ner på kcal ytterligare, funkar inte det, så får du ju svaret automatiskt!! Du har ju inget speciellt datum som du ska vara i form (eller?), så ta ett brejk, om du känner att inte deffen funkar längre.
Du har gått ner 10 kilo som trots allt var ditt mål. Var nöjd med det och din prestation så länge, och försök en deff längre fram igen om du blir sugen. (Har egen erfarenhet av hur svårt det är att avsluta en deff. Är nojjig att lägga på mig igen/inte nöjd. Har själv gått ner 10-12 kilo under en längre period. Hade först 84 som mål, vill nu ner lägre, men har lovat mig att jag inte ska under 80 kg, iaf inte som konstant vikt).
Så det kanske är klokt att ta ett brejk när man uppnått målet, och sen sätta upp nya mål senare. Om inte annat för att för hindra att man aldrig uppskattar de mål som man trots allt uppnår, utan bara ställer högre och högre krav på sig själv.
Är ju enklare om du har ett speciellt datum tex en tävling som du ska pricka med din livsform, än ha den året runt. Kom ihåg att de flesta/alla?? kroppsbyggare har on/offseason. Det får inte gå överstyr, måste få leva också. Du gör det ju för att må bra inte tvärt om! Forma kroppen är ett livslångt arbete, kört hårt och lycka till!!

al3ks
2010-12-11, 17:01
Om det är så och du fortfarande är osäker hur du vill göra, så testa att dra ner på kcal ytterligare, funkar inte det, så får du ju svaret automatiskt!! Du har ju inget speciellt datum som du ska vara i form (eller?), så ta ett brejk, om du känner att inte deffen funkar längre.
Du har gått ner 10 kilo som trots allt var ditt mål. Var nöjd med det och din prestation så länge, och försök en deff längre fram igen om du blir sugen. (Har egen erfarenhet av hur svårt det är att avsluta en deff. Är nojjig att lägga på mig igen/inte nöjd. Har själv gått ner 10-12 kilo under en längre period. Hade först 84 som mål, vill nu ner lägre, men har lovat mig att jag inte ska under 80 kg, iaf inte som konstant vikt).
Så det kanske är klokt att ta ett brejk när man uppnått målet, och sen sätta upp nya mål senare. Om inte annat för att för hindra att man aldrig uppskattar de mål som man trots allt uppnår, utan bara ställer högre och högre krav på sig själv.
Är ju enklare om du har ett speciellt datum tex en tävling som du ska pricka med din livsform, än ha den året runt. Kom ihåg att de flesta/alla?? kroppsbyggare har on/offseason. Det får inte gå överstyr, måste få leva också. Du gör det ju för att må bra inte tvärt om! Forma kroppen är ett livslångt arbete, kört hårt och lycka till!!

Tack så mycket, intressant läsning! Speciellt det där du skriver på slutet om att det inte får gå överstyr vilket är relativt lätt hänt ändå!

Men nu har jag bestämt mig mer eller mindre att det blir kcal balans + högt proteinintag under en period nu för att sen, om jag inte är nöjd, genomföra ännu en deff till sommarn.

Tack för hjälpen people!

Rolv
2010-12-11, 17:23
Är ju enklare om du har ett speciellt datum tex en tävling som du ska pricka med din livsform, än ha den året runt. Kom ihåg att de flesta/alla?? kroppsbyggare har on/offseason. Det får inte gå överstyr, måste få leva också.

Missförstå mig inte, menar inte på att en "byggares" toppform är lätt att nå, men personligen skulle det vara enklare att motivera sig, om det är ett datum som är slutet och inte som i ditt (som du redan uppnått)/vårt fall ha en kroppsvikt, som vi överhuvudtaget inte kanske klarar nå. Och när jag skriver få leva, menar jag givetvis inte att släppa alla hämningar när det gäller mat träning!!