handdator

Visa fullständig version : Benpass utan böjar?


kalaskonrad
2010-12-09, 18:20
Tja, min rygg har trilskats ett tag nu vilket har lett till att alla knäböjar/frontböjar och utfall med stång eller hantlar har blivit omöjliga att genomföra. Jag undrar hur ni skulle lagt upp benpasset utifall de redan nämnda övningarna inte skulle gå att genomföra?

Så som det ser ut nu kör jag:
Benpress 6-8set, ökar 50kg per set tills jag inte längre orkar högre än 8 reps.
Benspark 4-5 set x10-15
Liggande lårcurl 4set x10-15
Sittande lårcurl 4set x10-15
(Ibland Hacksquat 3set x15, men det känns aldrig helt 100% i ryggen då)

Är det någonting som uteblir? Tror ni detta är tillräckligt? Vet att det kan vara svårt att se men undrar bara om det är något ni direkt reagerar på!

Mvh

HulkH
2010-12-09, 18:28
Dom du kör fast lite mindre set. Sedan lite vadpressar också :)

Mest benpress.

Commando1980
2010-12-09, 18:42
Tja, min rygg har trilskats ett tag nu vilket har lett till att alla knäböjar/frontböjar och utfall med stång eller hantlar har blivit omöjliga att genomföra. Jag undrar hur ni skulle lagt upp benpasset utifall de redan nämnda övningarna inte skulle gå att genomföra?

Så som det ser ut nu kör jag:
Benpress 6-8set, ökar 50kg per set tills jag inte längre orkar högre än 8 reps.
Benspark 4-5 set x10-15
Liggande lårcurl 4set x10-15
Sittande lårcurl 4set x10-15
(Ibland Hacksquat 3set x15, men det känns aldrig helt 100% i ryggen då)

Är det någonting som uteblir? Tror ni detta är tillräckligt? Vet att det kan vara svårt att se men undrar bara om det är något ni direkt reagerar på!

Mvh

hur ofta kör det det passet? volymen på på de två första övningarna kan diskuteras, du kan nog minska en del på den men samtidigt blir det lätt ganska många set om man kör benpress som första övning.

sänk repsen på iaf en av hamstringsövningarna. hamstrings svarar generellt set bättre på lite lägre repsantal. 4-8 reps är bättre än genomgående 10-15 reps.

kalaskonrad
2010-12-09, 18:52
De 2-3 första setten i benpressen kör jag som uppvärming, väldigt lätta vikter typ 100-200kg max. Passet genomförs ungefär var... sjätte dag

Starlight
2010-12-09, 19:13
hur ofta kör det det passet? volymen på på de två första övningarna kan diskuteras, du kan nog minska en del på den men samtidigt blir det lätt ganska många set om man kör benpress som första övning.

sänk repsen på iaf en av hamstringsövningarna. hamstrings svarar generellt set bättre på lite lägre repsantal. 4-8 reps är bättre än genomgående 10-15 reps.

Källa på att hamstrings svarar bättre på lägre repsantal?

Commando1980
2010-12-09, 19:18
Källa på att hamstrings svarar bättre på lägre repsantal?

vetenskapliga källor finns men jag tänker inte leta upp några studier till dig. du kan ju t ex läsa på om muskelfiberrekrytering.

dessutom så baserar jag också påståendet på mina samt många andra erfarna personers praktiska erfarenheter.