handdator

Visa fullständig version : Jymden! Jymdtransporter privatiseras!


Nitrometan
2010-12-09, 08:53
Företaget Space X har skjutit upp sin rymdkapsel, snurrat den två varv runt jorden och landat den på ett förutbestämt ställe i Stilla Havet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4229883

Nu ska de upp i rymden några dagar. Ligga nära ISS ett tag och sen ner igen.

De väntas få uppdrag att sköta transporter till ISS i framtiden. Då blir inte USA lika beroende av ryska transporter.

Företaget heter SpaceX och i går flög deras rymdfarkost Dragon två varv runt jorden och landade sedan i Stilla Havet precis där det var tänkt.

Det här är första gången som en privat raketkapsel återvänder hel och hållen till jorden, tidigare har bara stater klarat av sådana avancerade färder. En representant för rymdstyrelsen Nasa betecknade försöket som hundraprocentigt lyckat.

Vid nästa test ska Dragon ut på en resa på fem dygn och lägga sig alldeles nära den internationella rymdstationen ISS som kretsar runt jorden.

För USA är det här ett mycket viktigt steg mot att kommersialisera och privatisera raketverksamheten. Tanken är att Nasa ska kunna lägga ut transporterna till ISS på företaget SpaceX när rymdskytteln inom kort pensioneras. Det betyder också att USA inte behöver förlita sig så mycket på de ryska raketerna.

En annan följd är att Nasa mer kan inrikta sig på avancerad forskningsverksamhet och längre färder.

http://www.spacex.com/updates.php

Today, SpaceX became the first commercial company in history to re-enter a spacecraft from low-Earth orbit.

SpaceX and NASA will have a post-mission press conference at 3:30 PM EST at the press site at NASA’s Kennedy Space Center in Florida.

SpaceX launched its Dragon spacecraft into low-Earth orbit atop a Falcon 9 rocket at 10:43 AM EST from Launch Complex 40 at the Air Force Station at Cape Canaveral.

The Dragon spacecraft orbited the Earth at speeds greater than 17,000 miles per hour, reentered the Earth’s atmosphere, and landed in the Pacific Ocean shortly after 2:00 PM EST.

This marks the first time a commercial company has successfully recovered a spacecraft reentering from low-Earth orbit. It is a feat performed by only six nations or government agencies: the United States, Russia, China, Japan, India, and the European Space Agency.

It is also the first flight under NASA’s COTS program to develop commercial supply services to the International Space Station. After the Space Shuttle retires, SpaceX will fly at least 12 missions to carry cargo to and from the International Space Station as part of the Commercial Resupply Services contract for NASA. The Falcon 9 rocket and Dragon spacecraft were designed to one day carry astronauts; both the COTS and CRS missions will yield valuable flight experience toward this goal.

Det är inte bara Richard Branson med sitt Virgin Galactic som kan åka upp i rymden med roliga farkoster. Han räknar dessutom med att komma igång med turistresor upp i rymden under nästa år. Tydligen från New Mexico.

Nitrometan
2010-12-09, 08:56
http://www.nasa.gov/offices/c3po/home/cots_project.html

With the success of the SpaceX Falcon 9/Dragon mission still fresh, SpaceX CEO Elon Musk said the flight "has really been better than I expected. It's actually almost too good."

The Falcon 9 lofted the Dragon capsule into orbit this morning at 10:43 a.m. EST, lifting off from Launch Complex 40 at Cape Canaveral Air Force Station in Florida, a few miles south of the space shuttle launch pads. The Dragon returned to Earth at about 2:02 p.m., safely splashing down in the Pacific Ocean following two orbits. It marked the first time a commercial company has recovered a spacecraft from orbit.

"There's so much that can go wrong and it all went right," Musk said. "I'm sort of in semi-shock."
Han är chockad. Jymden rasar?


NASA officials also were very pleased with the mission's results.

"This is really an amazing accomplishment for SpaceX," said Alan Lindenmoyer, NASA's Commercial Crew and Cargo Program Manager. "Thank you for the early Christmas present."
Julklapp från jymden?

Nitrometan
2010-12-09, 09:07
En bild på Dragon där den ligger och guppar i Stilla Havet efter utfört uppdrag.

http://www.nasa.gov/images/content/504351main_splashdown-m.jpg

Ser inte så liten ut.

MasterChief
2010-12-09, 09:13
Trots att jag är en rymdnörd av stora mått har jag svårt att bli fascinerad. Jag är kanske skadad av all SF jag läst under 3 decennier. Vill ha mer liksom. Warp ffs.

Dav0d
2010-12-09, 17:53
Någon som driver och ersätter alla R med J? :)

Masterchief, jag förstår dig. Men just så långt som warp behövs kanske inte :P Men något nytt uppdrag till mars skulle vara häftigt.

edit*
Dock som sci-fi nörd omfamnar jag alla upptäckter och utvecklingar inom området.

Mr.Cosybear
2010-12-09, 18:49
Det som jag undrar är vem som i framtiden ansvarar för att städa upp "debris" där uppe :)

stevebc
2010-12-09, 20:06
Någon som driver och ersätter alla R med J? :)http://img.youtube.com/vi/vyCYh_vkSOY/0.jpg

supercharge
2010-12-09, 22:08
Är väl privata pengar som behövs för att få någon fart på det hela när Nasa tycks ligga i dvala vad gäller större satsningar.

Någonstans är det lite tragiskt dock om månen i framtiden är fylld med japanska turister med kameror, läskdrickande svenskar och amerikaner i mjukisbyxor samt souvenirbutiker med månsten, t-shirts och vykort.

MasterChief
2010-12-09, 22:15
Någonstans är det lite tragiskt dock om månen i framtiden är fylld med japanska turister med kameror, läskdrickande svenskar och amerikaner i mjukisbyxor samt souvenirbutiker med månsten, t-shirts och vykort.

Så, vad ska man göra på en liten måne bestående av sten och sand? Rymdkrig?

stolpskott
2010-12-09, 22:55
Så, vad ska man göra på en liten måne bestående av sten och sand? Rymdkrig?

Rymdkrig, yaaaaaaay.

Men det slutar vara kul när någon snubblar och river upp byxbenet på en sten...

Skämt åsido tycker jag att detta är asnice. Har alltid drömt om att kunna ha möjligheten att se jorden från rymden, utan att behöva viga mitt liv åt att bli austronaut. Verkar som att det kommer kunna göras tidigare än jag trodde.

Warp-resor skulle vara grymt nice, men på en galaktisk skala känns det ändå rätt hopplöst. Om man färdas i ljusets hastighet så tar det ändå något år att komma fram, och dessutom omvandlas man väl till energi i den hastigheten (har jag för mig...)? Skulle vara kul att kunna utforska närliggande planeter och system dock, ta lite närmare titt på pulsarstjärnor o.s.v.

MasterChief
2010-12-09, 23:25
Skämt åsido tycker jag att detta är asnice. Har alltid drömt om att kunna ha möjligheten att se jorden från rymden, utan att behöva viga mitt liv åt att bli austronaut. Verkar som att det kommer kunna göras tidigare än jag trodde.

Warp-resor skulle vara grymt nice, men på en galaktisk skala känns det ändå rätt hopplöst. Om man färdas i ljusets hastighet så tar det ändå något år att komma fram, och dessutom omvandlas man väl till energi i den hastigheten (har jag för mig...)? Skulle vara kul att kunna utforska närliggande planeter och system dock, ta lite närmare titt på pulsarstjärnor o.s.v.

Ljusets hastighet räcker inte långt. Det är 4 ljusår till vår närmaste stjärna (förutom solen). Random stjärna på himlen ligger betydligt längre bort. Det som behövs göras är att hitta vägar runt detta problem (maskhål osv). Detta kan vara ett problem som helt enkelt är för svårt att lösa. Tyvärr är vi nog fast i vårt solsystem för gott.

C.E.J.
2010-12-09, 23:28
Någonstans är det lite tragiskt dock om månen i framtiden är fylld med japanska turister med kameror, läskdrickande svenskar och amerikaner i mjukisbyxor samt souvenirbutiker med månsten, t-shirts och vykort.

Jå... synen på månen kommer ju helt klart att vara annorlunda den dag man kan åka dit utan större problem. Jämför med den närmast mystiska syn som de allra flesta människor har haft på månen (och andra himlakroppar) under större delen av vår arts existens.

Andy.da.wohoo
2010-12-09, 23:42
Ljusets hastighet räcker inte långt. Det är 4 ljusår till vår närmaste stjärna (förutom solen). Random stjärna på himlen ligger betydligt längre bort. Det som behövs göras är att hitta vägar runt detta problem (maskhål osv). Detta kan vara ett problem som helt enkelt är för svårt att lösa. Tyvärr är vi nog fast i vårt solsystem för gott.

Jag hoppas med hela mitt hjärta att vi förbikommer allt trams om att man inte kan färdas snabbare än ljusets hastighet..

Dav0d
2010-12-10, 00:22
Som vi markerar hur länge vår civilisation existerat på ett 460 meter långt snöre, om hela snöret är så länge jorden existerat - de som gjort experimentet vet hur förvånadsvärt lite vår existens markeras i.

Kan vi använda ett 100 000 meter långt snöre om vi ska bedömma teknologiska möjligheter, vart kan vi vara då? 1/10 av en millimeter?

Nä du någon gång kan vi säkert kolonisera andra system, frågan är dock om det är om 2000 år eller 200 000 år.

DanielF
2010-12-10, 06:59
Ljusets hastighet räcker inte långt. Det är 4 ljusår till vår närmaste stjärna (förutom solen). Random stjärna på himlen ligger betydligt längre bort. Det som behövs göras är att hitta vägar runt detta problem (maskhål osv). Detta kan vara ett problem som helt enkelt är för svårt att lösa. Tyvärr är vi nog fast i vårt solsystem för gott.

Jag hoppas med hela mitt hjärta att vi förbikommer allt trams om att man inte kan färdas snabbare än ljusets hastighet..

Fast en fin egenskap av relativitetsteorin innebär att sträckan faktiskt blir kortare ju snabbare du färdas. Så att färdas nära ljusest hastighet innebär att man kan avverka ett ljusår på betydligt kortare tid än just ett år. Låter knepigt men det är sant. Läs här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Längdkontraktion) t.ex.
Och om jag tolkar det rätt så om man faktiskt färdas i ljusets hastighet blir sträckan noll. Instant teleportation in spacetime continuum yay!!

Den stora nöten att knäcka är dock att komma upp i dessa relativistiska hastigheter.

Nigle
2010-12-10, 08:14
DanielF, du har i princip rätt, men endast för den som åker. För alla andra (läs: de som sitter på jorden och inte åker med) kommer resan att se ut att ta fullång tid.

Nitrometan
2010-12-10, 09:09
Som vi markerar hur länge vår civilisation existerat på ett 460 meter långt snöre...
App! Säger du att du vet hur långt ett snöre är? :eek:

C.E.J.
2010-12-10, 09:40
Fast en fin egenskap av relativitetsteorin innebär att sträckan faktiskt blir kortare ju snabbare du färdas. Så att färdas nära ljusest hastighet innebär att man kan avverka ett ljusår på betydligt kortare tid än just ett år. Låter knepigt men det är sant. Läs här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Längdkontraktion) t.ex.
Och om jag tolkar det rätt så om man faktiskt färdas i ljusets hastighet blir sträckan noll. Instant teleportation in spacetime continuum yay!!

Den stora nöten att knäcka är dock att komma upp i dessa relativistiska hastigheter.

DanielF, du har i princip rätt, men endast för den som åker. För alla andra (läs: de som sitter på jorden och inte åker med) kommer resan att se ut att ta fullång tid.

Jag trodde det var observatörerna som uppfattade längdkontraktionen? :em:

MasterChief
2010-12-10, 10:19
Fast en fin egenskap av relativitetsteorin innebär att sträckan faktiskt blir kortare ju snabbare du färdas. Så att färdas nära ljusest hastighet innebär att man kan avverka ett ljusår på betydligt kortare tid än just ett år. Låter knepigt men det är sant. Läs här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Längdkontraktion) t.ex.
Och om jag tolkar det rätt så om man faktiskt färdas i ljusets hastighet blir sträckan noll. Instant teleportation in spacetime continuum yay!!

Den stora nöten att knäcka är dock att komma upp i dessa relativistiska hastigheter.

Man brukar säga att "tiden" färdas i ljusets hastighet när vi står still i rummet; och ju snabbare vi rör på oss, desto långsammare går tiden tills man når ljusets hastighet då tiden står stilla. Så även om vi lyckades färdas i säg 99.99% av ljushastigheten så skulle alla på Jorden åldras i normal takt. När vi väl är framme vid 47 Ursae Majoris så skulle alla vi känner vara närmare 50 år äldre (våra barn äldre än oss själva).

raQblad
2010-12-10, 10:23
Man brukar säga att "tiden" färdas i ljusets hastighet när vi står still i rummet; och ju snabbare vi rör på oss, desto långsammare går tiden tills man når ljusets hastighet då tiden står stilla. Så även om vi lyckades färdas i säg 99.99% av ljushastigheten så skulle alla på Jorden åldras i normal takt. När vi väl är framme vid 47 Ursae Majoris så skulle alla vi känner vara närmare 50 år äldre (våra barn äldre än oss själva).Som tur ær 'har' vi ju wormholes.... :)

DanielF
2010-12-10, 11:06
Man brukar säga att "tiden" färdas i ljusets hastighet när vi står still i rummet; och ju snabbare vi rör på oss, desto långsammare går tiden tills man når ljusets hastighet då tiden står stilla. Så även om vi lyckades färdas i säg 99.99% av ljushastigheten så skulle alla på Jorden åldras i normal takt. När vi väl är framme vid 47 Ursae Majoris så skulle alla vi känner vara närmare 50 år äldre (våra barn äldre än oss själva).

DanielF, du har i princip rätt, men endast för den som åker. För alla andra (läs: de som sitter på jorden och inte åker med) kommer resan att se ut att ta fullång tid.

Yes. Man kommer inte ifrån att de på Jorden förmodligen kommer hinna dö långt innan man återvänder, om man ens gör det. Det hela blir en ego-resa enbart för att själv få uppleva andra världar, inte att dela med sig till nära och kära som stannat hemma.
Möjligtvis att man får hålla ett föredrag för sina framtida släktingar :)

DanielF
2010-12-10, 11:12
Jag trodde det var observatörerna som uppfattade längdkontraktionen? :em:

Japp det är det också.
Men tänk dig att du på ditt rymdskepp observerar "sträckan" som du skall färdas längs. Du kan då tänka dig att det är du som står still och sträckan i sig som rör sig nära ljusets hastighet, då kommer alltså sträckan för dig på rymdskeppet att se kortare ut.
Om en observatör som befinner sig på sträckan (alltså inte rör sig i förhållande till den) observerar dig, så skulle den se ett närapå platt rymdskepp.

shut teh face
2010-12-10, 11:15
Oroa er inte, snart hittar vi ..

http://conspiracygrimoire.com/wp-content/uploads/ames-stargate_mod_m.jpg

Dav0d
2010-12-12, 14:26
Oroa er inte, snart hittar vi ..

http://conspiracygrimoire.com/wp-content/uploads/ames-stargate_mod_m.jpg

HAhahahahaha :D That would make my day! Jag skulle dedikera mitt liv till att vara med i samma SG grupp som Teal'q eller hur det nu stavas ;)