handdator

Visa fullständig version : Rehab för peroneussenan?


apa_ola
2010-12-10, 22:26
Hej!

Stukad foten nåt in i helvete i somras, och har då och då ont i min peroneussena.

Finns några bra övningar för dessa senor/muskler som jag kan köra?

Tomas W
2010-12-11, 00:17
Har du fortfarande ont? Alla sorters balansövningar funkar bra för stärka upp de senorna, stå på balansbräda osv, kan varieras i oändlig.

apa_ola
2010-12-11, 18:17
Har du fortfarande ont? Alla sorters balansövningar funkar bra för stärka upp de senorna, stå på balansbräda osv, kan varieras i oändlig.

Hej!

Har fortfarande ont, ja. Kör en del balansplatta redan, men känns som om jag har för 'bra' balans för att det ska ge tillräckligt.

har du mer specifika tips? :)

beckman88
2010-12-11, 21:45
Hej!

Har fortfarande ont, ja. Kör en del balansplatta redan, men känns som om jag har för 'bra' balans för att det ska ge tillräckligt.

har du mer specifika tips? :)

Om du har för bra balans så testa att stå på ett ben, på marken vill säga. Stäng ögonen, om du kan stå på ett ben och hålla balansen i 30 sekunder så gå vidare till ostabil yta och testa samma sak. Att blunda gör att du måste lita mer på kroppens inre "sensorer" vilket gör det mycket svårare. Om du har smärta så föreslår jag att du uppsöker vård, känns lite konstigt att du ska gå runt med smärta.

Tomas W
2010-12-11, 23:36
Hej!

Har fortfarande ont, ja. Kör en del balansplatta redan, men känns som om jag har för 'bra' balans för att det ska ge tillräckligt.

har du mer specifika tips? :)

Det gäller att utmana sig själv hela tiden för att öka upp, så när du känner att du har för bra balans för en övning måste du göra den svårare för att öka upp balansen ytterligare :)

Finns en hel del på youtube o liknade, bara o söka, men tycker att har du haft ont sen i somras borde du kolla upp det och kommer säkert få bra övningar ifrån din terapeut då.