handdator

Visa fullständig version : Uppvärmning/kondition innan pass


alex111
2010-12-11, 10:51
tjabba jag är 16 år och undrar hur länge man ska uppvärma och hur krävande uppvärmningen ska vara? och kan man jogga i cirka en 30 min innan styrkepasset? Jag brukar känna mig ''starkare'' på något sätt efter det.

Jag är inne i en långsam bulk just nu och konditionstränar ingenting, Är det viktigt? Tycker jag har väldigt bra kondition ändå (vilket man har märkt under idrott osv).

Men tycker ni man bör ta med ett konditionspass i veckan? Skulle det funka innan passet eller behövs inte konditionsträningen?

King Grub
2010-12-11, 11:14
Det här är bra:

http://forum.body.se/showpost.php?p=32845&postcount=2

Konditionsträning som uppvärmning för styrketräning är värdelöst, t o m kontraproduktivt.

Du måste inte konditionsträna, särskilt inte om du är nöjd med din nuvarande kapacitet. Är det fettförbränning du tänker på, så minskar den av konditionsträning vid bulk, inte tvärtom.

Vill du konditionsträna, så är direkt före styrketräning det sämsta tillfället, om man tänker på påverkan på styrketräningsresultaten.

JoeyP
2010-12-11, 11:15
Bartolls uppvärmningstips är riktigt bra!

Crocker
2010-12-11, 12:09
bartolls uppvärmningstips är riktigt bra!
+1

Rikard Jansson
2010-12-11, 13:40
Det här är bra:

http://forum.body.se/showpost.php?p=32845&postcount=2

Konditionsträning som uppvärmning för styrketräning är värdelöst, t o m kontraproduktivt.

Du måste inte konditionsträna, särskilt inte om du är nöjd med din nuvarande kapacitet. Är det fettförbränning du tänker på, så minskar den av konditionsträning vid bulk, inte tvärtom.

Vill du konditionsträna, så är direkt före styrketräning det sämsta tillfället, om man tänker på påverkan på styrketräningsresultaten.

Varför är direkt före sämre än direkt efter?

wird
2010-12-11, 14:11
Varför är direkt före sämre än direkt efter?

Förbrukar fysisk och psykisk energi som istället skulle kunna läggas på styrketräningen, kan jag tänka mig.

limenka
2010-12-11, 14:16
Förbrukar fysisk och psykisk energi som istället skulle kunna läggas på styrketräningen, kan jag tänka mig.

Sen äre fel något om fel signaler, nervsystem och massa annat:D

kalle96
2010-12-11, 14:24
Börja med några minuter så du inte är slutkörd innan du ska pressa!. Så jag gör iaf.

King Grub
2010-12-11, 16:54
Varför är direkt före sämre än direkt efter?

Du aktiverar signalmekanismer som påverkar negativt och stänger av styrketräningens muskeluppbyggande effekter redan i förväg.

our results indicate that endurance activity undertaken prior to resistance exercise may diminish the anabolic response while performing endurance after resistance exercise may exacerbate inflammation and protein degradation.

http://jap.physiology.org/content/early/2009/01/22/japplphysiol.91221.2008.full.pdf+html

Direkt efter är näst sämsta tillfället.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

Rikard Jansson
2010-12-11, 16:57
Du aktiverar signalmekanismer som påverkar negativt och stänger av styrketräningens muskeluppbyggande effekter redan i förväg.

Jo, men man bygger ju inte under träning, och då skulle väl dessa signalmekanismer desto mer stänga av de muskeluppbyggande effekterna om de applicerades efteråt?

Tänker att, om man konditionstränar före, så kanske muskelträningen som kommer efter någorlunda stänger ner konditionsträningens negativa effekter. Går antagligen inte fatta vad jag menar då jag inte ens kan formulera mig ordentligt men men.

Edit: såg inte studierna, tack

King Grub
2010-12-11, 17:01
Jo, men man bygger ju inte under träning, och då skulle väl dessa signalmekanismer desto mer stänga av de muskeluppbyggande effekterna om de applicerades efteråt?

Även om inte muskeluppbyggnaden påbörjas förrän efter träning, aktiveras i högsta grad signalmekanismerna som startar stimulansen av proteinsyntesen under passet, och dessa hämmas. Konditionsträningens aktivering av adenosinmonofosfataktiverat proteinkinas påverkar mammalian target of rapamycin, som reglerar en mängd aspekter av proteinsyntesen, t ex initiering och elongering.

Rikard Jansson
2010-12-11, 17:05
Även om inte muskeluppbyggnaden påbörjas förrän efter träning, aktiveras i högsta grad signalmekanismerna som startar stimulansen av proteinsyntesen under passet, och dessa hämmas. Konditionsträningens aktivering av adenosinmonofosfataktiverat proteinkinas påverkar mammalian target of rapamycin, som reglerar en mängd aspekter av proteinsyntesen, t ex initiering och elongering.

Aha. Tror jag förstår konceptet iallafall, tack :)