handdator

Visa fullständig version : Påverkan på kroppsvikt och födointag av artificiella sötningsmedel


King Grub
2010-12-09, 12:49
Artificial sweeteners are widely used all over the world. They may assist in weight management, prevention of dental caries, control of blood glucose of diabetics, and also can be used to replace sugar in foods. In the animal experimentation mice were given oral doses of water solutions of table top artificial sweeteners (saccharin, cyclamate based, acesulfame-K based, and aspartame) the amount of maximum Acceptable Daily Intake (ADI) ad libitum. The controls received only tap water with the same drinking conditions as the treated groups. The mice were fed chow ad libitum. We measured food intake and body weight once a week, water and solutions of artificial sweeteners intake twice a week. The data were analysed by statistical methods (T-probe, regression analysis). Consumption of sweeteners resulted in significantly increased body weight; however, the food intake did not change. These results question the effect of non-caloric artificial sweeteners on weight-maintenance or body weight decrease.

Acta Physiol Hung. 2010 Dec;97(4):401-7. Effects of artificial sweeteners on body weight, food and drink intake.

MrBulk
2010-12-09, 13:08
"Consumption of sweeteners resulted in significantly increased body weight"

Vadå, går man upp i vikt av light-läsk?

KniveN
2010-12-09, 13:19
"Consumption of sweeteners resulted in significantly increased body weight"

Vadå, går man upp i vikt av light-läsk?

Mössen hade om jag förstår det rätt, fri tillgång till mat, kan vara så att mössen blev mer hungriga av sötningsmedlet och åt därför mer.

eiri
2010-12-09, 13:20
Mössen hade om jag förstår det rätt, fri tillgång till mat, kan vara så att mössen blev mer hungriga av sötningsmedlet och åt därför mer.

however, the food intake did not change ?

inter
2010-12-09, 13:21
Stod dock att födointaget inte förändrades.

Jag satte min lightcola i halsen, det där var riktigt läskiga nyheter.

martinmartin
2010-12-09, 13:23
Men snälla, varför inte bara kolla sin egen vikt om det nu är vikten som är problemet? Har du inte märkt något än bör det ju inte vara något större problem.

clappen
2010-12-09, 13:24
Hur kan man gå upp i vikt av att dricka nått som knappt ens innehåller kalorier? Går inte det emot naturlagar?

eiri
2010-12-09, 13:27
finns det inte en tidigare studie som visar att råttorna bara blev mer hungriga av sötningsmedlet men att de inte påverkade vikten?

Achivai
2010-12-09, 13:27
Nigga whaaat, hur är det här möjligt? Är det fettvikt vi snackar om eller vätska?

Edit: Har du hela studien Grub? Jag sörplar i mig Pepsi max som vatten och är väldigt intresserad av att läsa den.

Edit2: Hur många kalorier innehåller maximum Acceptable Daily Intake då? 100ml Pepsi max innehålle ju t ex ca en kalori. Ändrade de ADI i förhållande till mössens kroppsvikt eller blev mössen rejält överdoserade?

Apos78
2010-12-09, 13:51
Matintaget mättes en gång i veckan. Har inte läst fullängd men om så var fallet så finns det flera dagar där intaget faktiskt kan resultera i en total viktökning. Det intressanta är kanske varför denna effekt uppstår. Hur påverkar sötningsmedlet aptitregleringen över längre tid?

Achivai
2010-12-09, 13:58
Matintaget mättes en gång i veckan. Har inte läst fullängd men om så var fallet så finns det flera dagar där intaget faktiskt kan resultera i en total viktökning. Det intressanta är kanske varför denna effekt uppstår. Hur påverkar sötningsmedlet aptitregleringen över längre tid?

Jag förstod det som att dert totala matintaget mättes en gång i veckan (typ att de har en stor skål med mat och sen kollar de hur många procent som käkats upp), forskarna kan väl inte vara så retarderade att de bara kollar EN dags matintag en gång i veckan?

Edit: Mätte de enligt mongmometoderna du föreslår så fortsätter jag dricka Pepsi max, annars får jag nog omvärdera.

Apos78
2010-12-09, 14:09
Jag förstod det som att dert totala matintaget mättes en gång i veckan (typ att de har en stor skål med mat och sen kollar de hur många procent som käkats upp), forskarna kan väl inte vara så retarderade att de bara kollar EN dags matintag en gång i veckan?

Edit: Mätte de enligt mongmometoderna du föreslår så fortsätter jag dricka Pepsi max, annars får jag nog omvärdera.

Jag vet inte hur de mätte. Har som sagt inte läst fullängd.

Har du märkt av viktförändringar kopplat till din Pepsi max? Om inte, så kanske inte det ska vara en orsak till att sluta dricka. Dock kan jag tycka att om man funderar på om intaget av sötningsmedel är för stort så kanske det är läge att se över hur mycket man faktiskt petar i sig. Finns andra nackdelar än ev sötningsmedel som kommer med ett stort intag av lightprodukter.

Erkserks
2010-12-09, 14:30
Om kalori in där densamma så måste kalori ut att vara minskad för att gå upp i vikt.

Finns saker som påverkar kalori ut såsom uncoupling proteiner och/eller minskad muskelaktivitet i form av mikrorörelser etc.

Tycker man om läsk så är läsk med sötningsmedel fortfarande att föredra framför sockersötad. Men men, som vanligt optinojar kolllo och tror att de kommer bli feta nu efter denna studien.

Achivai
2010-12-09, 14:42
Jag vet inte hur de mätte. Har som sagt inte läst fullängd.

Har du märkt av viktförändringar kopplat till din Pepsi max? Om inte, så kanske inte det ska vara en orsak till att sluta dricka. Dock kan jag tycka att om man funderar på om intaget av sötningsmedel är för stort så kanske det är läge att se över hur mycket man faktiskt petar i sig. Finns andra nackdelar än ev sötningsmedel som kommer med ett stort intag av lightprodukter.

Jag har druckit läsk i hela mitt liv (rätt stora mängder) och bytte till light innan jag vägde mig kontinuerligt, men nej, jag har inte direkt märkt några skillnader i kroppsvikt som jag inte bättre kan koppla till träning/övrig kost. I nuläget dricker jag ca 1,5L Pepsi max om dagen, ganska mycket men rätt långt ifrån RDA som är typ 10L om jag förstått rätt.

eiri
2010-12-09, 14:43
är inte nojig, tycker bara studiens resultat verkar konstigt helt enkelt.

clappen
2010-12-09, 14:43
Jag dricker uppemot 4l aspartamhaltig läsk varje dag, detta har hjälpt mig i min deff iallafall och det smakar härligt.

He-man
2010-12-09, 14:58
4 liter?! Får du inte springa på toa var 10:e minut då?

clappen
2010-12-09, 15:10
4 liter?! Får du inte springa på toa var 10:e minut då?

Haha, ja. Den enda bieffekten som jag märkt av än så länge (efter 1 års ihållande supande). :cool:

KniveN
2010-12-09, 15:13
however, the food intake did not change ?

aha missade det.

Lillleif
2010-12-09, 15:15
mice were given oral doses of water solutions of table top artificial sweeteners (saccharin, cyclamate based, acesulfame-K based, and aspartame) the amount of maximum Acceptable Daily Intake (ADI) ad libitum.

Fick mössen max ADI av alla sötningsmedlen? Och hur räknar man ut ADI för en gnagare? (och går det överhuvudtaget att översätta sådana resultat till människor?)

Ola Wallengren
2010-12-09, 17:18
Vad är en musstudie värd om det finns studier på människa som talar emot dessa resultat?
I de italienska studierna på råttor och aspartam (map cancer) så åt råttorna mindre och levde därför längre, i alla fall i en av studierna.

Bozar
2010-12-09, 17:25
Tycker det är lite motsägelsefullt att de skulle gått upp mer av samma kalorimängd, i så fall skulle sötningsmedlen ha direkt stimulerande effekt på hormonell reglering av lagringen. Dessutom så behöver den återbevisas om det finns andra studier som talar mot resultatet.

Sniggel
2010-12-09, 19:22
Tycker det är lite motsägelsefullt att de skulle gått upp mer av samma kalorimängd, i så fall skulle sötningsmedlen ha direkt stimulerande effekt på hormonell reglering av lagringen. Dessutom så behöver den återbevisas om det finns andra studier som talar mot resultatet.

Precis och det är väl isåfall det som gör det intressant. Om det finns en sådan effekt är det bara då hos möss vi kan se den och via vilka mekanismer skapas den effekten.

Cerberus
2010-12-09, 20:18
Dricker Sprite Zero nu. Kan inte säga att jag blivit fetare pga läsk. Dock så gillar jag sötare grejer mer när jag börjar införa artificiella sötningsmedel igen. Nästan linjärt.

Erkserks
2010-12-09, 21:03
i så fall skulle sötningsmedlen ha direkt stimulerande effekt på hormonell reglering av lagringen

Det behöver det inte betyda. Absorptionen av näringen från tarmen är väldigt god, eventuella sötningsmedel kommer sannolikt inte att öka upptaget. Och det som tagits upp i blodet kommer antingen att förbrännas eller lagras. Lagras det inte så kommer det ju finnas kvar i blodet, jag ser inget här hur sötningsmedel skulle påverka lagringen vilket skulle leda till ökad vikt.

Däremot skulle förbränningen (kalori ut, vilket jag också tog upp på första sidan) kunna påverkas negativt av sötningsmedlen vilket skulle innebära att mer av energin bevarades och således leda till en viktuppgång. Att det tvunget skulle ske hormonellt är heller inget tvång som jag ser det.

Kromnov
2010-12-09, 22:25
Några kursare till mig gjorde en lab där de drack light-läsk på fastande mage och mätte blodsocker före och efter. De kunde dra slutsatsen att de fick ett insulinsvar.

Så rent teoretiskt borde sötningsmedel kunna leda till inhibition av hormonkänsligt lipas (minskad frisättning av ffa), och stimulering av lipoprotein lipas (mer ffa för esterifiering till triacylglycerol) i fettceller; i.e. ökad fettinlagring.

Frågan är ju om försöksdjuren blev mindre aktiva, eftersom nettoeffekten var att de ökad i vikt.

Achivai
2010-12-09, 22:29
Men jag har för mig att det gjorts studier som visar att man INTE får insulinsvar?

Dreas
2010-12-09, 22:35
Men jag har för mig att det gjorts studier som visar att man INTE får insulinsvar?Intag av Asculfam K påverkar insulinet, då dosrelaterat har jag för mig. Alltså löjligt lite.

Erkserks
2010-12-09, 22:42
Men jag har för mig att det gjorts studier som visar att man INTE får insulinsvar?

Har för mig att insulineffekten av sötningsmedlet till största del är en betingad reflex. (Tänk Pavlovs hundar) Vilket alltså går att vänja sig av med.

Erkserks
2010-12-09, 22:44
Några kursare till mig gjorde en lab där de drack light-läsk på fastande mage och mätte blodsocker före och efter. De kunde dra slutsatsen att de fick ett insulinsvar.

Så rent teoretiskt borde sötningsmedel kunna leda till inhibition av hormonkänsligt lipas (minskad frisättning av ffa), och stimulering av lipoprotein lipas (mer ffa för esterifiering till triacylglycerol) i fettceller; i.e. ökad fettinlagring.

Frågan är ju om försöksdjuren blev mindre aktiva, eftersom nettoeffekten var att de ökad i vikt.

Asså det spelar ingen större roll på friska individer om du skulle få en liten insulinökning. Du kommer inte gå upp i vikt av det på något magiskt vis om du tror det.

Kromnov
2010-12-09, 22:46
Men jag har för mig att det gjorts studier som visar att man INTE får insulinsvar?

Den här kom ju för ett tag sen:
http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0005106

Hur mycket insulin som produceras i förhållande till motsvarande mängd glukos står med där har jag för mig, orkar inte läsa igenom.

Kromnov
2010-12-09, 22:49
Asså det spelar ingen större roll på friska individer om du skulle få en liten insulinökning. Du kommer inte gå upp i vikt av det på något magiskt vis om du tror det.

Nä, och det har jag inte påstått heller.

Jag spekulerade kring varför försöksdjuren i studien ökade i vikt, och den fysiologiska bakgrunden.

Apos78
2010-12-10, 09:46
Några kursare till mig gjorde en lab där de drack light-läsk på fastande mage och mätte blodsocker före och efter. De kunde dra slutsatsen att de fick ett insulinsvar.



Drog de den slutsatsen pga ett sjunkande blodsocker eller mättes det faktiska insulinsvaret? Det sista låter dock osannolikt. Bara nyfiken...

Erkserks
2010-12-10, 10:52
Nä, och det har jag inte påstått heller.

Jag spekulerade kring varför försöksdjuren i studien ökade i vikt, och den fysiologiska bakgrunden.

Men herregud, du tror att man ökar i vikt för att man får ett ökat insulinsvar? Sockret som tas upp i cellerna vid ökad insulinfrisättning tas ju från blodet, du får inte mer totalt glukos i kroppen. Detta kommer minska glukoskoncentrationen i blodet vilket leder till att mindre insulin kommer att frisättas från B-cellerna i bukspottkörteln, vilket också leder till att mer glukagon kommer frisättas. Kroppen kommer alltid att fösöka hålla blodsockernivåerna så konstanta som möjligt. Om man får en "felaktig" insulinutsöndring p.g.a. sötningsmedel så kommer det att en stund senare ha kompenserats med att mer glukos har återinförts till blodet.

Så länge man inte har stoppat i sig mer föda eller påverkat de hormonella nivåerna exogent så kommer det inte ha någon effekt på vikten.

Apos78
2010-12-10, 11:10
Men herregud, du tror att man ökar i vikt för att man får ett ökat insulinsvar? Sockret som tas upp i cellerna vid ökad insulinfrisättning tas ju från blodet, du får inte mer totalt glukos i kroppen. Detta kommer minska glukoskoncentrationen i blodet vilket leder till att mindre insulin kommer att frisättas från B-cellerna i bukspottkörteln, vilket också leder till att mer glukagon kommer frisättas. Kroppen kommer alltid att fösöka hålla blodsockernivåerna så konstanta som möjligt. Om man får en "felaktig" insulinutsöndring p.g.a. sötningsmedel så kommer det att en stund senare ha kompenserats med att mer glukos har återinförts till blodet.

Så länge man inte har stoppat i sig mer föda eller påverkat de hormonella nivåerna exogent så kommer det inte ha någon effekt på vikten.

Lugn nu. Det var ju just detta han förklarade att han INTE trodde. Vi tackar alla för fysiologilektionen dock :).

Erkserks
2010-12-10, 11:23
Nä, och det har jag inte påstått heller.

Jag spekulerade kring varför försöksdjuren i studien ökade i vikt, och den fysiologiska bakgrunden.



Lugn nu. Det var ju just detta han förklarade att han INTE trodde. Vi tackar alla för fysiologilektionen dock :).

Han spekulerade ju precis i att den fysiologiska bakgrunden till viktökningen var p.g.a. ett ökat insulinsvar

inter
2010-12-10, 11:27
Funderade lite över detta igår kväll när jag skulle sova och när man är trött kan udda teorier uppkomma;

Tänkt om det är en psykologisk effekt som ger en fysisk följdreaktion. Mössen som drack sötad vätska trodde att dom fick i sig energi vilket minskade den naturliga instinkten att leta föda. Detta resulterar i en minskad aktivitetsnivå och med det följde en viktökning.

Detta verkar dock helknasigt med tanke på att dom fick äta så mycket dom ville. Men utan att veta exakt hur matningen såg ut så är det en möjlighet.

Apos78
2010-12-10, 12:52
Asså det spelar ingen större roll på friska individer om du skulle få en liten insulinökning. Du kommer inte gå upp i vikt av det på något magiskt vis om du tror det.

Nä, och det har jag inte påstått heller.
Jag spekulerade kring varför försöksdjuren i studien ökade i vikt, och den fysiologiska bakgrunden.

Precis där säger han att han inte påstår just det. Jag förstår det som att han spekulerar kring resultatet utan att egentligen komma med några hypoteser kring insulin och fettinlagring.

Kromnov
2010-12-11, 01:51
Men herregud, du tror att man ökar i vikt för att man får ett ökat insulinsvar? Sockret som tas upp i cellerna vid ökad insulinfrisättning tas ju från blodet, du får inte mer totalt glukos i kroppen. Detta kommer minska glukoskoncentrationen i blodet vilket leder till att mindre insulin kommer att frisättas från B-cellerna i bukspottkörteln, vilket också leder till att mer glukagon kommer frisättas. Kroppen kommer alltid att fösöka hålla blodsockernivåerna så konstanta som möjligt. Om man får en "felaktig" insulinutsöndring p.g.a. sötningsmedel så kommer det att en stund senare ha kompenserats med att mer glukos har återinförts till blodet.

Så länge man inte har stoppat i sig mer föda eller påverkat de hormonella nivåerna exogent så kommer det inte ha någon effekt på vikten.

Vad är det för fel på dig? Vad är det du inte förstår? Jag har inte ens nämnt insulinets verkan på blodsockernivåer.

I studien så ökar försöksdjur i vikt, utan att de ökar sitt födointag, då de får vatten spetsat med sötningsmedel. Jag vet mycket väl att man inte "magiskt" går upp i vikt till följd av ett insulinsvar, så sluta viktigpettra dig.
(Hade det däremot stått att de ökat sitt födointag hade jag kanske misstänkt det; insulinsvar på sötningsmedel -> hypoglykemi -> ökat födointag -> ökad vikt, men nu hade födointaget inte ökat)

Men något händer ju uppenbarligen, och du väljer att docera om hur insulin reglerar blodsocker, vilket inte har med saken att göra, jag har inte ens nämnt det. (Jag nämnde blodsocker i samband med en lab där ett par läkarstudenter ville se om man fick ett insulinsvar av just artificiella sötningsmedel.)

Som du säkert vet eller inte vet så är blodsocker inte det enda som insulin har effekt på - det stimulerar lipogenes, hämmar oxidation av fettsyror och stimulerar proteinsyntes i.e. viktuppgång (SJÄLVKLART under positiv energibalans).

Jag skrev ju t.o.m:
"Frågan är ju om försöksdjuren blev mindre aktiva, eftersom nettoeffekten var att de ökad i vikt."

Jag menade självklart inte att man går upp i vikt på "magiskt vis", och det skrev jag inte.

"Han spekulerade ju precis i att den fysiologiska bakgrunden till viktökningen var p.g.a. ett ökat insulinsvar"

Ja det var faktiskt det jag gjorde - vilket inte är samma sak som att man "magiskt" går upp i vikt; som jag sa så spekulerade jag bara, jag vet inte. Jag utgår ifrån:
1. Man får insulinsvar vid intag av sötningsmedel, och
2. Insulin stimulerar lipoproteinlipas och hämmar hormonkänsligt lipas, (sen tror jag dessutom det aktiverar acetyl-CoA carboxylas m.fl. men kommer inte ihåg exakt) - Jag tycker fortfarande inte det verkar helt orimligt att insulin kan vara inblandat...du får gärna komma med den "rätta" fysiologiska förklaringen till detta fenomen, jag vill veta.

Vilka andra fettinlagrande hormon tycker du verkar relevanta då? (som kan associeras till artificiella sötningsmedel.)

-"Drog de den slutsatsen pga ett sjunkande blodsocker eller mättes det faktiska insulinsvaret? Det sista låter dock osannolikt. Bara nyfiken..."

De drog slutsatsen utifrån blodsockernivåer. Jag gjorde själv inte den labben, så kan bara säga vad andra kommit fram till.

Sverker
2010-12-11, 07:42
Några kursare till mig gjorde en lab där de drack light-läsk på fastande mage och mätte blodsocker före och efter. De kunde dra slutsatsen att de fick ett insulinsvar.

Jag tror att lightläsk är för komplex för att mäta blodsockersvaret ( eller insulinsvaret ). Koffein, citronsyra eller juicekoncentrat kan spela roll.




Sötningsmedlen liknar inte varandra kemiskt så effekten borde komma via den söta smaken. Ifall smaken påverkar beteendet eller hormonsvaret har jag ingen som helst aning om.

Spekulerar ifall sötningsmedlen kan påverka vattenbalansen i djurkoppen och får den att behålla mer salter ( bli svulna ) ?... fast även här borde den kemiska skillnaden mellan de olika sötningsmedlen vara avgörande.

Kan det vara så enkelt att djuren drack mer av den söta drycken och höll mer vätska i kroppen vid försökets slut ( fram med frystorken för ytterligare verifiering av resultatet:D ).

Erkserks
2010-12-11, 11:36
Som du säkert vet eller inte vet så är blodsocker inte det enda som insulin har effekt på - det stimulerar lipogenes, hämmar oxidation av fettsyror och stimulerar proteinsyntes i.e. viktuppgång (SJÄLVKLART under positiv energibalans).

"Stimulerar proteinsyntes" Nej. Myt. Vanlig myt som står i många sämre läroböcker. Finns studier som Grub postat.

"Positiv energibalans" Du tror att bara för att lipogenesen hämmas under en kortare period så kommer kroppen att göra av med mindre energi? Hur tänker du nu? Kroppen kan göra av med mer energi av flera förklaringar, av vilka jag tog upp några. Den kommer inte göra av med mindre energi för att du har en ökad insulinutsöndring. Energisubstratet kommer ändras under en period men det kommer knappast ändra kalori ut.

Vilka andra fettinlagrande hormon tycker du verkar relevanta då? (som kan associeras till artificiella sötningsmedel.)


Varför tror alla att det tvunget måste vara något hormon? Vem har sagt att sötningsmedlen i fråga inte går ut i blodet och påverkar någon receptor? (Jag har inte undersökt om de faktiskt kan göra det, men alla verkar så trångsynta och tror att det MÅSTE vara en hormonpåverkan. Sukralos är ju som bekant rätt stabilt så att det skulle kunna agera som receptorsubstrat är ingen omöjlighet)

insulinsvar på sötningsmedel -> hypoglykemi -> ökat födointag -> ökad vikt, men nu hade födointaget inte ökat)

Hypoglykemi av sötningsmedel? Du måste skoja. Var kommer du på all denna smörja?

Insulin påverkar dessutom mättnad, så det skulle snarare leda till minskat födointag.

Sverker
2010-12-11, 12:52
Varför tror alla att det tvunget måste vara något hormon? Vem har sagt att sötningsmedlen i fråga inte går ut i blodet och påverkar någon receptor? (Jag har inte undersökt om de faktiskt kan göra det, men alla verkar så trångsynta och tror att det MÅSTE vara en hormonpåverkan. Sukralos är ju som bekant rätt stabilt så att det skulle kunna agera som receptorsubstrat är ingen omöjlighet)


Klorerat sackaros är en rätt unik molekyl. Helt klart fäster den till smakreceptorena men jag kan inte se någon hormonfunktion framför mig. Ffa hormoner som styr energiomsättningen.
Att aspartam med en aromatisk ring och olika aminogrupper kan spöka tror jag säkert, men sukralos ?

Erkserks
2010-12-11, 13:30
Klorerat sackaros är en rätt unik molekyl. Helt klart fäster den till smakreceptorena men jag kan inte se någon hormonfunktion framför mig. Ffa hormoner som styr energiomsättningen.
Att aspartam med en aromatisk ring och olika aminogrupper kan spöka tror jag säkert, men sukralos ?

Självklart är den inte ett hormon, snarare en xenobiotika. Självklart är det ffa hormoner som styr energiomsättningen, detta betyder inte att xenobiotika inte kan påverka (tänk 2,4 dinitrofenol). Jag tog ju dessutom upp UCP tidigare.

Jag är inte kemist, du är mycket mer kunnig inom detta ämnet än vad jag är, att jag tog sukralos var för att jag på rak arm visste att kroppen inte/har svårt för att bryta ner det så jag använde det som exempel.

Finns säkert fler sätt som dessa molekylerna kan interagera (synapsnivå, fusering av intracellulära vesiklar etc etc) vad jag ville få fram var att man behöver kanske inte vara så trångsynt att man genast går till att det måste vara hormonregleringen som påverkas.

Bara för att man ökar insulinnivåerna (i detta fallet minimalt om än något, känns som det endast är inkretineffekten i så fall) så betyder inte det att kroppen helt plötsligt kommer att gå från att förbränna energi till att sluta använda ATP som vissa tror.

hejhopp79
2010-12-11, 15:16
Och alla som snackat om att hälsofarorna med sötningsmedel är sååå överdrivna.

Scratch89
2010-12-11, 15:24
Kan det vara så enkelt att djuren drack mer av den söta drycken och höll mer vätska i kroppen vid försökets slut ( fram med frystorken för ytterligare verifiering av resultatet:D ).

Min första tanke när jag läste igenom abstraktet. Jag kommer i alla fall inte att dricka mindre sötad dricka.

stafh
2010-12-11, 16:42
Stod dock att födointaget inte förändrades.

Jag satte min lightcola i halsen, det där var riktigt läskiga nyheter.

oShTJ90fC34

3bz
2010-12-12, 00:53
Läste igenom hela studien... tyvärr, då den är horribel gällande både stil och innehåll. Om man nu bortser från detta så kan det vara så att den grupp kvinnliga möss (honmöss?) som fick saccharin ökade mest i vikt eftersom de intog mer vätskan. Varken mat eller vätskeintag kan dock förklarar varför hanmössen som käkade (drack) cyclamat/saccharin ökade mer i vikt än kontrollgruppen. Det som möjligtvis förklarar resultaten kan väl isf vara skillnader i aktivitetsnivåer (som de inte kontrollerade för...) eller att sötningsmedel gör att mössen binder mer vätska. Detta är dock inte alls mitt område så har troligen helt fel.

Kromnov
2010-12-13, 00:56
"Stimulerar proteinsyntes" Nej. Myt. Vanlig myt som står i många sämre läroböcker. Finns studier som Grub postat.

Någon som kan länka de studierna? (För dem vill jag hemskt jävla gärna läsa) - Här är f.ö. en review från 2006; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16545079
(Men som sagt, vill hemskt gärna se de där studierna..)
"sämre" läroböcker.. jag har kollat två av de mest populära fysiologiböckerna (senaste utgiven 2010), och för mig känns det ytterst osannolikt att de skulle missa att publicera något så stort - om det nu är vedertaget att det är så.

"Positiv energibalans" Du tror att bara för att lipogenesen hämmas under en kortare period så kommer kroppen att göra av med mindre energi? Hur tänker du nu? Kroppen kan göra av med mer energi av flera förklaringar, av vilka jag tog upp några. Den kommer inte göra av med mindre energi för att du har en ökad insulinutsöndring. Energisubstratet kommer ändras under en period men det kommer knappast ändra kalori ut.

Lipogenesen stimuleras av insulin, men det var väl det du menade.
Nu har jag inte läst mer än abstractet eftersom jag inte kommer åt hela artikeln, men som jag förstod det så var vattnet konstant spetsat med sötningsmedel, så att allt vatten de drack innehöll sötningsmedel.

Det här är vad jag skrev.
"Som du säkert vet eller inte vet så är blodsocker inte det enda som insulin har effekt på - det stimulerar lipogenes, hämmar oxidation av fettsyror och stimulerar proteinsyntes i.e. viktuppgång (SJÄLVKLART under positiv energibalans)."

och på detta svarar du:
"Du tror att bara för att lipogenesen hämmas under en kortare period så kommer kroppen att göra av med mindre energi? Hur tänker du nu?"

Hur tänker DU nu?
Har jag skrivit att kroppen gör sig av med mindre energi vid ökad lipogenes någonstans? Så om du skulle kunna lägga ner ditt jävla "Du tror att..." och sluta dra massa slutsatser.

Det finns studier som visar att vissa djur använder smaken av sin föda för att uppskatta kaloriintaget och att sötningsmedel har effekten att de överskattar sitt kaloriintag, vilket eventuellt skulle kunna påverka aktivitetsnivån, detta i samband med insulins fettinlagrande effekt såg jag som en skälig fysiologisk förklaring - men icke, det får jag tydligen inte göra utan att du ska idiot-förklara mig. Att insulin själv står för denna effekt har jag väl ändå inte skrivit, däremot skrev jag om hur insulin verkar på fett- och proteinmetabolism, och att det stimulerar viktökning, självklart under rådande energiöverskott.

Varför tror alla att det tvunget måste vara något hormon? Vem har sagt att sötningsmedlen i fråga inte går ut i blodet och påverkar någon receptor? (Jag har inte undersökt om de faktiskt kan göra det, men alla verkar så trångsynta och tror att det MÅSTE vara en hormonpåverkan. Sukralos är ju som bekant rätt stabilt så att det skulle kunna agera som receptorsubstrat är ingen omöjlighet)

Vad är ditt problem, helt ärligt? Jag såg en intressant artikel och ville diskutera huruvida insulin, och dess effekter på fettinlagring, kunde vara inblandat, och du börjar påpeka att man inte kan gå upp "magiskt" i vikt, sammanfatta insulinets påverkan på blodsockret, för att sedan kalla folk trångsynta. Det är väl ingen som har sagt att det MÅSTE vara en hormonpåverkan - det var en spekulation, men det är tydligen helt oacceptabelt för dig. Hur skulle det vara om du argumenterade mot en hormonell verkan utan att börja mästra.

Hypoglykemi av sötningsmedel? Du måste skoja. Var kommer du på all denna smörja?

Det jag ville ha sagt var att insulin kan ge hypoglykemi som ledde till ökat födointag, och när jag skrev det så var det menat mer som ett förbehåll ifall du nu trodde att det skulle ha varit insulinets effekt på blodsockernivåerna jag skrev om, eftersom du tvunget skulle skriva av dig om insulins effekter på blodsockerreglering och jag ville tydliggöra att det inte var blodsockereffekterna jag var inne på. Men visst, nä, sötningsmedel ger inte tillräckligt insulinsvar för att ge hypoglykemi. Det var sent och jag var trött, det var klantigt och jag borde ha skrivit "sänkt" blodsocker.

Insulin påverkar dessutom mättnad, så det skulle snarare leda till minskat födointag.

Å andra sidan så stimulerar sänkt blodsocker och minskade nivåer av fria fettsyror i blodet hunger. (Och ja tack, jag vet att neurofysiologin bakom mättnad involverar fler faktorer än dessa, och att den slutgiltiga effekten är svårsiad - så kom inte med nån "Du tror att glukos är det enda som påverkar hunger"-anklagelse nu)

Sötningsmedlen liknar inte varandra kemiskt så effekten borde komma via den söta smaken. Ifall smaken påverkar beteendet eller hormonsvaret har jag ingen som helst aning om.

Jag funderade på om båda kanske kan påverkas. Nu är jag osäker på hur stort insulinsvaret blir under cefala fasen av digestionen (var ett tag sen jag läste om det här), men det skulle vara intressant att veta. Sen är ju frågan hur pass relevant det är för människor. (Mitt intresse i det här är light-läskens vara eller icke-vara under deff)

Angående beteende:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18298259
"Eating sweet noncaloric substances may degrade this predictive relationship, leading to positive energy balance through increased food intake and/or diminished energy expenditure"

Erkserks
2010-12-13, 09:12
Någon som kan länka de studierna? (För dem vill jag hemskt jävla gärna läsa) - Här är f.ö. en review från 2006; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16545079
(Men som sagt, vill hemskt gärna se de där studierna..)
"sämre" läroböcker.. jag har kollat två av de mest populära fysiologiböckerna (senaste utgiven 2010), och för mig känns det ytterst osannolikt att de skulle missa att publicera något så stort - om det nu är vedertaget att det är så. Jag sa ju att Grub har postat. Kan inte vara så svårt att göra en googling på "kolozzeum forum king grub insulin proteinsyntes"
Tråden "ALA / insulin / aminosyror" är ett bra exempel.



Lipogenesen stimuleras av insulin, men det var väl det du menade.
Nu har jag inte läst mer än abstractet eftersom jag inte kommer åt hela artikeln, men som jag förstod det så var vattnet konstant spetsat med sötningsmedel, så att allt vatten de drack innehöll sötningsmedel.

Det här är vad jag skrev.
"Som du säkert vet eller inte vet så är blodsocker inte det enda som insulin har effekt på - det stimulerar lipogenes, hämmar oxidation av fettsyror och stimulerar proteinsyntes i.e. viktuppgång (SJÄLVKLART under positiv energibalans)."

och på detta svarar du:
"Du tror att bara för att lipogenesen hämmas under en kortare period så kommer kroppen att göra av med mindre energi? Hur tänker du nu?"

Hur tänker DU nu?
Har jag skrivit att kroppen gör sig av med mindre energi vid ökad lipogenes någonstans? Så om du skulle kunna lägga ner ditt jävla "Du tror att..." och sluta dra massa slutsatser.

Ja, jag skrev fel, skulle vara stimuleras.

Nej, du har inte explicit skrivit det, dock tog du inte ditt resonemang längre än ökad insulinnivå -> viktuppgång. Det jag reagerade på.


Det finns studier som visar att vissa djur använder smaken av sin föda för att uppskatta kaloriintaget och att sötningsmedel har effekten att de överskattar sitt kaloriintag, vilket eventuellt skulle kunna påverka aktivitetsnivån, detta i samband med insulins fettinlagrande effekt såg jag som en skälig fysiologisk förklaring - men icke, det får jag tydligen inte göra utan att du ska idiot-förklara mig. Att insulin själv står för denna effekt har jag väl ändå inte skrivit, däremot skrev jag om hur insulin verkar på fett- och proteinmetabolism, och att det stimulerar viktökning, självklart under rådande energiöverskott.
Ja men nu var denna studien inte under energiöverskott. Och dessutom är det väl självklart att för att gå upp i vikt så måste näringen tas om hand om och lagras in. Ingen som har påstått något annat.

Angående "studierna" som du nämner så får du väl ta och göra några quotes från dem om du vill att man ska ta det på allvar, jag har inte läst något sådant och får i så fall läsa dem och se om de möjligtvis blir applicerbara på människor (vilket jag betvivlar).

Det är väl ingen som har sagt att det MÅSTE vara en hormonpåverkan - det var en spekulation, men det är tydligen helt oacceptabelt för dig. Hur skulle det vara om du argumenterade mot en hormonell verkan utan att börja mästra.

Jo, du. Du ville att jag skulle säga vilken hormonpåverkan jag trodde att det var, efter att jag kritiserat det ständiga tjatet om insulin. Om du läser vad som skrevs tidigare så går det att utläsa att det enligt dig skulle vara något hormon som ledde till viktuppgången och att jag skulle säga vilket det var.

Jag har givit exempel på möjliga mekanismer som i första steget går på hormonfrisättning/hämning flera gånger i tråden, var snäll och läs. Det är väl klart att jag inte kan komma med en slutgiltig förklaring över hur det ligger till eftersom jag knappast är mer insatt i studien än de som skrev den, och de har uppenbarligen inte någon bra förklaring. Jag har endast nämnt mina hypoteser.



Det jag ville ha sagt var att insulin kan ge hypoglykemi som ledde till ökat födointag,
Kroppen reglerar blodsockret för bra för att endogent insulin ska kunna ge hypoglykemi om man inte är allvarligt sjuk. Du behöver förbättra dina kunskaper inom detta innan det går att föra en meningsfull diskussion.


och när jag skrev det så var det menat mer som ett förbehåll ifall du nu trodde att det skulle ha varit insulinets effekt på blodsockernivåerna jag skrev om, eftersom du tvunget skulle skriva av dig om insulins effekter på blodsockerreglering och jag ville tydliggöra att det inte var blodsockereffekterna jag var inne på. Men visst, nä, sötningsmedel ger inte tillräckligt insulinsvar för att ge hypoglykemi. Det var sent och jag var trött, det var klantigt och jag borde ha skrivit "sänkt" blodsocker.
Okej, kommenterade det ovanför innan jag läst detta, men appropå "sänkt" (om vi förutsätter att det är så) blodsocker så kommer genast katekolaminer, kortisol, glukagon att höja blodsockret igen om det nu skulle sjunka under normala nivåer. Nettoeffekten blir knappast något energisparande. Snarare ökad energiåtgång (dock minimal).


Å andra sidan så stimulerar sänkt blodsocker och minskade nivåer av fria fettsyror i blodet hunger. (Och ja tack, jag vet att neurofysiologin bakom mättnad involverar fler faktorer än dessa, och att den slutgiltiga effekten är svårsiad - så kom inte med nån "Du tror att glukos är det enda som påverkar hunger"-anklagelse nu) Source på detta?



Jag funderade på om båda kanske kan påverkas. Nu är jag osäker på hur stort insulinsvaret blir under cefala fasen av digestionen (var ett tag sen jag läste om det här), men det skulle vara intressant att veta. Sen är ju frågan hur pass relevant det är för människor. (Mitt intresse i det här är light-läskens vara eller icke-vara under deff)

Angående beteende:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18298259
"Eating sweet noncaloric substances may degrade this predictive relationship, leading to positive energy balance through increased food intake and/or diminished energy expenditure"

Det är väl troligtvis endast inkretineffekten som i så fall skulle påverka, p.g.a. den låga mängden sötningsmedel, detta tog jag upp tidigare.

"Diminished energy expenditure" Precis vad jag har försökt banka in :smash: i 10-talet inlägg nu. Inte någon ökad upplagring p.g.a. insulin.