handdator

Visa fullständig version : (Löpning) Aktiv vila?


Miss
2010-12-09, 19:49
Hejsan!
Kunde inte hitta nån tråd eller inlägg angående denna fundering:

Så.

Jag har nu löptränat sen i somras och kommer att nå mitt första delmål nu i december nångång.

Sen tänkte jag ta en liten paus från löpningen och koncentrera träningen till styrketräning i 1-2 månader.
Både för att få ny motivation för löpningen och nästa delmål, och för att behålla och öka på min stackars lilla muskelmassa. :)

Nu inser jag ju att jag självklart måste underhålla min kondition under denna tid. Frågan är hur mycket jag behöver löpträna?

Är det bättre att löpa ett längre, lugnare pass i veckan alternativt 2-3 kortare pass i samband med styrketräningen?
Nu är då syftet alltså att underhålla konditionen.

Tacksamt vore om nån erfaren kunde ge råd nu :)

MHV. Mia

Everest
2010-12-09, 20:42
Är det bättre att löpa ett längre, lugnare pass i veckan alternativt 2-3 kortare pass i samband med styrketräningen?


Korta mer intensiva pass= bättre för att behålla maximal syreupptagningsförmåga

Mer löpmängd= bättre för att behålla uthållighet (hålla en hög % av VO2max under lång tid)

Så det är ju beroende på vad du har för mål med löpningen.

Miss
2010-12-10, 19:48
Tack Everest!

Det är ju främst uthålligheten jag vill behålla.
Då är det alltså uthålligheten jag ska underhålla. Dooh

Logiska tänkandet där igen då ;)

Crocker
2010-12-10, 22:12
Nej, intensiteten ska du underhålla. Det är svårt att få en bra kondition, men ganska enkelt att behålla den. Du kan köra ditt halva pass i en hög densitet 1 ggr/vecka räcker gott. Är i samma läge personligen. :(

King Grub
2010-12-10, 22:33
Det är lättare att behålla konditionsförbättringar än att åstadkomma dom.

I studier har man sett, att personer som tränat upp sin kondition med 6 pass i veckan, behöll Vo2Max vid reducerad frekvens till antingen 2 eller 4 pass per vecka, men med lika hög intensitet och varaktighet på själva träningspassen.

Andra studier har visat, att man behåller Vo2Max om man fortsätter träna lika ofta, men reducerar träningspassens varaktighet från 40 till 26 eller 13 minuter, bara intensiteten upprätthålls.

Det är intensiteten som är av största vikt; kraven på både träningspassens frekvens och varaktighet är betydligt lägre för den som vill behålla sin maximala syreupptagningsförmåga, förutsatt att intensiteten är hög nog. Så fort den tränande börjar ta det lugnare och sänka passens intensitet, om än så lite, minskar Vo2Max.

Det finns även andra faktorer som utgör "kondition" och aerob prestationsförmåga; tränande som normalt tränar 6-10 timmar per vecka, men reducerar den mängden rejält men behåller passens intensitet, behåller också sin maximala syreupptagningsförmåga. Däremot innebär en sådan reducering av träningsmängden negativ påverkan på kapaciteten att arbeta på en viss nivå av maximal syreupptagningsförmåga, genom reducerad glykogenlagring och minskad kapacitetet för fettoxidation under träning.

Man kan alltså dra ned ordentligt på träningsfrekvensen och/eller träningspassens längd, men se till att behålla träningens intensitet, så behåller du också maximalt av din kondition.

Miss
2010-12-10, 23:11
Nu har ju min hjärna gått och lagt sig redan ikväll, men måste ändå redan ut detta.. :)

Intensitet alltså..
Så om mitt långpass har legat på 10km, kan jag då reducera denna sträcka till 5km, men springer snabbare?
Så när jag sprungit 5 km är lika slut som efter 10km?

Har jag förstått detta rätt?

Miss
2010-12-12, 15:15
Le Bümpf.

Tänkte jag rätt eller?

Slartibartfast
2010-12-12, 15:24
Le Bümpf.

Tänkte jag rätt eller?

Jo, på ett ungefär. Du kan nåt av följande:

- Minska antalet pass, men hålla passen lika långa med samma intensitet.
- Minska antalet pass, korta av passen och öka intensiteten.

Miss
2010-12-12, 15:36
Okej, då är jag med.
Tack Slarti :)