handdator

Visa fullständig version : Vilket grepp?


MuskelApa
2010-12-09, 12:39
Tja!
Har tränat i ca 1,5 år och har alltid hållt skivstången i fingrarna vid mark och stående rodd, och alltså inte med hela handen. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Tycker helt enkelt att det är skönast att hålla så.

Nu undrar jag, är detta "rätt", eller är det på något sätt skadligt för händer och fingrar? Om någon inte förstår vad jag menar är det bara att säga till.

pialia
2010-12-09, 12:50
Det är inte skadligt. Och det finns egentligen inget "rätt" och "fel", så länge inte greppet hindrar dig från att lyfta tyngre vikter så kan du hålla i med bara långfingret ;) Då kan du dessutom utmana alla dina kompisar i fingerkrok!

MuskelApa
2010-12-09, 13:00
Skönt att höra, tack:)

Rickard
2010-12-09, 13:03
Angående två fingrar. :D
http://ditillo2.blogspot.com/2010/12/john-mcloughlin-hank-galiano.html

Pjotor
2010-12-09, 14:06
Det är varken fel eller farligt.

jokem
2010-12-09, 22:08
Det är varken fel eller farligt.

Precis! Det är ganska bra i marklyft ifall du kan hålla tunga vikter längst ut i fingrarna, du kan förkorta lyftvägen på så sätt och lyfta tyngre. Fast jag tror ingen kan hålla maxvikter längst ut, låter helt galet isåfall!

cero
2010-12-09, 22:27
Precis! Det är ganska bra i marklyft ifall du kan hålla tunga vikter längst ut i fingrarna, du kan förkorta lyftvägen på så sätt och lyfta tyngre. Fast jag tror ingen kan hålla maxvikter längst ut, låter helt galet isåfall!

Är man ute efter det kan man ju lägga vikterna ovanpå en viktplatta på varje sida. Fast jag antar att det kan vara ganska grymt för greppstyrkan att hålla med fingrarna.

Fredhdastar
2010-12-09, 23:30
Håller man i handflatan är det lättare att få valkar då stången glider ner till fingrarna. Jag brukar ta fingrarna, kroka dem och sedan dra åt runt stången. Alltså så att stången ligger i fingervinkeln eller vad man säger och inte i handflatan

MuskelApa
2010-12-10, 14:59
Håller man i handflatan är det lättare att få valkar då stången glider ner till fingrarna. Jag brukar ta fingrarna, kroka dem och sedan dra åt runt stången. Alltså så att stången ligger i fingervinkeln eller vad man säger och inte i handflatan

Precis så jag brukar göra också.

Damien Thorne
2010-12-10, 21:29
Det går bra att hålla tunga vikter genom att bara hänga stången i fingrarna

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=128850

Tobbeh
2010-12-11, 14:56
Ingenting är fel så länge man når sina mål, om du känner att du kan öka vikterna fast att du håller greppet så, så ser jag inget problem i det, utan nästan bara fördelar. Då med tanke på att du får ett starkare grepp!

Gnusram
2010-12-11, 15:01
Är man ute efter det kan man ju lägga vikterna ovanpå en viktplatta på varje sida. Fast jag antar att det kan vara ganska grymt för greppstyrkan att hålla med fingrarna.

Om det nu inte varit så att det finns regler för marklyft. Jag tror nämligen jokem syftar på tävlingslyft?

Rikard Jansson
2010-12-11, 15:02
Det går bra att hålla tunga vikter genom att bara hänga stången i fingrarna

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=128850

Fan vad deprimerad jag blev nu. Jag vill också va så stark