handdator

Visa fullständig version : Träna efter man nått sin målvikt?


McMurphy
2010-12-10, 19:41
Efter att ha bulkat och deffat i perioder de senaste 4 åren har jag nu nått en vikt och fett% som jag är hyfsat nöjd med. Jag tänkte därför framöver träna för att behålla (och om möjligt öka sakta i massa) men främst för att öka i styrka, men alltså ligga i kaloribalans. Jag har parallellt kört löpträning de senaste åren och kommer även fortsätta med det.

Hur som helst, hur bör jag lägga upp träningen för att inte tappa något? Jag har hittills kört periodvis lätt och tungt, periodvis många och få reps, superset, dropset etc etc. Jag har alltid haft tunga basövningar som grund i mina upplägg, och därefter kompletterat med lättare övningar.

Rent spontant känns det ganska onödigt att fortsätta köra superset och isolerade bicepsövningar och andra typiska "byggar övningar" om det är styrka och behålla massa som är mina mål. Jag funderar istället på att köra ett SL-upplägg, med många olika varianter knäböj, marklyft och bänkpress. Kanske komplettera med någon axelövning. Vad gäller armträningen så kommer den bestå av diverse roddövningar.

Vad tror ni om ovan? Bra eller anus? Hur hade ni kört om ni främst ville öka i styrka och behålla massa (eller om möjligt öka sakta men säkert)?

Rikard Jansson
2010-12-10, 19:44
Jag är tvungen att säga att det upplägget du planerar att använda fr.o.m. nu är guld, då det är precis så jag kör.

vicarious
2010-12-10, 19:45
Tycker det låter bra.

Fredrik_S
2010-12-11, 00:03
Det viktigaste efter man nått sin idealkropp är inte träningen. Det är maten.
Fortsätt bara njut av att träna precis som du vill, gör de övningar du vill. Ha roligt.
Ät inte för mycket för då kommer du fortsätta lägga på dig fett och muskler, ät inte för lite för då kommer du tappa fett och muskler..

beckman88
2010-12-11, 10:24
Att deffa / Bulka är inga konstigheter, att ligga på sin "opti" nivå är dock väldigt skillat.