handdator

Visa fullständig version : Bästa och sämsta köttråvaran?


Lovisa
2010-12-10, 08:02
Jag har ätit fisk men inte kött under ett antal år. Men sedan jag började styrketräna har jag fått ett grymt sug efter "riktigt" kött, alltså rött kött. Problemet är att jag inte vet vad som är bra och lätt att äta / laga till. Det skiljer sig rätt mycket mellan fläskkarré (äckligt och besvärligt) och oxfilé, om man säger så. Vissa sorter är självklara, som exemplen här, medan annat känns väldigt osäkert.

Antar att det finns gott om köttätare på Kollo, som kan hjälpa till med tips, råd och information. Vad brukar ni köpa för råvaror om ni kan välja? Inte oxfilé varje dag, med tanke på priset.

Jag har en utmärkt matbutik där jag bor, med en suverän köttdisk med massor av sorter. Dessvärre ingen bra personal att fråga om råd.

Eddie Vedder
2010-12-10, 08:14
Jag vet inte hur du tillagar din karré men jag äter karré flera gånger i veckan och det är ju supergott. Saftigt och mört. Men annars är det mycket köttfärs, grytbitar av fläsk och fläskkotletter.

Gör du en gryta som får puttra länge blir allt kött gott och mört. Jag gjorde en gryta för någon vecka sedan med en stor kalvstek som jag klippte i bitar, smörstekte och lät sedan koka upp i vispgrädde och krossade tomater och sedan puttra med mycket lök och kryddor i två timmar.

Kött + vispgrädde med lång kokning är helt omöjligt att misslyckas med.

mikaelj
2010-12-10, 09:31
Högrev i gryta!

Tacos
2010-12-10, 09:34
Olika grytor på kyckling. Vet att du sa rött kött, men kyckling är ju super enkelt att tillaga och dessutom väldigt gott.

Lillleif
2010-12-10, 10:44
Håller med Lovisa om att fläskkarré smakar apa. Brukar äta mycket fläskfilé men är rätt less på det just nu. Har köpt ett kilo lövbiff till helgen, annars är rostbiff en favorit.

Kravmaga
2010-12-10, 11:02
Jag vet inte hur du tillagar din karré men jag äter karré flera gånger i veckan och det är ju supergott. Saftigt och mört.

+1

Fläskkarré är enskilt det kött jag äter mest av. Riktigt gott, svårt att misslyckas med och BILLIGT (ner mot 20-30kr/kg). Till skillnad från fläskfilé är karrén saftigare och inte lika stor risk att bli torr vid tillagning. Kan rekommendera att köra den i ugnen på plåt, mellan 10-15 min, 225grader, med valfri kryddning/marinad, simpelt!

Annars är fläskytterfilé riktigt schysst om man föredrar mindre fett och "renare" kött. Även den är väldigt svår att misslyckas med, bra pris och gott.

En tredje favorit, också med hyfsat pris, är revbensspjäll (dvs tjocka, inte kamben/spareribs). Gör även dessa i ugnen ofta med whiskeymarinad/glaze (whiskey, soja, honung, kryddor). Dock lite högre kaloriinnehåll.



Nu blev jag riktigt sugen på fläskkarré, får bli ett paket ikväll ;)

Sniggel
2010-12-10, 11:08
Högrev i gryta!

Tillagade högrev igår vilket jag kanske bara gjort någon enstaka gång tidigare. Ugnstillagade det och det blev fantastiskt gott och mört. Trodde inte det skulle bli så bra faktiskt :)

Apos78
2010-12-10, 11:12
Med långkok funkar allt. Att inte få en fläskkarré mör och fin i ugnen är nog snarare lite besvärligt. Högrev passar som sagt utmärkt i grytan eller gulaschen. Visst kan en bit oxfilé slå det mesta men då blir det dyrare. Nyår snart dock...

snatch914
2010-12-10, 11:14
Tryckkokt högrev med massa rotfrukter! http://www.forumsextreme.com/images/sLo_love.gif

Fru_Flisa
2010-12-10, 12:03
Jag hatar svål och brosk så det jag helst köper blir större portioner svensk lövbit och köttfärs vid bra priser som är enkla att frysa in. Tillbehör tycker jag kan vara vad som helst i princip, lite vitlökssmör, kryddor, på lövbiten, majonnäs, bea, ketchup eller rödvinssås.

Kravmaga
2010-12-10, 12:09
Jag hatar svål och brosk så det jag helst köper blir större portioner svensk lövbit och köttfärs vid bra priser som är enkla att frysa in.

Då borde du testa Fläskytterfilé, köttet i sig liknar snarare kyckling eller kassler, utan brosk eller fett.

Seb74
2010-12-10, 12:27
+1

Fläskkarré är enskilt det kött jag äter mest av. Riktigt gott, svårt att misslyckas med och BILLIGT (ner mot 20-30kr/kg). Till skillnad från fläskfilé är karrén saftigare och inte lika stor risk att bli torr vid tillagning. Kan rekommendera att köra den i ugnen på plåt, mellan 10-15 min, 225grader, med valfri kryddning/marinad, simpelt!


Hmm, köper man inte sånt som en kotlett typ?
En billig variant av fläskkotlett?
Tar man i så fall en sån kotlett och bara lägger på en plåt i ugnen?
Är det inte slemmigt med allt insprängt fett och så? Att det passar på grill kanske, men blir lite slemmigt hemma i köket?

Apos78
2010-12-10, 12:54
Hmm, köper man inte sånt som en kotlett typ?
En billig variant av fläskkotlett?
Tar man i så fall en sån kotlett och bara lägger på en plåt i ugnen?
Är det inte slemmigt med allt insprängt fett och så? Att det passar på grill kanske, men blir lite slemmigt hemma i köket?

Det är ingen fara. Fetter gör det hela saftigt bara. I jämförelse med just fläskkotlett så är karré fantastiskt. Kotlett är riktigt trist kan jag tycka.

In i ugnen på ett inte alltför högt gradantal.

Pansartax
2010-12-10, 14:18
Äter en hel del nötfärs (10%) faktiskt, gott och billigt.

Sen om det är bra eller inte är en annan femma.

Har du kikat på ryggbiff?

Här har du annars kanske lite tips; http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Nötkött

El Maco
2010-12-10, 14:24
Rostbiff är goda grejer men annars är lövbiff något jag brukar äta mängder av och jag är nog tamejfan starkast i detta forumet.

Rickard
2010-12-10, 14:26
Jag tycker att gräsbetat kött är överlägset vad det kommer till smak.
Att man sedan får en bättre fettsammansättning är ju också trevligt.

tsp
2010-12-10, 15:57
En stekt ryggbiff med pepparskorpa är förjävla gött

Inge Enveten
2010-12-10, 16:42
Var hittar ni fläskkarré för 20-30 kr/kg?

Kravmaga
2010-12-10, 16:48
Var hittar ni fläskkarré för 20-30 kr/kg?


Både på Willys, Ica, Coop Forum och Lidl har de erbjudande som ofta ligger på 29.90kr/kg. Detta är inte normalpris men något som jag stöter på väldigt ofta, vilket brukar resultera i att jag köper några paket och slänger i frysen ;).

Silencer
2010-12-10, 17:44
Köp herrgårdsstek och låt det koka i massa timmar med grönsaker och annat gott. Ät med potatis!!

Lever har väl en viss mytisk ställning som träningsmat annars.

Kravmaga
2010-12-10, 18:53
Lever har väl en viss mytisk ställning som träningsmat annars.

Lever är också schysst, bra pris, gott, hyfsat bra protein-kalori-ratio. Föredrar framförallt kycklinglever, lite "mildare" i smaken jämfört med ex vanlig ungnötslever.

Trance
2010-12-10, 20:09
De flesta brukar gilla fläskfilé, kycklingfilé och nötfärs. För att starta igång det.

Sedan tycker jag grytor är underbara, riktiga långkok. Brukar finnas grytbitar som är färdigskurna.

Silencer
2010-12-10, 23:20
De flesta brukar gilla fläskfilé, kycklingfilé och nötfärs. För att starta igång det.

Sedan tycker jag grytor är underbara, riktiga långkok. Brukar finnas grytbitar som är färdigskurna.

Instämmer till fullo. En bra gryta med mörkokat kött.

grondahl
2010-12-10, 23:55
Karré gör sig bäst i hel bit som får steka i ugn länge. Tänk porchetta eller varför inte: http://taffel.se/recept/pulled-pork-langstekt-karre-som-i-amerikanska-sodern

Pulled pork är sjukt gott och enkel bjudmat, man får bara planera lite i tid.

Lovisa
2010-12-11, 09:36
+1

Fläskkarré är enskilt det kött jag äter mest av. Kan rekommendera att köra den i ugnen på plåt, mellan 10-15 min, 225grader, med valfri kryddning/marinad, simpelt!

Annars är fläskytterfilé riktigt schysst om man föredrar mindre fett och "renare" kött. Även den är väldigt svår att misslyckas med, bra pris och gott.


Fläskkarré är jag helt hopplös på att få till. För mig är det lite kött insprängt i bindväv, senor, hinnor och brosk. Nåt man hårdkryddar och lägger på grillen på sommaren, thats it.

Ytterfilé trodde jag bara var ett tjusigare ord för benfri kotlettrad. Om man kallar fläskkotletten för fläskytterfilé istället, kan man höja priset ordentligt, eftersom konsumenterna blandar ihop det med en "riktiga" filén.

Men jag har missat något, eller?

Gorilla
2010-12-11, 11:13
Rostas, Rostbiff, Ryggbiff och oxfilé är goda grejer. En fin bit fransyska slinker ner bra. Fan, till och med nötfärs är fint.

Steka, grilla, koka, göra gryta...nötkött är så grymt gott oavsett hur man gör.

EDIT: Jag börjar nog bli hungrig...

z_bumbi
2010-12-11, 12:12
Ytterfilé trodde jag bara var ett tjusigare ord för benfri kotlettrad. Om man kallar fläskkotletten för fläskytterfilé istället, kan man höja priset ordentligt, eftersom konsumenterna blandar ihop det med en "riktiga" filén.

Men jag har missat något, eller?

Priset är sällan högre på ytterfilén än vad du får ge för kotlettraden och du slipper dessutom benen.

grondahl
2010-12-11, 13:04
Ja. Det är bindväven och fettet som gör det bra för att ugnsstekas länge på låg värme.

Läs den här artikeln: http://taffel.se/artiklar/grytstek-seghetens-triumf


Fläskkarré är jag helt hopplös på att få till. För mig är det lite kött insprängt i bindväv, senor, hinnor och brosk. Nåt man hårdkryddar och lägger på grillen på sommaren, thats it. ...

Men jag har missat något, eller?

Patarei
2010-12-11, 14:34
Jag brukar koka min fäskkarré i 15-20 minuter och får ett väldigt bra resultat. Mört och gott.

Eddie Vedder
2010-12-11, 21:05
Fläskkarré är jag helt hopplös på att få till. För mig är det lite kött insprängt i bindväv, senor, hinnor och brosk.

Då har du inte ätit karré. Det har varit något annat som du tror är karré. Karré har mycket insprängt fett som gör köttbiten välsmakande och mör.

Du kanske har sett en bild på en karré och sedan köpt något annat som sett liknande ut. För det du beskriver är inte karré.

jianon
2010-12-11, 21:50
Fläskytterfile är ju en benfri kotlett, den smalaste biten som inte platsar som benfri kotlett. Inget fel med den, men det finns bara en styckningsdetalj som heter filé!

Kravmaga
2010-12-12, 01:54
Karré gör sig bäst i hel bit som får steka i ugn länge. Tänk porchetta eller varför inte: http://taffel.se/recept/pulled-pork-langstekt-karre-som-i-amerikanska-sodern

Pulled pork är sjukt gott och enkel bjudmat, man får bara planera lite i tid.

Ska definitivt testas!

Då har du inte ätit karré. Det har varit något annat som du tror är karré. Karré har mycket insprängt fett som gör köttbiten välsmakande och mör.

Du kanske har sett en bild på en karré och sedan köpt något annat som sett liknande ut. För det du beskriver är inte karré.

+1

NiCrue
2010-12-12, 07:18
Karré gör sig bäst i hel bit som får steka i ugn länge. Tänk porchetta eller varför inte: http://taffel.se/recept/pulled-pork-langstekt-karre-som-i-amerikanska-sodern

Pulled pork är sjukt gott och enkel bjudmat, man får bara planera lite i tid.

PULLED PORK! *drool*
Så fasligt gott. Pulled pork sandwich - så här ska en "macka" se ut;
http://texastwinsbbq.com/yahoo_site_admin/assets/images/Beef_Sandwich20sq202.3131835.jpg

:thumbup:

beckman88
2010-12-12, 08:00
Känguru is the shiit!

Hejnomax
2010-12-12, 18:18
Bästa är ryggbiff.

Prisvärdast är färs och karre etc när det dyker upp på rea.

Det absolut sämsta är fläskytterfile som är "gourmetmörad". Fy fan vad äckligt. Känns som att tugga pappersmassa med köttsmak.

Kravmaga
2010-12-12, 18:23
PULLED PORK! *drool*
Så fasligt gott. Pulled pork sandwich - så här ska en "macka" se ut;
http://texastwinsbbq.com/yahoo_site_admin/assets/images/Beef_Sandwich20sq202.3131835.jpg

:thumbup:

*drool**drool**drool*

fiskarn
2010-12-12, 22:14
Viltmästarskav tycker jag är svår att misslyckas med. Hyfsat billigt och hyfsat med protein.

Lovisa
2010-12-13, 08:29
Tack för alla goda råd! Jag köpte en "grytstek av oxytterlår". Lade i en stekpåse i ugnen, 150-175 grader, och in med en kött-termometer. Lät steken sköta sig själv, kollade bara temperaturen ibland.

Resultatet blev perfekt, den blev lagom "rare" dvs rosa inuti, som jag vill ha den. Mört och saftigt blev det också. Och jag har middax-mat för en vecka, för behagliga sjuttio spänn!

Scratch89
2010-12-13, 09:56
Nöt: Märgpipa, högrev, oxfilé, entrecote, rostbiff, pepparbiff, ryggbiff, nötfärs, lövbiff...
Fläsk: Kotlett, filé, karré, revben, kamben, lägg, schnitzel, bog, färs...