handdator

Visa fullständig version : Hur har ni gjort för att slippa Myhygo.com?


944RS
2010-12-10, 20:14
Idag dök det upp ett litet paket med rakhyvlar + gel samt en faktura i brevlådan hos flera personer runt om i landet. Och jag råkar tyvärr vara en av dem.
Har inte beställt något och vill således inte betala fakturan. Har gjort som Konsumentverket rekomenderar och hoppas det här får en smidigt slut.

Någon mer härifrån som råkat ut för dem? Hur gick det för er?

ceejay
2010-12-10, 20:15
dom skickar saker och en faktura utan att du vill ha det? :S

Phille
2010-12-10, 20:20
Det är ganska simpel om du bara "vågar", ring eller kontakta dom och bokstavligt säg att dom kan dra åt helvete och be dom skicka hem avtalet du skrivit på och poängtera att du kommer inte betala, dom har ingenting att komma med så ingen idé att skicka fler fakturor för de går direkt till soptunnan och om de vill ha tillbaka sina produkter kan de hämta de själva.

Jag kan leta upp de rätta paragraferna om det är nödvändigt, men de har ingen som helst rätt att göra så. Och dom har inget att komma med om de försöker stämma dig, så ingen anledning att vara orolig. Och om du nu har skrivit på något avtal utan att veta det har du 2 veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen, så inte heller där har de något att komma med.

panzerpig
2010-12-10, 20:20
skumt och olustigt. Inte hört om dom tidigare och hoppas slippa :)
hittar inget på konsumentverket om dom`?
http://www.testfakta.se/kropp_halsa/article14113.ece

944RS
2010-12-10, 20:39
Om man googlar myhygo så hittar man massor med andra som blivit "drabbade" av deras försök.
Vissa verkar dock ha fått hålla på ganska länge så det är det jag hoppas slippa.

Phille
2010-12-10, 20:41
Om man googlar myhygo så hittar man massor med andra som blivit "drabbade" av deras försök.
Vissa verkar dock ha fått hålla på ganska länge så det är det jag hoppas slippa.

Men det är så simpelt, bara kontakta dom en gång och säg till dom att du inte är intresserad, sen är det bara ignorera. Dom har inget att komma med.

Pjotor
2010-12-10, 22:06
Skicka tillbaka fakturan och märk den "Ej beställt". Be dem visa upp ett avtal som visar att du har beställt sakerna. Skit i eventuella hotelser om inkasso och förseningsavgifter. Lycka till.

bear.flowertwig
2010-12-10, 22:10
Såna typer inkl de som står för all spam vill man ju bara hänga ut...

ceejay
2010-12-10, 22:22
Skicka tillbaka fakturan och märk den "Ej beställt". Be dem visa upp ett avtal som visar att du har beställt sakerna. Skit i eventuella hotelser om inkasso och förseningsavgifter. Lycka till.

Måste man ens skicka tillbaks grejorna?

stevebc
2010-12-11, 03:28
Skicka tillbaka fakturan och märk den "Ej beställt". Be dem visa upp ett avtal som visar att du har beställt sakerna. Skit i eventuella hotelser om inkasso och förseningsavgifter. Lycka till.Är det lagligt att göra så här i Sverige?

Jag förstår om man är en pengakåt douchebag och försöker scamma människor genom att spamma ut prylar med fakturor, men skicka inkasso och förseningsavgifter på de som inte betalar? Räknas inte det som trakasseri?

Har de rätt att ge en betalningsanmärkningarna om man slänger allt man får av dem i soptunnan? Det är nämligen vad jag hade velat göra. Vill dock inte att det hindrar en från framtida banklån och gud vet vad.

Nordenator
2010-12-11, 03:35
Jag tror avtalslagen är en bra grund för liknande. Har man inte ingått i något avtal kan man skita blankt i vad andre patren försöker förmedla.

Lallle
2010-12-11, 09:15
Haha. Vad härligt att jag inte är ensam med dessa gossar. ;).

Här är en liten text jag skrev angående detta fenomen (upplevt genom en karaktär i en bok):

Allt började för fyra veckor sedan när ett paket damp ner i brevinkastet. Paketet innehöll en röd rakhyvel och en liten faktura på sjuttio kronor. Erik blev lite förvånad men reflekterade inte särskilt mycket över det ”jaha, har jag beställt det” mumlade han lite för sig själv och bestämde sig för att raka bort sitt könshår med rakhyveln. Det gick inte så bra. Rakhyveln var fascinerande usel, den fick knappt bort något hår alls och det som väl försvann fastnade i hyveln. Erik fick byta till sin gamla Gillette istället och han frågade sig hur i helvete man ens kunde tillverka en sådan här usel produkt. Fakturan skrattade han åt och ganska snart kom den bort. Han trodde att det skulle sluta här men det var ett felaktigt antagande.

Den alldeles normalt beiga torsdagen i maj hade inte varit en bra dag för Erik. Han hade varit ute på onsdagen och som vanligt hade han misslyckats med att träffa någon, han var lite imponerad av sig själv för att han ens orkade fortsätta försöka men den självbeundran vägde lätt mot det konstant närvarande självhatet. Han var bakfull och hade fått sin cykel stulen. När han kom hem till disken som inte någon hade tagit eftersom det inte fanns någon att ta den möttes han också av ett paket, den här gången var det större.

Först blev han nyfiken och lite förväntansfull, händerna darrade faktiskt när han försiktigt öppnade paketet men de glada känslorna försvann abrupt när han såg vad paketet innehöll. Inte en röd rakhyvel utan åtta röda rakhyvlar. Tillsammans med rakhyvlarna låg där en faktura som nu sträckte sig till fyrahundrafemtio kronor och en betalningspåminnelse som informerade att nästa steg var kronofogden. ”Men jag har ju inte beställt nåt” tänkte han så högt att han snart skrek orden. ”MEN JAG HAR JU FÖR HELVETE INTE BESTÄLLT NÅT”

Erik var så arg att han fick kippa efter andan, han var rödare i ansiktet än den mest generade person och tillsammans med hans uppspärrade ögon såg han ut som en människa som ville döda.

Lallle
2010-12-11, 09:17
Det jag har gjort är att helt enkelt skita i dem. Ibland kommer det en liten faktura, slänger den bara.

Lallle
2010-12-11, 09:20
Som jag förstått det så ägs företaget av en miljonär i Norrköping som ägnar sig åt bluffmakerier. Horan tog över från sin far som gjorde ungefär liknande saker. Synd att jag inte bor i Norrköping.

Stoltz
2010-12-11, 09:28
Borde man inte kunna bränna företaget jävligt hårt med detta?

Mr.Cosybear
2010-12-11, 09:33
Som jag fått det förklarat av två juriststuderande så behöver du inte bry dig om något då du på något sätt halv-"äger" varan så länge du inte använder den. Så du kan alltså bara låta skiten ligga och slänga alla fakturor och vill dem ha tillbaka den så är det dem som ska hämta upp den :)

Lallle
2010-12-11, 09:36
Som jag fått det förklarat av två juriststuderande så behöver du inte bry dig om något då du på något sätt halv-"äger" varan så länge du inte använder den. Så du kan alltså bara låta skiten ligga och slänga alla fakturor och vill dem ha tillbaka den så är det dem som ska hämta upp den :)

Ja, det är så jag förstått det också.

Det här "företaget" går ju runt på att det faktiskt finns folk som betalar. Tyvärr.

CoKEmaN
2010-12-11, 09:49
Skicka tillbaka en faktura på hur mycket det kostar för företaget att ha sitt skit liggandes hemma hos dig :)

Inge Enveten
2010-12-11, 10:02
Beroende på vissa omständigheter kan företaget fällas för bedrägeri.

Till er som är oroliga, finns där ingen grund för avtalet (någon form av beställning eller liknande, skriftlig/muntlig; spelar ingen roll) så kan ni inte tvingas att betala. Låt kartongen ligga och damma någonstans, kontakta företaget och meddela hur det ligger till (gärna skriftligen och spara kopior) och ignorera fakturor/påminnelser

hahavaffan
2010-12-11, 10:05
Är det lagligt att göra så här i Sverige?Nej, det sjukt olämpligt.

Först läser vi i MFL 7§ 1st om En näringsidkare får inte använda sig av aggressiv marknadsföring. Vidare i 7§ MFL står det Sådan aggressiv marknadsföring som anges i punkterna 24-31 i bilaga I till direktiv 2005/29/EG är alltid att anse som otillbörlig. Vad står i direktivet då? Jo: 29) Kräva omedelbar eller uppskjuten betalning för eller återsändande eller förvaring av produkter som näringsidkaren tillhandahållit men som konsumenten inte beställt (leverans utan föregående beställning)

Lallle
2010-12-11, 10:09
Tänk på att inte prata med dem (telefon eller mail) där ni säger/skriver "ja" eller ert namn öht.

hahavaffan
2010-12-11, 10:16
Nej, det sjukt olämpligt.

Först läser vi i MFL 7§ 1st om En näringsidkare får inte använda sig av aggressiv marknadsföring. Vidare i 7§ MFL står det Sådan aggressiv marknadsföring som anges i punkterna 24-31 i bilaga I till direktiv 2005/29/EG är alltid att anse som otillbörlig. Vad står i direktivet då? Jo: 29) Kräva omedelbar eller uppskjuten betalning för eller återsändande eller förvaring av produkter som näringsidkaren tillhandahållit men som konsumenten inte beställt (leverans utan föregående beställning)


Påföljderna är då allt från vite och föreläggande till förbud och marknadsstörningsavgift. Avgiftens spann går från 5Kkr till 5Mkr, med vissa restriktioner. Skadestånd är inte heller omöjligt enligt 37§.

spann
2010-12-11, 11:55
har en kompis som fick sprit på cirka 14 kilo igår med flera fakturor! var vin och sprit från italien och grejer, och dom hade fått tag i hans nummer, namn.. allt! kanske nån trött jävla kompis som beställt i hans namn? iaf så lämna han tillbaka de!

944RS
2010-12-12, 21:47
Skicka tillbaka en faktura på hur mycket det kostar för företaget att ha sitt skit liggandes hemma hos dig :)

Den tanken har slagit mig! Men jag orkar inte med en massa papperskrig utan vill bara bli av med dessa oseriösa företag/personer.

Kischen
2010-12-12, 23:10
Skicka tillbaka en faktura på hur mycket det kostar för företaget att ha sitt skit liggandes hemma hos dig :)

Epic win!1 :hbang:

944RS
2011-01-20, 20:07
Idag dök första betalningspåminnelsen upp.

Blir så trött på sån här skit!*gah!*

Zapp Brannigan
2011-01-20, 20:54
Idag dök första betalningspåminnelsen upp.

Blir så trött på sån här skit!*gah!*

Har du bestridit fakturan?

Remote
2011-01-20, 21:38
Av den juridik jag läst, så tror jag att tanken är att om du tar emot en produkt(som du inte beställt) och inte returnerar den så räknas din passivitet som en tyst accept.

Så skicka tillbaks och bestrid.

944RS
2011-01-20, 21:56
Har du bestridit fakturan?

Av den juridik jag läst, så tror jag att tanken är att om du tar emot en produkt(som du inte beställt) och inte returnerar den så räknas din passivitet som en tyst accept.

Så skicka tillbaks och bestrid.

Jag har bestridit dem samma dag som de dykt upp enligt en "mall" från Konsumentverket.

944RS
2011-01-31, 17:04
Idag så dök det upp ett mail från deras kundtjänst om att mitt abonnemang nu är uppsagt hos dem. Det är ju ett steg i rätt riktning, men nu vill de att jag skickar tillbaka varorna och fakturan till dem på min bekostnad.

De påstår att något av deras samarbets företag har registrerat mina uppgiffter hos dem och om jag fortfarande inte känner till beställningen så bör jag kontakta polisen för då har någon bedrägligt använt mina personuppgifter.

Fan, att jag inte bara kan få slippa sån här skit.

Spiffy
2011-01-31, 17:53
Har du inte beställt det eller skrivit på något så att de kan bevisa att du mottagit varorna kan du väl bara låtsas som du inte fått något. Sen när påminnelsen kommer så kontaktar du dom och säger att du varken beställt något eller mottaget några varor. Därför har du inte för avsikt att betala.
Sen använder du rakhyveln.
Skickar dom fler hyvlar är det bara att upprepa.

Yes
2011-01-31, 18:24
Idag så dök det upp ett mail från deras kundtjänst om att mitt abonnemang nu är uppsagt hos dem. Det är ju ett steg i rätt riktning, men nu vill de att jag skickar tillbaka varorna och fakturan till dem på min bekostnad.

De påstår att något av deras samarbets företag har registrerat mina uppgiffter hos dem och om jag fortfarande inte känner till beställningen så bör jag kontakta polisen för då har någon bedrägligt använt mina personuppgifter.

Fan, att jag inte bara kan få slippa sån här skit.
Är väl bara säga att du inte litar på dem och inte tänker ligga ute med några pengar. De får skicka pengar för fraktkostnaden samt din tid, eller personligen komma och hämta upp det.

944RS
2011-02-11, 14:03
Då var det dax igen. Idag dök det upp ett brev från inkassbolaget angående fakturan från MyHygo. Har återigen bestridit fakturan både till MyHygo och inkassobolaget.

Som sagt, man blir så jäkla trött på den här skiten*gah!*

Killua
2011-02-11, 16:02
Bestrid fakturan via deras E-mail.

Solros
2011-02-11, 16:12
Skicka en egen faktura, där du debiterar de per timme du tvingas hålla på deras fakturor. Själv tar jag runt 2200:- i timmen. Kan bli en dyr affär för Myhugo.

944RS
2011-02-17, 12:35
Så sent som igår fick jag ett mailsvar från deras kundtjänst att det är distansköpslagen som gäller och då är jag skyldig att betala returporto.
Men återigen så bestred jag påståendet eftersom det inte är jag som har beställt några varor.

Idag så dök det upp ytterligare ett brev från Inkassobolaget.

Den här gången var det en avslutsbekräftelse så nu hoppas jag slippa mer fakturor och annat skit!

Avesta
2011-02-17, 12:49
I värsta fall, låt dessa jävla inkasso-skit ramla in. Sedan kommer brev från fogden men där bestrider man kravet vilket gör att motparten måste vända sig till tingsrätten och där är man rökt.

cero
2011-02-17, 12:56
Alltså, är det NÅGON som faktist betalar fakturan?

944RS
2011-02-17, 13:42
Alltså, är det NÅGON som faktist betalar fakturan?

Förhoppningsvis inte!

För mig har det handlat om vem som skall betala returportot på några få kronor den sista vändan. Jag vägrade!

pojken
2011-06-28, 10:26
Min syster som inte visste bättre betalade den första avgiften på 70kr (trodde tydligen det var fraktavgiften på någon gratisprodukt som hon hade beställt) Hon har nu fått en faktura hemskickad på 425kr tillsammans med rakhyvlar och någon hudkräm (Y)

ceejay
2011-06-28, 10:46
fan va dryga grejer

kettlebellGuden
2011-06-28, 10:53
Det låter bra att få gratis saker hemskickade. Where do I sign up?

JB12K
2011-06-28, 10:54
Det låter bra att få gratis saker hemskickade. Where do I sign up?

Det går inte. Men oroa dig inte. Sakerna kommer ändå.

kettlebellGuden
2011-06-28, 11:12
Det går inte. Men oroa dig inte. Sakerna kommer ändå.

Härligt. Ser fram emot det.

Kwon
2011-06-28, 11:25
Vad hette den där sidan som verkligen gav svar på tal och hade en enormt positiv kundkontakt via mail? (Förolämpningar etc)

Pålitligt.se eller vad var det?

Viktor_Balck
2011-06-28, 12:03
Nödvändig.se var det Kwon, ska lägga en order där nu :D

Kwon
2011-06-28, 12:04
Ah tack Viktor :)

Nödvändig var det ju.