handdator

Visa fullständig version : nu ska det storhandlas!


jone1987
2010-12-09, 10:31
Startade en tråd tidigare før ca 1 månad sedan då jag köpte mig Mega mass 7000 och Only one regular tabletter, nu tar den slut inom 1-2dagar, tagit det 2ggr/dag en ca kl 14:00 och en ca 21:00 som sista måltid innan sängen, detta då utøver frukost lunch ocg middag. tycker jag är nöjd med resultatet då jag ökat ca 6kg.

Ser inte något fettlager på kroppen min, så det är positivt. väger sjukt lite (60kg nu) var nere i 53,5 før 1månad sedan. tränade inte mycket førut. nu har jag kört 4 pass i veckan 6veckor, och kommer fortsätta med det en stund.

Nu tänkte jag beställa mig en storköp från gymgross... vill se om ni tycker det är värt det.
16kg gainer pro, då jag vet det är mycket mindre i varje portion där mot mega mass så ska jag ist för 90g portion(370kcal), ta ca 150g portion(580kcal) 2ggr daglig.

i tillägg ingår även detta:
500gr kreatin monohydrat
60 onnly one regular

priset på allt blir 1200,-

vad tror ni om detta? Vet att det kanske finns bättre priser på annat, men just detta, är det okey?

Erkserks
2010-12-09, 10:44
Du får tänka på att det är 22 gram vassleprotein per dos. Att dubbla dosen kommer innebära att du får i dig 44 gram vassleprotein per gång. Antagligen kan dina tarmar inte ta upp så mycket av just vassleprotein vilket gör att du kommer bajsa ut en hel del.

Dessutom kommer proteinsyntesen (muskelbyggningen) att maximeras av ca 20 gram, så att ta över 40 gram blir inte optimalt.

Om du nu vill ha gainer så verkar det vara ett bra val, håll dig dock till 1 dos åt gången. Ta det hellre vid fler tillfällen i så fall.

Zibbe
2010-12-09, 11:14
Du får tänka på att det är 22 gram vassleprotein per dos. Att dubbla dosen kommer innebära att du får i dig 44 gram vassleprotein per gång. Antagligen kan dina tarmar inte ta upp så mycket av just vassleprotein vilket gör att du kommer bajsa ut en hel del.

Dessutom kommer proteinsyntesen (muskelbyggningen) att maximeras av ca 20 gram, så att ta över 40 gram blir inte optimalt.

Om du nu vill ha gainer så verkar det vara ett bra val, håll dig dock till 1 dos åt gången. Ta det hellre vid fler tillfällen i så fall.

Är hyffsat säker på att det där med att "bajsa ut protein" är en gammal byggarmyt. Evolutionärt så hade det ju varit tokdåligt att inte kunna ta upp allt man stoppar i sig! Jag skulle säga att allt protein tas upp av kroppen, om det sedan används till att stimulera proteinsyntesen/förbrännas likt fett eller kolhydrater eller lagras som fett låter jag vara osagt. Det beror helt på i vilken situation kroppen befinner sig i.

Spana in www.leangains.com , där står mycket bra gällande ämnet.

jone1987
2010-12-09, 11:51
Så om jag nu ist før att ta dosen 2ggr om dagen i dubbel dos, så är det bättre att försöka ta 4st vanliga doser utspritt ?
tror faktiskt lite som zibbe att det är lite av en överdriven myt, något hjälper det oavsett då jag får i mig dubbelt av kolhydrater osv också.

WHITEFOLKS
2010-12-09, 12:03
Varför vill du köpa gainer öht? Tränar du väldigt mycket kondition?

vicarious
2010-12-09, 12:05
Är hyffsat säker på att det där med att "bajsa ut protein" är en gammal byggarmyt. Evolutionärt så hade det ju varit tokdåligt att inte kunna ta upp allt man stoppar i sig! Jag skulle säga att allt protein tas upp av kroppen, om det sedan används till att stimulera proteinsyntesen/förbrännas likt fett eller kolhydrater eller lagras som fett låter jag vara osagt. Det beror helt på i vilken situation kroppen befinner sig i.

Spana in www.leangains.com , där står mycket bra gällande ämnet.

Du har fel, det är ingen myt. Tar man för stora doser vassle på tom mage hinner inte tarmen med och en del åker med ut i avföringen. Efter träning kan kroppen troligtvis tillgodogöra sig mer på kortare tid.

TS- om du redan gått upp 6kg, varför vill du gå upp mer? 16kg gainer är helt sjukt mycket, och känns helt sjukt onödigt. Är det nåt fel på vanlig mat? Om du fortsätter proppa i dig massa gainer "bara för att" gå upp i vikt kommer du bara bli fet. Är det målet?

jone1987
2010-12-09, 12:12
Jag har alltid slitit med en sjuk ämnesomsättning, även om nu alla säger att om du äter mer vanlig mat så går du alltid upp i vikt.
Jag äter frukost, lunch middag, i min mening och då jag ser på folk runt mig, så äter jag mer än dom.

Och då jag inte har tid att göra iordning fler måltider under dagen, (i min mening då.) så ser jag att om jag nu köper 16kg gainer pro, och vi s¨ger att jag tar rekomenderad dos 100g/pr drink dvs 160 portioner på 16kg, delat på 4ggr/dag är bara 40 dagar. tar jag det 2ggr dag så blir det 80 dagar, ca 11 veckor. låter det helt okey i mina öron iaf.

Och då jag trænade før 2 år sedan så vægde jag 74kg, dvs jag nu ligger 14kg under min vikt då. det ær på grund av att jag flyttade till oslo, åt dåligt slutade træna och tyvärr rökte mestparten av dygnet. slutat med det nu før 3månades sedan men endå...

WHITEFOLKS
2010-12-09, 12:17
Drick hellre ett par stora glas fullfet mjölk eller nåt.

Låter bara väldigt onödigt med över 1000kcal gainer varje dag.

jone1987
2010-12-09, 12:20
funkat fin fint med 850kcal 2ggr(1700kcal) dag från megamass nu i 1 månad :)

WHITEFOLKS
2010-12-09, 12:25
"Funkar" på vilket sätt?

Du går säkert upp i vikt men det betyder ju inte att det är vettigt.

blondyz
2010-12-09, 12:42
Du har fel, det är ingen myt. Tar man för stora doser vassle på tom mage hinner inte tarmen med och en del åker med ut i avföringen. Efter träning kan kroppen troligtvis tillgodogöra sig mer på kortare tid.

TS- om du redan gått upp 6kg, varför vill du gå upp mer? 16kg gainer är helt sjukt mycket, och känns helt sjukt onödigt. Är det nåt fel på vanlig mat? Om du fortsätter proppa i dig massa gainer "bara för att" gå upp i vikt kommer du bara bli fet. Är det målet?

Bara av ren nyfikenhet.. Om vassleproteinet som i fallet med gainer tas i samband med kolhydrater, saktas inte upptaget ner då vilket gör att man kan tillgodose sig större mängder?

jone1987
2010-12-09, 12:47
"Funkar" på vilket sätt?

Du går säkert upp i vikt men det betyder ju inte att det är vettigt.

Ja alltså då jag inte har tid att äta fler måltider, och har ett behov av sjukt mkt kcal för att öka i vikt i samband med träning så är det la vettigt? varför äter folk det annars då?

ThisIsTheOne
2010-12-09, 13:01
Ja alltså då jag inte har tid att äta fler måltider, och har ett behov av sjukt mkt kcal för att öka i vikt i samband med träning så är det la vettigt? varför äter folk det annars då?

Hur kan du inte ha tid att äta annat än frukost, lunch och middag? Vad jobbar du med som tar så extremt mycket tid i anspråk?

Angående sjukt behov så är ditt behov med all säkerhet lika sjukt/friskt som vem som helsts.

jone1987
2010-12-09, 13:17
är säljare och väldigt intresserad av min inkomst som gör att jag prioriterar att jobba, och om jag då snabbt kan få i mig extra kcal utan att slafsa i mig mat på kontoret bland alla andra kostymnissar så är en gainer ett bra alternativ, är kanske blyg av mig eller vad som helst, men sätter mig inte och äter riktig måltid på kontoret, utöver lunchen.

ja visst mitt behov är säkert som alla andras, men min kropp som alla andras kanske har olik din? kanske tar upp sämre? eller vad det nu är. Men då jag ser detta funkat på mig tidigare så är det lösningen jag går för.

WHITEFOLKS
2010-12-09, 13:28
Du kan ju äta mer kalorier när du väl äter.

benacii
2010-12-09, 13:39
gör som du vill. tycker du att det är värt att lägga ut 1200 på pulver och ta dubbla rekommenderade dosen per tillfälle så gör det. personligen hade jag nog köpt 120 liter mjölk istället

Erkserks
2010-12-09, 14:36
Är hyffsat säker på att det där med att "bajsa ut protein" är en gammal byggarmyt. Evolutionärt så hade det ju varit tokdåligt att inte kunna ta upp allt man stoppar i sig! Jag skulle säga att allt protein tas upp av kroppen, om det sedan används till att stimulera proteinsyntesen/förbrännas likt fett eller kolhydrater eller lagras som fett låter jag vara osagt. Det beror helt på i vilken situation kroppen befinner sig i.

Spana in www.leangains.com , där står mycket bra gällande ämnet.

"Evolutionärt" har inte människor stoppat i sig 40 gram vassleprotein utan annan föda samtidigt. Att man konsumerar en massa maltodextrin samtidigt tror jag inte gör upptaget så så mycket långsammare då det är en väldigt snabb kolhydratsform.

Tror aldrig Grandmaster (leangains) har påstått att man ska ta mer än 1 dos vassleprotein vid ett och samma tillfälle, och om han har gjort det så gäller eventuellt andra förutsättningar då man har fastat i låt oss säga 16 timmar.

Erkserks
2010-12-09, 14:43
Bara av ren nyfikenhet.. Om vassleproteinet som i fallet med gainer tas i samband med kolhydrater, saktas inte upptaget ner då vilket gör att man kan tillgodose sig större mängder?

Generellt sett är det nog så med kolhydrater, skulle gissa på att det inte är undersökt med just maltodextrin dock, vilket är en extremt snabb kolhydrat som finns i gainer. Då maltodextrin redan är så nedbruten så kan den tas upp av tarmen snabbt och då kommer vassleproteinet antagligen inte ligga i tarmen lika länge som vid annat kolhydratintag.

Detta är antagligen inte undersökt och att ge någon siffra på hur mycket vassle som kan tas upp om man samtidigt stoppar i sig maltodextrin är omöjlig att svara på.

Varför chansa dock? Ser ingen anledning att dubbla dosen på en gainer jämfört med att ta den 2 gånger, bara nackdelar.

Lepras
2010-12-09, 14:52
Du kan ju äta mer kalorier när du väl äter.

Varför kan han inte bara fortsätta som han gör nu och trivs med-verkar ju funka väldigt bra?

jone1987
2010-12-09, 14:54
Men om vi då tar en gainer som gainer pro mot en gainer som Mega mass 7000, där mega mass har nestan 500kcal extra pr servering. är det någon skillnad då på om jag tar gainer pro och økar dosen till lika mkt kcal som en mega mass har? är det okey att få i sig så mkt via en mega mass gainer men inte en gainer pro?
ser inte den skillnaden, ser bara att det blir rimligare med gainer pro mot mega mass

Lepras
2010-12-09, 14:58
Men om vi då tar en gainer som gainer pro mot en gainer som Mega mass 7000, där mega mass har nestan 500kcal extra pr servering. är det någon skillnad då på om jag tar gainer pro och økar dosen till lika mkt kcal som en mega mass har? är det okey att få i sig så mkt via en mega mass gainer men inte en gainer pro?
ser inte den skillnaden, ser bara att det blir rimligare med gainer pro mot mega mass

Om du slutar titta på portionstorlekar på all mat och kosttillskott du handlar och istället kolla på näringsvärdet per 100g, så kommer du se att dom flesta gainers har nästan identiskt innehåll :)

ThisIsTheOne
2010-12-09, 14:58
Men om vi då tar en gainer som gainer pro mot en gainer som Mega mass 7000, där mega mass har nestan 500kcal extra pr servering. är det någon skillnad då på om jag tar gainer pro och økar dosen till lika mkt kcal som en mega mass har? är det okey att få i sig så mkt via en mega mass gainer men inte en gainer pro?
ser inte den skillnaden, ser bara att det blir rimligare med gainer pro mot mega mass

Välj själv hur mycket du tar av din gainer, oavsett vilken rekommendation/"portionsstorlek" som står på påsen eller vilket märke det är. Mega Mass och Gainer Pro har antagligen ganska lik fördelning protein/kolhydrater/fett. Det är alltså samma sak under olika namn.

Lillleif
2010-12-09, 16:05
vad tror ni om detta? Vet att det kanske finns bättre priser på annat, men just detta, är det okey?

Men då jag ser detta funkat på mig tidigare så är det lösningen jag går för.

Du besvarade just din egen fråga.

blondyz
2010-12-09, 16:09
Generellt sett är det nog så med kolhydrater, skulle gissa på att det inte är undersökt med just maltodextrin dock, vilket är en extremt snabb kolhydrat som finns i gainer. Då maltodextrin redan är så nedbruten så kan den tas upp av tarmen snabbt och då kommer vassleproteinet antagligen inte ligga i tarmen lika länge som vid annat kolhydratintag.

Detta är antagligen inte undersökt och att ge någon siffra på hur mycket vassle som kan tas upp om man samtidigt stoppar i sig maltodextrin är omöjlig att svara på.

Varför chansa dock? Ser ingen anledning att dubbla dosen på en gainer jämfört med att ta den 2 gånger, bara nackdelar.

Nej jag säger inte att man ska chansa, var bara nyfiken :)

Zibbe
2010-12-09, 16:58
"Evolutionärt" har inte människor stoppat i sig 40 gram vassleprotein utan annan föda samtidigt. Att man konsumerar en massa maltodextrin samtidigt tror jag inte gör upptaget så så mycket långsammare då det är en väldigt snabb kolhydratsform.

Tror aldrig Grandmaster (leangains) har påstått att man ska ta mer än 1 dos vassleprotein vid ett och samma tillfälle, och om han har gjort det så gäller eventuellt andra förutsättningar då man har fastat i låt oss säga 16 timmar.

Överfört till en verklig situation så (förutsatt att man inte lever på pulver ā Nutrilett eller liknande) så är det inte alls särskilt vanligt att varken tarmen eller magen är helt tom, även om man kör periodisk fasta. Var kanske fel av mig att inte vara tydligare, men jag utgick ifrån att vasslet snabbt följdes av en större måltid vilket helt ändrar förutsättningarna. Där vet jag i alla fall att Grandmaster rekommenderar stora mängder protein kort efter träning (~100g i huvudmålet).

Erkserks
2010-12-09, 17:07
Överfört till en verklig situation så (förutsatt att man inte lever på pulver ā Nutrilett eller liknande) så är det inte alls särskilt vanligt att varken tarmen eller magen är helt tom, även om man kör periodisk fasta. Var kanske fel av mig att inte vara tydligare, men jag utgick ifrån att vasslet snabbt följdes av en större måltid vilket helt ändrar förutsättningarna. Där vet jag i alla fall att Grandmaster rekommenderar stora mängder protein kort efter träning (~100g i huvudmålet).

Ja, 100 gram protein. Här pratar vi om vassleprotein. Det handlar inte om att tarmen måste vara HELT tom, upptaget sker till största del i början tunntarmen, där kommer antagligen inte maten från föregående måltid att ligga kvar.

Du kan inte bara utgå från att vasslet följs av en måltid då det inte handlar om dig som ska konsumera det. Han ville använda en gainer för att han inte hade tid att göra en större måltid. Dessutom kommer en stor gainer vara mättande vilket skulle försvåra konsumtion av en större måltid.

Tycker du kan lämna tråden nu, du har inte tillfört något som helst av värde utan bara förvirrat.

Zibbe
2010-12-09, 17:32
Ja, 100 gram protein. Här pratar vi om vassleprotein. Det handlar inte om att tarmen måste vara HELT tom, upptaget sker till största del i början tunntarmen, där kommer antagligen inte maten från föregående måltid att ligga kvar.

Du kan inte bara utgå från att vasslet följs av en måltid då det inte handlar om dig som ska konsumera det. Han ville använda en gainer för att han inte hade tid att göra en större måltid. Dessutom kommer en stor gainer vara mättande vilket skulle försvåra konsumtion av en större måltid.

Tycker du kan lämna tråden nu, du har inte tillfört något som helst av värde utan bara förvirrat.

Okej.

Off-topic: Gäller samma för kasein-protein? Om det är faktumet att proteinet "rinner förbi" tunntarmen som hindrar upptag så borde väl knappt något protein alls tas upp av kaseinet, eftersom det har ännu långsammare upptag än vassle?

Lillleif
2010-12-09, 17:56
Första som kommer med en källa om upptag vinner. Jag är själv intresserad så upplys mig gärna.

ItsAllGenes
2010-12-09, 18:13
Första som kommer med en källa om upptag vinner. Jag är själv intresserad så upplys mig gärna.

Om du är intresserad så sök inlägg av Grub. Tror ingen känner för att lägga tid på att leta åt dig bara för att du själv är för lat.

Kravmaga
2010-12-09, 18:45
Skilj på protein när det gäller upptag. Kring rent Vassleprotein diskuteras det att ett upptag i tarmen på 15g/tillfälle är maximalt. Gällande protein i allmänhet råder kanske mer delade meningar. Allt protein kommer "tas upp" i tarmen, dock kommer allt inte nödvändigtvis användas till proteinsyntes utan överskott oxiderar till kolhydrat.

Gällande Vassleprotein:
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=tarmens
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=tarmens

Gällande proteinupptag i allmänhet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50137

Zibbe
2010-12-09, 18:51
Skilj på protein när det gäller upptag. Kring Vassleprotein diskuteras det att ett upptag i tarmen på 15g/tillfälle är maximalt. Gällande protein i allmänhet råder kanske mer delade meningar. Allt protein kommer "tas upp" i tarmen, dock kommer allt inte nödvändigtvis användas till proteinsyntes utan överskott oxiderar till kolhydrat.

Gällande Vassleprotein:
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=tarmens
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=tarmens

Gällande proteinupptag i allmänhet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50137

+1. Verkar lite som att folk lätt blandar ihop termerna "tas upp" och "används av kroppen för att bilda nytt muskelprotein".

Erkserks
2010-12-09, 19:15
+1. Verkar lite som att folk lätt blandar ihop termerna "tas upp" och "används av kroppen för att bilda nytt muskelprotein".

Vaddå +1? Som att det du har sagt nu har bekräftats? Nej. Isåfall är du helt fel ute. Kravmage kommenterade ytterligare att 15gram vassleprotein (vilket ju faktiskt tråden handlar om) verkar vara det maximala som tas upp. Rörande annat protein så tas antagligen allt upp varav en del oxideras vid större mängder.

Ett citat av en studie från 2008 av King Grub Some products have a suggested serving size as high as 50 g of protein. However, due to possible inhibition of endogenous digestive enzymes from over-processing and rapid small intestine transit time, the average amount of liquid WPC that is absorbed may be only 15 g. The combined effect of these factors may contribute to incomplete digestion, thereby limiting the absorption rate of protein before it reaches the ceacum and is eliminated as waste.


King Grub angående om kasein också har ett begränsat upptagKasein är ju långsamt. Ser inte varför tarmen skulle begränsa. Att sedan en stor del av allt protein du äter oxiderar är en annan sak, men då har det tagits upp i blodet från tarmen.


Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
30 gram protein är ju 30 gram, hur man än ser på det.

King Grub svarar:
Nej, inte om tarmens upptag begränsar så att 15 av dom 30 grammen hamnar i toaletten.

Du är här och förvirrar igen. Snälla lämna nu tråden ifred. Du läser extremt selektivt, du gör fetstil av vad Kravmaga skrev, men det gällde ANNAT PROTEIN. Läs vad han skrev precis innan om VASSLEPROTEIN

Läs denna tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118987&highlight=tarmens&page=3

jone1987
2010-12-09, 19:20
Hehe tack för alla svar.

Nu är beställningen gjord iaf.
det blev som jag skrev i början.
16kg gainer pro
500gr creatine monohydrate
60 tab only one regular

tycker det är helt okey pris 1228,-

verkar som jag får göra så att jag sprider ut mina 2 nuvarande portioner gainer till 4st/daglig, verkar som folk tycker det är smartare.

Jag är iaf sjukt nöjd med resultaten jag fått av mega mass under denna månad, så tror inte jag kommer bli besviken på detta(får iaf hoppas på det hehe)

Erkserks
2010-12-09, 19:34
Hehe tack för alla svar.

Nu är beställningen gjord iaf.
det blev som jag skrev i början.
16kg gainer pro
500gr creatine monohydrate
60 tab only one regular

tycker det är helt okey pris 1228,-

verkar som jag får göra så att jag sprider ut mina 2 nuvarande portioner gainer till 4st/daglig, verkar som folk tycker det är smartare.

Jag är iaf sjukt nöjd med resultaten jag fått av mega mass under denna månad, så tror inte jag kommer bli besviken på detta(får iaf hoppas på det hehe)

Låter som en bra idé.

För att klargöra så har ingen har påstått att man inte skulle kunna göra muskelökningar av att konsumera dubbla doser. Enda är att man kommer antagligen att bajsa ut en stor del vilket gör det helt onödigt ur muskelbyggningssyfte. Även väldigt uselt ur kostnadssynpunkt.

Zibbe
2010-12-09, 19:59
Vaddå +1? Som att det du har sagt nu har bekräftats? Nej. Isåfall är du helt fel ute. Kravmage kommenterade ytterligare att 15gram vassleprotein (vilket ju faktiskt tråden handlar om) verkar vara det maximala som tas upp. Rörande annat protein så tas antagligen allt upp varav en del oxideras vid större mängder.

Ett citat av en studie från 2008 av King Grub


King Grub angående om kasein också har ett begränsat upptag




King Grub svarar:


Du är här och förvirrar igen. Snälla lämna nu tråden ifred. Du läser extremt selektivt, du gör fetstil av vad Kravmaga skrev, men det gällde ANNAT PROTEIN. Läs vad han skrev precis innan om VASSLEPROTEIN

Läs denna tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118987&highlight=tarmens&page=3

Oj vad viktigt detta var för dig tydligen. Det var ju ingen osanning i det jag förtydligade med att fetmarkera (även ifall det var vassle som tråden handlade om vilket jag borde hållit mig till), heller ingen osanning i det att de båda termerna ofta blandas ihop utav lekmän på ett forum.

Jag ska inte säga mer, jag ska erkänna att jag har bristfällig kunskap på området och det var därför jag använde frasen "hyffsat säker" i min första post i tråden. Ledsen för den eventuella förvirringen jag har skapat.

Erkserks
2010-12-09, 20:50
Oj vad viktigt detta var för dig tydligen. Det var ju ingen osanning i det jag förtydligade med att fetmarkera (även ifall det var vassle som tråden handlade om vilket jag borde hållit mig till), heller ingen osanning i det att de båda termerna ofta blandas ihop utav lekmän på ett forum.

Jag ska inte säga mer, jag ska erkänna att jag har bristfällig kunskap på området och det var därför jag använde frasen "hyffsat säker" i min första post i tråden. Ledsen för den eventuella förvirringen jag har skapat.

Det var ingen osanning i det Kravmaga hade skrivit, nej. Dock blev ditt resonemang osanning i och med att du använde det han hade skrivit och antydde att det passade in på ditt resonemang om att allt protein absorberas. Vad Kravmaga menade med "ALLT PROTEIN"i just den meningen var ALLT PROTEIN UTOM VASSLEPROTEIN vilket man får fram om man läser hela texten och inte bara 1 mening såsom du har gjort.

jone1987
2010-12-19, 13:17
Nu har jag fått hem allt och börjat trycka i mig gainer pro 3-4ggr dagligen, femte dagen nu..
En ny fråga nu =)

Jag börjar få magknip(det sitter i max 30 min efter drinken) osv efter 2-3 drinkar ut över dagen, ibland efter första. Blandar med 4dl mjölk till 90-120g gainer. är det mjölk mage som man börjar få? =)

WHITEFOLKS
2010-12-19, 13:24
Jag tror den blir lite för "koncentrerad".

4dl vatten hade kanske inte varit tillräckligt för att få den isoton och 4dl mjölk är det nog definitivt inte.

Bara en gissning från min sida.

jone1987
2010-12-19, 14:19
tycker den är blaskig med 4dl mjölk :) men då ska jag blanda ut med mer då? =)

Mindek
2010-12-19, 15:32
Du kan väl testa och se om det hjälper? Alt. dricker du några glas vatten efter gainern...