handdator

Visa fullständig version : Beta Alanin och ZMA


g00dstuff
2010-12-08, 23:58
Hejsan!
De två tillskotten som nämndes i rubriken har egentligen ingenting med varandra att göra men jag har lite undringar om dem separat.

ZMA: Har hört på lite olika ställen nu att det kan vara ett bra tillskott men nu undrar jag om man (precis som med vassle och kreatin etc.) bara ska köpa det billigaste eller om man ska välja något speciellt? Jag är medveten om att de skiljer sig så jag anar att vissa är bättre än andra, problemet är bara att det finns så sjukt många och jag hittat inte ens "originalet". (om det nu ens är bäst)

Beta Alanin: Det är ju en vanlig komponent i diverse PWO's, men efter att ha läst lite om det så får jag känslan av att det huvudsakligen inte är någon akut effekt som man vill åt utan snarare ett långsiktigt kurande, typ som med kreatin. Finns det någon anledning att ta det i samband med träning eller är det helt enkelt inte akut prestationshöjande?

Vidare är jag intresserad av att blanda en egen PWO eftersom jag är ganska skeptisk mot alla för mig okända ämnen som de är fullproppade med. Kan man använda rent beta alanin som PWO eller är det lika givande som kreatin i samma syfte?

Tack på förhand!

Ugh
2010-12-09, 00:24
ZMA: Har hört på lite olika ställen nu att det kan vara ett bra tillskott men nu undrar jag om man (precis som med vassle och kreatin etc.) bara ska köpa det billigaste eller om man ska välja något speciellt? Jag är medveten om att de skiljer sig så jag anar att vissa är bättre än andra, problemet är bara att det finns så sjukt många och jag hittat inte ens "originalet". (om det nu ens är bäst)


Jag har provat 4-5 olika märken på ZMA och inte märkt någon större skillnad så jag skulle säga det billigaste.

Erkserks
2010-12-09, 10:48
Vidare är jag intresserad av att blanda en egen PWO eftersom jag är ganska skeptisk mot alla för mig okända ämnen som de är fullproppade med. Kan man använda rent beta alanin som PWO eller är det lika givande som kreatin i samma syfte?

Tack på förhand!

Kreatin och Beta-alanin är helt olika saker, antagligen kommer du att få ut ännu mer av kreatin än av beta-alanin.

Ska du blanda en egen pwo så är de mest rekommenderade ämnena här på kolozzeum

Koffein
Kreatin
Beta-alanin

sweaberg
2010-12-09, 17:24
Ta det billigaste ZMA du hittar, funkar inte för alla.

Själv sover jag nog sämre när jag tar det, och får ofta ont i halsen morgonen efter.

g00dstuff
2010-12-09, 19:06
Jag har provat 4-5 olika märken på ZMA och inte märkt någon större skillnad så jag skulle säga det billigaste.
Ok, det låter ju bra om det stämmer... Billigt är bra :thumbup:

Kreatin och Beta-alanin är helt olika saker, antagligen kommer du att få ut ännu mer av kreatin än av beta-alanin.

Ska du blanda en egen pwo så är de mest rekommenderade ämnena här på kolozzeum

Koffein
Kreatin
Beta-alanin
Det är för mig en gåta hur du kan ha tolkat mitt inlägg som att jag inte vet skillnaden på kreatin och beta-alanin. Jag har kurat med kreatin tidigare och svarar bra och kommer förmodligen använda det samtidigt som eventuellt beta-alaning... men det är ju OT eftersom jag inte frågade vad som vore att föredra mellan de två.

Jag kommer som sagt nog beställa 300g beta-alaning från kolo och kliva på en kur tsm med kreatin, men vad jag då undrade är om man får någon akut prestationshöjning i samband med intaget av beta-alanin eller om det bara är långsiktiga resultat som är av vikt.

Ta det billigaste ZMA du hittar, funkar inte för alla.

Själv sover jag nog sämre när jag tar det, och får ofta ont i halsen morgonen efter. Ok verkar som jag tar och köper något billigt ;) jag är dock inte i behov av den avslappnande effekten som det ska ha... Är mer intresserad av det faktiska mineraltillskottet samt att jag läst att kombinationen magnesium + b6 ska hjälpa njurarna att hantera stora intag av kalcium och d-vitamin och på så vis förebygga njursten.

Tack för svar samtliga!